Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.GERMANIAE PERTVRBATAE hielten solch Beginnen dem gemeinen Wesen schädlich/ vnnd derhöchsten Obrigkeit verdächtig/ darumb gieng bald solch Gespräch: Soll dann der Keyser nicht Macht haben/ ein einige Kirch vor sich zunehmen? Wil dann Ambrosius mehr seyn/ als der Keyser/ daß er dem Keyser auch den Gang versage? Constantinus Magnus hätte wol/ wegen solcher Hartnäckigkeit/ Athanasium auß dem Land verwiesen; Constantius hätte ohne Einred/ sich der Kirchen angemaßt/ vnd Liberium den Papst/ zu Chor gebracht; Iulianus hätte niemand gehaßt/ als wer nur ein einige Religion dulten wol- len; Valens hätte die Arrianer zum höchsten gepflantzet; Valenti- nianus hätte ja selbst den alten Auxentium an diesem Ort geschü- tzet/ vnd dieselben allein/ vnd von niemand anderst wollen vervrthei- len lassen: Aber Ambrosius kehre alles vmb. Symmachus Key- serlicher Statthalter zu Rom/ der annoch im Heydenthumb sta- cke/ sahe vngern/ daß Ambrosius seinen Zweck erreicht/ vnd die Ar- rianer deß jhren verfehlet. Aber Justina/ die Keyserin/ hätte deßwe- gen auß der Haut sollen springen/ vnd trug grössere Sorg vor das Regiment/ dann vor die Religion. Wann ein so beredter Priester/ das Volck dem einen ab/ dem andern zu wenden wolte. Vnd wann die Arrianer/ nach Ambrosii Meinung/ nicht werd wehren/ einige Kirch zuhaben; solte man auch bald sprechen: Sie wären nicht werth/ daß sie das Keyserthumb verwalten; die Rechtgläubige kön- ten jhnen mit gutem Gewissen nicht vnterthänig seyn. Aber Am- brosius hatte sich darein ergeben/ vnd gedachte die Religion/ sampt derselben Dienern/ die so manchen Anstoß/ biß dahin/ erlitten/ in Sicherheit zubringen: Ein klug vnd behertzt Mann/ der dörffen vnter fangen/ was so viel Päpste vnter den letzten Keysern sich ge- schewet zusuchen. Justina wuste der Sachen nicht zuhelffen/ be- stellet einen Kriegsobristen vmb viel Gelt/ der Ambrosium heim lich solte aufffangen/ vnd in ferne einsame Land entführen: Wel- ches aber nicht angangen. Jm folgenden Jahr begehrten die Arrianer eine Kirch vor Ring-
GERMANIÆ PERTVRBATÆ hielten ſolch Beginnen dem gemeinen Weſen ſchaͤdlich/ vnnd derhoͤchſten Obrigkeit verdaͤchtig/ darumb gieng bald ſolch Geſpraͤch: Soll dann der Keyſer nicht Macht haben/ ein einige Kirch vor ſich zunehmen? Wil dann Ambroſius mehr ſeyn/ als der Keyſer/ daß er dem Keyſer auch den Gang verſage? Conſtantinus Magnus haͤtte wol/ wegen ſolcher Hartnaͤckigkeit/ Athanaſium auß dem Land verwieſen; Conſtantius haͤtte ohne Einred/ ſich der Kirchen angemaßt/ vnd Liberium den Papſt/ zu Chor gebracht; Iulianus haͤtte niemand gehaßt/ als wer nur ein einige Religion dulten wol- len; Valens haͤtte die Arrianer zum hoͤchſten gepflantzet; Valenti- nianus haͤtte ja ſelbſt den alten Auxentium an dieſem Ort geſchuͤ- tzet/ vnd dieſelben allein/ vnd von niemand anderſt wollen vervrthei- len laſſen: Aber Ambroſius kehre alles vmb. Symmachus Key- ſerlicher Statthalter zu Rom/ der annoch im Heydenthumb ſta- cke/ ſahe vngern/ daß Ambroſius ſeinen Zweck erreicht/ vnd die Ar- rianer deß jhren verfehlet. Aber Juſtina/ die Keyſerin/ haͤtte