Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.Das sechste Capitel. mehrer wichtigkeit ist/ dardurch verursachet worden/ daß unter schiedliche studiosiund Prediger diese ihnen erstlich fast fremde geschiehnene materie nicht ohne ihren sonderbahren nutzen einzusehen angefangen. Was nun jenes erste anlan- gtt/ ist mirs billich eine hertzliche freude/ davor GOTT zu dancken habe. Dann ob wir wohl auff das jenige nicht vornehmlich zu sehen haben/ was men- schen von uns urtheilen/ weil es allein daran liget/ ob der HERR uns lobe/ so dann ausgemachet ist/ daß/ wo man die sache des HERREN mit ernst treibet/ unmöglich falle/ daß man alle lästerungen und widersprüche fleischlicher leute ver- meiden möge/ dann es muß gleichwohl stäts heissen/ diadu, phemias kai euphemias: so thuts doch nicht nur wehe/ wo man siehet/ daß man der stein des ansrosses seyn mü- ste/ daran sich andere versündigen/ hingegen ists sehr angenehm/ wo solcher sünde gewehret wird; sondern es wird durch solche verdächte und widersprüche manches desjenigen sehr gehindert/ was man vor die ehre GOttes vorgenommen/ folglich ist abermahl eine danckens würdige wohlthat/ wann der HERR die gemüther dahin lenckt/ daß sie nachmahln das gute mit helffen befördern/ oder doch auff- hören sich darwider zusetzen. Das andere aber ist noch ein viel wichtigers/ wo GOtt eine thür öffnet/ daß die lehren so fast ins gesamt eine zeitlang wollen verdächtig ge- achtet werden/ von solchen verdacht gerettet/ und die gemüther bereitet werden/ das jenige mit bedacht ferner zu erwegen/ so nachmahl ohne frucht nicht abgehen kan/ wo von sie vorher abhorriret/ weil sie seltzame impressiones sich von der sache gemacht hatten. Aber ach daß der HERR nicht so wohl zu dieser meiner einfäl- tigen arbeit/ mit dero bißheriger frucht ich billich solle zu frieden seyn/ und derosel- ben nicht würdig gewesen bin/ als vielmehr zu seinem eigenen heiligen wort noch fer- ner den segen geben wolte/ daß abermahl das jenige/ was man in dem buchstaben wahr zu seyen anfängt mehr und mehr zu bekennen/ auch in die hertzen komme/ und wir ins künfftige viele lehrer bekommen mögen/ welche gleich wie mit dem munde/ daß wir von GOTT gelehrt sollen seyen/ bekennen/ also es auch in der that seyen/ und dieser wahrheit nicht nur anderer zeugnüssen wegen beypflichten/ sondern sie lebendig in ihren hertzen empfinden: als wohin alles andere allein gerichtet ist. Wir bedörffen je dieser GOttes-gelehr- heit so vielmehr/ weiln es an dem ist/ daß nun die Göttlichen so lang angedrohete gerichte ausbrechen/ und wir das wetter der verfolgung bereits über unsern haupte schwebend sehen; Nun in solchen feuer wird sichs bald eussern und offenbahren/ was wahr oder falsches gold gewesen. Daher es schwehr werden wird/ bey leh- rern und zuhörern/ alles um des nahmens des HERRN willen zu verlassen/ wo unser glaube nichts als eine nicht gegründete meinung und aus den jenigen/ was wir von menschen gehöret haben/ und weil wir ein guts vertrauen zu ihnen tragen/ hergenommene erkäntnüß ist/ ohne das liecht und versieglung des heiligen Geistes: ja wo es nicht damit höher kommt/ so wird gantz leicht durch menschliche kunst und So- phi-
