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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE

Die Schmach/ so Luther jhren Vorältern anthue/ wann er
einen andern Glauben/ davon dieselben nichts gewust/ einführe/ vnd
demnach zum ewigen Fewer in Abgrundverdamme; das End/ so
jhnen die Lutheraner vorgesetzt/ nämlich/ die weltliche Obrigkeit zu-
schmähen/ wann sie die Geistliche/ als Vnrechtmässige/ vnd wider
die Evangelische Freyheit Eingeführte vernichtet/ wie scheinbar-
lich sie auch die Einfältigen hindergehen: Die Spaltungen vnd
Auffruhr/ so durch diese Sect in Teutschland entstanden: Vnd
endlich/ daß Luther sein Wesen zu fleischlicher Sicherheit/ nicht
anderst/ als Mahometh/ doch etwas bescheidener führe. Man
möchte zwar einstrewen/ Luther hätte kein Fürsprecher gehabt/ vnd
wer vngehört verdampt worden. Da were nun billig/ daß man
jhn von seinem Thun höre: Ob er geprediget/ eines vnd anders
geschrieben/ oder nicht geschrieben. Solches finde aber nicht statt
in Glaubens- vnd Sacramentssachen/ weil man/ was die Conci-
lien/ vnd die Kirch durch jhr Ansehen gut geheissen/ nicht wider in
Zweiffel zuziehen hätte.

Der Bapst befahl jhm ferner/ rund zugestehen/ daß dieses
Vnwesen von der Menschen/ vnnd fürnemlichst/ von der Priester
vnd Prälaten Sünden entstanden/ es weren auch auff dem heiligen
Stul selbst viel Grewel fürgangen/ viel Mißbräuche in geistli-
chen Sachen/ viel Vberfluß an Gebotten eingeschlichen; Ja/ alles
endlich zu solchem verderbten Wesen nach vnd nach gerahten/ vnd
sich verändert/ daß die Seuch vom Haupt auff die Glieder/ von den
Bäpsten auff die andere Prälaten sich geschlagen/ vnd also auffge-
breitet/ daß nicht bald ein einiger/ der davon gefreyet/ zufinden were.
Wann er dann diesem Vbel zustewren/ beydes von sich selbst/ vnd
wegen tragenden Ampts geneigt vnd schuldig/ wolle er allen müg-
lichsten Fleiß anwenden/ daß vorallen Dingen der Römische Hoff/
auß welchem vielleicht so viel boses hergeflossen/ verbessert werde.
Vnd zwar vmb so viel mehr/ daß er sehe/ wie hefftig andere dar-
nach verlangen. Doch sol es niemand befrembden/ wann nicht alle
Mißbräuche auff einmal faller/ weil die Kranckheit alt/ vnd tieff

einge-
GERMANIÆ PERTVRBATÆ

Die Schmach/ ſo Luther jhren Voraͤltern anthue/ wann er
einen andern Glauben/ davon dieſelben nichts gewuſt/ einfuͤhre/ vnd
demnach zum ewigen Fewer in Abgrundverdamme; das End/ ſo
jhnen die Lutheraner vorgeſetzt/ naͤmlich/ die weltliche Obrigkeit zu-
ſchmaͤhen/ wann ſie die Geiſtliche/ als Vnrechtmaͤſſige/ vnd wider
die Evangeliſche Freyheit Eingefuͤhrte vernichtet/ wie ſcheinbar-
lich ſie auch die Einfaͤltigen hindergehen: Die Spaltungen vnd
Auffruhr/ ſo durch dieſe Sect in Teutſchland entſtanden: Vnd
endlich/ daß Luther ſein Weſen zu fleiſchlicher Sicherheit/ nicht
anderſt/ als Mahometh/ doch etwas beſcheidener fuͤhre. Man
moͤchte zwar einſtrewen/ Luther haͤtte kein Fuͤrſprecher gehabt/ vnd
wer vngehoͤrt verdampt worden. Da were nun billig/ daß man
jhn von ſeinem Thun hoͤre: Ob er geprediget/ eines vnd anders
geſchrieben/ oder nicht geſchrieben. Solches finde aber nicht ſtatt
in Glaubens- vnd Sacramentsſachen/ weil man/ was die Conci-
lien/ vnd die Kirch durch jhr Anſehen gut geheiſſen/ nicht wider in
Zweiffel zuziehen haͤtte.

