Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.

Bild:
<< vorherige Seite

DISTINCTIO II. SECTIO XXXI.
Agitur enim hic de re naturalis libertatis, qvae unicuiqve salva esse intelligitur, donec
sit qvi impediat, nec qvi jure & libertate sua utitur, alii, nec ipsi superiori, facit in-
juriam. Agitur de re per se favorabili, nempe proximi aedificatione & exercitio pie-
tatis, cui impedimentum a potestate superiori positum esse, non debet praesumi.
Exercitii hujus licentia non pendet ab Episcopo, vel eo qvi episcopi vicem supplet,
sed immediate a Deo, qvi nobis hanc gratiam fecit, ut ubiqve possimus de magnali-
bus ejus loqvi. Ergo si qvis nobis modus ad id videtur aptus esse, qvo leges publicae
aut aliena libertas non convelluntur, non expectandum est, donec praesul id permit-
tat vel jubeat, sed pergendum, donec sit qvi prohibeat. Agnoscimus hanc potesta-
tem legislatoriam in ipso, qva prohibere possit, attamen qvicqvid ille legibus suis non
complectitur, qvi imperat, nostrae industriae reliqvit. Qvo jure paterfamilias de do-
mesticae pietatis legibus disponit, nempe qvod legibus publicis de ea nihil definitum
sit, eodem & vicini de vicinali s. collegiali pietate disponere poterunt. Pastor etiam
Ecclesiae, cui officium publicum demandatum est, eo magis sibi & privati collegii
jus peculiare datum esse concludet, qvo magis id officio qvod gerit congruum est: &
sicut professor in publica cathedra constitutus, nulla indiget peculiari vocatione aut
indulgentia ad collegia etiam privata formanda, ita neqve pastor. Qvod recte ali-
qvando in pari casu objectum esse legimus. Multa cepere in veteri Ecclesia, qvae E-
piscopos non habuere autores: & consvetudine laudabili introducta violari jus le-
gislatoris nunqvam hactenus creditum est.
Nach diesem examiniret er das Rö-
mische recht/ was die Heydnische Römische gesetze in solcher sache verordnet/ wel-
cher krafft iedoch so viel weniger gegen die christliche übungen gelten kan. Jns-
gesamt aber treibet gleichwol gedachter autor dieses/ daß absonderliche und or-
denliche dergleichen collegia nicht eben/ wie etliche darvon ausgeben wolten/ als
nothwendig von GOtt eingesetzte ordnungen gehalten werden müsten/ sondern
wie die gemeine erbauung/ die ohne gewisse ordnung oder collegia geschiehet/ ihre
freyheit von GOtt habe/ auch dergleichen collegia so ihre gewisse ordnung haben/
auch nicht sträfflich seyen/ als lange solche nicht von der obrigkeit verboten wer-
den/ daß gleichwol in dieser macht stehe/ nach ihrem gut befinden/ wie an iedem
ort mehr guts draus zu hoffen/ oder böses draus zu sorgen wäre/ dieselbe entweder
mit ihrer autorität zu bekräfftigen oder hingegen zu verbieten. Diese etwas weit-
läufftige ausführung eines gelehrten und unverdächtigen Theologi habe ich wür-
dig geachtet/ hie zu wiederholen/ als dero fernere erwegung der gantzen sache ein
ziemliches licht geben mag. Wann wir daraus sehen 1. daß die zusammenkunff-
ten der Christen/ nicht nur wo prediger mit dabey sind/ sondern auch ohne die pre-
diger unter ihnen allein/ an sich nichts unrechts haben/ sondern in der christlichen
freyheit stehen. 2. Daß sie auch dardurch nicht unrecht werden/ wo sie schon zu
ordentlichen collegiis/ und also von gewissen personen/ zu gewissen zeiten und or-
ten gehalten würden/ sondern sie bleiben so lang und viel Christliche und unsträf-
liche übungen/ ohne daß sie vor einen eingriff in der prediger amt/ oder in die ge-

walt

DISTINCTIO II. SECTIO XXXI.
