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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE
sollen zu weltlichen Aemptern gebraucht werden/ dann sie viel ge-
neigter wären/ vmb weltlicher Ehr vnd Geitzes willen zudienen:
Dann was die Seelantrifft/ darauff sie doch gewidmet seyn/ aber
davon abfallen/ vnd sich der weltlichen Sachen anmassen.

Jn der dritten Declaration: Daß kein Gesalbter oder Geist-
licher in keinem Raht/ oder andere grosse Sachen soll gezogen/ oder
geladen werden/ damit der Layen Heimlichkeit jhres Vermögens/
jhr Freundschafft vnd Vnfreundschafft bey jhnen behalten werde.
Dann auß solcher Heimlichkeit haben die Bischoffe sich selbst zu
Herrn gemacht/ vnd Fürsten/ Graffen vnd Herrn/ zu Knechten vnd
Dienern. Die grosse Aebt vnd Mönch haben die von Stätten/
die fromme Ritter vnd Knecht zu Dienern vnd Gästen jhres Vät-
terlichen Erbes gemacht; vnd sich zu Herrn. Das kompt daher/
daß jhr ewer eygene Sachen nicht habt mögen heimlich halten/ jhr
ziehet sie in ewren Raht. Wann hat jhrer einer euch in seinen Raht
gebetten? Durch diese vnd andere grosse Vrsachen seyt jhr von
jhnen geblendt vnd betrogen worden.

Endlich/ finden sich in der vierdten Declaration: Wil man
zu einem guten Regiment kommen/ so muß man sich der Geistli-
chen im Reichs- vnd Fürsten-Raht müssigen? Dann/ was jhnen
recht/ ist vns Sünd. Nimbt jhrer einer ein Eheweib/ das ist jhnen
nicht recht/ aber den Layen: Nimbt jhrer einer einem frommen Ehe-
mann seinehelich Weib/ vnd setzet sie zu jhm/ das ist nicht vnrecht;
wäre aber einem Layen sünd. Nimbt ein Lay vom hundert fünff/
das ist jhm sünd; so aber ein Geistlicher sechs oder sieben nimbt/ das
ist nicht sünde. Der Stück sind so viel/ die widerwertig sind/ daß
es nicht fehlen kan/ entweder wir seyn nicht Christen/ oder aber sie
seyn Ketzer; dann vnser Glaub leydet es nicht. Jn summa/ jhre
Sach ist ohne Grund.

Der Beschluß dieses Büchleins/ ist etwas hart vnd rauch/
in Erwegung selbiger Zeiten/ mit diesen Worten abgefast: O jhr
edlen Fürsten/ Obern vnd Nidern Stands/ wie wir im Reich ver-
samlet sind/ sehet an die grosse Gnad/ so vns GOtt in vnsern Ta-

gen

GERMANIÆ PERTVRBATÆ
ſollen zu weltlichen Aemptern gebraucht werden/ dann ſie viel ge-
neigter waͤren/ vmb weltlicher Ehr vnd Geitzes willen zudienen:
Dann was die Seelantrifft/ darauff ſie doch gewidmet ſeyn/ aber
davon abfallen/ vnd ſich der weltlichen Sachen anmaſſen.

Jn der dritten Declaration: Daß kein Geſalbter oder Geiſt-
licher in keinem Raht/ oder andere groſſe Sachen ſoll gezogen/ oder
geladen werden/ damit der Layen Heimlichkeit jhres Vermoͤgens/
jhr Freundſchafft vnd Vnfreundſchafft bey jhnen behalten werde.
Dann auß ſolcher Heimlichkeit haben die Biſchoffe ſich ſelbſt zu
Herꝛn gemacht/ vnd Fuͤrſten/ Graffen vnd Herꝛn/ zu Knechten vnd
Dienern. Die groſſe Aebt vnd Moͤnch haben die von Staͤtten/
die fromme Ritter vnd Knecht zu Dienern vnd Gaͤſten jhres Vaͤt-
terlichen Erbes gemacht; vnd ſich zu Herꝛn. Das kompt daher/
daß jhr ewer eygene Sachen nicht habt moͤgen heimlich halten/ jhr
ziehet ſie in ewren Raht. Wann hat jhrer einer euch in ſeinen Raht
gebetten? Durch dieſe vnd andere groſſe Vrſachen ſeyt jhr von
jhnen geblendt vnd betrogen worden.

