Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.ARTIC. II. SECT. XIII. er rumorisch und stürmisch ist/ und also ein kämpffer ist/ und mitunzählichen ungeheuren thieren immerdar sich schlagen muß/ und so man grosse dinge mit kleinen vergleichen möchte/ so habe ich von dem vierfachtigen geist Eliae 4. Reg. 19. den wind/ sturm und feuer/ so die berge zerreißt/ und die felsen zerschmettert bekommen/ du aber und deines gleichen/ das liebliche sausen/ und wehen/ die stille sanfte lufft so kühlet. Und das ist die ursach/ daß auch mir selbst/ ich ge- schweige andern/ eure bücher und reden desto lieber und angeneh- mer sind. Jedoch tröste ich mich selber/ daß ichs dafür halte/ ja viel mehr weiß/ daß GOtt der haus-vater im Himmel für seine grosse haus-haltung auch eines oder mehr knechte bedarff/ die da hart wi- der hart/ ernst wider ernst seyn müssen. Gleichwie auff einen knorr- igten ast ein harter eiserner keil gehöret/ und wenn Gott blitzen und wetter-leuchten lässet/ so muß nicht allein ein regen darauff fallen/ der es alles feucht mache/ sondern auch ein donner folgen/ der alles bewege/ auch ein blitz/ der die lufft reinige/ auff daß die erde desto besser u. mehr frucht tragen könne. Dieses sind unsers Lutheri eigne wort/ und daraus zu sehen/ daß der theure Mann/ dem ich zwar gerne mehr zulege/ als er sich selbs beyleget/ dannoch seine hefftigkeit (in dero zwar abermahl/ wie oben gethan/ eine sonderliche Göttliche regierung erkenne) nicht gar hoch liebet/ viel weniger von andern/ dergleichen fordert. Wie fern nun sich der herr mit seinem exempel schützen könne/ stelle ich zu weiterem ermessen/ ob er etwas mehr als ge- meines sich attribuiren solle/ auffs wenigste hat er nicht macht von andern glei- ches zu fordern. Kan sich auch nicht beschweren/ daß ich ihn auff keine andere art vor einen zeugen GOttes anhören wolle/ als ich von einem ieglichen alles zeugnüß der warheit/ dessen valor nicht von der person dependirt/ anzunehmen verbunden bin. Daß einige einen mehrern eyffer von mir in meinen predigten erfordern/ mag gantz wohl seyn/ sonderlich welche an dem herrn und etwa an- andern einer mehr gesetzlichen art gewohnt sind/ und meine art/ von demselben straffen hören/ wie ohne das unsere vernunfft/ wo sie es gut meynet/ auff das Gesetz eher fället/ als die der innern krafft des Evangelii weniger kundig ist: aber solches moviret mich nicht/ und wo ich gelegenheit habe/ mit Christl. gemü- thern gründlich aus der sache zu reden/ so getraue ich derselben genug satisfaction zu thun: Ja ich traue/ alle und iede/ so auf die hefftigste art/ und mit lauter don- nern und schelten das Gesetz treiben/ darinnen auszufordern/ ob einer unter allen die wahre gerechtigkeit/ die vor GOtt gilt/ in der rechtfertigung/ reiner/ und die gerechtigkeit unserer heiligung vollkommener/ treibe. Daß ich also gewißlich keine Phariseische oder äusserliche gerechtigkeit lehre/ sondern diejenige innerliche heiligung/ welche aus der wiedergeburth kommet/ und welche den menschen nicht
ARTIC. II. SECT. XIII. er rumoriſch und ſtuͤrmiſch iſt/ und alſo ein kaͤmpffer iſt/ und mitunzaͤhlichen ungeheuren thieren immerdar ſich ſchlagen muß/ und ſo man groſſe dinge mit kleinen vergleichen moͤchte/ ſo habe ich von dem vierfachtigen geiſt Eliæ 4. Reg. 19. den wind/ ſturm und feuer/ ſo die berge zerreißt/ und die felſen zerſchmettert bekommen/ du aber und deines gleichen/ das liebliche ſauſen/ und wehen/ die ſtille ſanfte lufft ſo kuͤhlet. Und das iſt die urſach/ daß auch mir ſelbſt/ ich ge- ſchweige andern/ eure buͤcher und reden deſto lieber und angeneh- mer ſind. Jedoch troͤſte ich mich ſelber/ daß ichs dafuͤr halte/ ja viel mehr weiß/ daß GOtt der haus-vater im Himmel fuͤr ſeine groſſe haus-haltung auch eines oder mehr knechte bedarff/ die da hart wi- der hart/ ernſt wider ernſt ſeyn muͤſſen. Gleichwie auff einen knorr- igten aſt ein harter eiſerner keil gehoͤret/ und wenn Gott blitzen und wetter-leuchten laͤſſet/ ſo muß nicht allein ein regen darauff fallen/ der es alles feucht mache/ ſondern auch ein donner folgen/ der alles bewege/ auch ein blitz/ der die lufft reinige/ auff daß die erde deſto beſſer u. mehr frucht tragẽ koͤñe. Dieſes ſind unſers Lutheri eigne wort/ und daraus zu ſehen/ daß der theure Mann/ dem ich zwar gerne mehr zulege/ als er ſich ſelbs beyleget/ dannoch ſeine hefftigkeit (in dero zwar abermahl/ wie oben gethan/ eine ſonderliche Goͤttliche regierung erkenne) nicht gar hoch liebet/ viel weniger von andern/ dergleichen fordert. Wie fern nun ſich der herr mit ſeinem exempel ſchuͤtzen koͤnne/ ſtelle ich zu weiterem ermeſſen/ ob er etwas mehr als ge- meines ſich attribuiren ſolle/ auffs wenigſte hat er nicht macht von andern glei- ches zu fordern. Kan ſich auch nicht beſchweren/ daß ich ihn auff keine andere art vor einen zeugen GOttes anhoͤren wolle/ als ich von einem ieglichen alles zeugnuͤß der warheit/ deſſen valor nicht von der perſon dependirt/ anzunehmen verbunden bin. Daß einige einen mehrern eyffer von mir in meinen predigten erfordern/ mag gantz wohl ſeyn/ ſonderlich welche an dem herrn und etwa an- andern einer mehr geſetzlichen art gewohnt ſind/ und meine art/ von demſelben ſtraffen hoͤren/ wie ohne das unſere vernunfft/ wo ſie es gut meynet/ auff das Geſetz eher faͤllet/ als die der innern krafft des Evangelii weniger kundig iſt: aber ſolches moviret mich nicht/ und wo ich gelegenheit habe/ mit Chriſtl. gemuͤ- thern gruͤndlich aus der ſache zu reden/ ſo getraue ich derſelben genug ſatisfaction zu thun: Ja ich traue/ alle und iede/ ſo auf die hefftigſte art/ und mit lauter don- nern und ſchelten das Geſetz treiben/ darinnen auszufordern/ ob einer unter allen die wahre gerechtigkeit/ die vor GOtt gilt/ in der rechtfertigung/ reiner/ und die gerechtigkeit unſerer heiligung vollkommener/ treibe. Daß ich alſo gewißlich keine Phariſeiſche oder aͤuſſerliche gerechtigkeit lehre/ ſondern diejenige innerliche heiligung/ welche aus der wiedergeburth kommet/ und welche den menſchen nicht
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ARTIC. II. SECT. XIII.
