Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.ARTIC. I. DISTINCTIO I. SECTIO VII. sich erbarmet mit vergebung der süneen/ auch der jenigen/ die sich seiner güte schonofft mißbraucht. Dieses ist das ordentliche: daß aber zuweilen er dergleichen boßhafftige ver- wider- H 2
ARTIC. I. DISTINCTIO I. SECTIO VII. ſich erbarmet mit vergebung der ſuͤneen/ auch der jenigen/ die ſich ſeiner guͤte ſchonofft mißbraucht. Dieſes iſt das ordentliche: daß aber zuweilen er dergleichen boßhafftige ver- wider- H 2
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ARTIC. I. DISTINCTIO I. SECTIO VII.
ſich erbarmet mit vergebung der ſuͤneen/ auch der jenigen/ die ſich ſeiner guͤte ſchon
offt mißbraucht.
Dieſes iſt das ordentliche: daß aber zuweilen er dergleichen boßhafftige ver-
aͤchter in das gericht der verſtockung fallen laͤſſet/ daß ſie nicht mehr buſſe thun/ und
alſo gnade erlangen/ iſt die exceptio und das auſſerordentliche. Da haben wir
dann von dieſem nicht zu urtheilen/ ſondern GOttes rath zu uͤberlaſſen/ nicht wie
offt er allen/ dann wir haben kein fundament/ das vor alle eine gewiſſe zahl beſtim̃t
ſeye; ſondern wie offt er jeglichen/ dieſem oder jenem/ die gnade der buß/ wann ſie
vorhin veꝛſchlagen woꝛden/ wiedeꝛ gebẽ wolle: Wohin wiꝛ in gutem veꝛſtand es neh-
men. wollen. p. 240. Die gnade GOttes/ da er den ſuͤndern noch raum/ zeit und
mittel zur buſſe giebet/ iſt uns nirgend verheiſſen/ daß ſie eben ſolte ewig uͤ-
ber uns ſchweben/ wann wir immer mit ſuͤnden anhalten: und p. 322. Gott
will ſeyn ſehr gnaͤdig/ barmhertzig/ will alles vergeben/ es ſeye die ſuͤnde
auch noch ſo groß; doch nicht daß dem menſchen frey ſtehe/ dieſe gnade zuſu-
chen/ wann er wolte. Hingegen bleiben wir billig bey der regel/ daß GOTT
jeglichem ſuͤnder ſeine gnade anbiete (u. das ſagt Herr Stenger ſonſt auch p. 242.
So lange es noch heute heiſſet/ ſtehet die gnaden-thuͤr offen/ es heiſt abe:
noch immer heute/ als lange noch ein lebendiger athem in uns iſt) beſtimme
ich aber eine gewiſſe zahl/ die mir gleichwohl von Gott nicht geoffenbahret/ ſo kans
nicht anders als eine vermeſſenheit geachtet werden. 3. Steckt auch dieſer irrthum
darinnen/ daß der jenige vorſatz/ nicht muͤſſe der rechte wahre vorſatz/ oder die jenige
buſſe die wahre buſſe geweſen ſeyn/ da wider jenen wiederum geſuͤndiget/ und dieſer
fruͤchte nicht ſtetig gewuͤrcket werden. Zwar wo es nur ſo fern will/ das man aus
nicht erfolgter erfuͤllung oder dero beſtaͤndigkeit zu nachdencken urſach bekommt:
Ob nicht vielleicht der vorſatz und vorige buſſe moͤgten allein heuchleriſch geweſen
ſeyn/ und der menſch andere und ſich damit betrogen haben/ iſts nicht unrecht; weil
freylich vielfaͤltig geſchiehet/ daß der menſch ſich nicht rechtſchaffen pruͤffet/ jegliche
fliegende andacht gleich vor rechten bußfertigen vorſatz achtet/ und damit ihm ſelbs
thoͤrlich einen blauen dunſt vor die augen macht. Daß deßwegen ſo wohl jeder/
welcher findet/ wie die fruͤchte ſeiner buß nicht nach gebuͤhr folgen/ urſach hat in ſich
zugehen/ und nach zudencken/ mit was ernſt er ſeine buſſe angeſtellt. So haben
auch prediger und andere/ die auff ihres neben menſchen Chriſtenthum acht zu ge-
ben haben/ aus eben ſolcher urſach der nicht thaͤtlich folgender beſſerung ſolche leute
zur probe ihres gewiſſens zuweiſen. Und auff die weiſe/ iſt die ſache nicht unrecht;
Es kan aber Herr Stenger ſelbs ſich daruͤber erklaͤhren/ ob ſolches allein ſeine mey-
nung ſeye. Solte es aber dahin gemeint ſeyn/ wie ſchier die uͤbrige hypotheſes
mit ſich zu bringen ſcheinen/ daß keine andere wahre buſſe ſeye/ als von welcher kein
abfall mehr folget/ auch kein anderer vorſatz rechtſchaffen und hertzlich/ es folge
denn auch die that beſtaͤndig: So waͤre es irrig/ und wuͤrde billig mit den gruͤnden
wider-
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