Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.ET RESTAVR. DISCVRS. XX. Die Pestilentz wütete damals allenthalben in Teutschland/ Von einem grossen Mann/ oder von einem schwartzen Hun- Derogleichen Fabeln aber alle sind wol werth/ daß sie die Ro- Der F f
ET RESTAVR. DISCVRS. XX. Die Peſtilentz wuͤtete damals allenthalben in Teutſchland/ Von einem groſſen Mann/ oder von einem ſchwartzen Hun- Derogleichen Fabeln aber alle ſind wol werth/ daß ſie die Ro- Der F f
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <pb facs="#f0233" n="225"/> <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#aq"> <hi rendition="#g">ET RESTAVR. DISCVRS. XX.</hi> </hi> </fw><lb/> <p>Die Peſtilentz wuͤtete damals allenthalben in Teutſchland/<lb/> wie auch zu Baſel: Vnd vnter vielen andern ſtarb damals zu Ba-<lb/> ſel auff Weyhnachten auch <hi rendition="#aq">Caroloſtadius,</hi> der folgenden Ta-<lb/> ges ehrlich begraben ward/ bey deſſen Leiche viel Volcks/ vnnd für-<lb/> nehmlich auß der hohen Schul erſchienen/ vnter welchen ich auch<lb/> ſelbſt geweſen.</p><lb/> <p>Von einem groſſen Mann/ oder von einem ſchwartzen Hun-<lb/> de/ den <hi rendition="#aq">Cuneus</hi> einfuͤhrete/ ſeine Predigt zuſpicken/ iſt kein Wort<lb/> geredt/ oder gehoͤret worden. Darauß dann erſcheinet/ daß ſolche<lb/> Fabel vnd Landluͤgen nachmals von leichtfertigen Leuten/ auß An-<lb/> ſtifftung deß Satans/ der Wahrheit zu Nachtheil/ erdichtet wor-<lb/> den; dann ſie lautet deren gar gleich/ die loſe Leute von Luthern<lb/> auch außgeſprenget haben/ damit ſie die Evangeliſche Lehrbey den<lb/> Leuten verhaßt machten.</p><lb/> <p>Derogleichen Fabeln aber alle ſind wol werth/ daß ſie die Ro-<lb/> muliſche Goͤtzendiener/ vnnd Maͤhrleinfaͤnger in jhre guͤldene Lũ-<lb/> genden verzeichnen/ weil ſolche Luͤgenden nichts anderſt/ als alt-<lb/> vetteliſche/ vnd in Spinnſtuben gebraͤuchliche Fabeln ſind/ nur zu<lb/> dem Ende erdacht/ damit durch ſolche Maͤhrlein/ die Leut in jhrem<lb/> Aberglauben vnd Abgoͤtterey verhartet/ hingegen die reine Lehr ver-<lb/> finſtert/ oder gar vnterdrucket werde/ ꝛc. Gleichwol findet ſich nir-<lb/> gends/ daß jemaln ein ſo grewlicher Tod/ weder Zwingeln/ noch<lb/> Haußſchein/ die Carlſtatts Lehr jmmerhin/ ob ſchon vmb et-<lb/> was deutlicher/ vertheydiget/ were vorgeworffen worden. Vnd<lb/> weil Carlſtatt das Keyſerliche Recht nach Moſe wollen verbeſſern/<lb/> auch ſchier den Sambſtag vor den Sontag wollen einfuͤhren zu-<lb/> heiligen/ gab man jhm Schuld/ er hielts vmb etwas mit den Ju-<lb/> den. Damals hatte Luther groſſe Muͤhe/ deß Carlſtatts Mey-<lb/> nung von dem Abendmahl/ den Leuten zu Wittenberg vnnd Jena<lb/><hi rendition="#c">wider außzureden: Alſo/ daß er ſelbſt gar offt erwehnt/ es wer-<lb/> de noch mit der Zeit Rotten vnd Secten<lb/> vnter jhnen geben.</hi></p> </div><lb/> <fw place="bottom" type="sig">F f</fw> <fw place="bottom" type="catch">Der</fw><lb/> </div> </body> </text> </TEI> [225/0233]
ET RESTAVR. DISCVRS. XX.
Die Peſtilentz wuͤtete damals allenthalben in Teutſchland/
wie auch zu Baſel: Vnd vnter vielen andern ſtarb damals zu Ba-
ſel auff Weyhnachten auch Caroloſtadius, der folgenden Ta-
ges ehrlich begraben ward/ bey deſſen Leiche viel Volcks/ vnnd für-
nehmlich auß der hohen Schul erſchienen/ vnter welchen ich auch
ſelbſt geweſen.
Von einem groſſen Mann/ oder von einem ſchwartzen Hun-
de/ den Cuneus einfuͤhrete/ ſeine Predigt zuſpicken/ iſt kein Wort
geredt/ oder gehoͤret worden. Darauß dann erſcheinet/ daß ſolche
Fabel vnd Landluͤgen nachmals von leichtfertigen Leuten/ auß An-
ſtifftung deß Satans/ der Wahrheit zu Nachtheil/ erdichtet wor-
den; dann ſie lautet deren gar gleich/ die loſe Leute von Luthern
auch außgeſprenget haben/ damit ſie die Evangeliſche Lehrbey den
Leuten verhaßt machten.
Derogleichen Fabeln aber alle ſind wol werth/ daß ſie die Ro-
muliſche Goͤtzendiener/ vnnd Maͤhrleinfaͤnger in jhre guͤldene Lũ-
genden verzeichnen/ weil ſolche Luͤgenden nichts anderſt/ als alt-
vetteliſche/ vnd in Spinnſtuben gebraͤuchliche Fabeln ſind/ nur zu
dem Ende erdacht/ damit durch ſolche Maͤhrlein/ die Leut in jhrem
Aberglauben vnd Abgoͤtterey verhartet/ hingegen die reine Lehr ver-
finſtert/ oder gar vnterdrucket werde/ ꝛc. Gleichwol findet ſich nir-
gends/ daß jemaln ein ſo grewlicher Tod/ weder Zwingeln/ noch
Haußſchein/ die Carlſtatts Lehr jmmerhin/ ob ſchon vmb et-
was deutlicher/ vertheydiget/ were vorgeworffen worden. Vnd
weil Carlſtatt das Keyſerliche Recht nach Moſe wollen verbeſſern/
auch ſchier den Sambſtag vor den Sontag wollen einfuͤhren zu-
heiligen/ gab man jhm Schuld/ er hielts vmb etwas mit den Ju-
den. Damals hatte Luther groſſe Muͤhe/ deß Carlſtatts Mey-
nung von dem Abendmahl/ den Leuten zu Wittenberg vnnd Jena
wider außzureden: Alſo/ daß er ſelbſt gar offt erwehnt/ es wer-
de noch mit der Zeit Rotten vnd Secten
vnter jhnen geben.
Der
F f
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/233 |
Zitationshilfe: | Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 225. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/233>, abgerufen am 29.07.2024. |