Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.Das sechste Capitel. immer zunimmet/ und in summa jederman auch eusserlich erkennen kan/ daß seyeder hauffe der jenigen/ die Gott auff ihrer seiten haben/ weil er selbs sich derselben so augenscheinlich annehme; so und anders nicht muß ich u. jeder mensch urtheilen/ wo wir aus unserer vernunfft urtheilen sollen/ welches das beste und zu Göttlicher ehr vorträglichste wäre; aber so urtheile ich davon/ wie ein kind von grossen staats geschäfften urtheilen würde/ dessen ein verständiger lachen müste; nicht anders sind vor GOTT unsere vernünfftigste gedancken/ von seiner regierung/ wie ers schicken solle. Dann daß dieses so augenscheinlich beste gleichwohl nicht das wah- re und zu GOttes ehren ersprießlichste beste seye/ zeiget er selbs/ da ers gantz anders gehen lässet/ und aber weder zu schwach ist/ seine ehre in allem zu befördern/ noch ihm an weißheit manglet/ die art wie solches geschehen solle zu erkennen. Also müssen die jenige dinge/ durch die wir nicht anders sehen/ als daß GOttes nahme gelästert/ seine ehre gehindert/ sein reich geschmählert/ sein wille hindertrieben werde/ gleich- wohl die jenige seyn/ die er auff uns unbegreiffliche art zu mittlen braucht seiner eh- re/ und diejenige dinge/ die gerad wider unsere seligkeit streiten/ die mittel derselben zu erhalten/ wie nun GOTT siehet hiedurch uns dahin zu bringen/ daß wir end- lich lernen glauben/ er seye allein weiß/ wir aber seyen thoren/ also ist auch nichts bequemer/ sich zu allen/ wie es auch gehe/ vor zubertiten/ als sich dieses kräfftig ein- zubilden/ und stetig daran zu gedencken/ so seye es allemahl das beste/ wie es GOtt füget/ wo ers auch am seltzamsten anfänget/ dann glauben wir einmahl dieses/ daß es allemahl das beste seye/ wie es GOTT schicket/ so werden wir uns darüber nicht beschwehren/ was uns je begegnet/ weil wirs nun mehr erkennen/ daß es gut/ und uns auch gut/ ja indem grösten schaden der gröste gewinn seye. Das ist allein der trost/ welcher den stich hält/ es gehe auch drunter und drüber/ wie es wolle/ dann damit wird das gemüth und dessen ruhe auff einen unfehlbahren grund gesetzt/ da sonsten wo mit man sich trösten will/ offt nicht so unbeweglich stehet/ als mans etwa gemeinet hat. Aber lerne ich nichts anderes wollen/ als was GOtt will/ so muß auch mein wille allezeit geschehen/ weil der Göttliche allezeit geschehen muß. Dazu setze ich auch billich/ wo ich sehe/ daß es das ansehen gewinne/ die feinde der wahrheit würden die gantze kirche und das reich CHRJSTJ ausrotten/ daß ich mich aus GOttes wort versichere/ solches könne der teuffel mit aller seiner list und gewalt nicht thun. CHRJSTUS muß König bleiben/ so kan ihm sein reich nicht ge- nommen werden/ zwar dieses mag endlich geschehen/ und obs geschehen werde/ ist allein dem grossen GOTT wissend/ daß die kirche so unterdruckt werde/ daß kei- ne öffentliche gemeinde mehr übrig seye: so zwar der elendeste stand und mit keinen/ andern leiblichen unglück zu vergleichen ist. Aber indessen bleibet die kirche doch verborgen/ und herschet CHRJSTUS mitten unter seinen feinden/ wider al- len willen und danck derselbigen. Sonderlich müssen wir wissen/ daß das wahre reich GOttes ohne das allein in den hertzen der gläubigen und also verborgen seye: daß