er rumoriſch und ſtuͤrmiſch iſt/ und alſo ein kaͤmpffer iſt/ und mit
unzaͤhlichen ungeheuren thieren immerdar ſich ſchlagen muß/ und
ſo man groſſe dinge mit kleinen vergleichen moͤchte/ ſo habe ich von
dem vierfachtigen geiſt Eliæ 4. Reg. 19. den wind/ ſturm und feuer/
ſo die berge zerreißt/ und die felſen zerſchmettert bekommen/ du aber
und deines gleichen/ das liebliche ſauſen/ und wehen/ die ſtille ſanfte
lufft ſo kuͤhlet. Und das iſt die urſach/ daß auch mir ſelbſt/ ich ge-
ſchweige andern/ eure buͤcher und reden deſto lieber und angeneh-
mer ſind. Jedoch troͤſte ich mich ſelber/ daß ichs dafuͤr halte/ ja viel
mehr weiß/ daß GOtt der haus-vater im Himmel fuͤr ſeine groſſe
haus-haltung auch eines oder mehr knechte bedarff/ die da hart wi-
der hart/ ernſt wider ernſt ſeyn muͤſſen. Gleichwie auff einen knorr-
igten aſt ein harter eiſerner keil gehoͤret/ und wenn Gott blitzen und
wetter-leuchten laͤſſet/ ſo muß nicht allein ein regen darauff fallen/
der es alles feucht mache/ ſondern auch ein donner folgen/ der alles
bewege/ auch ein blitz/ der die lufft reinige/ auff daß die erde deſto
beſſer u. mehr frucht tragẽ koͤñe. Dieſes ſind unſers Lutheri eigne wort/
und daraus zu ſehen/ daß der theure Mann/ dem ich zwar gerne mehr zulege/ als
er ſich ſelbs beyleget/ dannoch ſeine hefftigkeit (in dero zwar abermahl/ wie oben
gethan/ eine ſonderliche Goͤttliche regierung erkenne) nicht gar hoch liebet/ viel
weniger von andern/ dergleichen fordert. Wie fern nun ſich der herr mit ſeinem
exempel ſchuͤtzen koͤnne/ ſtelle ich zu weiterem ermeſſen/ ob er etwas mehr als ge-
meines ſich attribuiren ſolle/ auffs wenigſte hat er nicht macht von andern glei-
ches zu fordern. Kan ſich auch nicht beſchweren/ daß ich ihn auff keine andere
art vor einen zeugen GOttes anhoͤren wolle/ als ich von einem ieglichen alles
zeugnuͤß der warheit/ deſſen valor nicht von der perſon dependirt/ anzunehmen
verbunden bin. Daß einige einen mehrern eyffer von mir in meinen predigten
erfordern/ mag gantz wohl ſeyn/ ſonderlich welche an dem herrn und etwa an-
andern einer mehr geſetzlichen art gewohnt ſind/ und meine art/ von demſelben
ſtraffen hoͤren/ wie ohne das unſere vernunfft/ wo ſie es gut meynet/ auff das
Geſetz eher faͤllet/ als die der innern krafft des Evangelii weniger kundig iſt:
aber ſolches moviret mich nicht/ und wo ich gelegenheit habe/ mit Chriſtl. gemuͤ-
thern gruͤndlich aus der ſache zu reden/ ſo getraue ich derſelben genug ſatisfaction
zu thun: Ja ich traue/ alle und iede/ ſo auf die hefftigſte art/ und mit lauter don-
nern und ſchelten das Geſetz treiben/ darinnen auszufordern/ ob einer unter allen
die wahre gerechtigkeit/ die vor GOtt gilt/ in der rechtfertigung/ reiner/ und die
gerechtigkeit unſerer heiligung vollkommener/ treibe. Daß ich alſo gewißlich keine
Phariſeiſche oder aͤuſſerliche gerechtigkeit lehre/ ſondern diejenige innerliche
heiligung/ welche aus der wiedergeburth kommet/ und welche den menſchen
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Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 717. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/735>, abgerufen am 01.07.2024. |