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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. XVIII.
vnnd jhm vberlieffern/ oder zum wenigsten auß jhren Landen auß-
treiben; vnterwerffe auch alle Ort/ wo dieselbe sich hinschlagen
möchten/ dem geistlichen Bann. Befehle vber diß/ daß sie vor
verschreyte vnd verdampte Ketzer offentlich außzuruffen; auch ge-
genwärtige Schrifft allenthalben verlesen/ vnnd offentlich kund
gethan werde/ verschaffe/ weß Stands sie auch seyen/ auß der
Gemeinschafft der Kirchen außschliessende. Bestättige zum letz-
ten/ daß den Copeyen dieser Schrifft vollig geglaubet/ vnd diese in
Rom an der Hauptkirch deß obersten Apostels/ wie auch nicht we-
niger an der Brandenburgischen/ Meißnischen vnnd Mannsfeldi-
schen Cathedradkirchenthor angeschlagen/ vnd offentlich kund wer-
de. Den 15. Junij Anno 1520.

Hierüber gab es mancherley Bedencken/ ja hochverständige
Leute verwunderten sich/ warumb der Bapst diese Sach/ so mit
Worten auß der H. Schrifft zuverhandeln/ nach Art der Rechts-
gelehrten/ wollen abfassen? Warumb das Wörtlein/ Respective,
oder nach Beschaffenheit/ darbey stünde/ weil man solcher Gestalt
nicht wissen könte/ was falsche/ ärgerliche/ Ketzerische/ oder gar der
Griechen längst verdampte Jrrthumb weren: Vnd warumb ein
zumal wichtige Sach vor etlichen wenigen Prälaten/ so vieler ge-
lehrter Männer in gantz Europa vnersucht/ vnd zwar gar dunckel ge-
schlossen worden. Weil nun die zu Löven vnd zu Cölln/ als Luthers
abgesagte Feinde/ an diesem Außspruch ein grossen Gefallen tru-
gen/ wurden Luthers Bücher bey jhnen/ als ketzerisch/ offentlich ver-
brand. Er dachte aber jhnen Korn vmb Saltz zuverkauffen/ vnd vber
gleiche Rach an dem Bäpstlichen Recht zu Wittenberg; ermahnet
auch jederman/ Hohe vnd Nidere/ sich deß Bapsts vngebührlichem
vnd angemastem Gewalt/ auch verfälschter Lehr/ zuwidersetzen.
Weil nun solche feindliche Schrifften/ wie die Staren herumb flo-
hen/ hielt jederman ein Concilium vor hochnöhtig/ nicht nur diesen
Streit hinzulegen/ sondern die nach vnd nach eingeschlichene Miß-
bräuche wider abzuschaffen.

Man könte zwar diesen Streit bißhero/ vor ein pur lauter

Mönchs-

ET RESTAVR. DISCVRS. XVIII.
vnnd jhm vberlieffern/ oder zum wenigſten auß jhren Landen auß-
treiben; vnterwerffe auch alle Ort/ wo dieſelbe ſich hinſchlagen
moͤchten/ dem geiſtlichen Bann. Befehle vber diß/ daß ſie vor
verſchreyte vnd verdampte Ketzer offentlich außzuruffen; auch ge-
genwaͤrtige Schrifft allenthalben verleſen/ vnnd offentlich kund
gethan werde/ verſchaffe/ weß Stands ſie auch ſeyen/ auß der
Gemeinſchafft der Kirchen außſchlieſſende. Beſtaͤttige zum letz-
ten/ daß den Copeyen dieſer Schrifft vollig geglaubet/ vnd dieſe in
Rom an der Hauptkirch deß oberſten Apoſtels/ wie auch nicht we-
niger an der Brandenburgiſchen/ Meißniſchen vnnd Mannsfeldi-
ſchen Cathedradkirchenthor angeſchlagen/ vnd offentlich kund wer-
de. Den 15. Junij Anno 1520.

