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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE
May gemelten Jahrs/ als Ketzer vervrtheilen/ vnd auff einer Wie-
sen zu Pulver verbrennen. Vnd war diß das allerärgste/ daß hier-
durch alle vorgebrachte Erscheinungen der Cathareinen von Se-
nis/ deß heiligen Francisci, vnd so vieler andern verdächtig wur-
den/ als gehöreten sie vnter die Rubrick Piae fraudes, weil man al-
les vor thunlich hielte/ was den Menschen einigerley Weise zur
Gottseligkeit anreytzen könte. Zu deme wurde auch die Anruf-
fung der Bilder verdächtig gemacht/ sampt der Kirchen Heiligen/
so etwan grösser vnd eyfferiger an einem/ als an dem andern Ort ge-
schicht: Sonderlich/ da Walfahrten auff guten Glauben in dem
Schwang gehen/ als hätte dieses oder jenes Bild sich gebucket/ oder
geweinet/ auch wolgar geredet. Wie dann an diesem Ort soll ge-
schehen seyn/ daß der eine Mönch durch ein Röhrlein in das Ma-
rienbild/ vnter der Person Christi/ gesprochen: Mutter/ was weine-
stu? Hab ich dir nicht versprochen/ daß dein Will geschthe? Dar-
auff hab das Marienbild geantwortet: Jch weyne darumb/ daß
dieser Sach kein Außtrag gemacht wird. Vnd die Antwort gefal-
len: Glaube Mutter/ sie wird offenbar.

Vber deß/ so schien es etwas vnchristlich/ ja vngeistlich/ daß
die Jungfraw Maria solte befehlen: Man müste die Statt Bern
vor endlichem Vntergang warnen. Wann sie die Barfüsser/
wegen jhres vngeistlichen Lebens (da sie doch den strengsten Orden
haben) nicht würden außtreiben: Auch solte man jhr keine erloge-
ne Ehr/ die sie weder bedörffte/ noch begehrte/ nicht zumessen. So
war ja noch nie kein Exempel/ daß GOtt/ oder einiger Heiliger
befohlen hätte/ mit einem gantzen Convent also zuverfahren/ wie
die Prediger mit den Barfüssern gedachten zuthun. So wur-
den schier alle Wallfahrten/ vnnd hochgerühmbte Wunder/ wo
nicht vor falsch vnd erkünstlet/ jedoch/ vor verdächtig gehalten.
Vnd ob gleich der Römische Stul den rechten Grund erforschet/
auch auß eygener Vhrgicht müssen lernen/ daß diese vier böse Bu-
ben/ vnd Schandflecken jhres Ordens/ mit dem abgesagten ewigen
Feind vnsers Heils einen Bund gemacht/ sich von Christo gerissen/

vnd

GERMANIÆ PERTVRBATÆ
May gemelten Jahrs/ als Ketzer vervrtheilen/ vnd auff einer Wie-
ſen zu Pulver verbrennen. Vnd war diß das alleraͤrgſte/ daß hier-
durch alle vorgebrachte Erſcheinungen der Cathareinen von Se-
nis/ deß heiligen Franciſci, vnd ſo vieler andern verdaͤchtig wur-
den/ als gehoͤreten ſie vnter die Rubrick Piæ fraudes, weil man al-
les vor thunlich hielte/ was den Menſchen einigerley Weiſe zur
Gottſeligkeit anreytzen koͤnte. Zu deme wurde auch die Anruf-
fung der Bilder verdaͤchtig gemacht/ ſampt der Kirchen Heiligen/
ſo etwan groͤſſer vnd eyfferiger an einem/ als an dem andern Ort ge-
ſchicht: Sonderlich/ da Walfahrten auff guten Glauben in dem
Schwang gehen/ als haͤtte dieſes oder jenes Bild ſich gebucket/ oder
geweinet/ auch wolgar geredet. Wie dann an dieſem Ort ſoll ge-
ſchehen ſeyn/ daß der eine Moͤnch durch ein Roͤhrlein in das Ma-
rienbild/ vnter der Perſon Chriſti/ geſprochen: Mutter/ was weine-
ſtu? Hab ich dir nicht verſprochen/ daß dein Will geſchthe? Dar-
auff hab das Marienbild geantwortet: Jch weyne darumb/ daß
dieſer Sach kein Außtrag gemacht wird. Vnd die Antwort gefal-
len: Glaube Mutter/ ſie wird offenbar.

