Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 4. 3. Aufl. Halle (Saale), 1715.ARTIC II. SECTIO XX. wollen/ sondern lasse ihnen solches zeugnüß zukommen/ was aber die speci-al-klage anlangt/ wäre solche aus mißverstand/ da man die ursachen derosel- ben nicht gewust/ und es also vor eine unbarmhertzigkeit halten müssen/ her- gekommen? So dann auch die übrige klagen betreffen allein dieses/ daß die kirchen-vorsteher ihres orts/ wie es an mehr orten/ ja insgemein fast herzu- gehen pflege/ in den gedancken wären/ darinnen stünde ihre treue/ wo die kirchen cassa, so viel geschehen könte/ vermehret und erhalten würde/ aus solcher begierde/ das ihrige wol zu thun/ hätten sie unterschiedliches un- terlassen/ daß er seines orts der christlichen liebe gemässer und nöthig gewe- sen zu seyn erachtet hätte/ daß es nicht so wol auf künfftigen gebrauch zu- rück geleget/ als zu der gegenwärtigen noth angewendet worden wäre/ von denen er aber mehr und mehr hoffe/ und bete/ daß die sache ins künfftig fleis- sig erwogen/ und der armen glieder Christi noth behertziget werde etc. Der- gleichen declaration oder wie sie zu solchem zweck wäre eingerichtet gewese/ hätte mein geliebter bruder ohne verletzung seines gewissens wol thun kön- nen/ und möchte so wol gegentheil als gemeinde damit haben zu frieden seyn können. Wie aber entweder die zugemuthete declaration oder die nach- mal geschehen ist/ gelautet/ weiß ich nicht/ und lässt sich aus ein paar worten in dem brieff nicht zur gnüge abnehmen/ indem in solchen sachen ein und ander wörtlein die gantze sache ändern und verstellen kan. Aufs wenigste achte ich/ daß man sich nicht habe beschweren können/ einige solche decla- ration zu thun/ weil einmal die art der bestraffung nicht so vorsichtig ge- schehen/ als gesollet/ und die kirchen-vorsteher wircklich dadurch bey an- dern in miß-credit und nachrede gerathen sind/ daraus sie zu retten so ge- rechtigkeit als liebe erfordert. Aus diesen wird mein hochgeehrter bruder leicht absehen/ was bey der ersten frage meine gedancken seyen/ wie fern recht gethan worden/ oder ichs anders verlangte. Wolte auch ja nicht/ daß mans mit weigerung einiges/ was noch das gewissen zugeben mag/ zur remotion kommen liesse/ weil nicht nur die feinde des predigamts sich damit kützeln/ sondern auch christliche freunde in der sache einiges desideriren würden. Was die zweyte frage anlangt/ ob die Obrigkeit recht gethan mit der su- spension, wird mein werther bruder mir zu gut halten/ daß davon nicht ant- worten kan/ denn über derjenigen/ welche an GOttes stelle/ das gericht halten/ urtheile zu urtheilen/ ist nicht nur an sich selbsten vor GOTT miß- lich/ daß man nicht in fremdes amt greiffe/ sondern lässet sich am wenigsten von denjenigen thun/ welche nicht einen vollkommensten bericht haben: Nun habe weder gegentheils klagschrifft/ noch die gegenantwort/ noch das decretum, noch einiges des folgenden/ gesehen/ wie alles eigentlich ge- lautet/ ob die suspensio bloß über jene klag decretiret oder als eine straff eines j i 2
ARTIC II. SECTIO XX. wollen/ ſondern laſſe ihnen ſolches zeugnuͤß zukommen/ was aber die ſpeci-al-klage anlangt/ waͤre ſolche aus mißverſtand/ da man die urſachẽ deroſel- ben nicht gewuſt/ und es alſo vor eine unbarmhertzigkeit halten muͤſſen/ her- gekommen? So dann auch die uͤbrige klagen betreffen allein dieſes/ daß die kirchen-vorſteher ihres orts/ wie es an mehr orten/ ja insgemein faſt herzu- gehen pflege/ in den gedancken waͤren/ darinnen ſtuͤnde ihre treue/ wo die kirchen caſſa, ſo viel geſchehen koͤnte/ vermehret und erhalten wuͤrde/ aus ſolcher begierde/ das ihrige wol zu thun/ haͤtten ſie unterſchiedliches un- terlaſſen/ daß er ſeines orts der chriſtlichen liebe gemaͤſſer und noͤthig gewe- ſen zu ſeyn erachtet haͤtte/ daß es nicht ſo wol auf kuͤnfftigen gebrauch zu- ruͤck geleget/ als zu der gegenwaͤrtigen noth angewendet worden waͤre/ von denen er aber mehr und mehr hoffe/ und bete/ daß die ſache ins kuͤnfftig fleiſ- ſig erwogen/ und der armen glieder Chriſti noth behertziget werde ꝛc. Der- gleichẽ declaration oder wie ſie zu ſolchem zweck waͤre eingerichtet geweſe/ haͤtte mein geliebter bruder ohne verletzung ſeines gewiſſens wol thun koͤn- nen/ und moͤchte ſo wol gegentheil als gemeinde damit haben zu frieden ſeyn koͤñen. Wie aber entweder die zugemuthete declaration oder die nach- mal geſchehen iſt/ gelautet/ weiß ich nicht/ und laͤſſt ſich aus ein paar worten in dem brieff nicht zur gnuͤge abnehmen/ indem in ſolchen ſachen ein und ander