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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE RESTAVRATAE
Reichs zuretten/ vnnd den verfolgten Christen Lufft zumachen
Gleichwol hatte er das Hertz nicht/ die Heydnische Opffer abzu-
thun/ vnnd die Götzendiener zuverfolgen/ oder mit Gewalt zum
Christenthumb zubringen: Sondern gab Jedermänniglich durch
seine auß gelassene Manifest zuerkennen/ wie vbel das Römische
Reich verwaltet würde/ vnnd daß jhm obläge/ die Wolfahrt dessel-
bigen zubefördern/ dahin dann seine Waffen zielen thäten/ wol ver-
standen/ daß im vbrigen die Heydnische Kriegsleute jhn verlassen/
vnd zu seinen Feinden vbergangen seyn solten. Ja/ es konte schier
niemand wissen/ ob er den Christen/ oder den Heyden mehr zuge-
than were/ so wol hielte er jederman Schutz. Licinius hatte zwar
neben jhm/ die Freyheit der Religion/ vnd derselben offentliche V-
bung/ auch Kirchen vnnd Gebäw auffzurichten verstattet/ vnnd
durch Heurath vnd Schwägerschafft sich mit jhme verbunden:
Als aber deß vberwundenen vnnd erschlagenen Maximini Land-
schafften/ Vrsach zu einem newen Krieg zwischen jhnen gegeben/
thäte jhm Licinius alles zum Verdruß/ vnd verfolgte die Christen
nachmalen: Lage doch im Streit vnten/ dem Vorgeben nach/
mehr/ wegen der Regierungshändel/ als wegen der Religion.

Vmb diese Zeit entstund ein Zwyspalt vnter den Christen in
Africa, als Donatus mit seinem Anhang Coecilianum beschul-
digte/ verklagte/ vnd durch weltliche Macht verfolgete; daß jhrer
viel/ so sonsten vor Auffrichtig vnnd Rechtglaubig erkannt waren/
das Elend bawen müssen/ so doch endlich zu jhren vorigen Stellen
wider kommen sind. Der Hauptstreit betraff die jenige/ so gefal-
len/ das ist/ so etwan auß Forcht vnd Schrecken den Götzen geopf-
fert/ die Kirchenbücher den Verfolgern vbergeben/ oder die Allmo-
sengelter/ vnd Kirchenschätz verrahten hatten: Ob man sie wider-
umb solte annehmen/ wider tauffen/ vnd was vor Buß aufflegen.
Die Donatisten wolten gantz rein vnnd heilig seyn/ hielten den
Sohn geringer/ als den Vatter/ vnnd alles/ wie Augustinus sagt/
auß Ehr- vnd Geltgeitz/ auch Haß. Doch vergieng solcher Streit
vnd Verfolgung bald.

Noch

GERMANIÆ RESTAVRATÆ
Reichs zuretten/ vnnd den verfolgten Chriſten Lufft zumachen
Gleichwol hatte er das Hertz nicht/ die Heydniſche Opffer abzu-
thun/ vnnd die Goͤtzendiener zuverfolgen/ oder mit Gewalt zum
Chriſtenthumb zubringen: Sondern gab Jedermaͤnniglich durch
ſeine auß gelaſſene Manifeſt zuerkennen/ wie vbel das Roͤmiſche
Reich verwaltet wuͤrde/ vnnd daß jhm oblaͤge/ die Wolfahrt deſſel-
bigen zubefoͤrdern/ dahin dann ſeine Waffen zielen thaͤten/ wol ver-
ſtanden/ daß im vbrigen die Heydniſche Kriegsleute jhn verlaſſen/
vnd zu ſeinen Feinden vbergangen ſeyn ſolten. Ja/ es konte ſchier
niemand wiſſen/ ob er den Chriſten/ oder den Heyden mehr zuge-
than were/ ſo wol hielte er jederman Schutz. Licinius hatte zwar
neben jhm/ die Freyheit der Religion/ vnd derſelben offentliche V-
bung/ auch Kirchen vnnd Gebaͤw auffzurichten verſtattet/ vnnd
durch Heurath vnd Schwaͤgerſchafft ſich mit jhme verbunden:
Als aber deß vberwundenen vnnd erſchlagenen Maximini Land-
ſchafften/ Vrſach zu einem newen Krieg zwiſchen jhnen gegeben/
thaͤte jhm Licinius alles zum Verdruß/ vnd verfolgte die Chriſten
nachmalen: Lage doch im Streit vnten/ dem Vorgeben nach/
mehr/ wegen der Regierungshaͤndel/ als wegen der Religion.

