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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE

Luther sagte gut rund: Es werden jhm die Bilderstürmer et-
wan ein Crucifix/ oder Marienbild lassen müssen/ das er zur Ge-
dächtnuß trage: Er wolle dem Carlstatt die rechte Donneraxt auff
den Kopff schlagen. So gehe Moses mit dem Verbott von den
Bildern/ weder Heyden/ noch Christen an.

Ehe nun Carlstatt von Orlamund abscheyden muste/ brau-
chet er diese Wort zu Luthern Mündlich: Lieber Herr Doctor/
könt jhr es leyden/ so empfahe ich euch. Die Antwort war/ Nein/
ich kan es nicht leyden. Jhr seyt mein Feind/ vnd ich hab euch einen
Gülden drauff gegeben/ wie im zweyten Jenischen zulesen. Dar-
umb begab sich Carlstatt von Orlamund auß Noht/ als der vor ei-
nen auffrührischen Geist in dem Kirchen- vnd Policeywesen auß-
geruffen ward: Setzet sich nach Kemberg/ ein Dorff an Wit-
tenberg/ thäte Bawren Arbeit/ hielt den Pflug/ fuhr selbst mit
Holtz auff den Marckt/ in einem schmutzigten ledern Kleyd/ vnd
stache jederweilen durch den Zaun/ biß daß er Pfarrer im Rhein-
thal zu Alstätt im Elsas worden: Aber er wurd auch auffgetrie-
ben/ wie gemelt/ vnnd kam nach Straßburg/ Basel vnnd Zürch/
vnterredet sich mit Zvinglio, vnd erkläret sich etwas deutlicher vom
Abendmahl/ ließ etliche Büchlein in Truck außgehen/ daran die
Widertäuffer/ weil von Offenbarungen Gottes/ von Verzuckun-
gen/ vnd Abschaffung der ärgerlichen Schulen eben mit vnterlieff/
groß Belieben hatten/ vnd schrieb Luthern zu/ was Gestalt das je-
nige/ so er vom Leib Christi geschrieben/ nicht so gar geschehen were/
also zuschliessen/ sondern der Warheit nachzuforschen. Aber Luther
gab jhm kein Gehör/ vnd behielt noch eine Zeitlang die Emporhe-
bung der Ostien in der Meß/ dem Carlstatt zu Trutz/ ob er schon
gesinnet gewesen/ sie fahren zulassen. Bewegte auch Melanchthon
dahin/ daß er den Carlstatt verschreyte/ als einen Friedlosen/ Bar-
barischen/ Geistlosen/ Lehrlosen/ vnthätigen vnd gottlosen Men-
schen/ der es in vielen Stücken mit den Juden/ vnnd in vielen mit
den Widertäuffern/ sonderlich/ mit derselbigen Vrhebern/ dem

Niclas
GERMANIÆ PERTVRBATÆ

Luther ſagte gut rund: Es werden jhm die Bilderſtuͤrmer et-
wan ein Crucifix/ oder Marienbild laſſen muͤſſen/ das er zur Ge-
daͤchtnuß trage: Er wolle dem Carlſtatt die rechte Donneraxt auff
den Kopff ſchlagen. So gehe Moſes mit dem Verbott von den
Bildern/ weder Heyden/ noch Chriſten an.

