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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.

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Das sechste Capitel.
solches vergeben/ und in uns die jenige besserung würcken wolle/ die uns widerum
in seiner gnaden ordnung besserer Obern würdig mache. Auff diese weise lernen
wir recht/ nicht wider die straffe der sünden/ sondern wider unsre eigne sünde/ zu
murren/ und finden an uns so viel/ daß wir da vor der andern sünde/ sie etwa fre-
vel/ und mit ungedult zu beurtheilen/ vergessen/ und uns selbst auch jener sünden zu
bußfertiger demüthigung schuldig geben/ als da wir göttliche gerechtigkeit zu jener
verhängnüß selbsten gereitzet haben. Nechst dem so achte ich davor/ daß wir in
der absonderlichen beurtheilung ein und anderer Excesse der Obrigkeiten/ sonder-
lich in sachen die aufflagen betreffende/ wohl acht auff uns zu geben/ daß wir nicht
vermessen richten/ und etwa uns die jenige macht nehmen/ die uns nicht zukom-
met. Jns gemein weiß ich/ daß die kosten so zu erhaltung eines gemeinen
wesens in gegenwertigen zeiten erfordert werden/ grösser seynd als wir/ die
wir nicht bey den geschäfften sitzen/ uns einbilden können. Nechst de-
me/ so halte ich zwar diejenige aufflagen am billichsten/ welche die arme und gerin-
gere am wenigsten betreffen/ aber am allermeisten die reiche/ und solche leut/ so ohne
das an überflüßige dinge vieles zu wenden pflegen/ beschwehren. Jndessen weiß
ich auch/ wie manchmahl in gewissen umständen der ort und zeiten nicht alles mög-
lich/ und rathsam ist/ was insgemein für das beste hätte sollen gehalten werden/ son-
dern achte/ es seye solche sach der Christlichen klugheit der Regenten heim zustellen:
und weiß daß ich einige mahl verordnungen vor unbillich geachtet/ da ich/ als ich
die geheime/ und nicht allen zu offenbahren rathsame/ ursachen eingenommen/ nach-
mahl habe bekennen müssen/ daß solches recht gethan gewesen/ und nicht anders ha-
be seyn können. Jch läugne nicht/ daß freylich hierinnen Regenten offt sich versün-
digen können/ und würcklich sich vers[ü]ndigen/ aber sie haben dessen rechenschafft al-
lein GOTT zu geben; Wir aber müssen uns/ weil uns die ursach ihres thuns zu
erforschen nicht allemahl möglich/ das urtheil über ihre actiones in dergleichen
dingen/ wo es möglich/ daß eine uns unbekante ursach darunter stecke/ nicht an-
massen/ dann in solchen ist nichts leichters als daß man sich versündige/ davor wir
uns nicht zu fürchten haben/ wo wir ihre dinge ihnen überlassen/ ohne allein/ was
die allgemeine erinnerung anlanget/ da sie nachmahl in ihrem gewissen selbst die ap-
plication
zu machen haben. Ein ander bewandtnüß hat es mit einer gantz öffent-
lichen ungerechtigkeit/ deren ich eben das wort nicht reden will.

Die folgende klag über den Lehrstand ist so wichtig und wahrhafftig/ als
einige seyn mag/ und hat mein geliebter bruder recht einige der allerwichtigsten feh-
ler/ die die hauptquelle sind vieles üblen verderbens/ wohl eingesehen/ und vernünff-
tig erinnert. Nehmlich der mangel der GOttesgelehrten/ und Christ klugen
prediger/ und die unvollkommene vortragung der göttlichen wahrheiten/ dardurch
werden wir drum nicht Donatisten/ noch hencken die krafft des worts an die per-
son des predigers/ wie ich etwa in meiner allgemeinen GOttes gelehrheit mit be-

