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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
Schwenckfeld anders/ als daß Luther allzu eygensinnig/ keinen
Menschen wollen hören/ alles nach seinem Kopff anordnen vnd se-
tzen. Darneben alle andere/ die was weiters gesucht/ oder funden/
vnbesonnener/ ja vn-Christlicher Weise/ also bald dem Teuffel
heim gewiesen/ vnnd sich wol bey einem thewren Schwur/ auff
seiner Seelen Seeligkeit vermessen/ dieser vnd jener glaube nicht/
daß ein Gott im Himmel sey. Gegentheils Bücher liese der Teuf-
fel/ von vnten vnnd von oben auß/ etc. so weit verführet Eyffer vnd
Zorn.

Noch hatte Luther ein andere Wäsche mit den Widertäuf-
fern/ die jhm viel Mühe machten. Von jhrem Vrheber sind vn-
derschiedliche Meynungen: Dann Hosius, Eckius vnd Linda-
nus,
nennen Balthasar Hubnitzern von Friedberg/ der auch etliche
Büchlein seiner Lehr außgehen/ vnnd an Tag kommen lassen/ zu
Zürich sein Jrrthumb abgelegt/ wider angenommen/ in Mähren
getragen/ vnd daselbst mit seinem Tod im Fewer versiegelt.

Bullinger vnnd Melanchthon/ nennen Niclas Storcken;
Melanchthon vnnd Erasmus Alberus, den Carlstatt; Antonius
Corvinus
aber den Zwingeln. Doch befind sich/ daß Thomas
Müntzer den ersten Grund solcher Lehr gelegt hat. Melanchthon
schreibet also: Gesehen hab ich an Niclas Storcken/ welcher zum
ersten das schändliche Widertäufferische Gifft in Teutschland
außgesäct/ vnd grosse Vnruhe vervrsacht hat. Derselbe gab Lu-
thern zuverstehen/ was Gestalt GOtt jhme im Traum seinen
Willen geoffenbaret/ daß/ nämlich/ seine Außerwehlten/ vermittels
deß Storcken Anleytung/ auff Erden herrschen würden/ vnd daß
Storck die Kirch reinigen solte. Müntzer gab für in seinen Pre-
digten/ GOtt hätte jhm eingeben/ er solte die strenge Religion deß
Bapsts/ vnd die Libertinische/ oder freye Sect deß Luthers/ vertil-
gen/ vnd das Mittelhalten: Gleich wie Muhammed auch vor-
gab/ Moses wer zustreng/ vnd Christus zugelinde. Er pflegt vn-
ter dem Schein der Heiligkeit/ die grosse vnd kleine/ ja die allerge-
ringste Laster zustraffen/ vnnd das Volck zum Fasten/ Beten vnd

stren-
J i

ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
Schwenckfeld anders/ als daß Luther allzu eygenſinnig/ keinen
Menſchen wollen hoͤren/ alles nach ſeinem Kopff anordnen vnd ſe-
tzen. Darneben alle andere/ die was weiters geſucht/ oder funden/
vnbeſonnener/ ja vn-Chriſtlicher Weiſe/ alſo bald dem Teuffel
heim gewieſen/ vnnd ſich wol bey einem thewren Schwur/ auff
ſeiner Seelen Seeligkeit vermeſſen/ dieſer vnd jener glaube nicht/
daß ein Gott im Himmel ſey. Gegentheils Buͤcher lieſe der Teuf-
fel/ von vnten vnnd von oben auß/ ꝛc. ſo weit verfuͤhret Eyffer vnd
Zorn.

Noch hatte Luther ein andere Waͤſche mit den Widertaͤuf-
fern/ die jhm viel Muͤhe machten. Von jhrem Vrheber ſind vn-
derſchiedliche Meynungen: Dann Hoſius, Eckius vnd Linda-
nus,
nennen Balthaſar Hubnitzern von Friedberg/ der auch etliche
Buͤchlein ſeiner Lehr außgehen/ vnnd an Tag kommen laſſen/ zu
Zuͤrich ſein Jrꝛthumb abgelegt/ wider angenommen/ in Maͤhren
getragen/ vnd daſelbſt mit ſeinem Tod im Fewer verſiegelt.