Das ſechſte Capitel. mehrer wichtigkeit iſt/ dardurch verurſachet worden/ daß unter ſchiedliche ſtudioſiund Prediger dieſe ihnen erſtlich faſt fremde geſchiehnene materie nicht ohne ihren ſonderbahren nutzen einzuſehen angefangen. Was nun jenes erſte anlan- gtt/ iſt mirs billich eine hertzliche freude/ davor GOTT zu dancken habe. Dann ob wir wohl auff das jenige nicht vornehmlich zu ſehen haben/ was men- ſchen von uns urtheilen/ weil es allein daran liget/ ob der HERR uns lobe/ ſo dann ausgemachet iſt/ daß/ wo man die ſache des HERREN mit ernſt treibet/ unmoͤglich falle/ daß man alle laͤſterungen und widerſpruͤche fleiſchlicher leute ver- meiden moͤge/ dann es muß gleichwohl ſtaͤts heiſſen/ διὰδυ, φημίας καὶ ἐυφημίας: ſo thuts doch nicht nur wehe/ wo man ſiehet/ daß man der ſtein des anſroſſes ſeyn muͤ- ſte/ daran ſich andere verſuͤndigen/ hingegen iſts ſehr angenehm/ wo ſolcher ſuͤnde gewehret wird; ſondern es wird durch ſolche verdaͤchte und widerſpruͤche manches desjenigen ſehr gehindert/ was man vor die ehre GOttes vorgenommen/ folglich iſt abermahl eine danckens wuͤrdige wohlthat/ wann der HERR die gemuͤther dahin lenckt/ daß ſie nachmahln das gute mit helffen befoͤrdern/ oder doch auff- hoͤren ſich daꝛwider zuſetzen. Das andere aber iſt noch ein viel wichtigers/ wo GOtt eine thuͤr oͤffnet/ daß die lehren ſo faſt ins geſamt eine zeitlang wollen verdaͤchtig ge- achtet werden/ von ſolchen verdacht gerettet/ und die gemuͤther bereitet werden/ das jenige mit bedacht ferner zu erwegen/ ſo nachmahl ohne frucht nicht abgehen kan/ wo von ſie vorher abhorriret/ weil ſie ſeltzame impreſſiones ſich von der ſache gemacht hatten. Aber ach daß der HERR nicht ſo wohl zu dieſer meiner einfaͤl- tigen arbeit/ mit dero bißheriger frucht ich billich ſolle zu frieden ſeyn/ und deroſel- ben nicht wuͤrdig geweſen bin/ als vielmehr zu ſeinem eigenen heiligen woꝛt noch fer- ner den ſegen geben wolte/ daß abermahl das jenige/ was man in dem buchſtaben wahr zu ſeyen anfaͤngt mehr und mehr zu bekennen/ auch in die hertzen komme/ und wir ins kuͤnfftige viele lehrer bekommen moͤgen/ welche gleich wie mit dem munde/ daß wir von GOTT gelehrt ſollen ſeyen/ bekennen/ alſo es auch in der that ſeyen/ und dieſer wahrheit nicht nur anderer zeugnuͤſſen wegen beypflichten/ ſondern ſie lebendig in ihren hertzen empfinden: als wohin alles andere allein gerichtet iſt. Wir bedoͤrffen je dieſer GOttes-gelehr- heit ſo vielmehr/ weiln es an dem iſt/ daß nun die Goͤttlichen ſo lang angedrohete gerichte ausbrechen/ und wir das wetter der verfolgung bereits uͤber unſern haupte ſchwebend ſehen; Nun in ſolchen feuer wird ſichs bald euſſern und offenbahren/ was wahr oder falſches gold geweſen. Daher es ſchwehr werden wird/ bey leh- rern und zuhoͤrern/ alles um des nahmens des HERRN willen zu verlaſſen/ wo unſer glaube nichts als eine nicht gegruͤndete meinung und aus den jenigen/ was wir von menſchen gehoͤret haben/ und weil wir ein guts vertrauen zu ihnen tragen/ hergenom̃ene erkaͤntnuͤß iſt/ ohne das liecht und verſieglung des heiligen Geiſtes: ja wo es nicht damit hoͤher kommt/ ſo wird gantz leicht durch menſchliche kunſt und So- phi-
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mehrer wichtigkeit iſt/ dardurch verurſachet worden/ daß unter ſchiedliche ſtudioſi
