Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715.ARTIC II. SECTIO XXVI. nicht zu erkennen/ wie sie es befindet. Unterlässet da die kirche/ was ihresamts ist/ oder wird vielmehr von höherer gewalt solches zu thun abgehalten/ so komt den predigern nicht zu/ dasselbe eigenmächtig zu thun/ was von der kirchen erfordert worden/ ob sie es unterlassen hat/ daher ob er wol als- dann die sache in der unordnung lassen muß/ da er alles nach vermögen ver- gebens gethan/ ob ers in die ordnung bringen könte/ ist er ohne schuld/ son- dern die schuld ligt auf anderen/ die er gleichwol auch erinnert hat. Es sind uns ja insgesamt keine andere waffen oder gewalt gegeben als erinne- rungen und bitten/ da wir uns derselben gebraucht haben/ so müssen wir beruhen/ und es GOtt befehlen. Also sehe ich nicht/ wie wir in solcher sa- che solten können bis aufs blut kämpffen/ oder in solche gefahr uns bege- ben dörfften. Jndem ich ja nicht gedencke/ daß lebens. gefahr dabey seyn sol- te/ so einer mit gebührender modestia, ob wol auch ausdruckung der wich- tigkeiten der sache/ und also ernstlich/ sein anligen und wehmuth bey den superioribus ausschüttet/ und nachdem er das seinige gethan/ folgends be- reit ist/ sich zur ruhe zu begeben. So achte auch dasjenige mittel nicht der ehre GOttes und der kirchen wohlfahrt diensam/ daß man deßwegen den dienst quittiren wolte/ wo man ihn nicht so verwalten dörffte/ als uns recht deucht: Denn dieses hiesse die kirche noch ferner gestrafft mit entzie- hung seines sonsten nützlichen dienstes/ da sie ohne das mehr zu erbarmen ist/ daß sie in so viel stücken ihrer rechten beraubt seyn muß Und also gottselige hertzen vielmehr mitleiden mit ihr haben/ und desto williger ihren dienst derselben leisten solten/ so viel sie noch können/ als sie ihres elends wegen ver- lassen. 4. Was des lieben Apostels Pauli leyden anlangt/ 2. Cor. 6. be- kenne auch/ daß wir alle dazu verbunden in gleichem fall. Wo wir aber die ursach solches leidens (was nemlich die verfolgungen betrifft) ansehen/ so war es keine andere/ als die predigt des Evangelii von Christo/ um dero willen er von Juden und Heyden so vieles ausstehen müssen. Also ist kein zweiffel/ daß wir/ wo der HErr den feinden der wahrheit zur verfolgung wird verhängnüß geben/ alles solches willig übernehmen/ und uns derosel- ben nicht entziehen müssen/ wollen wir anders treue diener Christi seyn: daß man aber/ wo ich nicht alles/ was das beste wäre/ zu thun gelassen werde/ son- dern unterschiedliches unterlassen muß (wegen des zerrütteten zustands der kirchen/ den ich bejammere/ und gern nach vermögen helffen wolte/ ja wo es damit zu erkauffen wäre/ mit meinem blut die besserung zu erkauffen bereit wäre) was ich sonsten zu mehr erbauung nützlich achtete/ verfolgung über sich reitzen müste/ ist nirgend befohlen. Also folget nicht/ dieser o- der jener diener der kirchen/ hat noch solches leyden/ welches Paulum und andere Apostel von den feinden der wahrheit betroffen/ nicht ausgestan- den
ARTIC II. SECTIO XXVI. nicht zu erkennen/ wie ſie es befindet. Unterlaͤſſet da die kirche/ was ihresamts iſt/ oder wird vielmehr von hoͤherer gewalt ſolches zu thun abgehalten/ ſo komt den predigern nicht zu/ daſſelbe eigenmaͤchtig zu thun/ was von der kirchen erfordert worden/ ob ſie es unterlaſſen hat/ daher ob er wol als- dann die ſache in der unordnung laſſen muß/ da er alles nach vermoͤgen ver- gebens gethan/ ob ers in die ordnung bringen koͤnte/ iſt er ohne ſchuld/ ſon- dern die ſchuld ligt auf anderen/ die er gleichwol auch erinnert hat. Es ſind uns ja insgeſamt keine andere waffen oder gewalt gegeben als erinne- rungen und bitten/ da wir uns derſelben gebraucht haben/ ſo muͤſſen wir beruhen/ und es GOtt befehlen. Alſo ſehe ich nicht/ wie wir in ſolcher ſa- che ſolten koͤnnen bis aufs blut kaͤmpffen/ oder in ſolche gefahr uns bege- ben doͤrfften. Jndem ich ja nicht gedencke/ daß lebens. gefahr dabey ſeyn ſol- te/ ſo einer mit gebuͤhrender modeſtia, ob wol auch ausdruckung der wich- tigkeiten der ſache/ und alſo ernſtlich/ ſein anligen und wehmuth bey den ſuperioribus ausſchuͤttet/ und nachdem er das ſeinige gethan/ folgends be- reit iſt/ ſich zur ruhe zu begeben. So achte auch dasjenige mittel nicht der ehre GOttes und der kirchen wohlfahrt dienſam/ daß man deßwegen den dienſt quittiren wolte/ wo man ihn nicht ſo verwalten doͤrffte/ als uns recht deucht: Denn dieſes hieſſe die kirche noch ferner geſtrafft mit entzie- hung ſeines ſonſten nuͤtzlichen dienſtes/ da ſie ohne das mehr zu erbarmen iſt/ daß ſie in ſo viel ſtuͤcken ihrer rechten beraubt ſeyn muß Und alſo gottſelige hertzen vielmehr mitleiden mit ihr haben/ und deſto williger ihren dienſt derſelben leiſten ſolten/ ſo viel ſie noch koͤnnen/ als ſie ihres elends wegen ver- laſſen. 