Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.Das sechste Capitel. verbindung/ sondern da ein prediger nur beflissen ist/ seine zuhörer gegen die ver-führung zu verwahren/ und hingegen in der wahrheit zu befestigen/ stehet ihm frey/ er seye dann durch der obern anordnung an etwas gewisses verbunden) die jeni- ge gesänge zuwehlen/ die er auch dem euserlichen zustand seiner kirchen/ ihr nicht ohne noth unruhe und widerwärtigkeit zu machen/ am beqvemsten findet/ und wo er einige auslässet/ aus denen er der gemeinde von den feinden gefahr sorget/ hat er damit noch nichts unsrer wahrheit begeben/ die nicht in gewissen gesängen be- stehet/ noch diese/ wie wohl erinnert worden/ als ein Symbolum fidei auffge- nommen worden sind. Ja es kans der prediger vor sich lieber ungeheissen aus- lassen/ als wo ihm solches von den widersachern mit gewalt und trohen auffge- zwungen würde/ wo die christliche freyheit mehr noth leiden möchte. Jn Straß- burg weiß ich nicht anders/ alß daß dergleichen gesänge stäts vermeidet werden/ womit sie der wahrheit nichts begeben/ sondern ihrer kirchen klüglich schohnen. So halte auch davor daß die herrschafftliche erinnerung bey der beruffung/ alles zuverhüten/ was auch die herrschafft incommodiren/ und mit den benachbarten in streit/ darinnen sie leicht unterliegen möchte/ bringen dörffte/ eben diese klug- heit von ihm fordere/ zwar von der göttlichen wahrheit nichts zurück zulassen/ a- ber auch in der art dero vortrags auff ihren zustand zu sehen. Der HErr gebe auch hierinnen den geist der weißheit. Was den articul de justificatione an- langt/ bin ich versichert/ daß wir in denselben so gegründet/ als in einigen seyen: nur will immer dieses in acht genommen werden/ daß ein anders seye/ daß bey ei- nem gläubigen Christen auch eine innerliche inhafftende gerechtigkeit aus der hei- ligung seye/ ja seyn müsse/ so wir gern bekennen/ aber die wiedersacher auch nichts mehrers erweisen können/ und daß dieselbe das jenige seye/ damit wir vor GOtt bestehen mögen/ wovon aller unser zwiespalt ist etc. Die klage/ daß wir so wenig mit unsern amt außrichten/ und wo wir zuweilen meinen viel ausgerichtet zu haben/ nur heuchler machen/ ist eine allgemeine klage aller derer/ die tieffer in das gemei- ne wesen einsehen. Jedoch muß uns auch dieses nicht müde machen/ sondern wir nach dem maaß der gnaden/ das unser iedem gegeben ist/ unser amt thun/ Gesetz und Evangelium/ abermahl nach der verliehenen weißheit/ bey der gemeinde trei- ben/ und den ausgang oder wirckliche frucht dem überlassen/ der allein in die her- tzen so siehet als den eintruck geben kan/ versichert/ daß weder seine verheissung/ die das wort nicht gar lähr zu lassen uns vertröstet hat/ uns triegen könne/ noch allemahl gantz vergebens seye/ was wir wohl vergebens zu seyn sorgen. Es ist zuweilen dem ansehen nach grünes graß/ und weil die halmen zu gewöhnlicher zeit nicht auffschiessen/ achten wir es vor blosses unfruchtbahres graß/ es kan aber die zeit kommen/ daß da alles geschienen verlohren zu seyn/ eins mahls der halm auffstei- get und in den ähren die verlangte frucht zeiget. Offt liegt lange das körnlein dem ansehen nach gar todt in dem staub/ es folget aber zu seiner zeit ein gesegneter regen/ der es lebendig und auffgehen machet. Daher ich nicht zweiffle/ daß bey eini-