Bullinger vnnd Melanchthon/ nennen Niclas Storcken;
Melanchthon vnnd Eraſmus Alberus, den Carlſtatt; Antonius
Corvinus
aber den Zwingeln. Doch befind ſich/ daß Thomas
Muͤntzer den erſten Grund ſolcher Lehr gelegt hat. Melanchthon
ſchreibet alſo: Geſehen hab ich an Niclas Storcken/ welcher zum
erſten das ſchaͤndliche Widertaͤufferiſche Gifft in Teutſchland
außgeſaͤct/ vnd groſſe Vnruhe vervrſacht hat. Derſelbe gab Lu-
thern zuverſtehen/ was Geſtalt GOtt jhme im Traum ſeinen
Willen geoffenbaret/ daß/ naͤmlich/ ſeine Außerwehlten/ vermittels
deß Storcken Anleytung/ auff Erden herꝛſchen wuͤrden/ vnd daß
Storck die Kirch reinigen ſolte. Muͤntzer gab fuͤr in ſeinen Pre-
digten/ GOtt haͤtte jhm eingeben/ er ſolte die ſtrenge Religion deß
Bapſts/ vnd die Libertiniſche/ oder freye Sect deß Luthers/ vertil-
gen/ vnd das Mittelhalten: Gleich wie Muhammed auch vor-
gab/ Moſes wer zuſtreng/ vnd Chriſtus zugelinde. Er pflegt vn-
ter dem Schein der Heiligkeit/ die groſſe vnd kleine/ ja die allerge-
ringſte Laſter zuſtraffen/ vnnd das Volck zum Faſten/ Beten vnd

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[249/0257] ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. Schwenckfeld anders/ als daß Luther allzu eygenſinnig/ keinen Menſchen wollen hoͤren/ alles nach ſeinem Kopff anordnen vnd ſe- tzen. Darneben alle andere/ die was weiters geſucht/ oder funden/ vnbeſonnener/ ja vn-Chriſtlicher Weiſe/ alſo bald dem Teuffel heim gewieſen/ vnnd ſich wol bey einem thewren Schwur/ auff ſeiner Seelen Seeligkeit vermeſſen/ dieſer vnd jener glaube nicht/ daß ein Gott im Himmel ſey. Gegentheils Buͤcher lieſe der Teuf- fel/ von vnten vnnd von oben auß/ ꝛc. ſo weit verfuͤhret Eyffer vnd Zorn. Noch hatte Luther ein andere Waͤſche mit den Widertaͤuf- fern/ die jhm viel Muͤhe machten. Von jhrem Vrheber ſind vn- derſchiedliche Meynungen: Dann Hoſius, Eckius vnd Linda- nus, nennen Balthaſar Hubnitzern von Friedberg/ der auch etliche Buͤchlein ſeiner Lehr außgehen/ vnnd an Tag kommen laſſen/ zu Zuͤrich ſein Jrꝛthumb abgelegt/ wider angenommen/ in Maͤhren getragen/ vnd daſelbſt mit ſeinem Tod im Fewer verſiegelt. Bullinger vnnd Melanchthon/ nennen Niclas Storcken; Melanchthon vnnd Eraſmus Alberus, den Carlſtatt; Antonius Corvinus aber den Zwingeln. Doch befind ſich/ daß Thomas Muͤntzer den erſten Grund ſolcher Lehr gelegt hat. Melanchthon ſchreibet alſo: Geſehen hab ich an Niclas Storcken/ welcher zum erſten das ſchaͤndliche Widertaͤufferiſche Gifft in Teutſchland außgeſaͤct/ vnd groſſe Vnruhe vervrſacht hat. Derſelbe gab Lu- thern zuverſtehen/ was Geſtalt GOtt jhme im Traum ſeinen Willen geoffenbaret/ daß/ naͤmlich/ ſeine Außerwehlten/ vermittels deß Storcken Anleytung/ auff Erden herꝛſchen wuͤrden/ vnd daß Storck die Kirch reinigen ſolte. Muͤntzer gab fuͤr in ſeinen Pre- digten/ GOtt haͤtte jhm eingeben/ er ſolte die ſtrenge Religion deß Bapſts/ vnd die Libertiniſche/ oder freye Sect deß Luthers/ vertil- gen/ vnd das Mittelhalten: Gleich wie Muhammed auch vor- gab/ Moſes wer zuſtreng/ vnd Chriſtus zugelinde. Er pflegt vn- ter dem Schein der Heiligkeit/ die groſſe vnd kleine/ ja die allerge- ringſte Laſter zuſtraffen/ vnnd das Volck zum Faſten/ Beten vnd ſtren- J i

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 249. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/257>, abgerufen am 23.11.2024.