Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. selbst nit jedemal krafftig gewesen/ dz Volck zubekehren. Von jhmerhub er sich nach dem Land in Schwaben/ ließ sich zu Augspurg/ Vlm/ Nürnberg/ Tübingen/ Straßburg/ vnd allenthalben hören. Zu Straßburg bracht er den Wolffgang Capito dahin/ daß er die geistliche Niessung im Abendmal/ da der Mensch vom eusserlichen auffs himmlische Brod gewiesen wird/ jhm gefallen ließ. Zu Vlm di- sputirt er für dem Raht wider Martin Fechten. Zu Augspurg setzt er sich/ ob er schon jederweilen außreysete/ vnd hielt in seinem Hauß Versamlungen/ bey welchen er den Geist/ der ohne Mittel deß gepre- digten Worts/ innwendig in den Hertzen wirckete/ wunder sehr her- auß striche. Er schreibt/ wie er in 28. Jahren hab 50. Bücher lassen in Truck außgehen/ vnd besucht seine Freund fleissig mit schreiben/ jederweiln ließ er die Feder streichen wider Luthern/ Melanthon/ Fa- bern/ den König in Vngarn/ vnd andere mehr. Luther kont jhn gar nit dulden/ vnd spricht: Derhalben michs nit wenig befremmdet/ vnd mir Gedancken macht/ daß Schwenckfeld so körre vnd kühn ist worden/ sich mit Schrifften vnd Büchern an mich zumachen/ weil er weiß/ daß er mein vnversühnter Feind ist/ erstlich in dieser Sachen deß H. Sacraments/ welches er in der Schlesien zu eytel Brod vnd Wein gemacht hat/ so viel tausend Seelen verführet/ dafür keine Buß ge- than/ sondern/ wie Salomon sagt: exultat in rebus pessimis, als hätte er wol gethan/ vnd doch gedenckt/ der Luther müsse seiner Brieff vnd Bücher fro werden. Dann darauff solte wol ein Wahn erwach- sen/ als wer Luther mit Schwenckfeld/ vnd den Schwermern gut eins/ vnd hätte alles widerraffen/ nehmen vnd geben einander Brieff vnd Bücher/ als gute Freund/ etc. Jtem/ gehe nun hin/ vnd sage/ daß Stenckfeld (dann also pflegte er jhn mit verkehrtem Namen zunennen) nit den H. Geist habe/ weit vber die drey H. Geister/ Carlstatts/ Zwinglens vnd Oecolampadii. Ja Luther vbergab jhn/ nach seiner hefftigen Manter/ mit den Sacramentierern vnd Zwinglianern/ kürtz für seinem End/ gar dem Teuffel. Jn summa/ Schwenckfeld war allenthalben heimlich an- genehm/ vnd offentlich verfolgt/ in der Schweitz vnd Schlesien/ in Schwaben/ Hessen vnd Sachsen/ also/ daß die Kirchendiener zu Braunschweig/ vnd dann zu Hanoverein Vrtheil wider jhn erge- hen lassen. Vnd die Fürsten selbst durch ein Außschreiben auß jh- rer
ET RESTAVR. DISCVRS. XXII. ſelbſt nit jedemal krafftig geweſen/ dz Volck zubekehren. Von jhmerhub er ſich nach dem Land in Schwaben/ ließ ſich zu Augſpurg/ Vlm/ Nuͤrnberg/ Tuͤbingen/ Straßburg/ vnd allenthalben hoͤren. Zu Straßburg bracht er den Wolffgang Capito dahin/ daß er die geiſtliche Nieſſung im Abendmal/ da der Menſch vom euſſerlichen auffs him̃liſche Brod gewieſen wird/ jhm gefallen ließ. Zu Vlm di- ſputirt er fuͤr dem Raht wider Martin Fechten. Zu Augſpurg ſetzt er ſich/ ob er ſchon jederweilen außreyſete/ vnd hielt in ſeinem Hauß Verſamlungen/ bey welchẽ er den Geiſt/ der ohne Mittel deß gepre- digten Worts/ innwendig in den Hertzen wirckete/ wunder ſehr her- auß ſtriche. Er ſchreibt/ wie er in 28. Jahren hab 50. Buͤcher laſſen in Truck außgehen/ vnd beſucht ſeine Freund fleiſſig mit ſchreiben/ jederweiln ließ er die Feder ſtreichẽ wider Luthern/ Melanthon/ Fa- bern/ den Koͤnig in Vngarn/ vñ andere mehr. Luther kont jhn gar nit dulden/ vnd ſpricht: Derhalben michs nit wenig befrem̃det/ vnd mir Gedancken macht/ daß Schwenckfeld ſo koͤrꝛe vnd kuͤhn iſt worden/ ſich mit Schrifften vnd Buͤchern an mich zumachen/ weil er weiß/ daß er mein vnverſuͤhnter Feind iſt/ erſtlich in dieſer Sachen deß H. Sacraments/ welches er in der Schleſien zu eytel Brod vnd Wein gemacht hat/ ſo viel tauſend Seelen verfuͤhret/ dafuͤr keine Buß ge- than/ ſondern/ wie Salomon ſagt: exultat in rebus peſſimis, als haͤtte er wol gethan/ vñ doch gedenckt/ der Luther muͤſſe ſeiner Brieff vñ Buͤcher fro werden. Dann darauff ſolte wol ein Wahn erwach- ſen/ als wer Luther mit Schwenckfeld/ vnd den Schwermern gut eins/ vnd haͤtte alles widerraffen/ nehmen vnd geben einander Brieff vnd Buͤcher/ als gute Freund/ ꝛc. Jtem/ gehe nun hin/ vnd ſage/ daß Stenckfeld (dann alſo pflegte er jhn mit verkehrtem Namen zunennen) nit den H. Geiſt habe/ weit vber die drey H. Geiſter/ Carlſtatts/ Zwinglens vñ Oecolampadii. Ja Luther vbergab jhn/ nach ſeiner hefftigen Manter/ mit den Sacramentierern vnd Zwinglianern/ kuͤrtz fuͤr ſeinem End/ gar dem Teuffel. Jn ſumma/ Schwenckfeld war allenthalben heimlich an- genehm/ vnd offentlich verfolgt/ in der Schweitz vnd Schleſien/ in Schwaben/ Heſſen vnd Sachſen/ alſo/ daß die Kirchendiener zu Braunſchweig/ vnd dann zu Hanoverein Vrtheil wider jhn erge- hen laſſen. Vnd die Fuͤrſten ſelbſt durch ein Außſchreiben auß jh- rer
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ET RESTAVR. DISCVRS. XXII.