Ehe nun Carlſtatt von Orlamund abſcheyden muſte/ brau-
chet er dieſe Wort zu Luthern Muͤndlich: Lieber Herꝛ Doctor/
koͤnt jhr es leyden/ ſo empfahe ich euch. Die Antwort war/ Nein/
ich kan es nicht leyden. Jhr ſeyt mein Feind/ vnd ich hab euch einen
Guͤlden drauff gegeben/ wie im zweyten Jeniſchen zuleſen. Dar-
umb begab ſich Carlſtatt von Orlamund auß Noht/ als der vor ei-
nen auffruͤhriſchen Geiſt in dem Kirchen- vnd Policeyweſen auß-
geruffen ward: Setzet ſich nach Kemberg/ ein Dorff an Wit-
tenberg/ thaͤte Bawren Arbeit/ hielt den Pflug/ fuhr ſelbſt mit
Holtz auff den Marckt/ in einem ſchmutzigten ledern Kleyd/ vnd
ſtache jederweilen durch den Zaun/ biß daß er Pfarꝛer im Rhein-
thal zu Alſtaͤtt im Elſas worden: Aber er wurd auch auffgetrie-
ben/ wie gemelt/ vnnd kam nach Straßburg/ Baſel vnnd Zuͤrch/
vnterredet ſich mit Zvinglio, vnd erklaͤret ſich etwas deutlicher vom
Abendmahl/ ließ etliche Buͤchlein in Truck außgehen/ daran die
Widertaͤuffer/ weil von Offenbarungen Gottes/ von Verzuckun-
gen/ vnd Abſchaffung der aͤrgerlichen Schulen eben mit vnterlieff/
groß Belieben hatten/ vnd ſchrieb Luthern zu/ was Geſtalt das je-
nige/ ſo er vom Leib Chriſti geſchrieben/ nicht ſo gar geſchehen were/
alſo zuſchlieſſen/ ſondern der Warheit nachzuforſchen. Aber Luther
gab jhm kein Gehoͤr/ vnd behielt noch eine Zeitlang die Emporhe-
bung der Oſtien in der Meß/ dem Carlſtatt zu Trutz/ ob er ſchon
geſinnet geweſen/ ſie fahren zulaſſen. Bewegte auch Melanchthon
dahin/ daß er den Carlſtatt verſchreyte/ als einen Friedloſen/ Bar-
bariſchen/ Geiſtloſen/ Lehrloſen/ vnthaͤtigen vnd gottloſen Men-
ſchen/ der es in vielen Stuͤcken mit den Juden/ vnnd in vielen mit
den Widertaͤuffern/ ſonderlich/ mit derſelbigen Vrhebern/ dem

Niclas
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[222/0230] GERMANIÆ PERTVRBATÆ Luther ſagte gut rund: Es werden jhm die Bilderſtuͤrmer et- wan ein Crucifix/ oder Marienbild laſſen muͤſſen/ das er zur Ge- daͤchtnuß trage: Er wolle dem Carlſtatt die rechte Donneraxt auff den Kopff ſchlagen. So gehe Moſes mit dem Verbott von den Bildern/ weder Heyden/ noch Chriſten an. Ehe nun Carlſtatt von Orlamund abſcheyden muſte/ brau- chet er dieſe Wort zu Luthern Muͤndlich: Lieber Herꝛ Doctor/ koͤnt jhr es leyden/ ſo empfahe ich euch. Die Antwort war/ Nein/ ich kan es nicht leyden. Jhr ſeyt mein Feind/ vnd ich hab euch einen Guͤlden drauff gegeben/ wie im zweyten Jeniſchen zuleſen. Dar- umb begab ſich Carlſtatt von Orlamund auß Noht/ als der vor ei- nen auffruͤhriſchen Geiſt in dem Kirchen- vnd Policeyweſen auß- geruffen ward: Setzet ſich nach Kemberg/ ein Dorff an Wit- tenberg/ thaͤte Bawren Arbeit/ hielt den Pflug/ fuhr ſelbſt mit Holtz auff den Marckt/ in einem ſchmutzigten ledern Kleyd/ vnd ſtache jederweilen durch den Zaun/ biß daß er Pfarꝛer im Rhein- thal zu Alſtaͤtt im Elſas worden: Aber er wurd auch auffgetrie- ben/ wie gemelt/ vnnd kam nach Straßburg/ Baſel vnnd Zuͤrch/ vnterredet ſich mit Zvinglio, vnd erklaͤret ſich etwas deutlicher vom Abendmahl/ ließ etliche Buͤchlein in Truck außgehen/ daran die Widertaͤuffer/ weil von Offenbarungen Gottes/ von Verzuckun- gen/ vnd Abſchaffung der aͤrgerlichen Schulen eben mit vnterlieff/ groß Belieben hatten/ vnd ſchrieb Luthern zu/ was Geſtalt das je- nige/ ſo er vom Leib Chriſti geſchrieben/ nicht ſo gar geſchehen were/ alſo zuſchlieſſen/ ſondern der Warheit nachzuforſchen. Aber Luther gab jhm kein Gehoͤr/ vnd behielt noch eine Zeitlang die Emporhe- bung der Oſtien in der Meß/ dem Carlſtatt zu Trutz/ ob er ſchon geſinnet geweſen/ ſie fahren zulaſſen. Bewegte auch Melanchthon dahin/ daß er den Carlſtatt verſchreyte/ als einen Friedloſen/ Bar- bariſchen/ Geiſtloſen/ Lehrloſen/ vnthaͤtigen vnd gottloſen Men- ſchen/ der es in vielen Stuͤcken mit den Juden/ vnnd in vielen mit den Widertaͤuffern/ ſonderlich/ mit derſelbigen Vrhebern/ dem Niclas

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 222. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/230>, abgerufen am 22.11.2024.