Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.ARTIC. I. DISTINCTIO III. SECTIO XLIV. 3. Solcher läuterung bedorffen wir wohl/ dann es freylich in allen ständen e- 4. Die arme ins gesamt fromme und böse/ sind in der eussersten verlassung 5. Jch erkenne auch gern/ daß alles/ was nicht von dem himmlischen Vater 6. Da wir solche Göttliche gerichte also vor augen sehen/ da ist nun die offen- Ttt
ARTIC. I. DISTINCTIO III. SECTIO XLIV. 3. Solcher laͤuterung bedorffen wir wohl/ dann es freylich in allen ſtaͤnden e- 4. Die arme ins geſamt fromme und boͤſe/ ſind in der euſſerſten verlaſſung 5. Jch erkenne auch gern/ daß alles/ was nicht von dem himmliſchen Vater 6. Da wir ſolche Goͤttliche gerichte alſo vor augen ſehen/ da iſt nun die offen- Ttt
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ARTIC. I. DISTINCTIO III. SECTIO XLIV.
3. Solcher laͤuterung bedorffen wir wohl/ dann es freylich in allen ſtaͤnden e-
lend ſtehet. Jn dem geiſtlichen ſo genandten oder lehr-ſtand ſind nicht bloß alle/
aber doch die allermeiſte/ ſchlechter dings verdorben: und was nicht verdorben iſt/
kan ſich doch vor den augen des HERREN nicht rein ſprechen/ ſondern muͤſſen al-
le klagen/ daß das verderben dieſer zeit allen einiges wiſſend oder unwiſſend ange-
klebet habe/ daruͤber der HERR mit uns allen rechten kan/ und werden wir uns
vor ſeinen gericht ſchuldigen muͤſſen/ hingegen allein in ſeine barmhertzigkeit zu-
flucht finden. Der regierſtand iſt zu mahlen in grund verdorben/ und haͤtte man
von einem groſſen theil derſelben/ die darinnen ſitzen/ nur zu wuͤnſchen/ daß ſie den
rechtſchaffenen zeiten in ſolchem ihrem amt gleichkaͤmen/ ſo weit ſind ſie von dem
rechtſchaffenen Chriſtlichen weſen. Was auch noch unter denſelben gute ſeelen
ſind/ ſind dermaſſen umgeben mit andern hinderungen/ aͤrgernuͤſſen/ unchriſtlichen
bedienten/ daß nichts gutes durchdringen kan/ ſondern ſie faſt ſelbs nicht wiſſen/
wie ihnen die haͤnde gebunden ſeyen. Daher leicht zu erachten iſt/ wie es mit den
dritten ſtand ſtehen muͤſſe.
4. Die arme ins geſamt fromme und boͤſe/ ſind in der euſſerſten verlaſſung
und unterdꝛuckung/ daß es auch in die harre auff politiſche weiſe nicht beſtehen kan/
geſchweige was Goͤttliche gerechtigkeit darzu ſaget/ und werden alſo freylich dero-
ſelben ſtaͤte feufftzen beſorglich manchen regenten-ſtuhl umſtuͤrtzen/ und dieſen huͤlf-
fe widerfahren/ auff art und weiſe/ die ich nicht voꝛſagen kan/ aber wohl dieſes weiß/
daß Goͤttliche gerechtigkeit und guͤtigkeit nicht fehlen koͤnne.
5. Jch erkenne auch gern/ daß alles/ was nicht von dem himmliſchen Vater
gepflantzt/ ſondern menſchen werck iſt/ als viel es ſolches iſt/ wird und muß zunicht
werden/ ja wir auch an uns zu nicht machen muͤßen/ was wir aus uns ſelbs ange-
klebet haben/ daß das Goͤttliche allein bleibe.
6. Da wir ſolche Goͤttliche gerichte alſo vor augen ſehen/ da iſt nun die
vornehmſte frage/ was uns dann zu thun ſeye/ ob wirs dann alles bloſſer dings ſo
gehen und ſtehen laſſen ſollen/ weil keine hoffnung mehr uͤbrig. Nun haben die
Medici die regel/ ægrotum prognoſticis non eſſe relinquendum, und muͤſſe
man als lang athem vorhanden iſt/ alle muͤgliche mittel brauchen. Dieſer mei-
nung bin ich auch in dieſer ſach/ daß wir doch ja nicht alles allein bey den klagen uͤber
das verderben und der bloſſen ergebung in GOttes willen (ſo freylich das erſte und
letzte/ oder das vornehmſte iſt) laſſen/ ſondern auch alles das jenige annoch verſu-
chen ſollen/ was Goͤttliches wort uns zu thun zeiget. Dann ob man wohl ſagen
moͤchte/ es ſeye umſonſt/ und koͤnne niemand bauen/ oder erhalten wo der HERR
niederzureiſſen beſchloſſen hat/ ſo iſt doch nicht nur allein annoch ungewiß/ wie viel
oder wenige friſt der HERR annoch gebe/ da auch/ ſoltens allein ein und andere
jahr ſeyn/ die erhaltung des jenigen/ was der HERR annoch ſo lang ſtehen zu laſ-
ſen beſchloſſen hat/ die anwendende muͤhe verlohnet/ ſondern es iſt uns nicht eben
offen-
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