deßwe- gen auß der Haut ſollen ſpringen/ vnd trug groͤſſere Sorg vor das Regiment/ dann vor die Religion. Wann ein ſo beredter Prieſter/ das Volck dem einen ab/ dem andern zu wenden wolte. Vnd wann die Arrianer/ nach Ambroſii Meinung/ nicht werd wehren/ einige Kirch zuhaben; ſolte man auch bald ſprechen: Sie waͤren nicht werth/ daß ſie das Keyſerthumb verwalten; die Rechtglaͤubige koͤn- ten jhnen mit gutem Gewiſſen nicht vnterthaͤnig ſeyn. Aber Am- broſius hatte ſich darein ergeben/ vnd gedachte die Religion/ ſampt derſelben Dienern/ die ſo manchen Anſtoß/ biß dahin/ erlitten/ in Sicherheit zubringen: Ein klug vnd behertzt Mann/ der doͤrffen vnter fangen/ was ſo viel Paͤpſte vnter den letzten Keyſern ſich ge- ſchewet zuſuchen. Juſtina wuſte der Sachen nicht zuhelffen/ be- ſtellet einen Kriegsobriſten vmb viel Gelt/ der Ambroſium heim lich ſolte aufffangen/ vnd in ferne einſame Land entfuͤhren: Wel- ches aber nicht angangen. Jm folgenden Jahr begehrten die Arrianer eine Kirch vor Ring-
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0034" n="26"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">GERMANIÆ PERTVRBATÆ</hi></hi></fw><lb/> hielten ſolch Beginnen dem gemeinen Weſen ſchaͤdlich/ vnnd der<lb/> hoͤchſten Obrigkeit verdaͤchtig/ darumb gieng bald ſolch Geſpraͤch:<lb/> Soll dann der Keyſer nicht Macht haben/ ein einige Kirch vor ſich<lb/> zunehmen? Wil dann <hi rendition="#aq">Ambroſius</hi> mehr ſeyn/ als der Keyſer/ daß<lb/> er dem Keyſer auch den Gang verſage? <hi rendition="#aq">Conſtantinus Magnus</hi><lb/> haͤtte wol/ wegen ſolcher Hartnaͤckigkeit/ <hi rendition="#aq">Athanaſium</hi> auß dem<lb/> Land verwieſen; <hi rendition="#aq">Conſtantius</hi> haͤtte ohne Einred/ ſich der Kirchen<lb/> angemaßt/ vnd <hi rendition="#aq">Liberium</hi> den Papſt/ zu Chor gebracht; <hi rendition="#aq">Iulianus</hi><lb/> haͤtte niemand gehaßt/ als wer nur ein einige Religion dulten wol-<lb/> len; <hi rendition="#aq">Valens</hi> haͤtte die Arrianer zum hoͤchſten gepflantzet; <hi rendition="#aq">Valenti-<lb/> nianus</hi> haͤtte ja ſelbſt den alten <hi rendition="#aq">Auxentium</hi> an dieſem Ort geſchuͤ-<lb/> tzet/ vnd dieſelben allein/ vnd von niemand anderſt wollen vervrthei-<lb/> len laſſen: Aber <hi rendition="#aq">Ambroſius</hi> kehre alles vmb. <hi rendition="#aq">Symmachus</hi> Key-<lb/> ſerlicher Statthalter zu Rom/ der annoch im Heydenthumb ſta-<lb/> cke/ ſahe vngern/ daß <hi rendition="#aq">Ambroſius</hi> ſeinen Zweck erreicht/ vnd die Ar-<lb/> rianer deß jhren verfehlet. Aber Juſtina/ die Keyſerin/ haͤtte deßwe-<lb/> gen auß der Haut ſollen ſpringen/ vnd trug groͤſſere Sorg vor das<lb/> Regiment/ dann vor die Religion. Wann ein ſo beredter Prieſter/<lb/> das Volck dem einen ab/ dem andern zu wenden wolte. Vnd wann<lb/> die Arrianer/ nach <hi rendition="#aq">Ambroſii</hi> Meinung/ nicht werd wehren/ einige<lb/> Kirch zuhaben; ſolte man auch bald ſprechen: Sie waͤren nicht<lb/> werth/ daß ſie das Keyſerthumb verwalten; die Rechtglaͤubige koͤn-<lb/> ten jhnen mit gutem Gewiſſen nicht vnterthaͤnig ſeyn. Aber <hi rendition="#aq">Am-<lb/> broſius</hi> hatte ſich