Endlich/ finden ſich in der vierdten Declaration: Wil man
zu einem guten Regiment kommen/ ſo muß man ſich der Geiſtli-
chen im Reichs- vnd Fuͤrſten-Raht muͤſſigen? Dann/ was jhnen
recht/ iſt vns Suͤnd. Nimbt jhrer einer ein Eheweib/ das iſt jhnen
nicht recht/ aber den Layen: Nimbt jhrer einer einem frommen Ehe-
mann ſeinehelich Weib/ vnd ſetzet ſie zu jhm/ das iſt nicht vnrecht;
waͤre aber einem Layen ſuͤnd. Nimbt ein Lay vom hundert fuͤnff/
das iſt jhm ſuͤnd; ſo aber ein Geiſtlicher ſechs oder ſieben nimbt/ das
iſt nicht ſuͤnde. Der Stuͤck ſind ſo viel/ die widerwertig ſind/ daß
es nicht fehlen kan/ entweder wir ſeyn nicht Chriſten/ oder aber ſie
ſeyn Ketzer; dann vnſer Glaub leydet es nicht. Jn ſumma/ jhre
Sach iſt ohne Grund.

Der Beſchluß dieſes Buͤchleins/ iſt etwas hart vnd rauch/
in Erwegung ſelbiger Zeiten/ mit dieſen Worten abgefaſt: O jhr
edlen Fuͤrſten/ Obern vnd Nidern Stands/ wie wir im Reich ver-
ſamlet ſind/ ſehet an die groſſe Gnad/ ſo vns GOtt in vnſern Ta-

gen
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[130/0138] GERMANIÆ PERTVRBATÆ ſollen zu weltlichen Aemptern gebraucht werden/ dann ſie viel ge- neigter waͤren/ vmb weltlicher Ehr vnd Geitzes willen zudienen: Dann was die Seelantrifft/ darauff ſie doch gewidmet ſeyn/ aber davon abfallen/ vnd ſich der weltlichen Sachen anmaſſen. Jn der dritten Declaration: Daß kein Geſalbter oder Geiſt- licher in keinem Raht/ oder andere groſſe Sachen ſoll gezogen/ oder geladen werden/ damit der Layen Heimlichkeit jhres Vermoͤgens/ jhr Freundſchafft vnd Vnfreundſchafft bey jhnen behalten werde. Dann auß ſolcher Heimlichkeit haben die Biſchoffe ſich ſelbſt zu Herꝛn gemacht/ vnd Fuͤrſten/ Graffen vnd Herꝛn/ zu Knechten vnd Dienern. Die groſſe Aebt vnd Moͤnch haben die von Staͤtten/ die fromme Ritter vnd Knecht zu Dienern vnd Gaͤſten jhres Vaͤt- terlichen Erbes gemacht; vnd ſich zu Herꝛn. Das kompt daher/ daß jhr ewer eygene Sachen nicht habt moͤgen heimlich halten/ jhr ziehet ſie in ewren Raht. Wann hat jhrer einer euch in ſeinen Raht gebetten? Durch dieſe vnd andere groſſe Vrſachen ſeyt jhr von jhnen geblendt vnd betrogen worden. Endlich/ finden ſich in der vierdten Declaration: Wil man zu einem guten Regiment kommen/ ſo muß man ſich der Geiſtli- chen im Reichs- vnd Fuͤrſten-Raht muͤſſigen? Dann/ was jhnen recht/ iſt vns Suͤnd. Nimbt jhrer einer ein Eheweib/ das iſt jhnen nicht recht/ aber den Layen: Nimbt jhrer einer einem frommen Ehe- mann ſeinehelich Weib/ vnd ſetzet ſie zu jhm/ das iſt nicht vnrecht; waͤre aber einem Layen ſuͤnd. Nimbt ein Lay vom hundert fuͤnff/ das iſt jhm ſuͤnd; ſo aber ein Geiſtlicher ſechs oder ſieben nimbt/ das iſt nicht ſuͤnde. Der Stuͤck ſind ſo viel/ die widerwertig ſind/ daß es nicht fehlen kan/ entweder wir ſeyn nicht Chriſten/ oder aber ſie ſeyn Ketzer; dann vnſer Glaub leydet es nicht. Jn ſumma/ jhre Sach iſt ohne Grund. Der Beſchluß dieſes Buͤchleins/ iſt etwas hart vnd rauch/ in Erwegung ſelbiger Zeiten/ mit dieſen Worten abgefaſt: O jhr edlen Fuͤrſten/ Obern vnd Nidern Stands/ wie wir im Reich ver- ſamlet ſind/ ſehet an die groſſe Gnad/ ſo vns GOtt in vnſern Ta- gen

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 130. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/138>, abgerufen am 23.11.2024.