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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715.

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Das siebende Capitel.
zeit stehen/ die der HERR zu der ausübung seiner gerichte gewidmet/ und in
welcher alles gute fast mehr zurück/ als vor sich gehet/ da GOTT als ein brunn
wird/ der nicht quellen will/ und sich also schwerlich anders thun und hoffen lässet/
als daß in particulari jeder thue/ so viel ihm der HERR kräffte und gelegen-
heit giebet/ und so viel segen darzu erwarte/ als ihm der HERR aus gnaden ver-
leihet/ damit zu frieden/ daß er seine seele/ und wie viel ihm der HERR noch da-
bey schencken will/ zur ausbeute davon trage. Die grosse und wahrhafftige bes-
serung/ sorge ich/ sey so gar über alle menschliche kräfften/ daß der Herr sie selbsten
allein schaffen und wircken muß/ welches ich schwerlich eher erwarte/ als wo
das gericht über Babel wird ergangen seyn. Jst auch fast zu dencken/ daß der
HERR es auf eine solche art machen möchte/ die wir nicht vorher sehen können/
sondern bekennen werden müssen/ es seye eine weise/ die würdig gewesen seiner
göttlichen weißheit/ welche keines menschlichen raths bedorfft hat/ und also ihr
in dem hauptwerck schwerlich von jemand vorher einiger weg gebahnet worden;
es hätten es denn einige gethan/ die/ was sie thäten/ selbst nicht recht verstanden/
und doch von dem HErrn darzu regieret worden/ daß sie unwissend etwas zur
bereitung thun müssen; wo aber nach fleißiger erwegung jeder bekennen muß/
es seye nicht ihre klugheit geweßt/ sondern GOttes regierung. Die ursache/ weß-
wegen so gar wenig hoffnung zu einer allgemeinen besserung zu dieser zeit mache
(daß nemlich menschliche consilia dieselbe einrichten würden) ist vornemlich
diese/ weil diejenige beyde stände/ welche in einer solchen reformation das mei-
ste zu thun hätten/ auch am meisten verdorben sind/ und also zu einer solchen
besserung weder geschickt noch geneigt. Es stehet uns mit betrübnüß vor au-
gen/ daß wir in unserm stande etwa so viele (GOTT gebe/ daß nicht mehr)
miedlinge und untreue hirten haben/ denen es nicht um CHristum/ sondern sich
selbst und die welt zu thun ist/ als der treuen hirten gefunden werden: unter
denen/ welche es auch hertzlich meinen/ sind wiederum die meisten/ denen es
entweder an gnugsamer erkäntnüß und nöthiger klugheit/ oder an autorität
manglet: und sind etwa viele an denjenigen stellen/ da sie keine gelegenheit ha-
ben/ ihr pfund zu dergleichen anzuwenden/ finden auch aus mangel des anse-
hens wenig gehör/ zu der zeit/ da auf das eusserliche meistens gesehen wird.
Was in dem weltlichen stande die hohe anlangt/ haben wir auch leider derjeni-
gen sehr wenige/ welche mit ernst an das reich Christi und dessen beförderung ge-
dencken/ nachdem alle rathschläge fast immer auf die erhöhung des staats sehen:
welche aber noch gut gesinnet sind/ sind manchmal gegen andere zu schwach/ oder
haben doch nicht so viel erkäntnüß/ als neben dem guten willen erfordert würde/
und meistens manglets ihnen an solchen geistlichen neben sich/ die zu den rath-
schlägen solcher wichtiger dinge [t]üchtig wären/ und sich einer gottseliger intention

