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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.

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Das sechste Capitel.

DJe mit der meinigen einstimmende klage über das allgemeine verderben/ ist
leider allzu gnug gegründet/ ja ich sorge/ wir die wir es ziemlich einsehen/ se-
hen dannoch den gantzen grund desselben nicht tieff genug: daher es hart lau-
tet/ was derselbe schreibet/ aber ich auch nicht wol widersprechen kan/ daß das
Christenthum bey uns Evangelischen nicht so wol gefallen/ als niemal
gnugsam auffgerichtet wordrn seye:
Freylich sind wir leyder/ nachdem die
haupt irrthüme der lehr waren abgeschafft/ und dieser reinigkeit erlangt worden/
zu frühe still gestanden/ da man hätte fortfahren/ und darauff bedacht seyn sollen/
wie alles in der kirche nach allen ständen also eingerichtet würde/ daß die wahrhei-
ten/ die nach dem buchstaben von den vorigen irrthumen waren gerettet worden/
auch durch des heiligen Geistes krafft in die hertzen gebracht/ und diese dazu ge-
schickt zu seyen bereitet würden. Dieser ursach wegen/ sorge ich/ habe uns bißda-
her/ an dem segen gemanglet/ den wir von GOtt bedürffen/ weil man sich ins ge-
mein mit dem buchstaben vergnüget hat/ und GOTT selbs damit hat abspeisen
wollen/ ohne daß man ihn lernen im geist und in der wahrheitanbeten/ ja insge-
mein wenig davon weißt/ was solches seye/ oder wol gar vor Enthusiasterey hält
und ausgiebet/ was über das jenige gehet/ was unsere kräfften sich vvr conce-
pten
in den hirn machen können/ die gewiß so weit von göttlichen wirckungen/ als
das wahre liecht von den schimmern eines faulen holtzes entfernet und unterschieden
sind.

Jemehr auch unsre Theologie wiederum von der Biblischen einfalt/ darzu
sie der liebe Lutherus zu bringen sich bemühet/ hat anfangen von lüstrenden köpf-
fen auff die alte scholastic geführt zu werden/ so hat alles/ was aus der schrifft
und nach dero anleitung aus der erfahrung von einigen gottseligen/ von dem in-
nern wesen und dem werck des heiligen Geistes in dem glaubigen bezeuget worden/
mit so viel hefftigerem eyffer vor Enthusiasterey und Quackerey müssen ausgeruf-
fen werden/ so viel weniger solche leute zu diesen seligen würckungen tüchtig sind/
und daher gemeiniglich lästern/ was sie nicht wissen. Daher findet sich freylich/
wie gantz wol bemercket worden/ auch bey unsrem stande das verderben nicht we-
niger sondern so groß als bey anderen ist/ kan auch nicht wol anders seyen/ dann wel-
che unter uns keine wahre Christen sind (ach daß doch die zahl derselben nicht allzu-
groß wäre!) können alsdenn die ihnen anbefohlene gar schwehrlich den weg füh-
ren/ den sie selbs nie recht eingesehen haben/ wann sie dann unter ihren amts-brü-
dern andere sehen/ durch dero exempel sie sorgen beschämet zu werden/ und sie doch
ihrem fleischlichen leben noch nicht abschied zu geben gedencken/ neiden und hassen
sie dieselbe/ und trachten sie in verdacht der heucheley/ sonderlichkeit oder gar heim-
licher ketzerey zu bringen/ damit derselben exempel ihnen darnach nicht weiter möge
vorgerücket werden: ja sie suchen sich wol gar mit einander zu verbinden/ um die
andere zu unterdrucken/ und also der verdrüßlichen leute abzukommen. Dieses

är-
Das ſechſte Capitel.

