Thomasius, Christian: Ernsthaffte, aber doch Muntere und Vernünfftige Thomasische Gedancken und Errinnerungen über allerhand außerlesene Juristische Händel. Vierdter Theil. Halle, 1725.auch die Sache der Gemeine bekant ist. Brunnem. Jur. Eccles. lib. 1. c. VI. memb. 4. §. 10. Carpz. Jurispr. Eccles. l. 2. def. 284. 285. Ziegl. de Episc. l. 3. c. 11. §. 45. p. 608. Nun aber ist in gegenwärtigen Fall das Factum an sich selbst 1.) nicht gewiß, immassen sie viel falsche Umstände angedichtet, 2.) so ferne es eingeräumet wird, ist es keine Mißhandlung, indem deßhalb S. Hochfürstl. Durchl. vieler gelehrten Evangelischen Männer, so wohl Theologorum als JCtorum responsa in Händen haben; zum wenigsten macht dieser Beyfall 3.) das Factum zweiffelhafft und also beschaffen, daß es die Prediger nicht pro notorie injusto ausgeben können, ob sie gleich mit ihren praeconceptis opinionibus dasselbige dafür halten. 4.) Ist es auch ein Factum arcanum ac paucis cognitum. Derowegen gehören die zwey Prediger unter die Classe dererjenigen über die Grotius in dem in responsione ad rationem dubitandi primam excerpirten Loco klaget, quod summarum potestatum facta ambiguae interpretationis aut parum, aut certe aliis minus nota, quanta possint acerbitate apud plebem palam traducant. Oder wenn ihnen Grotius etwann nicht orthodox genung seyn solte, so können sie sich in dem schönen Loco des seel. Chemnitii bespiegeln. Verbi ministri, inprimis autem illi, qui ferventioris sunt ingenii, saepenumero hac in parte peccant. Si quis auditorum apud ipsos de peccato deferatur, protinus in suggestum convolant, & nulla praeeunte privata admonitione, licet delinquentem non nominent, sic tamen verbis depingunt, ut ab omnibus digitis monstrari, ac dici possit, hic est. Aut, si quis ipsos offendit, atque postea ad confessionem accedit, indignis modis ab ipsis accipitur, & saepenumero ob caprinam lanam ab absolutione & communione arcetur, nullo praeeunte arbitrorum judicio, nulla superiorum cognitione. Tales pastores olim Deo gravem reddituri sunt rationem. Neque enim ipsi Domini sunt sacramentorum sed ministri, & claves regni coelorum tam lingans, quam solvens ita sunt ipsis concreditae, non, ut pro suo arbitrio iis abutantur, sed ut juxta praescriptum Christi fingulas eas applicent. Martin. Chemnitius Harmon. Evang. cap. 92. pag. 1745. VI. Hätten sich die Prediger bescheiden sollen, daß weil ihnen vermöge der oben angeführten Braunschweigischen Kirchen-Ordnungen oblieget, bey vorhabender Excommunicirung eines Privati solches nicht für sich zu thun, sondern an die Superiores und das Consistorium deßhalber zu berichten und derer Verordnung gewärtig zu seyn, diese Behutsamkeit desto mehr von nöthen gewesen wäre, da die Sache ihren auch die Sache der Gemeine bekant ist. Brunnem. Jur. Eccles. lib. 1. c. VI. memb. 4. §. 10. Carpz. Jurispr. Eccles. l. 2. def. 284. 285. Ziegl. de Episc. l. 3. c. 11. §. 45. p. 608. Nun aber ist in gegenwärtigen Fall das Factum an sich selbst 1.) nicht gewiß, immassen sie viel falsche Umstände angedichtet, 2.) so ferne es eingeräumet wird, ist es keine Mißhandlung, indem deßhalb S. Hochfürstl. Durchl. vieler gelehrten Evangelischen Männer, so wohl Theologorum als JCtorum responsa in Händen haben; zum wenigsten macht dieser Beyfall 3.) das Factum zweiffelhafft und also beschaffen, daß es die Prediger nicht pro notorie injusto ausgeben können, ob sie gleich mit ihren praeconceptis opinionibus dasselbige dafür halten. 