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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
worten. Hernach machte Gentilis vber dem Artickel von der
Gottheit/ auch lose Händel: Wie auch Ochinus, Alciatus, Blan-
drata,
vnd Stancarus, biß er endlich den 27. May 1564. im Herrn
sanfft ist entschlaffen: Vnd sind die Schmähkarten etliche Jahr
nach seinem Tod außgangen/ darwider sich Beza, vnd andere nach
jhm gelegt/ allerhand Zeugnüssen von Galvini gantzem Wandel
vnd End scharpffsinnig gezogen/ vnd vor allen Dingen eine Atte-
station
auß dem Protocoll zu Noyon herfür gebracht/ anderer
Stätte/ als Basel/ Straßburg vnd Genff zugeschweigen.

Weil sich nun nicht findet/ daß Calvino dergleichen/ weder
von Sadoleto, noch Perrino dem Hauptmann/ noch Grymaldo
dem Syndico, noch von einigem andern seiner abgesagten Feinde/
bey Leben sey vorgeruckt worden/ ist es einer gehässigen Aufflag/
vnd Beschmitzung ähnlicher/ als einer Geschichte. Ob gleich D.
Schlüsselbürger/ neben Lindano, vnnd andern/ alles/ wie gesagt/
auffgenommen haben Man weiß sehr viel auff die Bäpste/ Cardinäl
vnd Priester zusagen/ man schewet Luthern nicht; man schencket
Zvinglio vnd Calvino bitter ein. Vnd mögen etwan Menschliche
Fehler wahr/ oder vnwahr seyn vorgangen/ benehmen aber jhrer
Lehr gar nichts/ sondern dienen nur/ das albere Volck zuverleyten;
schier/ wie AEsopus jeden Thieren Spraach/ Red vnd Verstand
gegeben/ die Gemühter dardurch zufangen. Verständige Leut
greiffens anderst/ vnd lassen die Hohenpriester auff Moses Stul
sitzen/ folgen jhrer Lehr/ vnd nicht jhrem Wandel.

Nun wenden wir vns wider auff die Policey- vnd Kirchen-
Händel in Teutschland/ nach dem wir die fürnehmbsten Perso-
nen/ so Trennung in der Lehr/ vnd bey den Gemühtern vervrsacht/
vmb etwas betrachtet/ böses vnd gutes vorgetragen/ vnd dem Leser
vor Augen gestelt: Derselb wird nun/ entweder die gefärbte Bril-
len seiner Affecten auffsetzen/ vnd jhm das seinige allein/ wie der Aff
seine Jungen/ gefallen lassen/ oder ohne Brill ein Vrtheil fassen/
wie die Scribenten in vorigen Zeiten/ vns die Wahrheit in einen so
gar tieffen Brunn geworffen/ daß mancher Democritus es wol
merckt/ aber jhm darumb nicht helffen kan.

Der
K k

ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
worten. Hernach machte Gentilis vber dem Artickel von der
Gottheit/ auch loſe Haͤndel: Wie auch Ochinus, Alciatus, Blan-
drata,
vnd Stancarus, biß er endlich den 27. May 1564. im Herrn
ſanfft iſt entſchlaffen: Vnd ſind die Schmaͤhkarten etliche Jahr
nach ſeinem Tod außgangen/ darwider ſich Beza, vnd andere nach
jhm gelegt/ allerhand Zeugnuͤſſen von Galvini gantzem Wandel
vnd End ſcharpffſinnig gezogen/ vnd vor allen Dingen eine Atte-
ſtation
auß dem Protocoll zu Noyon herfuͤr gebracht/ anderer
Staͤtte/ als Baſel/ Straßburg vnd Genff zugeſchweigen.

Weil ſich nun nicht findet/ daß Calvino dergleichen/ weder
von Sadoleto, noch Perrino dem Hauptmann/ noch Grymaldo
dem Syndico, noch von einigem andern ſeiner abgeſagten Feinde/
bey Leben ſey vorgeruckt worden/ iſt es einer gehaͤſſigen Aufflag/
vnd Beſchmitzung aͤhnlicher/ als einer Geſchichte. Ob gleich D.
Schluͤſſelbuͤrger/ neben Lindano, vnnd andern/ alles/ wie geſagt/
auffgenom̃en haben Man weiß ſehr viel auff die Baͤpſte/ Cardinaͤl
vnd Prieſter zuſagen/ man ſchewet Luthern nicht; man ſchencket
Zvinglio vnd Calvino bitter ein. Vnd moͤgen etwan Menſchliche
Fehler wahr/ oder vnwahr ſeyn vorgangen/ benehmen aber jhrer
Lehr gar nichts/ ſondern dienen nur/ das albere Volck zuverleyten;
ſchier/ wie Æſopus jeden Thieren Spraach/ Red vnd Verſtand
gegeben/ die Gemuͤhter dardurch zufangen. Verſtaͤndige Leut
greiffens anderſt/ vnd laſſen die Hohenprieſter auff Moſes Stul
ſitzen/ folgen jhrer Lehr/ vnd nicht jhrem Wandel.