Vmb dieſe Zeit entſtund ein Zwyſpalt vnter den Chriſten in
Africa, als Donatus mit ſeinem Anhang Cœcilianum beſchul-
digte/ verklagte/ vnd durch weltliche Macht verfolgete; daß jhrer
viel/ ſo ſonſten vor Auffrichtig vnnd Rechtglaubig erkannt waren/
das Elend bawen muͤſſen/ ſo doch endlich zu jhren vorigen Stellen
wider kommen ſind. Der Hauptſtreit betraff die jenige/ ſo gefal-
len/ das iſt/ ſo etwan auß Forcht vnd Schrecken den Goͤtzen geopf-
fert/ die Kirchenbuͤcher den Verfolgern vbergeben/ oder die Allmo-
ſengelter/ vnd Kirchenſchaͤtz verrahten hatten: Ob man ſie wider-
umb ſolte annehmen/ wider tauffen/ vnd was vor Buß aufflegen.
Die Donatiſten wolten gantz rein vnnd heilig ſeyn/ hielten den
Sohn geringer/ als den Vatter/ vnnd alles/ wie Auguſtinus ſagt/
auß Ehr- vnd Geltgeitz/ auch Haß. Doch vergieng ſolcher Streit
vnd Verfolgung bald.

Noch
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[8/0016] GERMANIÆ RESTAVRATÆ Reichs zuretten/ vnnd den verfolgten Chriſten Lufft zumachen Gleichwol hatte er das Hertz nicht/ die Heydniſche Opffer abzu- thun/ vnnd die Goͤtzendiener zuverfolgen/ oder mit Gewalt zum Chriſtenthumb zubringen: Sondern gab Jedermaͤnniglich durch ſeine auß gelaſſene Manifeſt zuerkennen/ wie vbel das Roͤmiſche Reich verwaltet wuͤrde/ vnnd daß jhm oblaͤge/ die Wolfahrt deſſel- bigen zubefoͤrdern/ dahin dann ſeine Waffen zielen thaͤten/ wol ver- ſtanden/ daß im vbrigen die Heydniſche Kriegsleute jhn verlaſſen/ vnd zu ſeinen Feinden vbergangen ſeyn ſolten. Ja/ es konte ſchier niemand wiſſen/ ob er den Chriſten/ oder den Heyden mehr zuge- than were/ ſo wol hielte er jederman Schutz. Licinius hatte zwar neben jhm/ die Freyheit der Religion/ vnd derſelben offentliche V- bung/ auch Kirchen vnnd Gebaͤw auffzurichten verſtattet/ vnnd durch Heurath vnd Schwaͤgerſchafft ſich mit jhme verbunden: Als aber deß vberwundenen vnnd erſchlagenen Maximini Land- ſchafften/ Vrſach zu einem newen Krieg zwiſchen jhnen gegeben/ thaͤte jhm Licinius alles zum Verdruß/ vnd verfolgte die Chriſten nachmalen: Lage doch im Streit vnten/ dem Vorgeben nach/ mehr/ wegen der Regierungshaͤndel/ als wegen der Religion. Vmb dieſe Zeit entſtund ein Zwyſpalt vnter den Chriſten in Africa, als Donatus mit ſeinem Anhang Cœcilianum beſchul- digte/ verklagte/ vnd durch weltliche Macht verfolgete; daß jhrer viel/ ſo ſonſten vor Auffrichtig vnnd Rechtglaubig erkannt waren/ das Elend bawen muͤſſen/ ſo doch endlich zu jhren vorigen Stellen wider kommen ſind. Der Hauptſtreit betraff die jenige/ ſo gefal- len/ das iſt/ ſo etwan auß Forcht vnd Schrecken den Goͤtzen geopf- fert/ die Kirchenbuͤcher den Verfolgern vbergeben/ oder die Allmo- ſengelter/ vnd Kirchenſchaͤtz verrahten hatten: Ob man ſie wider- umb ſolte annehmen/ wider tauffen/ vnd was vor Buß aufflegen. Die Donatiſten wolten gantz rein vnnd heilig ſeyn/ hielten den Sohn geringer/ als den Vatter/ vnnd alles/ wie Auguſtinus ſagt/ auß Ehr- vnd Geltgeitz/ auch Haß. Doch vergieng ſolcher Streit vnd Verfolgung bald. Noch

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 8. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/16>, abgerufen am 27.11.2024.