Das ſechſte Capitel. immer zunimmet/ und in ſumma jederman auch euſſerlich erkennen kan/ daß ſeyeder hauffe der jenigen/ die Gott auff ihrer ſeiten haben/ weil er ſelbs ſich derſelben ſo augenſcheinlich annehme; ſo und anders nicht muß ich u. jeder menſch urtheilen/ wo wir aus unſerer vernunfft urtheilen ſollen/ welches das beſte und zu Goͤttlicher ehr vortraͤglichſte waͤre; aber ſo urtheile ich davon/ wie ein kind von groſſen ſtaats geſchaͤfften urtheilen wuͤrde/ deſſen ein verſtaͤndiger lachen muͤſte; nicht anders ſind vor GOTT unſere vernuͤnfftigſte gedancken/ von ſeiner regierung/ wie ers ſchicken ſolle. Dann daß dieſes ſo augenſcheinlich beſte gleichwohl nicht das wah- re und zu GOttes ehren erſprießlichſte beſte ſeye/ zeiget er ſelbs/ da ers gantz anders gehen laͤſſet/ und aber weder zu ſchwach iſt/ ſeine ehre in allem zu befoͤrdern/ noch ihm an weißheit manglet/ die art wie ſolches geſchehen ſolle zu erkennen. Alſo muͤſſen die jenige dinge/ durch die wir nicht anders ſehen/ als daß GOttes nahme gelaͤſtert/ ſeine ehre gehindert/ ſein reich geſchmaͤhlert/ ſein wille hindertrieben werde/ gleich- wohl die jenige ſeyn/ die er auff uns unbegreiffliche art zu mittlen braucht ſeiner eh- re/ und diejenige dinge/ die gerad wider unſere ſeligkeit ſtreiten/ die mittel derſelben zu erhalten/ wie nun GOTT ſiehet hiedurch uns dahin zu bringen/ daß wir end- lich lernen glauben/ er ſeye allein weiß/ wir aber ſeyen thoren/ alſo iſt auch nichts bequemer/ ſich zu allen/ wie es auch gehe/ vor zubertiten/ als ſich dieſes kraͤfftig ein- zubilden/ und ſtetig daran zu gedencken/ ſo ſeye es allemahl das beſte/ wie es GOtt fuͤget/ wo ers auch am ſeltzamſten anfaͤnget/ dann glauben wir einmahl dieſes/ daß es allemahl das beſte ſeye/ wie es GOTT ſchicket/ ſo werden wir uns daruͤber nicht beſchwehren/ was uns je begegnet/ weil wirs nun mehr erkennen/ daß es gut/ und uns auch gut/ ja indem groͤſten ſchaden der groͤſte gewinn ſeye. Das iſt allein der troſt/ welcher den ſtich haͤlt/ es gehe auch drunter und druͤber/ wie es wolle/ dann damit wird das gemuͤth und deſſen ruhe auff einen unfehlbahren grund geſetzt/ da ſonſten wo mit man ſich troͤſten will/ offt nicht ſo unbeweglich ſtehet/ als mans etwa gemeinet hat. Aber lerne ich nichts anderes wollen/ als was GOtt will/ ſo muß auch mein wille allezeit geſchehen/ weil der Goͤttliche allezeit geſchehen muß. Dazu ſetze ich auch billich/ wo ich ſehe/ daß es das anſehen gewinne/ die feinde der wahrheit wuͤrden die gantze kirche und das reich CHRJSTJ ausrotten/ daß ich mich aus GOttes wort verſichere/ ſolches koͤnne der teuffel mit aller ſeiner liſt und gewalt nicht thun. CHRJSTUS muß Koͤnig bleiben/ ſo kan ihm ſein reich nicht ge- nommen werden/ zwar dieſes mag endlich geſchehen/ und obs geſchehen werde/ iſt allein dem groſſen GOTT wiſſend/ daß die kirche ſo unterdruckt werde/ daß kei- ne oͤffentliche gemeinde mehr uͤbrig ſeye: ſo zwar der elendeſte ſtand und mit keinen/ andern leiblichen ungluͤck zu vergleichen iſt. Aber indeſſen bleibet die kirche doch verborgen/ und herſchet CHRJSTUS mitten unter ſeinen feinden/ wider al- len willen und danck derſelbigen. Sonderlich muͤſſen wir wiſſen/ daß das wahre reich GOttes ohne das allein in den hertzen der glaͤubigen und alſo verborgen ſeye: daß
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Das ſechſte Capitel.
