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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715.

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Das siebende Capitel.
gewesen bin/ nicht haben mehrmalige visitation erhalten können/ als zwey-
mal/ da doch so bald bey der ersten andeutung geschehen/ daß sie wenigst alle
3. jahr solte wiederholet werden. Also ist mir nicht bekant/ was dem con-
sistorio
in dem weg liege/ solche zu bewerckstelligen/ sonderlich weil es nach-
mal solche ursachen sind/ da man bedencken zu tragen/ solche promiscue
anzuzeigen/ weswegen sie gleichwol nicht in bösen concept zu ziehen wä-
ren. So dann ist mir nicht wissend/ auf was art derselbe solche visitation
urgi
ret/ indem manchmal einer etwas suchet/ welches an sich billich und
recht/ thut es aber auf solche weise/ daß er zu dem abschlage selbst gelegen-
heit giebet. Solcher sache kan nun den Herrn pfarrer weder beschuldi-
gen/ noch entschuldigen/ wol aber insgemein dieses von der materia sagen/
daß kirchen-visitationes, wo sie recht angestellet werden/ und es nicht etwa
allein um die kirchen-rechnungen und das eusserliche zu thun ist/ ein sehr
nützliches werck seyn/ zu beförderung der aufferbauung: daher Episcopi,
und welche derselben amt zu verwalten haben/ bedacht sollen seyn/ solche offt
nach nothdurfft anzuordnen: es haben auch pfarherren/ da sie an ihren ei-
genen gemeinden die nothwendigkeit derselben sehen/ dieses mittel bey dem
consistorio zu suchen/ aber modeste, bitts und flehens-weise/ nicht aber
etwa imperiose und auf solche art/ da es das ansehen gewinnet/ daß sie je-
nen etwas exprobrirten. Wie ohne das all unser amt mehr mit bitten
und flehen als mit hefftigkeit und befehlen/ auch wo wirs mit unseren ge-
meinden zu thun haben/ verrichtet werden soll; auch sich der meiste segen
bey solchem methodo finden wird. Erlanget man bey dem consistorio
nichts/ müssen wir es in gedult und ohne bitterkeit GOTT befehlen/ was
wir nicht zu ändern vermögen/ und endlich versuchen/ was wir noch ohne
solche nachdrückliche anderwertlich herkommende hülffe auszurichten ver-
mögen: So vielmehr/ weil wir noch zu der zeit der unordnung leben/ da
sich mit gewalt das wenigste richten lässet/ sondern gedult das kräfftigste
mittel ist. Hierinnen achte ich/ daß der Herr pfarrherr vornemlich auf sich
acht zu geben habe/ indem mir sonderlich/ was mich aus dem vorigen
brieff und schrifft erinnere/ vorgekommen/ ob werde es ihnen schwer/ seinen
eyffer/ der an sich gut seyn wird/ recht in schrancken zu behalten/ und in
diejenige sanfftmuth und gedult sich zu schicken/ die jetzt den dienern des
HErrn am nöthigsten ist/ wo sie es nicht aus übel noch ärger machen wol-
len. Wiewol aus oben geführter ursach über solche schrifft jtzt nicht eben
völlig urtheilen kan/ da sie mir nicht vor augen noch in frischem gedächtnüß
ist. Mein einfältiger rath wäre dieser/ mein geliebter bruder geruhete
zum fördersten in allen stücken/ dazu auch die böse mit sanfftmuth zu tra-
gen
gehöret/ sich zum exempel der gemeinde/ und andern darzustellen/ an

den-

Das ſiebende Capitel.
geweſen bin/ nicht haben mehrmalige viſitation erhalten koͤnnen/ als zwey-
mal/ da doch ſo bald bey der erſten andeutung geſchehen/ daß ſie wenigſt alle
3. jahr ſolte wiederholet werden. Alſo iſt mir nicht bekant/ was dem con-
ſiſtorio
in dem weg liege/ ſolche zu bewerckſtelligen/ ſonderlich weil es nach-
mal ſolche urſachen ſind/ da man bedencken zu tragen/ ſolche promiſcue
anzuzeigen/ weswegen ſie gleichwol nicht in boͤſen concept zu ziehen waͤ-
ren. So dann iſt mir nicht wiſſend/ auf was art derſelbe ſolche viſitation
urgi
ret/ indem manchmal einer etwas ſuchet/ welches an ſich billich und
recht/ thut es aber auf ſolche weiſe/ daß er zu dem abſchlage ſelbſt gelegen-
heit giebet. Solcher ſache kan nun den Herrn pfarrer weder beſchuldi-
gen/ noch entſchuldigen/ wol aber insgemein dieſes von der materia ſagen/
daß kirchen-viſitationes, wo ſie recht angeſtellet werden/ und es nicht etwa
allein um die kirchen-rechnungen und das euſſerliche zu thun iſt/ ein ſehr
nuͤtzliches werck ſeyn/ zu befoͤrderung der aufferbauung: daher Epiſcopi,
und welche derſelben amt zu verwalten haben/ bedacht ſollen ſeyn/ ſolche offt
nach nothdurfft anzuordnen: es haben auch pfarherren/ da ſie an ihren ei-
genen gemeinden die nothwendigkeit derſelben ſehen/ dieſes mittel bey dem
conſiſtorio zu ſuchen/ aber modeſte, bitts und flehens-weiſe/ nicht aber
etwa imperioſe und auf ſolche art/ da es das anſehen gewinnet/ daß ſie je-
nen etwas exprobrirten. Wie ohne das all unſer amt mehr mit bitten
und flehen als mit hefftigkeit und befehlen/ auch wo wirs mit unſeren ge-
meinden zu thun haben/ verrichtet werden ſoll; auch ſich der meiſte ſegen
bey ſolchem methodo finden wird. Erlanget man bey dem conſiſtorio
nichts/ muͤſſen wir es in gedult und ohne bitterkeit GOTT befehlen/ was
wir nicht zu aͤndern vermoͤgen/ und endlich verſuchen/ was wir noch ohne
ſolche nachdruͤckliche anderwertlich herkommende huͤlffe auszurichten ver-
moͤgen: So vielmehr/ weil wir noch zu der zeit der unordnung leben/ da
ſich mit gewalt das wenigſte richten laͤſſet/ ſondern gedult das kraͤfftigſte
mittel iſt. Hierinnen achte ich/ daß der Herr pfarrherr vornemlich auf ſich
acht zu geben habe/ indem mir ſonderlich/ was mich aus dem vorigen
brieff und ſchrifft erinnere/ vorgekommen/ ob werde es ihnen ſchwer/ ſeinen
eyffer/ der an ſich gut ſeyn wird/ recht in ſchrancken zu behalten/ und in
diejenige ſanfftmuth und gedult ſich zu ſchicken/ die jetzt den dienern des
HErrn am noͤthigſten iſt/ wo ſie es nicht aus uͤbel noch aͤrger machen wol-
len. Wiewol aus oben gefuͤhrter urſach uͤber ſolche ſchrifft jtzt nicht eben
voͤllig urtheilen kan/ da ſie mir nicht vor augen noch in friſchem gedaͤchtnuͤß
iſt. Mein einfaͤltiger rath waͤre dieſer/ mein geliebter bruder geruhete
zum foͤrderſten in allen ſtuͤcken/ dazu auch die boͤſe mit ſanfftmuth zu tra-
gen
gehoͤret/ ſich zum exempel der gemeinde/ und andern darzuſtellen/ an

