Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.GERMANIAE PERTVRBATAE nicht/ sondern auch vmb viel Jrrthumb/ welche von langer Handher eingewurtzelt/ vnd durch Vnverstand/ auß Boßheit behauptet wurden/ zuthun were: dem allem leichtlich abzuhelffen/ wann man der Teutschen Nation zum besten/ ein Concilium, das Gottselig/ frey vnd Christlich/ auch mit Einwilligung deß Keysers/ jrgend in Teutschland/ nach Mayntz/ Cölln/ oder Metz/ zum allerförderlich- sten/ jnnerhalb Jahresfrist verlegte: Vnd zwar/ daß alle vnd jede Anwesende/ Geist- vnd Weltliche/ ausser aller Gefahr deß gebro- chenen Eyds/ vnd der verletzten Pflicht/ vneracht/ was zu der Ehre Gottes/ vnd der Seelen Heyl höchlichst vonnöhten/ frey zuspre- chen vnd zurahten Macht haben. Sie verhoffen dessen Beförde- rung/ vnd wolten an jhnen nichts erwinden lassen/ daß Luther mit seinem Anhang/ jnnhalte. Vnd wer kein kürtzer Weg/ allem Vn- heyl abzuhelffen/ als ein frey vnnd auffrichtig Concilium, oder auch/ wann fromme Leut das Priesterthumb verwalteten. Daß sie aber die Priester/ vnd Mönch/ so Eheweiber genommen/ nicht zur Straaff gezogen/ vberliessen sie dieselben deßwegen/ wann kein an- der Laster mit vnterlieffe/ dem geistlichen Recht. Hiemit war der Nuncius nicht zufrieden/ vnd hielte an/ das Wormbser Edict ins Werck zusetzen/ weil mehr an der Seelen Seeligkeit/ als an der ge- meinen Ruhgelegen/ vnd der Bapst Teutschland zuerleichtern/ al- len Mißbrauch abzuschaffen/ auch Fried vnter den Geist- vnnd Weltlichen zustifften/ im Werck were. Das Concilium solte man nur bescheydentlich begehren/ vnd dieser Wort/ mit deß Keysers Be- willigung/ auch der benahmten Stätte/ nicht gedencken/ auch bey der Einigkeit der Kirchen bleiben. Er trieb am hefftigsten/ daß die Prediger im Zaum gehalten/ die Druckereyen gestrafft/ vnd deß letzten Concilii im Latran gehalten Schluß bündig würde. Aber solche Rede mißfiel den Fürsten/ weil sie mehr auff deß die
GERMANIÆ PERTVRBATÆ nicht/ ſondern auch vmb viel Jrꝛthumb/ welche von langer Handher eingewurtzelt/ vnd durch Vnverſtand/ auß Boßheit behauptet wurden/ zuthun were: dem allem leichtlich abzuhelffen/ wann man der Teutſchen Nation zum beſten/ ein Concilium, das Gottſelig/ frey vnd Chriſtlich/ auch mit Einwilligung deß Keyſers/ jrgend in Teutſchland/ nach Mayntz/ Coͤlln/ oder Metz/ zum allerfoͤrderlich- ſten/ jnnerhalb Jahresfriſt verlegte: Vnd zwar/ daß alle vnd jede Anweſende/ Geiſt- vnd Weltliche/ auſſer aller Gefahr deß gebro- chenen Eyds/ vnd der verletzten Pflicht/ vneracht/ was zu der Ehre Gottes/ vnd der Seelen Heyl hoͤchlichſt vonnoͤhten/ frey zuſpre- chen vnd zurahten Macht haben. Sie verhoffen deſſen Befoͤrde- rung/ vnd wolten an jhnen nichts erwinden laſſen/ daß Luther mit ſeinem Anhang/ jnnhalte. Vnd wer kein kuͤrtzer Weg/ allem Vn- heyl abzuhelffen/ als ein frey vnnd auffrichtig Concilium, oder auch/ wann fromme Leut das Prieſterthumb verwalteten. Daß ſie aber die Prieſter/ vnd Moͤnch/ ſo Eheweiber genommen/ nicht zur Straaff gezogen/ vberlieſſen ſie dieſelben deßwegen/ wann kein an- der Laſter mit vnterlieffe/ dem geiſtlichen Recht. Hiemit war der Nuncius nicht zufrieden/ vnd hielte an/ das Wormbſer Edict ins Werck zuſetzen/ weil mehr an der Seelen Seeligkeit/ als an der ge- meinen Ruhgelegen/ vnd der Bapſt Teutſchland zuerleichtern/ al- len Mißbrauch abzuſchaffen/ auch Fried vnter den Geiſt- vnnd Weltlichen zuſtifften/ im Werck were. Das Concilium ſolte man nur beſcheydentlich begehren/ vñ dieſer Wort/ mit deß Keyſers Be- willigung/ auch der benahmten Staͤtte/ nicht gedencken/ auch bey der Einigkeit der Kirchen bleiben. Er trieb am hefftigſten/ daß die Prediger im Zaum gehalten/ die Druckereyen geſtrafft/ vnd deß letzten Concilii im Latran gehalten Schluß buͤndig wuͤrde. Aber ſolche Rede mißfiel den Fuͤrſten/ weil ſie mehr auff deß die
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GERMANIÆ PERTVRBATÆ
nicht/ ſondern auch vmb viel Jrꝛthumb/ welche von langer Hand
her eingewurtzelt/ vnd durch Vnverſtand/ auß Boßheit behauptet
wurden/ zuthun were: dem allem leichtlich abzuhelffen/ wann man
der Teutſchen Nation zum beſten/ ein Concilium, das Gottſelig/
frey vnd Chriſtlich/ auch mit Einwilligung deß Keyſers/ jrgend in
Teutſchland/ nach Mayntz/ Coͤlln/ oder Metz/ zum allerfoͤrderlich-
ſten/ jnnerhalb Jahresfriſt verlegte: Vnd zwar/ daß alle vnd jede
Anweſende/ Geiſt- vnd Weltliche/ auſſer aller Gefahr deß gebro-
chenen Eyds/ vnd der verletzten Pflicht/ vneracht/ was zu der Ehre
Gottes/ vnd der Seelen Heyl hoͤchlichſt vonnoͤhten/ frey zuſpre-
chen vnd zurahten Macht haben. Sie verhoffen deſſen Befoͤrde-
rung/ vnd wolten an jhnen nichts erwinden laſſen/ daß Luther mit
ſeinem Anhang/ jnnhalte. Vnd wer kein kuͤrtzer Weg/ allem Vn-
heyl abzuhelffen/ als ein frey vnnd auffrichtig Concilium, oder
auch/ wann fromme Leut das Prieſterthumb verwalteten. Daß ſie
aber die Prieſter/ vnd Moͤnch/ ſo Eheweiber genommen/ nicht zur
Straaff gezogen/ vberlieſſen ſie dieſelben deßwegen/ wann kein an-
der Laſter mit vnterlieffe/ dem geiſtlichen Recht. Hiemit war der
Nuncius nicht zufrieden/ vnd hielte an/ das Wormbſer Edict ins
Werck zuſetzen/ weil mehr an der Seelen Seeligkeit/ als an der ge-
meinen Ruhgelegen/ vnd der Bapſt Teutſchland zuerleichtern/ al-
len Mißbrauch abzuſchaffen/ auch Fried vnter den Geiſt- vnnd
Weltlichen zuſtifften/ im Werck were. Das Concilium ſolte man
nur beſcheydentlich begehren/ vñ dieſer Wort/ mit deß Keyſers Be-
willigung/ auch der benahmten Staͤtte/ nicht gedencken/ auch bey
der Einigkeit der Kirchen bleiben. Er trieb am hefftigſten/ daß die
Prediger im Zaum gehalten/ die Druckereyen geſtrafft/ vnd deß
letzten Concilii im Latran gehalten Schluß buͤndig wuͤrde.
Aber ſolche Rede mißfiel den Fuͤrſten/ weil ſie mehr auff deß
Roͤm. Stuls Nutzen/ als nach der Noht jhres Vatterlands zielte.
Die Teutſchen ſolten leyden/ vnd erwarten/ wann/ vnd wer jhre Be-
ſchwerden beobachten wolte/ vnd verfaſten einlange Schrifft/ dar-
inn hundert Puncten wider den Roͤm. Hoff vnd die gantze Cleriſey/
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