mit

Das ſiebende Capitel.
zeit ſtehen/ die der HERR zu der ausuͤbung ſeiner gerichte gewidmet/ und in
welcher alles gute faſt mehr zuruͤck/ als vor ſich gehet/ da GOTT als ein brunn
wird/ der nicht quellen will/ und ſich alſo ſchwerlich anders thun und hoffen laͤſſet/
als daß in particulari jeder thue/ ſo viel ihm der HERR kraͤffte und gelegen-
heit giebet/ und ſo viel ſegen darzu erwarte/ als ihm der HERR aus gnaden ver-
leihet/ damit zu frieden/ daß er ſeine ſeele/ und wie viel ihm der HERR noch da-
bey ſchencken will/ zur ausbeute davon trage. Die groſſe und wahrhafftige beſ-
ſerung/ ſorge ich/ ſey ſo gar uͤber alle menſchliche kraͤfften/ daß der Herr ſie ſelbſten
allein ſchaffen und wircken muß/ welches ich ſchwerlich eher erwarte/ als wo
das gericht uͤber Babel wird ergangen ſeyn. Jſt auch faſt zu dencken/ daß der
HERR es auf eine ſolche art machen moͤchte/ die wir nicht vorher ſehen koͤnnen/
ſondern bekennen werden muͤſſen/ es ſeye eine weiſe/ die wuͤrdig geweſen ſeiner
goͤttlichen weißheit/ welche keines menſchlichen raths bedorfft hat/ und alſo ihr
in dem hauptwerck ſchwerlich von jemand vorher einiger weg gebahnet worden;
es haͤtten es denn einige gethan/ die/ was ſie thaͤten/ ſelbſt nicht recht verſtanden/
und doch von dem HErrn darzu regieret worden/ daß ſie unwiſſend etwas zur
bereitung thun muͤſſen; wo aber nach fleißiger erwegung jeder bekennen muß/
es ſeye nicht ihre klugheit geweßt/ ſondern GOttes regierung. Die urſache/ weß-
wegen ſo gar wenig hoffnung zu einer allgemeinen beſſerung zu dieſer zeit mache
(daß nemlich menſchliche conſilia dieſelbe einrichten wuͤrden) iſt vornemlich
dieſe/ weil diejenige beyde ſtaͤnde/ welche in einer ſolchen reformation das mei-
ſte zu thun haͤtten/ auch am meiſten verdorben ſind/ und alſo zu einer ſolchen
beſſerung weder geſchickt noch geneigt. Es ſtehet uns mit betruͤbnuͤß vor au-
gen/ daß wir in unſerm ſtande etwa ſo viele (GOTT gebe/ daß nicht mehr)
miedlinge und untreue hirten haben/ denen es nicht um CHriſtum/ ſondern ſich
ſelbſt und die welt zu thun iſt/ als der treuen hirten gefunden werden: unter
denen/ welche es auch hertzlich meinen/ ſind wiederum die meiſten/ denen es
entweder an gnugſamer erkaͤntnuͤß und noͤthiger klugheit/ oder an autoritaͤt
manglet: und ſind etwa viele an denjenigen ſtellen/ da ſie keine gelegenheit ha-
ben/ ihr pfund zu dergleichen anzuwenden/ finden auch aus mangel des anſe-
hens wenig gehoͤr/ zu der zeit/ da auf das euſſerliche meiſtens geſehen wird.
Was in dem weltlichen ſtande die hohe anlangt/ haben wir auch leider derjeni-
gen ſehr wenige/ welche mit ernſt an das reich Chriſti und deſſen befoͤrderung ge-
dencken/ nachdem alle rathſchlaͤge faſt immer auf die erhoͤhung des ſtaats ſehen:
welche aber noch gut geſinnet ſind/ ſind manchmal gegen andere zu ſchwach/ oder
haben doch nicht ſo viel erkaͤntnuͤß/ als neben dem guten willen erfordert wuͤrde/
und meiſtens manglets ihnen an ſolchen geiſtlichen neben ſich/ die zu den rath-
ſchlaͤgen ſolcher wichtiger dinge [t]uͤchtig waͤren/ und ſich einer gottſeliger intention