Nun wenden wir vns wider auff die Policey- vnd Kirchen-
Haͤndel in Teutſchland/ nach dem wir die fürnehmbſten Perſo-
nen/ ſo Trennung in der Lehr/ vnd bey den Gemuͤhtern vervrſacht/
vmb etwas betrachtet/ boͤſes vnd gutes vorgetragen/ vnd dem Leſer
vor Augen geſtelt: Derſelb wird nun/ entweder die gefaͤrbte Bril-
len ſeiner Affecten auffſetzen/ vnd jhm das ſeinige allein/ wie der Aff
ſeine Jungen/ gefallen laſſen/ oder ohne Brill ein Vrtheil faſſen/
wie die Scribenten in vorigen Zeiten/ vns die Wahrheit in einen ſo
gar tieffen Brunn geworffen/ daß mancher Democritus es wol
merckt/ aber jhm darumb nicht helffen kan.

Der
K k
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[257/0265] ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. worten. Hernach machte Gentilis vber dem Artickel von der Gottheit/ auch loſe Haͤndel: Wie auch Ochinus, Alciatus, Blan- drata, vnd Stancarus, biß er endlich den 27. May 1564. im Herrn ſanfft iſt entſchlaffen: Vnd ſind die Schmaͤhkarten etliche Jahr nach ſeinem Tod außgangen/ darwider ſich Beza, vnd andere nach jhm gelegt/ allerhand Zeugnuͤſſen von Galvini gantzem Wandel vnd End ſcharpffſinnig gezogen/ vnd vor allen Dingen eine Atte- ſtation auß dem Protocoll zu Noyon herfuͤr gebracht/ anderer Staͤtte/ als Baſel/ Straßburg vnd Genff zugeſchweigen. Weil ſich nun nicht findet/ daß Calvino dergleichen/ weder von Sadoleto, noch Perrino dem Hauptmann/ noch Grymaldo dem Syndico, noch von einigem andern ſeiner abgeſagten Feinde/ bey Leben ſey vorgeruckt worden/ iſt es einer gehaͤſſigen Aufflag/ vnd Beſchmitzung aͤhnlicher/ als einer Geſchichte. Ob gleich D. Schluͤſſelbuͤrger/ neben Lindano, vnnd andern/ alles/ wie geſagt/ auffgenom̃en haben Man weiß ſehr viel auff die Baͤpſte/ Cardinaͤl vnd Prieſter zuſagen/ man ſchewet Luthern nicht; man ſchencket Zvinglio vnd Calvino bitter ein. Vnd moͤgen etwan Menſchliche Fehler wahr/ oder vnwahr ſeyn vorgangen/ benehmen aber jhrer Lehr gar nichts/ ſondern dienen nur/ das albere Volck zuverleyten; ſchier/ wie Æſopus jeden Thieren Spraach/ Red vnd Verſtand gegeben/ die Gemuͤhter dardurch zufangen. Verſtaͤndige Leut greiffens anderſt/ vnd laſſen die Hohenprieſter auff Moſes Stul ſitzen/ folgen jhrer Lehr/ vnd nicht jhrem Wandel. Nun wenden wir vns wider auff die Policey- vnd Kirchen- Haͤndel in Teutſchland/ nach dem wir die fürnehmbſten Perſo- nen/ ſo Trennung in der Lehr/ vnd bey den Gemuͤhtern vervrſacht/ vmb etwas betrachtet/ boͤſes vnd gutes vorgetragen/ vnd dem Leſer vor Augen geſtelt: Derſelb wird nun/ entweder die gefaͤrbte Bril- len ſeiner Affecten auffſetzen/ vnd jhm das ſeinige allein/ wie der Aff ſeine Jungen/ gefallen laſſen/ oder ohne Brill ein Vrtheil faſſen/ wie die Scribenten in vorigen Zeiten/ vns die Wahrheit in einen ſo gar tieffen Brunn geworffen/ daß mancher Democritus es wol merckt/ aber jhm darumb nicht helffen kan. Der K k

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 257. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/265>, abgerufen am 24.11.2024.