Agitur enim hic de re naturalis libertatis, qvæ unicuiqve ſalva eſſe intelligitur, donec
ſit qvi impediat, nec qvi jure & libertate ſua utitur, alii, nec ipſi ſuperiori, facit in-
juriam. Agitur de re per ſe favorabili, nempe proximi ædificatione & exercitio pie-
tatis, cui impedimentum a poteſtate ſuperiori poſitum eſſe, non debet præſumi.
Exercitii hujus licentia non pendet ab Epiſcopo, vel eo qvi epiſcopi vicem ſupplet,
ſed immediate a Deo, qvi nobis hanc gratiam fecit, ut ubiqve posſimus de magnali-
bus ejus loqvi. Ergo ſi qvis nobis modus ad id videtur aptus eſſe, qvo leges publicæ
aut aliena libertas non convelluntur, non expectandum eſt, donec præſul id permit-
tat vel jubeat, ſed pergendum, donec ſit qvi prohibeat. Agnoſcimus hanc poteſta-
tem legislatoriam in ipſo, qva prohibere posſit, attamen qvicqvid ille legibus ſuis non
complectitur, qvi imperat, noſtræ induſtriæ reliqvit. Qvo jure paterfamilias de do-
meſticæ pietatis legibus diſponit, nempe qvod legibus publicis de ea nihil definitum
ſit, eodem & vicini de vicinali ſ. collegiali pietate diſponere poterunt. Paſtor etiam
Eccleſiæ, cui officium publicum demandatum eſt, eo magis ſibi & privati collegii
jus peculiare datum eſſe concludet, qvo magis id officio qvod gerit congruum eſt: &
ſicut profeſſor in publica cathedra conſtitutus, nulla indiget peculiari vocatione aut
indulgentia ad collegia etiam privata formanda, ita neqve paſtor. Qvod recte ali-
qvando in pari caſu objectum eſſe legimus. Multa cepere in veteri Eccleſia, qvæ E-
piſcopos non habuere autores: & conſvetudine laudabili introducta violari jus le-
gislatoris nunqvam hactenus creditum eſt.
Nach dieſem examiniret er das Roͤ-
miſche recht/ was die Heydniſche Roͤmiſche geſetze in ſolcher ſache verordnet/ wel-
cher krafft iedoch ſo viel weniger gegen die chriſtliche uͤbungen gelten kan. Jns-
geſamt aber treibet gleichwol gedachter autor dieſes/ daß abſonderliche und or-
denliche dergleichen collegia nicht eben/ wie etliche darvon ausgeben wolten/ als
nothwendig von GOtt eingeſetzte ordnungen gehalten werden muͤſten/ ſondern
wie die gemeine erbauung/ die ohne gewiſſe ordnung oder collegia geſchiehet/ ihre
freyheit von GOtt habe/ auch dergleichen collegia ſo ihre gewiſſe ordnung haben/
auch nicht ſtraͤfflich ſeyen/ als lange ſolche nicht von der obrigkeit verboten wer-
den/ daß gleichwol in dieſer macht ſtehe/ nach ihrem gut befinden/ wie an iedem
ort mehr guts draus zu hoffen/ oder boͤſes draus zu ſorgen waͤre/ dieſelbe entweder
mit ihrer autoritaͤt zu bekraͤfftigen oder hingegen zu verbieten. Dieſe etwas weit-
laͤufftige ausfuͤhrung eines gelehrten und unverdaͤchtigen Theologi habe ich wuͤr-
dig geachtet/ hie zu wiederholen/ als dero fernere erwegung der gantzen ſache ein
ziemliches licht geben mag. Wann wir daraus ſehen 1. daß die zuſammenkunff-
ten der Chriſten/ nicht nur wo prediger mit dabey ſind/ ſondern auch ohne die pre-
diger unter ihnen allein/ an ſich nichts unrechts haben/ ſondern in der chriſtlichen