und Prediger dieſe ihnen erſtlich faſt fremde geſchiehnene materie nicht ohne
ihren ſonderbahren nutzen einzuſehen angefangen. Was nun jenes erſte anlan-
gtt/ iſt mirs billich eine hertzliche freude/ davor GOTT zu dancken habe. Dann
ob wir wohl auff das jenige nicht vornehmlich zu ſehen haben/ was men-
ſchen von uns urtheilen/ weil es allein daran liget/ ob der HERR uns lobe/ ſo
dann ausgemachet iſt/ daß/ wo man die ſache des HERREN mit ernſt treibet/
unmoͤglich falle/ daß man alle laͤſterungen und widerſpruͤche fleiſchlicher leute ver-
meiden moͤge/ dann es muß gleichwohl ſtaͤts heiſſen/ διὰδυ, φημίας καὶ ἐυφημίας: ſo
thuts doch nicht nur wehe/ wo man ſiehet/ daß man der ſtein des anſroſſes ſeyn muͤ-
ſte/ daran ſich andere verſuͤndigen/ hingegen iſts ſehr angenehm/ wo ſolcher ſuͤnde
gewehret wird; ſondern es wird durch ſolche verdaͤchte und widerſpruͤche manches
desjenigen ſehr gehindert/ was man vor die ehre GOttes vorgenommen/ folglich
iſt abermahl eine danckens wuͤrdige wohlthat/ wann der HERR die gemuͤther
dahin lenckt/ daß ſie nachmahln das gute mit helffen befoͤrdern/ oder doch auff-
hoͤren ſich daꝛwider zuſetzen. Das andere aber iſt noch ein viel wichtigers/ wo GOtt
eine thuͤr oͤffnet/ daß die lehren ſo faſt ins geſamt eine zeitlang wollen verdaͤchtig ge-
achtet werden/ von ſolchen verdacht gerettet/ und die gemuͤther bereitet werden/
das jenige mit bedacht ferner zu erwegen/ ſo nachmahl ohne frucht nicht abgehen
kan/ wo von ſie vorher abhorriret/ weil ſie ſeltzame impreſſiones ſich von der ſache
gemacht hatten. Aber ach daß der HERR nicht ſo wohl zu dieſer meiner einfaͤl-
tigen arbeit/ mit dero bißheriger frucht ich billich ſolle zu frieden ſeyn/ und deroſel-
ben nicht wuͤrdig geweſen bin/ als vielmehr zu ſeinem eigenen heiligen woꝛt noch fer-
ner den ſegen geben wolte/ daß abermahl das jenige/ was man in dem buchſtaben
wahr zu ſeyen anfaͤngt mehr und mehr zu bekennen/ auch in die hertzen
komme/ und wir ins kuͤnfftige viele lehrer bekommen moͤgen/ welche gleich wie
mit dem munde/ daß wir von GOTT gelehrt ſollen ſeyen/ bekennen/ alſo
es auch in der that ſeyen/ und dieſer wahrheit nicht nur anderer zeugnuͤſſen
wegen beypflichten/ ſondern ſie lebendig in ihren hertzen empfinden: als
wohin alles andere allein gerichtet iſt. Wir bedoͤrffen je dieſer GOttes-gelehr-
heit ſo vielmehr/ weiln es an dem iſt/ daß nun die Goͤttlichen ſo lang angedrohete
gerichte ausbrechen/ und wir das wetter der verfolgung bereits uͤber unſern haupte
ſchwebend ſehen; Nun in ſolchen feuer wird ſichs bald euſſern und offenbahren/
was wahr oder falſches gold geweſen. Daher es ſchwehr werden wird/ bey leh-
rern und zuhoͤrern/ alles um des nahmens des HERRN willen zu verlaſſen/ wo
unſer glaube nichts als eine nicht gegruͤndete meinung und aus den jenigen/ was
wir von menſchen gehoͤret haben/ und weil wir ein guts vertrauen zu ihnen tragen/
hergenom̃ene erkaͤntnuͤß iſt/ ohne das liecht und verſieglung des heiligen Geiſtes: ja
wo es nicht damit hoͤher kommt/ ſo wird gantz leicht durch menſchliche kunſt und So-
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Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 496. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/514>, abgerufen am 29.06.2024. |