Hieruͤber gab es mancherley Bedencken/ ja hochverſtaͤndige
Leute verwunderten ſich/ warumb der Bapſt dieſe Sach/ ſo mit
Worten auß der H. Schrifft zuverhandeln/ nach Art der Rechts-
gelehrten/ wollen abfaſſen? Warumb das Woͤrtlein/ Reſpectivè,
oder nach Beſchaffenheit/ darbey ſtuͤnde/ weil man ſolcher Geſtalt
nicht wiſſen koͤnte/ was falſche/ aͤrgerliche/ Ketzeriſche/ oder gar der
Griechen laͤngſt verdampte Jrꝛthumb weren: Vnd warumb ein
zumal wichtige Sach vor etlichen wenigen Praͤlaten/ ſo vieler ge-
lehrter Maͤnner in gantz Europa vnerſucht/ vñ zwar gar dunckel ge-
ſchloſſen worden. Weil nun die zu Loͤven vnd zu Coͤlln/ als Luthers
abgeſagte Feinde/ an dieſem Außſpruch ein groſſen Gefallen tru-
gen/ wurden Luthers Buͤcher bey jhnen/ als ketzeriſch/ offentlich ver-
brand. Er dachte aber jhnen Korn vmb Saltz zuverkauffen/ vñ vber
gleiche Rach an dem Baͤpſtlichen Recht zu Wittenberg; ermahnet
auch jederman/ Hohe vnd Nidere/ ſich deß Bapſts vngebuͤhrlichem
vnd angemaſtem Gewalt/ auch verfaͤlſchter Lehr/ zuwiderſetzen.
Weil nun ſolche feindliche Schrifften/ wie die Staren herumb flo-
hen/ hielt jederman ein Concilium vor hochnoͤhtig/ nicht nur dieſen
Streit hinzulegen/ ſondern die nach vnd nach eingeſchlichene Miß-
braͤuche wider abzuſchaffen.

Man koͤnte zwar dieſen Streit bißhero/ vor ein pur lauter

Moͤnchs-
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[199/0207] ET RESTAVR. DISCVRS. XVIII. vnnd jhm vberlieffern/ oder zum wenigſten auß jhren Landen auß- treiben; vnterwerffe auch alle Ort/ wo dieſelbe ſich hinſchlagen moͤchten/ dem geiſtlichen Bann. Befehle vber diß/ daß ſie vor verſchreyte vnd verdampte Ketzer offentlich außzuruffen; auch ge- genwaͤrtige Schrifft allenthalben verleſen/ vnnd offentlich kund gethan werde/ verſchaffe/ weß Stands ſie auch ſeyen/ auß der Gemeinſchafft der Kirchen außſchlieſſende. Beſtaͤttige zum letz- ten/ daß den Copeyen dieſer Schrifft vollig geglaubet/ vnd dieſe in Rom an der Hauptkirch deß oberſten Apoſtels/ wie auch nicht we- niger an der Brandenburgiſchen/ Meißniſchen vnnd Mannsfeldi- ſchen Cathedradkirchenthor angeſchlagen/ vnd offentlich kund wer- de. Den 15. Junij Anno 1520. Hieruͤber gab es mancherley Bedencken/ ja hochverſtaͤndige Leute verwunderten ſich/ warumb der Bapſt dieſe Sach/ ſo mit Worten auß der H. Schrifft zuverhandeln/ nach Art der Rechts- gelehrten/ wollen abfaſſen? Warumb das Woͤrtlein/ Reſpectivè, oder nach Beſchaffenheit/ darbey ſtuͤnde/ weil man ſolcher Geſtalt nicht wiſſen koͤnte/ was falſche/ aͤrgerliche/ Ketzeriſche/ oder gar der Griechen laͤngſt verdampte Jrꝛthumb weren: Vnd warumb ein zumal wichtige Sach vor etlichen wenigen Praͤlaten/ ſo vieler ge- lehrter Maͤnner in gantz Europa vnerſucht/ vñ zwar gar dunckel ge- ſchloſſen worden. Weil nun die zu Loͤven vnd zu Coͤlln/ als Luthers abgeſagte Feinde/ an dieſem Außſpruch ein groſſen Gefallen tru- gen/ wurden Luthers Buͤcher bey jhnen/ als ketzeriſch/ offentlich ver- brand. Er dachte aber jhnen Korn vmb Saltz zuverkauffen/ vñ vber gleiche Rach an dem Baͤpſtlichen Recht zu Wittenberg; ermahnet auch jederman/ Hohe vnd Nidere/ ſich deß Bapſts vngebuͤhrlichem vnd angemaſtem Gewalt/ auch verfaͤlſchter Lehr/ zuwiderſetzen. Weil nun ſolche feindliche Schrifften/ wie die Staren herumb flo- hen/ hielt jederman ein Concilium vor hochnoͤhtig/ nicht nur dieſen Streit hinzulegen/ ſondern die nach vnd nach eingeſchlichene Miß- braͤuche wider abzuſchaffen. Man koͤnte zwar dieſen Streit bißhero/ vor ein pur lauter Moͤnchs-

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 199. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/207>, abgerufen am 24.11.2024.