freyheit ſtehen. 2. Daß ſie auch dardurch nicht unrecht werden/ wo ſie ſchon zu
ordentlichen collegiis/ und alſo von gewiſſen perſonen/ zu gewiſſen zeiten und or-
ten gehalten wuͤrden/ ſondern ſie bleiben ſo lang und viel Chriſtliche und unſtraͤf-
liche uͤbungen/ ohne daß ſie vor einen eingriff in der prediger amt/ oder in die ge-

walt
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <p><pb facs="#f0809" n="791"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">DISTINCTIO II. SECTIO XXXI.</hi></fw><lb/><hi rendition="#aq">Agitur enim hic de re naturalis libertatis, qvæ unicuiqve &#x017F;alva e&#x017F;&#x017F;e intelligitur, donec<lb/>
&#x017F;it qvi impediat, nec qvi jure &amp; libertate &#x017F;ua utitur, alii, nec ip&#x017F;i &#x017F;uperiori, facit in-<lb/>
juriam. Agitur de re per &#x017F;e favorabili, nempe proximi ædificatione &amp; exercitio pie-<lb/>
tatis, cui impedimentum a pote&#x017F;tate &#x017F;uperiori po&#x017F;itum e&#x017F;&#x017F;e, non debet præ&#x017F;umi.<lb/>
Exercitii hujus licentia non pendet ab Epi&#x017F;copo, vel eo qvi epi&#x017F;copi vicem &#x017F;upplet,<lb/>
&#x017F;ed immediate a Deo, qvi nobis hanc gratiam fecit, ut ubiqve pos&#x017F;imus de magnali-<lb/>
bus ejus loqvi. Ergo &#x017F;i qvis nobis modus ad id videtur aptus e&#x017F;&#x017F;e, qvo leges publicæ<lb/>
aut aliena libertas non convelluntur, non expectandum e&#x017F;t, donec præ&#x017F;ul id permit-<lb/>
tat vel jubeat, &#x017F;ed pergendum, donec &#x017F;it qvi prohibeat. Agno&#x017F;cimus hanc pote&#x017F;ta-<lb/>
tem legislatoriam in ip&#x017F;o, qva prohibere pos&#x017F;it, attamen qvicqvid ille legibus &#x017F;uis non<lb/>
complectitur, qvi imperat, no&#x017F;træ indu&#x017F;triæ reliqvit. Qvo jure paterfamilias de do-<lb/>
me&#x017F;ticæ pietatis legibus di&#x017F;ponit, nempe qvod legibus publicis de ea nihil definitum<lb/>
&#x017F;it, eodem &amp; vicini de vicinali &#x017F;. collegiali pietate di&#x017F;ponere poterunt. Pa&#x017F;tor etiam<lb/>
Eccle&#x017F;iæ, cui officium publicum demandatum e&#x017F;t, eo magis &#x017F;ibi &amp; privati collegii<lb/>
jus peculiare datum e&#x017F;&#x017F;e concludet, qvo magis id officio qvod gerit congruum e&#x017F;t: &amp;<lb/>
&#x017F;icut profe&#x017F;&#x017F;or in publica cathedra con&#x017F;titutus, nulla indiget peculiari vocatione aut<lb/>
indulgentia ad collegia etiam privata formanda, ita neqve pa&#x017F;tor. Qvod recte ali-<lb/>
qvando in pari ca&#x017F;u objectum e&#x017F;&#x017F;e legimus. Multa cepere in veteri Eccle&#x017F;ia, qvæ E-<lb/>
pi&#x017F;copos non habuere autores: &amp; con&#x017F;vetudine laudabili introducta violari jus le-<lb/>
gislatoris nunqvam hactenus creditum e&#x017F;t.</hi> Nach die&#x017F;em <hi rendition="#aq">examinir</hi>et er das Ro&#x0364;-<lb/>
mi&#x017F;che recht/ was die Heydni&#x017F;che Ro&#x0364;mi&#x017F;che ge&#x017F;etze in &#x017F;olcher &#x017F;ache verordnet/ wel-<lb/>
