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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE
tzenden Bömischen Landschafften vber achtzig tausend. Sie ka-
men in Bulgarey/ Croatien/ Dalmatien vnd Hungarn/ vnd hat-
ten einen Lehrer/ genannt Barthel von Harcassonn/ dann die Albi-
genser in Gasconien es mit jhnen hielten/ vnd jhre Correspondentzen
biß in Spanien sich erstreckten. Diese Leut wurden allenthalben
für die ärgste Buben vnd Schwartzkünstler verschreyet/ vnd sie
verschreyten auch die Clerisey eben so vast sie mochten/ wann sie et-
was am Bapst/ an den Bischoffen/ oder geringen Priestern zuta-
deln funden/ aber mehrentheils auß Eyffer/ gleich wie wir droben
von den Heyden vnd Christen/ erwehnet.

Doch findet man bey Gregorio Morello, in Calendario
Spirituali,
vnd bey Carolo Molinaeo jhre Bekanntnuß/ die nach
Lindani, Bellarmini, Eccii vnnd anderer Meynung/ Calvinus
vnd Lutherus wider new auffgezogen/ vnd der Welt vorgetragen
haben.

Ramerius der Mönch schreibet/ daß vnter allen denen/ so sich
wider die Römische Kirch auffgeworffen/ die Waldenser die aller-
schädlichste gewesen/ dieweil sie von langer Zeit her wider sprochen/
vnd jhre Sect allgemein gemacht/ daß man nicht bald einige Land-
schafft solte nennen/ da sie nicht Fuß gesetzt hatten. Vnd fürnem-
lich/ weil alle andere Secten ein Abschewen/ wegen jhrer Gottslä-
sterung erwecket/ diese aber einen grossen Schein der Gottseligkeit
führet/ auffrichtig leben/ vnd von GOtt/ auch allen Artickeln deß
Glaubens/ recht vnd wol reden lehret; allein wider die Römische
Kirche lästert/ vnnd deßwegen von dem gemeinen Pöbel leicht-
lich angenommen wird; fürnemlich/ weil sie jeder man auff Chri-
stum/ vnnd seine Apostel weisen/ auch niemand vor einen Apo-
stolischen Lehrer erkennen wollen/ er bezeuge dann die Lehr mit dem
Leben.

Die Bäpste zu Rom solten wol besser gethan haben/ wann sie
die Clerisey reformiert/ wornach fromme Hertzen jederzeit verlangt
gehabt/ vnd diese vngestümme Eyfferer nicht so hart getrieben hät-
ten. Dann die Bischoffe hatten erstlich Befehl/ in jhren Kirchen

fleissige

GERMANIÆ PERTVRBATÆ
tzenden Boͤmiſchen Landſchafften vber achtzig tauſend. Sie ka-
men in Bulgarey/ Croatien/ Dalmatien vnd Hungarn/ vnd hat-
ten einen Lehrer/ genannt Barthel von Harcaſſonn/ dann die Albi-
genſer in Gaſconien es mit jhnen hielten/ vnd jhre Correſpondentzen
biß in Spanien ſich erſtreckten. Dieſe Leut wurden allenthalben
fuͤr die aͤrgſte Buben vnd Schwartzkuͤnſtler verſchreyet/ vnd ſie
verſchreyten auch die Cleriſey eben ſo vaſt ſie mochten/ wann ſie et-
was am Bapſt/ an den Biſchoffen/ oder geringen Prieſtern zuta-
deln funden/ aber mehrentheils auß Eyffer/ gleich wie wir droben
von den Heyden vnd Chriſten/ erwehnet.

Doch findet man bey Gregorio Morello, in Calendario
Spirituali,
vnd bey Carolo Molinæo jhre Bekanntnuß/ die nach
Lindani, Bellarmini, Eccii vnnd anderer Meynung/ Calvinus
vnd Lutherus wider new auffgezogen/ vnd der Welt vorgetragen
haben.

