Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.Das sechste Capitel. ches nicht dermassen thun/ so muß anderer ihr gewissen frey bleiben/ welches mitnichts überzeuget ist. Daher folgt je nicht/ wo gantze Facultäten einen gewissen mann solten verwerffen/ daß deswegen alle der gantzen kirchen glieder gehalten wären/ ihn so bald auch zu verdammen/ und sich von ihm abzusondern/ dann das wäre der geradeste weg/ zu unendlichen und der kirchen verderblichen schismati- bus. Sondern finden sie einen mann/ seine lehr gefährlich oder verdächtig/ so wer- den sie ihn erinnern/ oder auch der jenige/ die die auffsicht auff ihn haben/ die jeni- gen bedencken/ die sie hätten/ berichten/ oder wo sie es nöthig achten/ die kirche war- nen: aber alsdann wie andere die sache ihres ortes befinden werden/ eben so wol ih- ren gewissen heim gegeben/ und keinen solchen spruch von sich geben/ der die gantze kir- che verbinde/ und sie sich beschweren wolten/ wo nicht/ alle derselben sich confor- mirten; so thun sie ihren gewissen genug und massen sich doch keine ungebührliche gewalt an; es wird auch keine trennung alsdenn leicht geben/ sondern manche irrung in liebe mögen bey gelegt werden; da hingegen nichts als trennung und unheil zu- erwarten stehet/ wo solche responsa, decisiones obligatoriae seyn sollen. Es ist noch in frischen gedächtnüß/ was vor harter streit zwischen den Helmstätischen/ und so Wittenberg-als Leipzigischen und andern Theologis entstanden/ so auch noch nicht erloschen/ und wissen wir/ wie von Herr D. Calixto geurtheilet/ und wo vor er von nicht nur einem Theologo puplicis scriptis declarirt worden: auch die seinige etwa noch jetzo mögen gehalten werden. Wer wolte eben mich und jeglichen andern/ so sich in solchen streit nicht mischen will/ dahin obligiren/ daß wir entweder mit Wittenberg brechen/ wo wir Calixtum nicht verwerffen/ oder die- se auch verdammen/ wo wir nicht jener freundschafft bloß dahin auffgeben wolten. Würde nicht dieses die aller offenbahrste und unvermeidliche gelegenheit und ursach seyn/ daß die gantze kirche sich vollends trennete; davor uns GOtt/ und also auch vor solchen principiis, in gnaden behüte! Wer mir Christum das fundament meines glaubens nimmet/ mit deme breche ich billich alle geistliche freundschafft ab; Wer mir aber noch solchen lässet/ ob er auch vielleicht in ein und andern stücken möchte fehlen/ so ich entweder kla[r] sehe/ oder zu urtheilen bedenckens habe/ mit dem trage ich die liebe/ daß ich jenen allgemeinen wahren seligmachenden glauben an Christum mehr bey mir gelten lasse/ als seine irrmeinungen; werde deswegen auch nicht auffhören/ wo ich sonsten es zu thun gepflegt/ mit ihm die freundschafft fort zu setzen/ wo ich etwas an ihm bessern kan/ dasselbe gern zu thun/ indessen gedult mit einander zu haben. Nimmermehr aber werde ich in offenbahre feindschafft mich legen gegen einigen/ welchen die kirche noch in ihrem schoß leidet. Also nehme ich mir freylich keine macht über einen fremden knecht. Sage aber nicht/ daß es nicht ursachen geben könne/ wo ich über einige in GOttes nahmen richten müste: Der- gleichen ich gegen Herrn Ammerbachen nicht habe/ den jenigen aber/ welche mit ihm in streit stohen/ über lasse/ wie sie dazu gekommen seyn; Denn auch ihre actio- nes