stand

Das ſechſte Capitel.
ſolches vergeben/ und in uns die jenige beſſerung wuͤrcken wolle/ die uns widerum
in ſeiner gnaden ordnung beſſerer Obern wuͤrdig mache. Auff dieſe weiſe lernen
wir recht/ nicht wider die ſtraffe der ſuͤnden/ ſondern wider unſre eigne ſuͤnde/ zu
murren/ und finden an uns ſo viel/ daß wir da vor der andern ſuͤnde/ ſie etwa fre-
vel/ und mit ungedult zu beurtheilen/ vergeſſen/ und uns ſelbſt auch jener ſuͤnden zu
bußfertiger demuͤthigung ſchuldig geben/ als da wir goͤttliche gerechtigkeit zu jener
verhaͤngnuͤß ſelbſten gereitzet haben. Nechſt dem ſo achte ich davor/ daß wir in
der abſonderlichen beurtheilung ein und anderer Exceſſe der Obrigkeiten/ ſonder-
lich in ſachen die aufflagen betreffende/ wohl acht auff uns zu geben/ daß wir nicht
vermeſſen richten/ und etwa uns die jenige macht nehmen/ die uns nicht zukom-
met. Jns gemein weiß ich/ daß die koſten ſo zu erhaltung eines gemeinen
weſens in gegenwertigen zeiten erfordert werden/ groͤſſer ſeynd als wir/ die
wir nicht bey den geſchaͤfften ſitzen/ uns einbilden koͤnnen. Nechſt de-
me/ ſo halte ich zwar diejenige aufflagen am billichſten/ welche die arme und gerin-
gere am wenigſten betreffen/ aber am allermeiſten die reiche/ und ſolche leut/ ſo ohne
das an uͤberfluͤßige dinge vieles zu wenden pflegen/ beſchwehren. Jndeſſen weiß
ich auch/ wie manchmahl in gewiſſen umſtaͤnden der ort und zeiten nicht alles moͤg-
lich/ und rathſam iſt/ was insgemein fuͤr das beſte haͤtte ſollen gehalten werden/ ſon-
dern achte/ es ſeye ſolche ſach der Chriſtlichen klugheit der Regenten heim zuſtellen:
und weiß daß ich einige mahl verordnungen vor unbillich geachtet/ da ich/ als ich
die geheime/ und nicht allen zu offenbahren rathſame/ urſachen eingenommen/ nach-
mahl habe bekennen muͤſſen/ daß ſolches recht gethan geweſen/ und nicht anders ha-
be ſeyn koͤnnen. Jch laͤugne nicht/ daß freylich hierinnen Regenten offt ſich verſuͤn-
digen koͤnnen/ und wuͤrcklich ſich verſ[uͤ]ndigen/ aber ſie haben deſſen rechenſchafft al-
lein GOTT zu geben; Wir aber muͤſſen uns/ weil uns die urſach ihres thuns zu
erforſchen nicht allemahl moͤglich/ das urtheil uͤber ihre actiones in dergleichen
dingen/ wo es moͤglich/ daß eine uns unbekante urſach darunter ſtecke/ nicht an-
maſſen/ dann in ſolchen iſt nichts leichters als daß man ſich verſuͤndige/ davor wir
uns nicht zu fuͤrchten haben/ wo wir ihre dinge ihnen uͤberlaſſen/ ohne allein/ was
die allgemeine erinnerung anlanget/ da ſie nachmahl in ihrem gewiſſen ſelbſt die ap-
plication
zu machen haben. Ein ander bewandtnuͤß hat es mit einer gantz oͤffent-
lichen ungerechtigkeit/ deren ich eben das wort nicht reden will.

Die folgende klag uͤber den Lehrſtand iſt ſo wichtig und wahrhafftig/ als
einige ſeyn mag/ und hat mein geliebter bruder recht einige der allerwichtigſten feh-
ler/ die die hauptquelle ſind vieles uͤblen verderbens/ wohl eingeſehen/ und vernuͤnff-
tig erinnert. Nehmlich der mangel der GOttesgelehrten/ und Chriſt klugen
prediger/ und die unvollkommene vortragung der goͤttlichen wahrheiten/ dardurch
werden wir drum nicht Donatiſten/ noch hencken die krafft des worts an die per-
ſon des predigers/ wie ich etwa in meiner allgemeinen GOttes gelehrheit mit be-