Der Bapſt befahl jhm ferner/ rund zugeſtehen/ daß dieſes
Vnweſen von der Menſchen/ vnnd fuͤrnemlichſt/ von der Prieſter
vnd Praͤlaten Suͤnden entſtanden/ es weren auch auff dem heiligen
Stul ſelbſt viel Grewel fuͤrgangen/ viel Mißbraͤuche in geiſtli-
chen Sachen/ viel Vberfluß an Gebotten eingeſchlichen; Ja/ alles
endlich zu ſolchem verderbten Weſen nach vnd nach gerahten/ vnd
ſich veraͤndert/ daß die Seuch vom Haupt auff die Glieder/ von den
Baͤpſten auff die andere Praͤlaten ſich geſchlagen/ vnd alſo auffge-
breitet/ daß nicht bald ein einiger/ der davon gefreyet/ zufinden were.
Wann er dann dieſem Vbel zuſtewren/ beydes von ſich ſelbſt/ vnd
wegen tragenden Ampts geneigt vnd ſchuldig/ wolle er allen muͤg-
lichſten Fleiß anwenden/ daß vorallen Dingen der Roͤmiſche Hoff/
auß welchem vielleicht ſo viel boſes hergefloſſen/ verbeſſert werde.
Vnd zwar vmb ſo viel mehr/ daß er ſehe/ wie hefftig andere dar-
nach verlangen. Doch ſol es niemand befrembden/ wann nicht alle
Mißbraͤuche auff einmal faller/ weil die Kranckheit alt/ vnd tieff

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[268/0276] GERMANIÆ PERTVRBATÆ Die Schmach/ ſo Luther jhren Voraͤltern anthue/ wann er einen andern Glauben/ davon dieſelben nichts gewuſt/ einfuͤhre/ vnd demnach zum ewigen Fewer in Abgrundverdamme; das End/ ſo jhnen die Lutheraner vorgeſetzt/ naͤmlich/ die weltliche Obrigkeit zu- ſchmaͤhen/ wann ſie die Geiſtliche/ als Vnrechtmaͤſſige/ vnd wider die Evangeliſche Freyheit Eingefuͤhrte vernichtet/ wie ſcheinbar- lich ſie auch die Einfaͤltigen hindergehen: Die Spaltungen vnd Auffruhr/ ſo durch dieſe Sect in Teutſchland entſtanden: Vnd endlich/ daß Luther ſein Weſen zu fleiſchlicher Sicherheit/ nicht anderſt/ als Mahometh/ doch etwas beſcheidener fuͤhre. Man moͤchte zwar einſtrewen/ Luther haͤtte kein Fuͤrſprecher gehabt/ vnd wer vngehoͤrt verdampt worden. Da were nun billig/ daß man jhn von ſeinem Thun hoͤre: Ob er geprediget/ eines vnd anders geſchrieben/ oder nicht geſchrieben. Solches finde aber nicht ſtatt in Glaubens- vnd Sacramentsſachen/ weil man/ was die Conci- lien/ vnd die Kirch durch jhr Anſehen gut geheiſſen/ nicht wider in Zweiffel zuziehen haͤtte. Der Bapſt befahl jhm ferner/ rund zugeſtehen/ daß dieſes Vnweſen von der Menſchen/ vnnd fuͤrnemlichſt/ von der Prieſter vnd Praͤlaten Suͤnden entſtanden/ es weren auch auff dem heiligen Stul ſelbſt viel Grewel fuͤrgangen/ viel Mißbraͤuche in geiſtli- chen Sachen/ viel Vberfluß an Gebotten eingeſchlichen; Ja/ alles endlich zu ſolchem verderbten Weſen nach vnd nach gerahten/ vnd ſich veraͤndert/ daß die Seuch vom Haupt auff die Glieder/ von den Baͤpſten auff die andere Praͤlaten ſich geſchlagen/ vnd alſo auffge- breitet/ daß nicht bald ein einiger/ der davon gefreyet/ zufinden were. Wann er dann dieſem Vbel zuſtewren/ beydes von ſich ſelbſt/ vnd wegen tragenden Ampts geneigt vnd ſchuldig/ wolle er allen muͤg- lichſten Fleiß anwenden/ daß vorallen Dingen der Roͤmiſche Hoff/ auß welchem vielleicht ſo viel boſes hergefloſſen/ verbeſſert werde. Vnd zwar vmb ſo viel mehr/ daß er ſehe/ wie hefftig andere dar- nach verlangen. Doch ſol es niemand befrembden/ wann nicht alle Mißbraͤuche auff einmal faller/ weil die Kranckheit alt/ vnd tieff einge-

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 268. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/276>, abgerufen am 28.11.2024.