immer zunimmet/ und in ſumma jederman auch euſſerlich erkennen kan/ daß ſeye
der hauffe der jenigen/ die Gott auff ihrer ſeiten haben/ weil er ſelbs ſich derſelben
ſo augenſcheinlich annehme; ſo und anders nicht muß ich u. jeder menſch urtheilen/
wo wir aus unſerer vernunfft urtheilen ſollen/ welches das beſte und zu Goͤttlicher
ehr vortraͤglichſte waͤre; aber ſo urtheile ich davon/ wie ein kind von groſſen ſtaats
geſchaͤfften urtheilen wuͤrde/ deſſen ein verſtaͤndiger lachen muͤſte; nicht anders
ſind vor GOTT unſere vernuͤnfftigſte gedancken/ von ſeiner regierung/ wie ers
ſchicken ſolle. Dann daß dieſes ſo augenſcheinlich beſte gleichwohl nicht das wah-
re und zu GOttes ehren erſprießlichſte beſte ſeye/ zeiget er ſelbs/ da ers gantz anders
gehen laͤſſet/ und aber weder zu ſchwach iſt/ ſeine ehre in allem zu befoͤrdern/ noch ihm
an weißheit manglet/ die art wie ſolches geſchehen ſolle zu erkennen. Alſo muͤſſen
die jenige dinge/ durch die wir nicht anders ſehen/ als daß GOttes nahme gelaͤſtert/
ſeine ehre gehindert/ ſein reich geſchmaͤhlert/ ſein wille hindertrieben werde/ gleich-
wohl die jenige ſeyn/ die er auff uns unbegreiffliche art zu mittlen braucht ſeiner eh-
re/ und diejenige dinge/ die gerad wider unſere ſeligkeit ſtreiten/ die mittel derſelben
zu erhalten/ wie nun GOTT ſiehet hiedurch uns dahin zu bringen/ daß wir end-
lich lernen glauben/ er ſeye allein weiß/ wir aber ſeyen thoren/ alſo iſt auch nichts
bequemer/ ſich zu allen/ wie es auch gehe/ vor zubertiten/ als ſich dieſes kraͤfftig ein-
zubilden/ und ſtetig daran zu gedencken/ ſo ſeye es allemahl das beſte/ wie es GOtt
fuͤget/ wo ers auch am ſeltzamſten anfaͤnget/ dann glauben wir einmahl dieſes/ daß
es allemahl das beſte ſeye/ wie es GOTT ſchicket/ ſo werden wir uns daruͤber
nicht beſchwehren/ was uns je begegnet/ weil wirs nun mehr erkennen/ daß es gut/
und uns auch gut/ ja indem groͤſten ſchaden der groͤſte gewinn ſeye. Das iſt allein
der troſt/ welcher den ſtich haͤlt/ es gehe auch drunter und druͤber/ wie es wolle/ dann
damit wird das gemuͤth und deſſen ruhe auff einen unfehlbahren grund geſetzt/ da
ſonſten wo mit man ſich troͤſten will/ offt nicht ſo unbeweglich ſtehet/ als mans etwa
gemeinet hat. Aber lerne ich nichts anderes wollen/ als was GOtt will/ ſo muß
auch mein wille allezeit geſchehen/ weil der Goͤttliche allezeit geſchehen muß. Dazu
ſetze ich auch billich/ wo ich ſehe/ daß es das anſehen gewinne/ die feinde der wahrheit
wuͤrden die gantze kirche und das reich CHRJSTJ ausrotten/ daß ich mich aus
GOttes wort verſichere/ ſolches koͤnne der teuffel mit aller ſeiner liſt und gewalt
nicht thun. CHRJSTUS muß Koͤnig bleiben/ ſo kan ihm ſein reich nicht ge-
nommen werden/ zwar dieſes mag endlich geſchehen/ und obs geſchehen werde/ iſt
allein dem groſſen GOTT wiſſend/ daß die kirche ſo unterdruckt werde/ daß kei-
ne oͤffentliche gemeinde mehr uͤbrig ſeye: ſo zwar der elendeſte ſtand und mit keinen/
andern leiblichen ungluͤck zu vergleichen iſt. Aber indeſſen bleibet die kirche doch
verborgen/ und herſchet CHRJSTUS mitten unter ſeinen feinden/ wider al-
len willen und danck derſelbigen. Sonderlich muͤſſen wir wiſſen/ daß das wahre
reich GOttes ohne das allein in den hertzen der glaͤubigen und alſo verborgen ſeye:
daß
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