cher krafft iedoch &#x017F;o viel weniger gegen die chri&#x017F;tliche u&#x0364;bungen gelten kan. Jns-<lb/>
ge&#x017F;amt aber treibet gleichwol gedachter <hi rendition="#aq">autor</hi> die&#x017F;es/ daß ab&#x017F;onderliche und or-<lb/>
denliche dergleichen <hi rendition="#aq">collegia</hi> nicht eben/ wie etliche darvon ausgeben wolten/ als<lb/>
nothwendig von GOtt einge&#x017F;etzte ordnungen gehalten werden mu&#x0364;&#x017F;ten/ &#x017F;ondern<lb/>
wie die gemeine erbauung/ die ohne gewi&#x017F;&#x017F;e ordnung oder <hi rendition="#aq">collegia</hi> ge&#x017F;chiehet/ ihre<lb/>
freyheit von GOtt habe/ auch dergleichen <hi rendition="#aq">collegia</hi> &#x017F;o ihre gewi&#x017F;&#x017F;e ordnung haben/<lb/>
auch nicht &#x017F;tra&#x0364;fflich &#x017F;eyen/ als lange &#x017F;olche nicht von der obrigkeit verboten wer-<lb/>
den/ daß gleichwol in die&#x017F;er macht &#x017F;tehe/ nach ihrem gut befinden/ wie an iedem<lb/>
ort mehr guts draus zu hoffen/ oder bo&#x0364;&#x017F;es draus zu &#x017F;orgen wa&#x0364;re/ die&#x017F;elbe entweder<lb/>
mit ihrer <hi rendition="#aq">autorit</hi>a&#x0364;t zu bekra&#x0364;fftigen oder hingegen zu verbieten. Die&#x017F;e etwas weit-<lb/>
la&#x0364;ufftige ausfu&#x0364;hrung eines gelehrten und unverda&#x0364;chtigen <hi rendition="#aq">Theologi</hi> habe ich wu&#x0364;r-<lb/>
dig geachtet/ hie zu wiederholen/ als dero fernere erwegung der gantzen &#x017F;ache ein<lb/>
ziemliches licht geben mag. Wann wir daraus &#x017F;ehen 1. daß die zu&#x017F;ammenkunff-<lb/>
ten der Chri&#x017F;ten/ nicht nur wo prediger mit dabey &#x017F;ind/ &#x017F;ondern auch ohne die pre-<lb/>
diger unter ihnen allein/ an &#x017F;ich nichts unrechts haben/ &#x017F;ondern in der chri&#x017F;tlichen<lb/>
freyheit &#x017F;tehen. 2. Daß &#x017F;ie auch dardurch nicht unrecht werden/ wo &#x017F;ie &#x017F;chon zu<lb/>
ordentlichen <hi rendition="#aq">collegiis</hi>/ und al&#x017F;o von gewi&#x017F;&#x017F;en per&#x017F;onen/ zu gewi&#x017F;&#x017F;en zeiten und or-<lb/>
ten gehalten wu&#x0364;rden/ &#x017F;ondern &#x017F;ie bleiben &#x017F;o lang und viel Chri&#x017F;tliche und un&#x017F;tra&#x0364;f-<lb/>
liche u&#x0364;bungen/ ohne daß &#x017F;ie vor einen eingriff in der prediger amt/ oder in die ge-<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">walt</fw><lb/></p>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[791/0809] DISTINCTIO II. SECTIO XXXI. Agitur enim hic de re naturalis libertatis, qvæ unicuiqve ſalva eſſe intelligitur, donec ſit qvi impediat, nec qvi jure & libertate ſua utitur, alii, nec ipſi ſuperiori, facit in- juriam. Agitur de re per ſe favorabili, nempe proximi ædificatione & exercitio pie- tatis, cui impedimentum a poteſtate ſuperiori poſitum eſſe, non debet præſumi. Exercitii hujus licentia non pendet ab Epiſcopo, vel eo qvi epiſcopi vicem ſupplet, ſed immediate a Deo, qvi nobis hanc gratiam fecit, ut ubiqve posſimus de magnali- bus ejus loqvi. Ergo ſi qvis nobis modus ad id videtur