Das ſechſte Capitel. verbindung/ ſondern da ein prediger nur befliſſen iſt/ ſeine zuhoͤrer gegen die ver-fuͤhrung zu verwahren/ und hingegen in der wahrheit zu befeſtigen/ ſtehet ihm frey/ er ſeye dann durch der obern anordnung an etwas gewiſſes verbunden) die jeni- ge geſaͤnge zuwehlen/ die er auch dem euſerlichen zuſtand ſeiner kirchen/ ihr nicht ohne noth unruhe und widerwaͤrtigkeit zu machen/ am beqvemſten findet/ und wo er einige auslaͤſſet/ aus denen er der gemeinde von den feinden gefahr ſorget/ hat er damit noch nichts unſrer wahrheit begeben/ die nicht in gewiſſen geſaͤngen be- ſtehet/ noch dieſe/ wie wohl erinnert worden/ als ein Symbolum fidei auffge- nommen worden ſind. Ja es kans der prediger vor ſich lieber ungeheiſſen aus- laſſen/ als wo ihm ſolches von den widerſachern mit gewalt und trohen auffge- zwungen wuͤrde/ wo die chriſtliche freyheit mehr noth leiden moͤchte. Jn Straß- burg weiß ich nicht anders/ alß daß dergleichen geſaͤnge ſtaͤts vermeidet werden/ womit ſie der wahrheit nichts begeben/ ſondern ihrer kirchen kluͤglich ſchohnen. So halte auch davor daß die herrſchafftliche erinnerung bey der beruffung/ alles zuverhuͤten/ was auch die herrſchafft incommodiren/ und mit den benachbarten in ſtreit/ darinnen ſie leicht unterliegen moͤchte/ bringen doͤrffte/ eben dieſe klug- heit von ihm fordere/ zwar von der goͤttlichen wahrheit nichts zuruͤck zulaſſen/ a- ber auch in der art dero vortrags auff ihren zuſtand zu ſehen. Der HErr gebe auch hierinnen den geiſt der weißheit. Was den articul de juſtificatione an- langt/ bin ich verſichert/ daß wir in denſelben ſo gegruͤndet/ als in einigen ſeyen: nur will immer dieſes in acht genommen werden/ daß ein anders ſeye/ daß bey ei- nem glaͤubigen Chriſten auch eine innerliche inhafftende gerechtigkeit aus der hei- ligung ſeye/ ja ſeyn muͤſſe/ ſo wir gern bekennen/ aber die wiederſacher auch nichts mehrers erweiſen koͤnnen/ und daß dieſelbe das jenige ſeye/ damit wir vor GOtt beſtehen moͤgen/ wovon aller unſer zwieſpalt iſt ꝛc. Die klage/ daß wir ſo wenig mit unſern amt außrichten/ und wo wir zuweilen meinen viel ausgerichtet zu haben/ nur heuchler machen/ iſt eine allgemeine klage aller derer/ die tieffer in das gemei- ne weſen einſehen. Jedoch muß uns auch dieſes nicht muͤde machen/ ſondern wir nach dem maaß der gnaden/ das unſer iedem gegeben iſt/ unſer amt thun/ Geſetz und Evangelium/ abermahl nach der verliehenen weißheit/ bey der gemeinde trei- ben/ und den ausgang oder wirckliche frucht dem uͤberlaſſen/ der allein in die her- tzen ſo ſiehet als den eintruck geben kan/ verſichert/ daß weder ſeine verheiſſung/ die das wort nicht gar laͤhr zu laſſen uns vertroͤſtet hat/ uns triegen koͤnne/ noch allemahl gantz vergebens ſeye/ was wir wohl vergebens zu ſeyn ſorgen. Es iſt zuweilen dem anſehen nach gruͤnes graß/ und weil die halmen zu gewoͤhnlicher zeit nicht auffſchieſſen/ achten wir es vor bloſſes unfruchtbahres graß/ es kan aber die zeit kom̃en/ daß da alles geſchienen verlohren zu ſeyn/ eins mahls der halm auffſtei- get und in den aͤhren die verlangte frucht zeiget. Offt liegt lange das koͤrnlein dem anſehen nach gar todt in dem ſtaub/ es folget aber zu ſeiner zeit ein geſegneter regen/ der es lebendig und auffgehen machet. Daher ich nicht zweiffle/ daß bey eini-