Das ſechſte Capitel. ches nicht dermaſſen thun/ ſo muß anderer ihr gewiſſen frey bleiben/ welches mitnichts uͤberzeuget iſt. Daher folgt je nicht/ wo gantze Facultaͤten einen gewiſſen mann ſolten verwerffen/ daß deswegen alle der gantzen kirchen glieder gehalten waͤren/ ihn ſo bald auch zu verdammen/ und ſich von ihm abzuſondern/ dann das waͤre der geradeſte weg/ zu unendlichen und der kirchen verderblichen ſchismati- bus. Sondern finden ſie einen mann/ ſeine lehr gefaͤhrlich oder verdaͤchtig/ ſo weꝛ- den ſie ihn erinnern/ oder auch der jenige/ die die auffſicht auff ihn haben/ die jeni- gen bedencken/ die ſie haͤtten/ berichten/ oder wo ſie es noͤthig achten/ die kirche war- nen: aber alsdann wie andere die ſache ihres ortes befinden werden/ eben ſo wol ih- ren gewiſſen heim gegeben/ und keinen ſolchen ſpruch von ſich geben/ der die gantze kir- che verbinde/ und ſie ſich beſchweren wolten/ wo nicht/ alle derſelben ſich confor- mirten; ſo thun ſie ihren gewiſſen genug und maſſen ſich doch keine ungebuͤhrliche gewalt an; es wird auch keine trennung alsdenn leicht geben/ ſondern manche irrung in liebe moͤgen bey gelegt werden; da hingegen nichts als trennung und unheil zu- erwarten ſtehet/ wo ſolche reſponſa, deciſiones obligatoriæ ſeyn ſollen. Es iſt noch in friſchen gedaͤchtnuͤß/ was vor harter ſtreit zwiſchen den Helmſtaͤtiſchen/ und ſo Wittenberg-als Leipzigiſchen und andern Theologis entſtanden/ ſo auch noch nicht erloſchen/ und wiſſen wir/ wie von Herr D. Calixto geurtheilet/ und wo vor er von nicht nur einem Theologo puplicis ſcriptis declarirt worden: auch die ſeinige etwa noch jetzo moͤgen gehalten werden. Wer wolte eben mich und jeglichen andern/ ſo ſich in ſolchen ſtreit nicht miſchen will/ dahin obligiren/ daß wir entweder mit Wittenberg brechen/ wo wir Calixtum nicht verwerffen/ oder die- ſe auch verdammen/ wo wir nicht jener freundſchafft bloß dahin auffgeben wolten. Wuͤrde nicht dieſes die aller offenbahrſte und unvermeidliche gelegenheit uñ urſach ſeyn/ daß die gantze kirche ſich vollends trennete; davor uns GOtt/ und alſo auch vor ſolchen principiis, in gnaden behuͤte! Wer mir Chriſtum das fundament meines glaubens nimmet/ mit deme breche ich billich alle geiſtliche freundſchafft ab; Wer mir aber noch ſolchen laͤſſet/ ob er auch vielleicht in ein und andern ſtuͤcken moͤchte fehlen/ ſo ich entweder kla[r] ſehe/ oder zu urtheilen bedenckens habe/ mit dem trage ich die liebe/ daß ich jenen allgemeinen wahren ſeligmachenden glauben an Chriſtum mehr bey mir gelten laſſe/ als ſeine irrmeinungen; werde deswegen auch nicht auffhoͤren/ wo ich ſonſten es zu thun gepflegt/ mit ihm die freundſchafft fort zu ſetzen/ wo ich etwas an ihm beſſern kan/ daſſelbe gern zu thun/ indeſſen gedult mit einander zu haben. Nimmermehr aber werde ich in offenbahre feindſchafft mich legen gegen einigen/ welchen die kirche noch in ihrem ſchoß leidet. Alſo nehme ich mir freylich keine macht uͤber einen fremden knecht. Sage aber nicht/ daß es nicht urſachen geben koͤnne/ wo ich uͤber einige in GOttes nahmen richten muͤſte: Der- gleichen ich gegen Herrn Ammerbachen nicht habe/ den jenigen aber/ welche mit ihm in ſtreit ſtohen/ uͤber laſſe/ wie ſie dazu gekommen ſeyn; Denn auch ihre actio- nes
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Das ſechſte Capitel.