4.) Ist es auch ein Factum arcanum ac paucis cognitum. Derowegen gehören die zwey Prediger unter die Classe dererjenigen über die Grotius in dem in responsione ad rationem dubitandi primam excerpirten Loco klaget, quod summarum potestatum facta ambiguae interpretationis aut parum, aut certe aliis minus nota, quanta possint acerbitate apud plebem palam traducant. Oder wenn ihnen Grotius etwann nicht orthodox genung seyn solte, so können sie sich in dem schönen Loco des seel. Chemnitii bespiegeln. Verbi ministri, inprimis autem illi, qui ferventioris sunt ingenii, saepenumero hac in parte peccant. Si quis auditorum apud ipsos de peccato deferatur, protinus in suggestum convolant, & nulla praeeunte privata admonitione, licet delinquentem non nominent, sic tamen verbis depingunt, ut ab omnibus digitis monstrari, ac dici possit, hic est. Aut, si quis ipsos offendit, atque postea ad confessionem accedit, indignis modis ab ipsis accipitur, & saepenumero ob caprinam lanam ab absolutione & communione arcetur, nullo praeeunte arbitrorum judicio, nulla superiorum cognitione. Tales pastores olim Deo gravem reddituri sunt rationem. Neque enim ipsi Domini sunt sacramentorum sed ministri, & claves regni coelorum tam lingans, quam solvens ita sunt ipsis concreditae, non, ut pro suo arbitrio iis abutantur, sed ut juxta praescriptum Christi fingulas eas applicent. Martin. Chemnitius Harmon. Evang. cap. 92. pag. 1745. VI. Hätten sich die Prediger bescheiden sollen, daß weil ihnen vermöge der oben angeführten Braunschweigischen Kirchen-Ordnungen oblieget, bey vorhabender Excommunicirung eines Privati solches nicht für sich zu thun, sondern an die Superiores und das Consistorium deßhalber zu berichten und derer Verordnung gewärtig zu seyn, diese Behutsamkeit desto mehr von nöthen gewesen wäre, da die Sache ihren <TEI> <text> <body> <div> <p><pb facs="#f0194" n="186"/> auch die Sache der Gemeine bekant ist. Brunnem. <hi rendition="#i">Jur. Eccles. lib. 1. c. VI. memb. 4. §. 10.</hi> Carpz. <hi rendition="#i">Jurispr. Eccles. l. 2. def. 284. 285.</hi> Ziegl. <hi rendition="#i">de Episc. l. 3. c. 11. §. 45. p. 608.</hi> Nun aber ist in gegenwärtigen Fall das Factum an sich selbst 1.) nicht gewiß, immassen sie viel falsche Umstände angedichtet, 2.) so ferne es eingeräumet wird, ist es keine Mißhandlung, indem deßhalb S. Hochfürstl. Durchl. vieler gelehrten Evangelischen Männer, so wohl Theologorum als JCtorum responsa in Händen haben; zum wenigsten macht dieser Beyfall 3.) das Factum zweiffelhafft und also beschaffen, daß es die Prediger nicht pro notorie injusto ausgeben können, ob sie gleich mit ihren praeconceptis opinionibus dasselbige dafür halten. 4.) Ist es auch ein Factum arcanum ac paucis cognitum. Derowegen gehören die zwey Prediger unter die Classe dererjenigen über die Grotius in dem <hi rendition="#i">in responsione ad rationem dubitandi primam</hi> excerpirten Loco klaget, quod summarum potestatum facta ambiguae interpretationis aut parum, aut certe aliis minus nota, quanta possint acerbitate apud plebem palam traducant. Oder wenn ihnen Grotius etwann nicht orthodox genung seyn solte, so können sie sich in dem schönen Loco des seel. Chemnitii bespiegeln. Verbi ministri, inprimis autem illi, qui ferventioris sunt ingenii, saepenumero hac in parte peccant. Si quis auditorum apud ipsos de peccato deferatur, protinus in suggestum convolant, & nulla praeeunte privata admonitione, licet delinquentem non nominent, sic tamen verbis depingunt, ut ab omnibus digitis monstrari, ac dici possit, hic est. Aut, si quis ipsos offendit, atque postea ad confessionem accedit, indignis modis ab ipsis accipitur, & saepenumero ob caprinam lanam ab absolutione & communione arcetur, nullo praeeunte arbitrorum judicio, nulla superiorum cognitione. Tales pastores olim Deo gravem reddituri sunt rationem. Neque enim ipsi Domini sunt sacramentorum sed ministri, & claves regni coelorum tam lingans, quam solvens ita sunt ipsis concreditae, non, ut pro suo arbitrio iis abutantur, sed ut juxta praescriptum Christi fingulas eas applicent. Martin. Chemnitius <hi rendition="#i">Harmon. Evang. cap. 92. pag. 1745.