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verbindung/ ſondern da ein prediger nur befliſſen iſt/ ſeine zuhoͤrer gegen die ver-
fuͤhrung zu verwahren/ und hingegen in der wahrheit zu befeſtigen/ ſtehet ihm frey/
er ſeye dann durch der obern anordnung an etwas gewiſſes verbunden) die jeni-
ge geſaͤnge zuwehlen/ die er auch dem euſerlichen zuſtand ſeiner kirchen/ ihr nicht
ohne noth unruhe und widerwaͤrtigkeit zu machen/ am beqvemſten findet/ und wo
er einige auslaͤſſet/ aus denen er der gemeinde von den feinden gefahr ſorget/ hat
er damit noch nichts unſrer wahrheit begeben/ die nicht in gewiſſen geſaͤngen be-
ſtehet/ noch dieſe/ wie wohl erinnert worden/ als ein Symbolum fidei auffge-
nommen worden ſind. Ja es kans der prediger vor ſich lieber ungeheiſſen aus-
laſſen/ als wo ihm ſolches von den widerſachern mit gewalt und trohen auffge-
zwungen wuͤrde/ wo die chriſtliche freyheit mehr noth leiden moͤchte. Jn Straß-
burg weiß ich nicht anders/ alß daß dergleichen geſaͤnge ſtaͤts vermeidet werden/
womit ſie der wahrheit nichts begeben/ ſondern ihrer kirchen kluͤglich ſchohnen.
So halte auch davor daß die herrſchafftliche erinnerung bey der beruffung/ alles
zuverhuͤten/ was auch die herrſchafft incommodiren/ und mit den benachbarten
in ſtreit/ darinnen ſie leicht unterliegen moͤchte/ bringen doͤrffte/ eben dieſe klug-
heit von ihm fordere/ zwar von der goͤttlichen wahrheit nichts zuruͤck zulaſſen/ a-
ber auch in der art dero vortrags auff ihren zuſtand zu ſehen. Der HErr gebe
auch hierinnen den geiſt der weißheit. Was den articul de juſtificatione an-
langt/ bin ich verſichert/ daß wir in denſelben ſo gegruͤndet/ als in einigen ſeyen:
nur will immer dieſes in acht genommen werden/ daß ein anders ſeye/ daß bey ei-
nem glaͤubigen Chriſten auch eine innerliche inhafftende gerechtigkeit aus der hei-
ligung ſeye/ ja ſeyn muͤſſe/ ſo wir gern bekennen/ aber die wiederſacher auch nichts
mehrers erweiſen koͤnnen/ und daß dieſelbe das jenige ſeye/ damit wir vor GOtt
beſtehen moͤgen/ wovon aller unſer zwieſpalt iſt ꝛc. Die klage/ daß wir ſo wenig mit
unſern amt außrichten/ und wo wir zuweilen meinen viel ausgerichtet zu haben/
nur heuchler machen/ iſt eine allgemeine klage aller derer/ die tieffer in das gemei-
ne weſen einſehen. Jedoch muß uns auch dieſes nicht muͤde machen/ ſondern wir
nach dem maaß der gnaden/ das unſer iedem gegeben iſt/ unſer amt thun/ Geſetz
und Evangelium/ abermahl nach der verliehenen weißheit/ bey der gemeinde trei-
ben/ und den ausgang oder wirckliche frucht dem uͤberlaſſen/ der allein in die her-
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die das wort nicht gar laͤhr zu laſſen uns vertroͤſtet hat/ uns triegen koͤnne/ noch
allemahl gantz vergebens ſeye/ was wir wohl vergebens zu ſeyn ſorgen. Es iſt
zuweilen dem anſehen nach gruͤnes graß/ und weil die halmen zu gewoͤhnlicher zeit
nicht auffſchieſſen/ achten wir es vor bloſſes unfruchtbahres graß/ es kan aber die
zeit kom̃en/ daß da alles geſchienen verlohren zu ſeyn/ eins mahls der halm auffſtei-
get und in den aͤhren die verlangte frucht zeiget. Offt liegt lange das koͤrnlein
dem anſehen nach gar todt in dem ſtaub/ es folget aber zu ſeiner zeit ein geſegneter
regen/ der es lebendig und auffgehen machet. Daher ich nicht zweiffle/ daß bey
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