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[490/0502] Das ſiebende Capitel. zeit ſtehen/ die der HERR zu der ausuͤbung ſeiner gerichte gewidmet/ und in welcher alles gute faſt mehr zuruͤck/ als vor ſich gehet/ da GOTT als ein brunn wird/ der nicht quellen will/ und ſich alſo ſchwerlich anders thun und hoffen laͤſſet/ als daß in particulari jeder thue/ ſo viel ihm der HERR kraͤffte und gelegen- heit giebet/ und ſo viel ſegen darzu erwarte/ als ihm der HERR aus gnaden ver- leihet/ damit zu frieden/ daß er ſeine ſeele/ und wie viel ihm der HERR noch da- bey ſchencken will/ zur ausbeute davon trage. Die groſſe und wahrhafftige beſ- ſerung/ ſorge ich/ ſey ſo gar uͤber alle menſchliche kraͤfften/ daß der Herr ſie ſelbſten allein ſchaffen und wircken muß/ welches ich ſchwerlich eher erwarte/ als wo das gericht uͤber Babel wird ergangen ſeyn. Jſt auch faſt zu dencken/ daß der HERR es auf eine ſolche art machen moͤchte/ die wir nicht vorher ſehen koͤnnen/ ſondern bekennen werden muͤſſen/ es ſeye eine weiſe/ die wuͤrdig geweſen ſeiner goͤttlichen weißheit/ welche keines menſchlichen raths bedorfft hat/ und alſo ihr in dem hauptwerck ſchwerlich von jemand vorher einiger weg gebahnet worden; es haͤtten es denn einige gethan/ die/ was ſie thaͤten/ ſelbſt nicht recht verſtanden/ und doch von dem HErrn darzu regieret worden/ daß ſie unwiſſend etwas zur bereitung thun muͤſſen; wo aber nach fleißiger erwegung jeder bekennen muß/ es ſeye nicht ihre klugheit geweßt/ ſondern GOttes regierung. Die urſache/ weß- wegen ſo gar wenig hoffnung zu einer allgemeinen beſſerung zu dieſer zeit mache (daß nemlich menſchliche conſilia dieſelbe einrichten wuͤrden) iſt vornemlich dieſe/ weil diejenige beyde ſtaͤnde/ welche in einer ſolchen reformation das mei- ſte zu thun haͤtten/ auch am meiſten verdorben ſind/ und alſo zu einer ſolchen beſſerung weder geſchickt noch geneigt. Es ſtehet uns mit betruͤbnuͤß vor au- gen/ daß wir in unſerm ſtande etwa ſo viele (GOTT gebe/ daß nicht mehr) miedlinge und untreue hirten haben/ denen es nicht um CHriſtum/ ſondern ſich ſelbſt und die welt zu thun iſt/ als der treuen hirten gefunden werden: unter denen/ welche es auch hertzlich meinen/ ſind wiederum die meiſten/ denen es entweder an gnugſamer erkaͤntnuͤß und noͤthiger klugheit/ oder an autoritaͤt manglet: und ſind etwa viele an denjenigen ſtellen/ da ſie keine gelegenheit ha- ben/ ihr pfund zu dergleichen anzuwenden/ finden auch aus mangel des anſe- hens wenig gehoͤr/ zu der zeit/ da auf das euſſerliche meiſtens geſehen wird. Was in dem weltlichen ſtande die hohe anlangt/ haben wir auch leider derjeni- gen ſehr wenige/ welche mit ernſt an das reich Chriſti und deſſen befoͤrderung ge- dencken/ nachdem alle rathſchlaͤge faſt immer auf die erhoͤhung des ſtaats ſehen: welche aber noch gut geſinnet ſind/ ſind manchmal gegen andere zu ſchwach/ oder haben doch nicht ſo viel erkaͤntnuͤß/ als neben dem guten willen erfordert wuͤrde/ und meiſtens manglets ihnen an ſolchen geiſtlichen neben ſich/ die zu den rath- ſchlaͤgen ſolcher wichtiger dinge tuͤchtig waͤren/ und ſich einer gottſeliger intention mit

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715, S. 490. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken04_1702/502>, abgerufen am 25.11.2024.