DJe mit der meinigen einſtimmende klage uͤber das allgemeine verderben/ iſt
leider allzu gnug gegruͤndet/ ja ich ſorge/ wir die wir es ziemlich einſehen/ ſe-
hen dannoch den gantzen grund deſſelben nicht tieff genug: daher es hart lau-
tet/ was derſelbe ſchreibet/ aber ich auch nicht wol widerſprechen kan/ daß das
Chriſtenthum bey uns Evangeliſchen nicht ſo wol gefallen/ als niemal
gnugſam auffgerichtet wordꝛn ſeye:
Freylich ſind wir leyder/ nachdem die
haupt irrthuͤme der lehr waren abgeſchafft/ und dieſer reinigkeit erlangt worden/
zu fruͤhe ſtill geſtanden/ da man haͤtte fortfahren/ und darauff bedacht ſeyn ſollen/
wie alles in der kirche nach allen ſtaͤnden alſo eingerichtet wuͤrde/ daß die wahrhei-
ten/ die nach dem buchſtaben von den vorigen irrthumen waren gerettet worden/
auch durch des heiligen Geiſtes krafft in die hertzen gebracht/ und dieſe dazu ge-
ſchickt zu ſeyen bereitet wuͤrden. Dieſer urſach wegen/ ſorge ich/ habe uns bißda-
her/ an dem ſegen gemanglet/ den wir von GOtt beduͤrffen/ weil man ſich ins ge-
mein mit dem buchſtaben vergnuͤget hat/ und GOTT ſelbs damit hat abſpeiſen
wollen/ ohne daß man ihn lernen im geiſt und in der wahrheitanbeten/ ja insge-
mein wenig davon weißt/ was ſolches ſeye/ oder wol gar vor Enthuſiaſterey haͤlt
und ausgiebet/ was uͤber das jenige gehet/ was unſere kraͤfften ſich vvr conce-
pten
in den hirn machen koͤnnen/ die gewiß ſo weit von goͤttlichen wirckungen/ als
das wahre liecht von den ſchimmern eines faulen holtzes entfernet und unterſchieden
ſind.

Jemehr auch unſre Theologie wiederum von der Bibliſchen einfalt/ darzu
ſie der liebe Lutherus zu bringen ſich bemuͤhet/ hat anfangen von luͤſtrenden koͤpf-
fen auff die alte ſcholaſtic gefuͤhrt zu werden/ ſo hat alles/ was aus der ſchrifft
und nach dero anleitung aus der erfahrung von einigen gottſeligen/ von dem in-
nern weſen und dem werck des heiligen Geiſtes in dem glaubigen bezeuget worden/
mit ſo viel hefftigerem eyffer vor Enthuſiaſterey und Quackerey muͤſſen ausgeruf-
fen werden/ ſo viel weniger ſolche leute zu dieſen ſeligen wuͤrckungen tuͤchtig ſind/
und daher gemeiniglich laͤſtern/ was ſie nicht wiſſen. Daher findet ſich freylich/
wie gantz wol bemercket worden/ auch bey unſrem ſtande das verderben nicht we-
niger ſondern ſo groß als bey anderen iſt/ kan auch nicht wol anders ſeyen/ dann wel-
che unter uns keine wahre Chriſten ſind (ach daß doch die zahl derſelben nicht allzu-
groß waͤre!) koͤnnen alsdenn die ihnen anbefohlene gar ſchwehrlich den weg fuͤh-
ren/ den ſie ſelbs nie recht eingeſehen haben/ wann ſie dann unter ihren amts-bruͤ-
dern andere ſehen/ durch dero exempel ſie ſorgen beſchaͤmet zu werden/ und ſie doch
ihrem fleiſchlichen leben noch nicht abſchied zu geben gedencken/ neiden und haſſen
ſie dieſelbe/ und trachten ſie in verdacht deꝛ heucheley/ ſonderlichkeit oder gar heim-
licher ketzerey zu bringen/ damit derſelben exempel ihnen darnach nicht weiter moͤge
vorgeruͤcket werden: ja ſie ſuchen ſich wol gar mit einandeꝛ zu verbinden/ um die
andere zu unterdrucken/ und alſo der verdruͤßlichen leute abzukommen. Dieſes