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[438/0456] Das ſechſte Capitel. ſolches vergeben/ und in uns die jenige beſſerung wuͤrcken wolle/ die uns widerum in ſeiner gnaden ordnung beſſerer Obern wuͤrdig mache. Auff dieſe weiſe lernen wir recht/ nicht wider die ſtraffe der ſuͤnden/ ſondern wider unſre eigne ſuͤnde/ zu murren/ und finden an uns ſo viel/ daß wir da vor der andern ſuͤnde/ ſie etwa fre- vel/ und mit ungedult zu beurtheilen/ vergeſſen/ und uns ſelbſt auch jener ſuͤnden zu bußfertiger demuͤthigung ſchuldig geben/ als da wir goͤttliche gerechtigkeit zu jener verhaͤngnuͤß ſelbſten gereitzet haben. Nechſt dem ſo achte ich davor/ daß wir in der abſonderlichen beurtheilung ein und anderer Exceſſe der Obrigkeiten/ ſonder- lich in ſachen die aufflagen betreffende/ wohl acht auff uns zu geben/ daß wir nicht vermeſſen richten/ und etwa uns die jenige macht nehmen/ die uns nicht zukom- met. Jns gemein weiß ich/ daß die koſten ſo zu erhaltung eines gemeinen weſens in gegenwertigen zeiten erfordert werden/ groͤſſer ſeynd als wir/ die wir nicht bey den geſchaͤfften ſitzen/ uns einbilden koͤnnen. Nechſt de- me/ ſo halte ich zwar diejenige aufflagen am billichſten/ welche die arme und gerin- gere am wenigſten betreffen/ aber am allermeiſten die reiche/ und ſolche leut/ ſo ohne das an uͤberfluͤßige dinge vieles zu wenden pflegen/ beſchwehren. Jndeſſen weiß ich auch/ wie manchmahl in gewiſſen umſtaͤnden der ort und zeiten nicht alles moͤg- lich/ und rathſam iſt/ was insgemein fuͤr das beſte haͤtte ſollen gehalten werden/ ſon- dern achte/ es ſeye ſolche ſach der Chriſtlichen klugheit der Regenten heim zuſtellen: und weiß daß ich einige mahl verordnungen vor unbillich geachtet/ da ich/ als ich die geheime/ und nicht allen zu offenbahren rathſame/ urſachen eingenommen/ nach- mahl habe bekennen muͤſſen/ daß ſolches recht gethan geweſen/ und nicht anders ha- be ſeyn koͤnnen. Jch laͤugne nicht/ daß freylich hierinnen Regenten offt ſich verſuͤn- digen koͤnnen/ und wuͤrcklich ſich verſuͤndigen/ aber ſie haben deſſen rechenſchafft al- lein GOTT zu geben; Wir aber muͤſſen uns/ weil uns die urſach ihres thuns zu erforſchen nicht allemahl moͤglich/ das urtheil uͤber ihre actiones in dergleichen dingen/ wo es moͤglich/ daß eine uns unbekante urſach darunter ſtecke/ nicht an- maſſen/ dann in ſolchen iſt nichts leichters als daß man ſich verſuͤndige/ davor wir uns nicht zu fuͤrchten haben/ wo wir ihre dinge ihnen uͤberlaſſen/ ohne allein/ was die allgemeine erinnerung anlanget/ da ſie nachmahl in ihrem gewiſſen ſelbſt die ap- plication zu machen haben. Ein ander bewandtnuͤß hat es mit einer gantz oͤffent- lichen ungerechtigkeit/ deren ich eben das wort nicht reden will. Die folgende klag uͤber den Lehrſtand iſt ſo wichtig und wahrhafftig/ als einige ſeyn mag/ und hat mein geliebter bruder recht einige der allerwichtigſten feh- ler/ die die hauptquelle ſind vieles uͤblen verderbens/ wohl eingeſehen/ und vernuͤnff- tig erinnert. Nehmlich der mangel der GOttesgelehrten/ und Chriſt klugen prediger/ und die unvollkommene vortragung der goͤttlichen wahrheiten/ dardurch werden wir drum nicht Donatiſten/ noch hencken die krafft des worts an die per- ſon des predigers/ wie ich etwa in meiner allgemeinen GOttes gelehrheit mit be- ſtand

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 438. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/456>, abgerufen am 25.11.2024.