4. Was des lieben Apoſtels Pauli leyden anlangt/ 2. Cor. 6. be- kenne auch/ daß wir alle dazu verbunden in gleichem fall. Wo wir aber die urſach ſolches leidens (was nemlich die verfolgungen betrifft) anſehen/ ſo war es keine andere/ als die predigt des Evangelii von Chriſto/ um dero willen er von Juden und Heyden ſo vieles ausſtehen muͤſſen. Alſo iſt kein zweiffel/ daß wir/ wo der HErr den feinden der wahrheit zur verfolgung wird verhaͤngnuͤß geben/ alles ſolches willig uͤbernehmen/ und uns deroſel- ben nicht entziehen muͤſſen/ wollen wir anders treue diener Chriſti ſeyn: daß man aber/ wo ich nicht alles/ was das beſte waͤre/ zu thun gelaſſen werde/ ſon- dern unterſchiedliches unterlaſſen muß (wegen des zerruͤtteten zuſtands der kirchen/ den ich bejammere/ und gern nach vermoͤgen helffen wolte/ ja wo es damit zu erkauffen waͤre/ mit meinem blut die beſſerung zu erkauffen bereit waͤre) was ich ſonſten zu mehr erbauung nuͤtzlich achtete/ verfolgung uͤber ſich reitzen muͤſte/ iſt nirgend befohlen. Alſo folget nicht/ dieſer o- der jener diener der kirchen/ hat noch ſolches leyden/ welches Paulum und andere Apoſtel von den feinden der wahrheit betroffen/ nicht ausgeſtan- den
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ARTIC II. SECTIO XXVI.
nicht zu erkennen/ wie ſie es befindet. Unterlaͤſſet da die kirche/ was ihres
amts iſt/ oder wird vielmehr von hoͤherer gewalt ſolches zu thun abgehalten/
ſo komt den predigern nicht zu/ daſſelbe eigenmaͤchtig zu thun/ was von
der kirchen erfordert worden/ ob ſie es unterlaſſen hat/ daher ob er wol als-
dann die ſache in der unordnung laſſen muß/ da er alles nach vermoͤgen ver-
gebens gethan/ ob ers in die ordnung bringen koͤnte/ iſt er ohne ſchuld/ ſon-
dern die ſchuld ligt auf anderen/ die er gleichwol auch erinnert hat. Es
ſind uns ja insgeſamt keine andere waffen oder gewalt gegeben als erinne-
rungen und bitten/ da wir uns derſelben gebraucht haben/ ſo muͤſſen wir
beruhen/ und es GOtt befehlen. Alſo ſehe ich nicht/ wie wir in ſolcher ſa-
che ſolten koͤnnen bis aufs blut kaͤmpffen/ oder in ſolche gefahr uns bege-
ben doͤrfften. Jndem ich ja nicht gedencke/ daß lebens. gefahr dabey ſeyn ſol-
te/ ſo einer mit gebuͤhrender modeſtia, ob wol auch ausdruckung der wich-
tigkeiten der ſache/ und alſo ernſtlich/ ſein anligen und wehmuth bey den
ſuperioribus ausſchuͤttet/ und nachdem er das ſeinige gethan/ folgends be-
reit iſt/ ſich zur ruhe zu begeben. So achte auch dasjenige mittel nicht
der ehre GOttes und der kirchen wohlfahrt dienſam/ daß man deßwegen
den dienſt quittiren wolte/ wo man ihn nicht ſo verwalten doͤrffte/ als uns
recht deucht: Denn dieſes hieſſe die kirche noch ferner geſtrafft mit entzie-
hung ſeines ſonſten nuͤtzlichen dienſtes/ da ſie ohne das mehr zu erbarmen iſt/
daß ſie in ſo viel ſtuͤcken ihrer rechten beraubt ſeyn muß Und alſo gottſelige
hertzen vielmehr mitleiden mit ihr haben/ und deſto williger ihren dienſt
derſelben leiſten ſolten/ ſo viel ſie noch koͤnnen/ als ſie ihres elends wegen ver-
laſſen. 4. Was des lieben Apoſtels Pauli leyden anlangt/ 2. Cor. 6. be-
kenne auch/ daß wir alle dazu verbunden in gleichem fall. Wo wir aber die
urſach ſolches leidens (was nemlich die verfolgungen betrifft) anſehen/ ſo
war es keine andere/ als die predigt des Evangelii von Chriſto/ um dero
willen er von Juden und Heyden ſo vieles ausſtehen muͤſſen. Alſo iſt kein
zweiffel/ daß wir/ wo der HErr den feinden der wahrheit zur verfolgung
wird verhaͤngnuͤß geben/ alles ſolches willig uͤbernehmen/ und uns deroſel-
ben nicht entziehen muͤſſen/ wollen wir anders treue diener Chriſti ſeyn: daß
man aber/ wo ich nicht alles/ was das beſte waͤre/ zu thun gelaſſen werde/ ſon-
dern unterſchiedliches unterlaſſen muß (wegen des zerruͤtteten zuſtands der
kirchen/ den ich bejammere/ und gern nach vermoͤgen helffen wolte/ ja wo
es damit zu erkauffen waͤre/ mit meinem blut die beſſerung zu erkauffen
bereit waͤre) was ich ſonſten zu mehr erbauung nuͤtzlich achtete/ verfolgung
uͤber ſich reitzen muͤſte/ iſt nirgend befohlen. Alſo folget nicht/ dieſer o-
der jener diener der kirchen/ hat noch ſolches leyden/ welches Paulum und
andere Apoſtel von den feinden der wahrheit betroffen/ nicht ausgeſtan-
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