Ramerius der Moͤnch ſchreibet/ daß vnter allen denen/ ſo ſich
wider die Roͤmiſche Kirch auffgeworffen/ die Waldenſer die aller-
ſchaͤdlichſte geweſen/ dieweil ſie von langer Zeit her wider ſprochen/
vnd jhre Sect allgemein gemacht/ daß man nicht bald einige Land-
ſchafft ſolte nennen/ da ſie nicht Fuß geſetzt hatten. Vnd fuͤrnem-
lich/ weil alle andere Secten ein Abſchewen/ wegen jhrer Gottslaͤ-
ſterung erwecket/ dieſe aber einen groſſen Schein der Gottſeligkeit
fuͤhret/ auffrichtig leben/ vnd von GOtt/ auch allen Artickeln deß
Glaubens/ recht vnd wol reden lehret; allein wider die Roͤmiſche
Kirche laͤſtert/ vnnd deßwegen von dem gemeinen Poͤbel leicht-
lich angenommen wird; fürnemlich/ weil ſie jeder man auff Chri-
ſtum/ vnnd ſeine Apoſtel weiſen/ auch niemand vor einen Apo-
ſtoliſchen Lehrer erkennen wollen/ er bezeuge dann die Lehr mit dem
Leben.

Die Baͤpſte zu Rom ſolten wol beſſer gethan haben/ wann ſie
die Cleriſey reformiert/ wornach fromme Hertzen jederzeit verlangt
gehabt/ vnd dieſe vngeſtuͤmme Eyfferer nicht ſo hart getrieben haͤt-
ten. Dann die Biſchoffe hatten erſtlich Befehl/ in jhren Kirchen

fleiſſige
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[98/0106] GERMANIÆ PERTVRBATÆ tzenden Boͤmiſchen Landſchafften vber achtzig tauſend. Sie ka- men in Bulgarey/ Croatien/ Dalmatien vnd Hungarn/ vnd hat- ten einen Lehrer/ genannt Barthel von Harcaſſonn/ dann die Albi- genſer in Gaſconien es mit jhnen hielten/ vnd jhre Correſpondentzen biß in Spanien ſich erſtreckten. Dieſe Leut wurden allenthalben fuͤr die aͤrgſte Buben vnd Schwartzkuͤnſtler verſchreyet/ vnd ſie verſchreyten auch die Cleriſey eben ſo vaſt ſie mochten/ wann ſie et- was am Bapſt/ an den Biſchoffen/ oder geringen Prieſtern zuta- deln funden/ aber mehrentheils auß Eyffer/ gleich wie wir droben von den Heyden vnd Chriſten/ erwehnet. Doch findet man bey Gregorio Morello, in Calendario Spirituali, vnd bey Carolo Molinæo jhre Bekanntnuß/ die nach Lindani, Bellarmini, Eccii vnnd anderer Meynung/ Calvinus vnd Lutherus wider new auffgezogen/ vnd der Welt vorgetragen haben. Ramerius der Moͤnch ſchreibet/ daß vnter allen denen/ ſo ſich wider die Roͤmiſche Kirch auffgeworffen/ die Waldenſer die aller- ſchaͤdlichſte geweſen/ dieweil ſie von langer Zeit her wider ſprochen/ vnd jhre Sect allgemein gemacht/ daß man nicht bald einige Land- ſchafft ſolte nennen/ da ſie nicht Fuß geſetzt hatten. Vnd fuͤrnem- lich/ weil alle andere Secten ein Abſchewen/ wegen jhrer Gottslaͤ- ſterung erwecket/ dieſe aber einen groſſen Schein der Gottſeligkeit fuͤhret/ auffrichtig leben/ vnd von GOtt/ auch allen Artickeln deß Glaubens/ recht vnd wol reden lehret; allein wider die Roͤmiſche Kirche laͤſtert/ vnnd deßwegen von dem gemeinen Poͤbel leicht- lich angenommen wird; fürnemlich/ weil ſie jeder man auff Chri- ſtum/ vnnd ſeine Apoſtel weiſen/ auch niemand vor einen Apo- ſtoliſchen Lehrer erkennen wollen/ er bezeuge dann die Lehr mit dem Leben. Die Baͤpſte zu Rom ſolten wol beſſer gethan haben/ wann ſie die Cleriſey reformiert/ wornach fromme Hertzen jederzeit verlangt gehabt/ vnd dieſe vngeſtuͤmme Eyfferer nicht ſo hart getrieben haͤt- ten. Dann die Biſchoffe hatten erſtlich Befehl/ in jhren Kirchen fleiſſige

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 98. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/106>, abgerufen am 24.11.2024.