woͤrtlein die gantze ſache aͤndern und verſtellen kan. Aufs wenigſte achte ich/ daß man ſich nicht habe beſchweren koͤnnen/ einige ſolche decla- ration zu thun/ weil einmal die art der beſtraffung nicht ſo vorſichtig ge- ſchehen/ als geſollet/ und die kirchen-vorſteher wircklich dadurch bey an- dern in miß-credit und nachrede gerathen ſind/ daraus ſie zu retten ſo ge- rechtigkeit als liebe erfordert. Aus dieſen wird mein hochgeehrter bruder leicht abſehen/ was bey der erſten frage meine gedancken ſeyẽ/ wie fern recht gethan worden/ oder ichs anders verlangte. Wolte auch ja nicht/ daß mans mit weigerung einiges/ was noch das gewiſſen zugeben mag/ zur remotion kommen lieſſe/ weil nicht nur die feinde des predigamts ſich damit kuͤtzeln/ ſondern auch chriſtliche freunde in der ſache einiges deſideriren wuͤrden. Was die zweyte frage anlangt/ ob die Obrigkeit recht gethan mit der ſu- ſpenſion, wird mein werther bruder mir zu gut haltẽ/ daß davon nicht ant- worten kan/ denn uͤber derjenigen/ welche an GOttes ſtelle/ das gericht halten/ urtheile zu urtheilen/ iſt nicht nur an ſich ſelbſten vor GOTT miß- lich/ daß man nicht in fremdes amt greiffe/ ſondern laͤſſet ſich am wenigſten von denjenigen thun/ welche nicht einen vollkommenſten bericht haben: Nun habe weder gegentheils klagſchrifft/ noch die gegenantwort/ noch das decretum, noch einiges des folgenden/ geſehen/ wie alles eigentlich ge- lautet/ ob die ſuſpenſio bloß uͤber jene klag decretiret oder als eine ſtraff eines j i 2
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ARTIC II. SECTIO XX.
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al-klage anlangt/ waͤre ſolche aus mißverſtand/ da man die urſachẽ deroſel-
ben nicht gewuſt/ und es alſo vor eine unbarmhertzigkeit halten muͤſſen/ her-
gekommen? So dann auch die uͤbrige klagen betreffen allein dieſes/ daß die
kirchen-vorſteher ihres orts/ wie es an mehr orten/ ja insgemein faſt herzu-
gehen pflege/ in den gedancken waͤren/ darinnen ſtuͤnde ihre treue/ wo die
kirchen caſſa, ſo viel geſchehen koͤnte/ vermehret und erhalten wuͤrde/ aus
ſolcher begierde/ das ihrige wol zu thun/ haͤtten ſie unterſchiedliches un-
terlaſſen/ daß er ſeines orts der chriſtlichen liebe gemaͤſſer und noͤthig gewe-
ſen zu ſeyn erachtet haͤtte/ daß es nicht ſo wol auf kuͤnfftigen gebrauch zu-
ruͤck geleget/ als zu der gegenwaͤrtigen noth angewendet worden waͤre/ von
denen er aber mehr und mehr hoffe/ und bete/ daß die ſache ins kuͤnfftig fleiſ-
ſig erwogen/ und der armen glieder Chriſti noth behertziget werde ꝛc. Der-
gleichẽ declaration oder wie ſie zu ſolchem zweck waͤre eingerichtet geweſe/
haͤtte mein geliebter bruder ohne verletzung ſeines gewiſſens wol thun koͤn-
nen/ und moͤchte ſo wol gegentheil als gemeinde damit haben zu frieden
ſeyn koͤñen. Wie aber entweder die zugemuthete declaration oder die nach-
mal geſchehen iſt/ gelautet/ weiß ich nicht/ und laͤſſt ſich aus ein paar worten
in dem brieff nicht zur gnuͤge abnehmen/ indem in ſolchen ſachen ein und
ander woͤrtlein die gantze ſache aͤndern und verſtellen kan. Aufs wenigſte
achte ich/ daß man ſich nicht habe beſchweren koͤnnen/ einige ſolche decla-
ration zu thun/ weil einmal die art der beſtraffung nicht ſo vorſichtig ge-
ſchehen/ als geſollet/ und die kirchen-vorſteher wircklich dadurch bey an-
dern in miß-credit und nachrede gerathen ſind/ daraus ſie zu retten ſo ge-
rechtigkeit als liebe erfordert. Aus dieſen wird mein hochgeehrter bruder
leicht abſehen/ was bey der erſten frage meine gedancken ſeyẽ/ wie fern recht
gethan worden/ oder ichs anders verlangte. Wolte auch ja nicht/ daß mans
mit weigerung einiges/ was noch das gewiſſen zugeben mag/ zur remotion
kommen lieſſe/ weil nicht nur die feinde des predigamts ſich damit kuͤtzeln/
ſondern auch chriſtliche freunde in der ſache einiges deſideriren wuͤrden.
Was die zweyte frage anlangt/ ob die Obrigkeit recht gethan mit der ſu-
ſpenſion, wird mein werther bruder mir zu gut haltẽ/ daß davon nicht ant-
worten kan/ denn uͤber derjenigen/ welche an GOttes ſtelle/ das gericht
halten/ urtheile zu urtheilen/ iſt nicht nur an ſich ſelbſten vor GOTT miß-
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von denjenigen thun/ welche nicht einen vollkommenſten bericht haben:
Nun habe weder gegentheils klagſchrifft/ noch die gegenantwort/ noch das
decretum, noch einiges des folgenden/ geſehen/ wie alles eigentlich ge-
lautet/ ob die ſuſpenſio bloß uͤber jene klag decretiret oder als eine ſtraff
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