aptus eſſe, qvo leges publicæ aut aliena libertas non convelluntur, non expectandum eſt, donec præſul id permit- tat vel jubeat, ſed pergendum, donec ſit qvi prohibeat. Agnoſcimus hanc poteſta- tem legislatoriam in ipſo, qva prohibere posſit, attamen qvicqvid ille legibus ſuis non complectitur, qvi imperat, noſtræ induſtriæ reliqvit. Qvo jure paterfamilias de do- meſticæ pietatis legibus diſponit, nempe qvod legibus publicis de ea nihil definitum ſit, eodem & vicini de vicinali ſ. collegiali pietate diſponere poterunt. Paſtor etiam Eccleſiæ, cui officium publicum demandatum eſt, eo magis ſibi & privati collegii jus peculiare datum eſſe concludet, qvo magis id officio qvod gerit congruum eſt: & ſicut profeſſor in publica cathedra conſtitutus, nulla indiget peculiari vocatione aut indulgentia ad collegia etiam privata formanda, ita neqve paſtor. Qvod recte ali- qvando in pari caſu objectum eſſe legimus. Multa cepere in veteri Eccleſia, qvæ E- piſcopos non habuere autores: & conſvetudine laudabili introducta violari jus le- gislatoris nunqvam hactenus creditum eſt. Nach dieſem examiniret er das Roͤ- miſche recht/ was die Heydniſche Roͤmiſche geſetze in ſolcher ſache verordnet/ wel- cher krafft iedoch ſo viel weniger gegen die chriſtliche uͤbungen gelten kan. Jns- geſamt aber treibet gleichwol gedachter autor dieſes/ daß abſonderliche und or- denliche dergleichen collegia nicht eben/ wie etliche darvon ausgeben wolten/ als nothwendig von GOtt eingeſetzte ordnungen gehalten werden muͤſten/ ſondern wie die gemeine erbauung/ die ohne gewiſſe ordnung oder collegia geſchiehet/ ihre freyheit von GOtt habe/ auch dergleichen collegia ſo ihre gewiſſe ordnung haben/ auch nicht ſtraͤfflich ſeyen/ als lange ſolche nicht von der obrigkeit verboten wer- den/ daß gleichwol in dieſer macht ſtehe/ nach ihrem gut befinden/ wie an iedem ort mehr guts draus zu hoffen/ oder boͤſes draus zu ſorgen waͤre/ dieſelbe entweder mit ihrer autoritaͤt zu bekraͤfftigen oder hingegen zu verbieten. Dieſe etwas weit- laͤufftige ausfuͤhrung eines gelehrten und unverdaͤchtigen Theologi habe ich wuͤr- dig geachtet/ hie zu wiederholen/ als dero fernere erwegung der gantzen ſache ein ziemliches licht geben mag. Wann wir daraus ſehen 1. daß die zuſammenkunff- ten der Chriſten/ nicht nur wo prediger mit dabey ſind/ ſondern auch ohne die pre- diger unter ihnen allein/ an ſich nichts unrechts haben/ ſondern in der chriſtlichen freyheit ſtehen. 2. Daß ſie auch dardurch nicht unrecht werden/ wo ſie ſchon zu ordentlichen collegiis/ und alſo von gewiſſen perſonen/ zu gewiſſen zeiten und or- ten gehalten wuͤrden/ ſondern ſie bleiben ſo lang und viel Chriſtliche und unſtraͤf- liche uͤbungen/ ohne daß ſie vor einen eingriff in der prediger amt/ oder in die ge- walt

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/809
Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 791. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/809>, abgerufen am 23.11.2024.