den-
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[314/0326] Das ſiebende Capitel. geweſen bin/ nicht haben mehrmalige viſitation erhalten koͤnnen/ als zwey- mal/ da doch ſo bald bey der erſten andeutung geſchehen/ daß ſie wenigſt alle 3. jahr ſolte wiederholet werden. Alſo iſt mir nicht bekant/ was dem con- ſiſtorio in dem weg liege/ ſolche zu bewerckſtelligen/ ſonderlich weil es nach- mal ſolche urſachen ſind/ da man bedencken zu tragen/ ſolche promiſcue anzuzeigen/ weswegen ſie gleichwol nicht in boͤſen concept zu ziehen waͤ- ren. So dann iſt mir nicht wiſſend/ auf was art derſelbe ſolche viſitation urgiret/ indem manchmal einer etwas ſuchet/ welches an ſich billich und recht/ thut es aber auf ſolche weiſe/ daß er zu dem abſchlage ſelbſt gelegen- heit giebet. Solcher ſache kan nun den Herrn pfarrer weder beſchuldi- gen/ noch entſchuldigen/ wol aber insgemein dieſes von der materia ſagen/ daß kirchen-viſitationes, wo ſie recht angeſtellet werden/ und es nicht etwa allein um die kirchen-rechnungen und das euſſerliche zu thun iſt/ ein ſehr nuͤtzliches werck ſeyn/ zu befoͤrderung der aufferbauung: daher Epiſcopi, und welche derſelben amt zu verwalten haben/ bedacht ſollen ſeyn/ ſolche offt nach nothdurfft anzuordnen: es haben auch pfarherren/ da ſie an ihren ei- genen gemeinden die nothwendigkeit derſelben ſehen/ dieſes mittel bey dem conſiſtorio zu ſuchen/ aber modeſte, bitts und flehens-weiſe/ nicht aber etwa imperioſe und auf ſolche art/ da es das anſehen gewinnet/ daß ſie je- nen etwas exprobrirten. Wie ohne das all unſer amt mehr mit bitten und flehen als mit hefftigkeit und befehlen/ auch wo wirs mit unſeren ge- meinden zu thun haben/ verrichtet werden ſoll; auch ſich der meiſte ſegen bey ſolchem methodo finden wird. Erlanget man bey dem conſiſtorio nichts/ muͤſſen wir es in gedult und ohne bitterkeit GOTT befehlen/ was wir nicht zu aͤndern vermoͤgen/ und endlich verſuchen/ was wir noch ohne ſolche nachdruͤckliche anderwertlich herkommende huͤlffe auszurichten ver- moͤgen: So vielmehr/ weil wir noch zu der zeit der unordnung leben/ da ſich mit gewalt das wenigſte richten laͤſſet/ ſondern gedult das kraͤfftigſte mittel iſt. Hierinnen achte ich/ daß der Herr pfarrherr vornemlich auf ſich acht zu geben habe/ indem mir ſonderlich/ was mich aus dem vorigen brieff und ſchrifft erinnere/ vorgekommen/ ob werde es ihnen ſchwer/ ſeinen eyffer/ der an ſich gut ſeyn wird/ recht in ſchrancken zu behalten/ und in diejenige ſanfftmuth und gedult ſich zu ſchicken/ die jetzt den dienern des HErrn am noͤthigſten iſt/ wo ſie es nicht aus uͤbel noch aͤrger machen wol- len. Wiewol aus oben gefuͤhrter urſach uͤber ſolche ſchrifft jtzt nicht eben voͤllig urtheilen kan/ da ſie mir nicht vor augen noch in friſchem gedaͤchtnuͤß iſt. Mein einfaͤltiger rath waͤre dieſer/ mein geliebter bruder geruhete zum foͤrderſten in allen ſtuͤcken/ dazu auch die boͤſe mit ſanfftmuth zu tra- gen gehoͤret/ ſich zum exempel der gemeinde/ und andern darzuſtellen/ an den-

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715, S. 314. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken04_1702/326>, abgerufen am 22.11.2024.