Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. Christi/ vnnd zum eusserlichen Zeichen jhrer Bruderschafft/ vnddas halten sie zweymal im Jahr/ da sitzen Mann vnd Weib durch- einander/ vnd verreytzen sich zur Andacht/ mit grosser Zucht/ brau- chen keine Kirchen/ sondern versamlen sich/ wo sie können/ in den Häusern/ vnnd in den Wälden; beten so andächtig/ daß auch die Zähren vnd Thränen erfolgen; predigen ohne studieren/ wie es jhnen der Geist eingibt/ vnd heist einer den andern auffhören/ tritt an deß vorigen Stell/ vnd macht es besser/ wann er kan: Sie ver- werffen den Kindertauff/ als vnverständig/ vnnd wollen die Be- kanntnuß zuvor anhören. Dann wer den Tauff begehrt/ der er- scheinet in der Versamlung/ vnd wann keine Hindernüß nach sei- ner Bekanntnüß vorfället/ wird er/ nach dem er von der Erd auß- gestreckt/ wider auffgestanden/ getaufft/ wie sonsten gebräuchlich/ vnd legt ab alle Aempter vnnd Ehrentitul. Wer sich begehrt zu- verheurahten/ meldet sich an; dann wird jhm vnter Vieren die Wahl gegeben/ eine herauß zuwehlen; gefiel jhm aber keine/ müste er noch drey Jahr warten/ biß man jhm widerumb Erlaubnuß/ vnd die obige Wahl wider gestattet: Vnd ist ein falsche Aufflag/ die Weiber bey jhnen weren gemein; zu welchem Wahn das abschew- liche Vnwesen in Westphalen Anlaß geben. Doch ist zuwissen/ daß sie sich in mehr/ dann dreyssig Gattungen/ ja in siebentzig Secten/ wie Sebastian Franck wil/ trennen/ nach dem die Frey- heit deß Geistes sie zu widersprechen/ oder sich zusondern an- treibet. Melchior Hoffmann kam nach Embden in Ost-Frießland/ Es haben die Lutheraner mit jhnen vielfaltig disputiret/ vnd fangs J i ij
ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. Chriſti/ vnnd zum euſſerlichen Zeichen jhrer Bruderſchafft/ vnddas halten ſie zweymal im Jahr/ da ſitzen Mann vnd Weib durch- einander/ vnd verreytzen ſich zur Andacht/ mit groſſer Zucht/ brau- chen keine Kirchen/ ſondern verſamlen ſich/ wo ſie koͤnnen/ in den Haͤuſern/ vnnd in den Waͤlden; beten ſo andaͤchtig/ daß auch die Zaͤhren vnd Thraͤnen erfolgen; predigen ohne ſtudieren/ wie es jhnen der Geiſt eingibt/ vnd heiſt einer den andern auffhoͤren/ tritt an deß vorigen Stell/ vnd macht es beſſer/ wann er kan: Sie ver- werffen den Kindertauff/ als vnverſtaͤndig/ vnnd wollen die Be- kanntnuß zuvor anhoͤren. Dann wer den Tauff begehrt/ der er- ſcheinet in der Verſamlung/ vnd wann keine Hindernuͤß nach ſei- ner Bekanntnuͤß vorfaͤllet/ wird er/ nach dem er von der Erd auß- geſtreckt/ wider auffgeſtanden/ getaufft/ wie ſonſten gebraͤuchlich/ vnd legt ab alle Aempter vnnd Ehrentitul. Wer ſich begehrt zu- verheurahten/ meldet ſich an; dann wird jhm vnter Vieren die Wahl gegeben/ eine herauß zuwehlen; gefiel jhm aber keine/ muͤſte er noch drey Jahr warten/ biß man jhm widerumb Erlaubnuß/ vnd die obige Wahl wider geſtattet: Vnd iſt ein falſche Aufflag/ die Weiber bey jhnen weren gemein; zu welchem Wahn das abſchew- liche Vnweſen in Weſtphalen Anlaß geben. Doch iſt zuwiſſen/ daß ſie ſich in mehr/ dann dreyſſig Gattungen/ ja in ſiebentzig Secten/ wie Sebaſtian Franck wil/ trennen/ nach dem die Frey- heit deß Geiſtes ſie zu widerſprechen/ oder ſich zuſondern an- treibet. Melchior Hoffmann kam nach Embden in Oſt-Frießland/ Es haben die Lutheraner mit jhnen vielfaltig diſputiret/ vnd fangs J i ij
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ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
Chriſti/ vnnd zum euſſerlichen Zeichen jhrer Bruderſchafft/ vnd
das halten ſie zweymal im Jahr/ da ſitzen Mann vnd Weib durch-
einander/ vnd verreytzen ſich zur Andacht/ mit groſſer Zucht/ brau-
chen keine Kirchen/ ſondern verſamlen ſich/ wo ſie koͤnnen/ in den
Haͤuſern/ vnnd in den Waͤlden; beten ſo andaͤchtig/ daß auch die
Zaͤhren vnd Thraͤnen erfolgen; predigen ohne ſtudieren/ wie es
jhnen der Geiſt eingibt/ vnd heiſt einer den andern auffhoͤren/ tritt
an deß vorigen Stell/ vnd macht es beſſer/ wann er kan: Sie ver-
werffen den Kindertauff/ als vnverſtaͤndig/ vnnd wollen die Be-
kanntnuß zuvor anhoͤren. Dann wer den Tauff begehrt/ der er-
ſcheinet in der Verſamlung/ vnd wann keine Hindernuͤß nach ſei-
ner Bekanntnuͤß vorfaͤllet/ wird er/ nach dem er von der Erd auß-
geſtreckt/ wider auffgeſtanden/ getaufft/ wie ſonſten gebraͤuchlich/
vnd legt ab alle Aempter vnnd Ehrentitul. Wer ſich begehrt zu-
verheurahten/ meldet ſich an; dann wird jhm vnter Vieren die
Wahl gegeben/ eine herauß zuwehlen; gefiel jhm aber keine/ muͤſte
er noch drey Jahr warten/ biß man jhm widerumb Erlaubnuß/ vnd
die obige Wahl wider geſtattet: Vnd iſt ein falſche Aufflag/ die
Weiber bey jhnen weren gemein; zu welchem Wahn das abſchew-
liche Vnweſen in Weſtphalen Anlaß geben. Doch iſt zuwiſſen/
daß ſie ſich in mehr/ dann dreyſſig Gattungen/ ja in ſiebentzig
Secten/ wie Sebaſtian Franck wil/ trennen/ nach dem die Frey-
heit deß Geiſtes ſie zu widerſprechen/ oder ſich zuſondern an-
treibet.
Melchior Hoffmann kam nach Embden in Oſt-Frießland/
vnd tauffete viel Leut/ reyſet nach Straßburg/ vnnd ſtarb daſelb-
ſten im Gefaͤngnuͤß. Er/ vnd ſeines gleichen entſchuldigten die
Muͤnſteriſche Vnthat/ durch die Vnwiſſenheit; ſintemal/ ſie das
Schwerd gar nicht/ auch das Leben zuretten/ fuͤhreten/ ja keinen
Bruder ſchluͤgen.
Es haben die Lutheraner mit jhnen vielfaltig diſputiret/ vnd
wenig außgerichtet: Alſo auch die Schweitzer/ vnnd ſonderlich
Oecolampadius, wie auch die Genffer. Sie berufften ſich An-
fangs
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Zitationshilfe: | Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 251. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/259>, abgerufen am 29.07.2024. |