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[824/0842] Das ſechſte Capitel. DJe mit der meinigen einſtimmende klage uͤber das allgemeine verderben/ iſt leider allzu gnug gegruͤndet/ ja ich ſorge/ wir die wir es ziemlich einſehen/ ſe- hen dannoch den gantzen grund deſſelben nicht tieff genug: daher es hart lau- tet/ was derſelbe ſchreibet/ aber ich auch nicht wol widerſprechen kan/ daß das Chriſtenthum bey uns Evangeliſchen nicht ſo wol gefallen/ als niemal gnugſam auffgerichtet wordꝛn ſeye: Freylich ſind wir leyder/ nachdem die haupt irrthuͤme der lehr waren abgeſchafft/ und dieſer reinigkeit erlangt worden/ zu fruͤhe ſtill geſtanden/ da man haͤtte fortfahren/ und darauff bedacht ſeyn ſollen/ wie alles in der kirche nach allen ſtaͤnden alſo eingerichtet wuͤrde/ daß die wahrhei- ten/ die nach dem buchſtaben von den vorigen irrthumen waren gerettet worden/ auch durch des heiligen Geiſtes krafft in die hertzen gebracht/ und dieſe dazu ge- ſchickt zu ſeyen bereitet wuͤrden. Dieſer urſach wegen/ ſorge ich/ habe uns bißda- her/ an dem ſegen gemanglet/ den wir von GOtt beduͤrffen/ weil man ſich ins ge- mein mit dem buchſtaben vergnuͤget hat/ und GOTT ſelbs damit hat abſpeiſen wollen/ ohne daß man ihn lernen im geiſt und in der wahrheitanbeten/ ja insge- mein wenig davon weißt/ was ſolches ſeye/ oder wol gar vor Enthuſiaſterey haͤlt und ausgiebet/ was uͤber das jenige gehet/ was unſere kraͤfften ſich vvr conce- pten in den hirn machen koͤnnen/ die gewiß ſo weit von goͤttlichen wirckungen/ als das wahre liecht von den ſchimmern eines faulen holtzes entfernet und unterſchieden ſind. Jemehr auch unſre Theologie wiederum von der Bibliſchen einfalt/ darzu ſie der liebe Lutherus zu bringen ſich bemuͤhet/ hat anfangen von luͤſtrenden koͤpf- fen auff die alte ſcholaſtic gefuͤhrt zu werden/ ſo hat alles/ was aus der ſchrifft und nach dero anleitung aus der erfahrung von einigen gottſeligen/ von dem in- nern weſen und dem werck des heiligen Geiſtes in dem glaubigen bezeuget worden/ mit ſo viel hefftigerem eyffer vor Enthuſiaſterey und Quackerey muͤſſen ausgeruf- fen werden/ ſo viel weniger ſolche leute zu dieſen ſeligen wuͤrckungen tuͤchtig ſind/ und daher gemeiniglich laͤſtern/ was ſie nicht wiſſen. Daher findet ſich freylich/ wie gantz wol bemercket worden/ auch bey unſrem ſtande das verderben nicht we- niger ſondern ſo groß als bey anderen iſt/ kan auch nicht wol anders ſeyen/ dann wel- che unter uns keine wahre Chriſten ſind (ach daß doch die zahl derſelben nicht allzu- groß waͤre!) koͤnnen alsdenn die ihnen anbefohlene gar ſchwehrlich den weg fuͤh- ren/ den ſie ſelbs nie recht eingeſehen haben/ wann ſie dann unter ihren amts-bruͤ- dern andere ſehen/ durch dero exempel ſie ſorgen beſchaͤmet zu werden/ und ſie doch ihrem fleiſchlichen leben noch nicht abſchied zu geben gedencken/ neiden und haſſen ſie dieſelbe/ und trachten ſie in verdacht deꝛ heucheley/ ſonderlichkeit oder gar heim- licher ketzerey zu bringen/ damit derſelben exempel ihnen darnach nicht weiter moͤge vorgeruͤcket werden: ja ſie ſuchen ſich wol gar mit einandeꝛ zu verbinden/ um die andere zu unterdrucken/ und alſo der verdruͤßlichen leute abzukommen. Dieſes aͤr-

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 824. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/842>, abgerufen am 22.11.2024.