</hi></p> <note place="left">(VI) Und dißfalls selbigen fremden Theologis als Richtern unterwerffen wollen.</note> <p>VI. Hätten sich die Prediger bescheiden sollen, daß weil ihnen vermöge der oben angeführten Braunschweigischen Kirchen-Ordnungen oblieget, bey vorhabender Excommunicirung eines Privati solches nicht für sich zu thun, sondern an die Superiores und das Consistorium deßhalber zu berichten und derer Verordnung gewärtig zu seyn, diese Behutsamkeit desto mehr von nöthen gewesen wäre, da die Sache ihren </p> </div> </body> </text> </TEI> [186/0194]
auch die Sache der Gemeine bekant ist. Brunnem. Jur. Eccles. lib. 1. c. VI. memb. 4. §. 10. Carpz. Jurispr. Eccles. l. 2. def. 284. 285. Ziegl. de Episc. l. 3. c. 11. §. 45. p. 608. Nun aber ist in gegenwärtigen Fall das Factum an sich selbst 1.) nicht gewiß, immassen sie viel falsche Umstände angedichtet, 2.) so ferne es eingeräumet wird, ist es keine Mißhandlung, indem deßhalb S. Hochfürstl. Durchl. vieler gelehrten Evangelischen Männer, so wohl Theologorum als JCtorum responsa in Händen haben; zum wenigsten macht dieser Beyfall 3.) das Factum zweiffelhafft und also beschaffen, daß es die Prediger nicht pro notorie injusto ausgeben können, ob sie gleich mit ihren praeconceptis opinionibus dasselbige dafür halten. 4.) Ist es auch ein Factum arcanum ac paucis cognitum. Derowegen gehören die zwey Prediger unter die Classe dererjenigen über die Grotius in dem in responsione ad rationem dubitandi primam excerpirten Loco klaget, quod summarum potestatum facta ambiguae interpretationis aut parum, aut certe aliis minus nota, quanta possint acerbitate apud plebem palam traducant. Oder wenn ihnen Grotius etwann nicht orthodox genung seyn solte, so können sie sich in dem schönen Loco des seel. Chemnitii bespiegeln. Verbi ministri, inprimis autem illi, qui ferventioris sunt ingenii, saepenumero hac in parte peccant. Si quis auditorum apud ipsos de peccato deferatur, protinus in suggestum convolant, & nulla praeeunte privata admonitione, licet delinquentem non nominent, sic tamen verbis depingunt, ut ab omnibus digitis monstrari, ac dici possit, hic est. Aut, si quis ipsos offendit, atque postea ad confessionem accedit, indignis modis ab ipsis accipitur, & saepenumero ob caprinam lanam ab absolutione & communione arcetur, nullo praeeunte arbitrorum judicio, nulla superiorum cognitione. Tales pastores olim Deo gravem reddituri sunt rationem. Neque enim ipsi Domini sunt sacramentorum sed ministri, & claves regni coelorum tam lingans, quam solvens ita sunt ipsis concreditae, non, ut pro suo arbitrio iis abutantur, sed ut juxta praescriptum Christi fingulas eas applicent. Martin. Chemnitius Harmon. Evang. cap. 92. pag. 1745.
VI. Hätten sich die Prediger bescheiden sollen, daß weil ihnen vermöge der oben angeführten Braunschweigischen Kirchen-Ordnungen oblieget, bey vorhabender Excommunicirung eines Privati solches nicht für sich zu thun, sondern an die Superiores und das Consistorium deßhalber zu berichten und derer Verordnung gewärtig zu seyn, diese Behutsamkeit desto mehr von nöthen gewesen wäre, da die Sache ihren
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Zitationshilfe: | Thomasius, Christian: Ernsthaffte, aber doch Muntere und Vernünfftige Thomasische Gedancken und Errinnerungen über allerhand außerlesene Juristische Händel. Vierdter Theil. Halle, 1725, S. 186. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/thomasius_ernsthaffte04_1725/194>, abgerufen am 27.07.2024. |