ſelbſt nit jedemal krafftig geweſen/ dz Volck zubekehren. Von jhm
erhub er ſich nach dem Land in Schwaben/ ließ ſich zu Augſpurg/
Vlm/ Nuͤrnberg/ Tuͤbingen/ Straßburg/ vnd allenthalben hoͤren.
Zu Straßburg bracht er den Wolffgang Capito dahin/ daß er die
geiſtliche Nieſſung im Abendmal/ da der Menſch vom euſſerlichen
auffs him̃liſche Brod gewieſen wird/ jhm gefallen ließ. Zu Vlm di-
ſputirt er fuͤr dem Raht wider Martin Fechten. Zu Augſpurg ſetzt
er ſich/ ob er ſchon jederweilen außreyſete/ vnd hielt in ſeinem Hauß
Verſamlungen/ bey welchẽ er den Geiſt/ der ohne Mittel deß gepre-
digten Worts/ innwendig in den Hertzen wirckete/ wunder ſehr her-
auß ſtriche. Er ſchreibt/ wie er in 28. Jahren hab 50. Buͤcher laſſen
in Truck außgehen/ vnd beſucht ſeine Freund fleiſſig mit ſchreiben/
jederweiln ließ er die Feder ſtreichẽ wider Luthern/ Melanthon/ Fa-
bern/ den Koͤnig in Vngarn/ vñ andere mehr. Luther kont jhn gar nit
dulden/ vnd ſpricht: Derhalben michs nit wenig befrem̃det/ vnd mir
Gedancken macht/ daß Schwenckfeld ſo koͤrꝛe vnd kuͤhn iſt worden/
ſich mit Schrifften vnd Buͤchern an mich zumachen/ weil er weiß/
daß er mein vnverſuͤhnter Feind iſt/ erſtlich in dieſer Sachen deß H.
Sacraments/ welches er in der Schleſien zu eytel Brod vnd Wein
gemacht hat/ ſo viel tauſend Seelen verfuͤhret/ dafuͤr keine Buß ge-
than/ ſondern/ wie Salomon ſagt: exultat in rebus peſſimis, als
haͤtte er wol gethan/ vñ doch gedenckt/ der Luther muͤſſe ſeiner Brieff
vñ Buͤcher fro werden. Dann darauff ſolte wol ein Wahn erwach-
ſen/ als wer Luther mit Schwenckfeld/ vnd den Schwermern gut
eins/ vnd haͤtte alles widerraffen/ nehmen vnd geben einander Brieff
vnd Buͤcher/ als gute Freund/ ꝛc. Jtem/ gehe nun hin/ vnd ſage/ daß
Stenckfeld (dann alſo pflegte er jhn mit verkehrtem Namen zunennen) nit
den H. Geiſt habe/ weit vber die drey H. Geiſter/ Carlſtatts/ Zwinglens vñ
Oecolampadii. Ja Luther vbergab jhn/ nach ſeiner hefftigen Manter/ mit
den Sacramentierern vnd Zwinglianern/ kuͤrtz fuͤr ſeinem End/ gar dem
Teuffel. Jn ſumma/ Schwenckfeld war allenthalben heimlich an-
genehm/ vnd offentlich verfolgt/ in der Schweitz vnd Schleſien/ in
Schwaben/ Heſſen vnd Sachſen/ alſo/ daß die Kirchendiener zu
Braunſchweig/ vnd dann zu Hanoverein Vrtheil wider jhn erge-
hen laſſen. Vnd die Fuͤrſten ſelbſt durch ein Außſchreiben auß jh-
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Zitationshilfe: | Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 247. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/255>, abgerufen am 29.07.2024. |