darein ergeben/ vnd gedachte die Religion/ ſampt<lb/> derſelben Dienern/ die ſo manchen Anſtoß/ biß dahin/ erlitten/ in<lb/> Sicherheit zubringen: Ein klug vnd behertzt Mann/ der doͤrffen<lb/> vnter fangen/ was ſo viel Paͤpſte vnter den letzten Keyſern ſich ge-<lb/> ſchewet zuſuchen. Juſtina wuſte der Sachen nicht zuhelffen/ be-<lb/> ſtellet einen Kriegsobriſten vmb viel Gelt/ der <hi rendition="#aq">Ambroſium</hi> heim<lb/> lich ſolte aufffangen/ vnd in ferne einſame Land entfuͤhren: Wel-<lb/> ches aber nicht angangen.</p><lb/> <p>Jm folgenden Jahr begehrten die Arrianer eine Kirch vor<lb/> der Statt/ <hi rendition="#aq">Portiana</hi> genant; bald die Newe Kirch/ jnnerhalb der-<lb/> <fw place="bottom" type="catch">Ring-</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [26/0034]
GERMANIÆ PERTVRBATÆ
hielten ſolch Beginnen dem gemeinen Weſen ſchaͤdlich/ vnnd der
hoͤchſten Obrigkeit verdaͤchtig/ darumb gieng bald ſolch Geſpraͤch:
Soll dann der Keyſer nicht Macht haben/ ein einige Kirch vor ſich
zunehmen? Wil dann Ambroſius mehr ſeyn/ als der Keyſer/ daß
er dem Keyſer auch den Gang verſage? Conſtantinus Magnus
haͤtte wol/ wegen ſolcher Hartnaͤckigkeit/ Athanaſium auß dem
Land verwieſen; Conſtantius haͤtte ohne Einred/ ſich der Kirchen
angemaßt/ vnd Liberium den Papſt/ zu Chor gebracht; Iulianus
haͤtte niemand gehaßt/ als wer nur ein einige Religion dulten wol-
len; Valens haͤtte die Arrianer zum hoͤchſten gepflantzet; Valenti-
nianus haͤtte ja ſelbſt den alten Auxentium an dieſem Ort geſchuͤ-
tzet/ vnd dieſelben allein/ vnd von niemand anderſt wollen vervrthei-
len laſſen: Aber Ambroſius kehre alles vmb. Symmachus Key-
ſerlicher Statthalter zu Rom/ der annoch im Heydenthumb ſta-
cke/ ſahe vngern/ daß Ambroſius ſeinen Zweck erreicht/ vnd die Ar-
rianer deß jhren verfehlet. Aber Juſtina/ die Keyſerin/ haͤtte deßwe-
gen auß der Haut ſollen ſpringen/ vnd trug groͤſſere Sorg vor das
Regiment/ dann vor die Religion. Wann ein ſo beredter Prieſter/
das Volck dem einen ab/ dem andern zu wenden wolte. Vnd wann
die Arrianer/ nach Ambroſii Meinung/ nicht werd wehren/ einige
Kirch zuhaben; ſolte man auch bald ſprechen: Sie waͤren nicht
werth/ daß ſie das Keyſerthumb verwalten; die Rechtglaͤubige koͤn-
ten jhnen mit gutem Gewiſſen nicht vnterthaͤnig ſeyn. Aber Am-
broſius hatte ſich darein ergeben/ vnd gedachte die Religion/ ſampt
derſelben Dienern/ die ſo manchen Anſtoß/ biß dahin/ erlitten/ in
Sicherheit zubringen: Ein klug vnd behertzt Mann/ der doͤrffen
vnter fangen/ was ſo viel Paͤpſte vnter den letzten Keyſern ſich ge-
ſchewet zuſuchen. Juſtina wuſte der Sachen nicht zuhelffen/ be-
ſtellet einen Kriegsobriſten vmb viel Gelt/ der Ambroſium heim
lich ſolte aufffangen/ vnd in ferne einſame Land entfuͤhren: Wel-
ches aber nicht angangen.
Jm folgenden Jahr begehrten die Arrianer eine Kirch vor
der Statt/ Portiana genant; bald die Newe Kirch/ jnnerhalb der-
Ring-
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/34 |
Zitationshilfe: | Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 26. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/34>, abgerufen am 29.07.2024. |