Vber deß/ ſo ſchien es etwas vnchriſtlich/ ja vngeiſtlich/ daß
die Jungfraw Maria ſolte befehlen: Man muͤſte die Statt Bern
vor endlichem Vntergang warnen. Wann ſie die Barfuͤſſer/
wegen jhres vngeiſtlichen Lebens (da ſie doch den ſtrengſten Orden
haben) nicht wuͤrden außtreiben: Auch ſolte man jhr keine erloge-
ne Ehr/ die ſie weder bedoͤrffte/ noch begehrte/ nicht zumeſſen. So
war ja noch nie kein Exempel/ daß GOtt/ oder einiger Heiliger
befohlen haͤtte/ mit einem gantzen Convent alſo zuverfahren/ wie
die Prediger mit den Barfuͤſſern gedachten zuthun. So wur-
den ſchier alle Wallfahrten/ vnnd hochgeruͤhmbte Wunder/ wo
nicht vor falſch vnd erkuͤnſtlet/ jedoch/ vor verdaͤchtig gehalten.
Vnd ob gleich der Roͤmiſche Stul den rechten Grund erforſchet/
auch auß eygener Vhrgicht muͤſſen lernen/ daß dieſe vier boͤſe Bu-
ben/ vnd Schandflecken jhres Ordens/ mit dem abgeſagten ewigen
Feind vnſers Heils einen Bund gemacht/ ſich von Chriſto geriſſen/

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[186/0194] GERMANIÆ PERTVRBATÆ May gemelten Jahrs/ als Ketzer vervrtheilen/ vnd auff einer Wie- ſen zu Pulver verbrennen. Vnd war diß das alleraͤrgſte/ daß hier- durch alle vorgebrachte Erſcheinungen der Cathareinen von Se- nis/ deß heiligen Franciſci, vnd ſo vieler andern verdaͤchtig wur- den/ als gehoͤreten ſie vnter die Rubrick Piæ fraudes, weil man al- les vor thunlich hielte/ was den Menſchen einigerley Weiſe zur Gottſeligkeit anreytzen koͤnte. Zu deme wurde auch die Anruf- fung der Bilder verdaͤchtig gemacht/ ſampt der Kirchen Heiligen/ ſo etwan groͤſſer vnd eyfferiger an einem/ als an dem andern Ort ge- ſchicht: Sonderlich/ da Walfahrten auff guten Glauben in dem Schwang gehen/ als haͤtte dieſes oder jenes Bild ſich gebucket/ oder geweinet/ auch wolgar geredet. Wie dann an dieſem Ort ſoll ge- ſchehen ſeyn/ daß der eine Moͤnch durch ein Roͤhrlein in das Ma- rienbild/ vnter der Perſon Chriſti/ geſprochen: Mutter/ was weine- ſtu? Hab ich dir nicht verſprochen/ daß dein Will geſchthe? Dar- auff hab das Marienbild geantwortet: Jch weyne darumb/ daß dieſer Sach kein Außtrag gemacht wird. Vnd die Antwort gefal- len: Glaube Mutter/ ſie wird offenbar. Vber deß/ ſo ſchien es etwas vnchriſtlich/ ja vngeiſtlich/ daß die Jungfraw Maria ſolte befehlen: Man muͤſte die Statt Bern vor endlichem Vntergang warnen. Wann ſie die Barfuͤſſer/ wegen jhres vngeiſtlichen Lebens (da ſie doch den ſtrengſten Orden haben) nicht wuͤrden außtreiben: Auch ſolte man jhr keine erloge- ne Ehr/ die ſie weder bedoͤrffte/ noch begehrte/ nicht zumeſſen. So war ja noch nie kein Exempel/ daß GOtt/ oder einiger Heiliger befohlen haͤtte/ mit einem gantzen Convent alſo zuverfahren/ wie die Prediger mit den Barfuͤſſern gedachten zuthun. So wur- den ſchier alle Wallfahrten/ vnnd hochgeruͤhmbte Wunder/ wo nicht vor falſch vnd erkuͤnſtlet/ jedoch/ vor verdaͤchtig gehalten. Vnd ob gleich der Roͤmiſche Stul den rechten Grund erforſchet/ auch auß eygener Vhrgicht muͤſſen lernen/ daß dieſe vier boͤſe Bu- ben/ vnd Schandflecken jhres Ordens/ mit dem abgeſagten ewigen Feind vnſers Heils einen Bund gemacht/ ſich von Chriſto geriſſen/ vnd

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 186. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/194>, abgerufen am 22.11.2024.