ches nicht dermaſſen thun/ ſo muß anderer ihr gewiſſen frey bleiben/ welches mit
nichts uͤberzeuget iſt. Daher folgt je nicht/ wo gantze Facultaͤten einen gewiſſen
mann ſolten verwerffen/ daß deswegen alle der gantzen kirchen glieder gehalten
waͤren/ ihn ſo bald auch zu verdammen/ und ſich von ihm abzuſondern/ dann das
waͤre der geradeſte weg/ zu unendlichen und der kirchen verderblichen ſchismati-
bus. Sondern finden ſie einen mann/ ſeine lehr gefaͤhrlich oder verdaͤchtig/ ſo weꝛ-
den ſie ihn erinnern/ oder auch der jenige/ die die auffſicht auff ihn haben/ die jeni-
gen bedencken/ die ſie haͤtten/ berichten/ oder wo ſie es noͤthig achten/ die kirche war-
nen: aber alsdann wie andere die ſache ihres ortes befinden werden/ eben ſo wol ih-
ren gewiſſen heim gegeben/ und keinen ſolchen ſpruch von ſich geben/ der die gantze kir-
che verbinde/ und ſie ſich beſchweren wolten/ wo nicht/ alle derſelben ſich confor-
mirten; ſo thun ſie ihren gewiſſen genug und maſſen ſich doch keine ungebuͤhrliche
gewalt an; es wird auch keine trennung alsdenn leicht geben/ ſondern manche irrung
in liebe moͤgen bey gelegt werden; da hingegen nichts als trennung und unheil zu-
erwarten ſtehet/ wo ſolche reſponſa, deciſiones obligatoriæ ſeyn ſollen. Es
iſt noch in friſchen gedaͤchtnuͤß/ was vor harter ſtreit zwiſchen den Helmſtaͤtiſchen/
und ſo Wittenberg-als Leipzigiſchen und andern Theologis entſtanden/ ſo auch
noch nicht erloſchen/ und wiſſen wir/ wie von Herr D. Calixto geurtheilet/ und wo
vor er von nicht nur einem Theologo puplicis ſcriptis declarirt worden: auch
die ſeinige etwa noch jetzo moͤgen gehalten werden. Wer wolte eben mich und
jeglichen andern/ ſo ſich in ſolchen ſtreit nicht miſchen will/ dahin obligiren/ daß wir
entweder mit Wittenberg brechen/ wo wir Calixtum nicht verwerffen/ oder die-
ſe auch verdammen/ wo wir nicht jener freundſchafft bloß dahin auffgeben wolten.
Wuͤrde nicht dieſes die aller offenbahrſte und unvermeidliche gelegenheit uñ urſach
ſeyn/ daß die gantze kirche ſich vollends trennete; davor uns GOtt/ und alſo auch
vor ſolchen principiis, in gnaden behuͤte! Wer mir Chriſtum das fundament
meines glaubens nimmet/ mit deme breche ich billich alle geiſtliche freundſchafft ab;
Wer mir aber noch ſolchen laͤſſet/ ob er auch vielleicht in ein und andern ſtuͤcken
moͤchte fehlen/ ſo ich entweder klar ſehe/ oder zu urtheilen bedenckens habe/ mit dem
trage ich die liebe/ daß ich jenen allgemeinen wahren ſeligmachenden glauben an
Chriſtum mehr bey mir gelten laſſe/ als ſeine irrmeinungen; werde deswegen auch
nicht auffhoͤren/ wo ich ſonſten es zu thun gepflegt/ mit ihm die freundſchafft fort zu
ſetzen/ wo ich etwas an ihm beſſern kan/ daſſelbe gern zu thun/ indeſſen gedult mit
einander zu haben. Nimmermehr aber werde ich in offenbahre feindſchafft mich
legen gegen einigen/ welchen die kirche noch in ihrem ſchoß leidet. Alſo nehme ich
mir freylich keine macht uͤber einen fremden knecht. Sage aber nicht/ daß es nicht
urſachen geben koͤnne/ wo ich uͤber einige in GOttes nahmen richten muͤſte: Der-
gleichen ich gegen Herrn Ammerbachen nicht habe/ den jenigen aber/ welche mit
ihm in ſtreit ſtohen/ uͤber laſſe/ wie ſie dazu gekommen ſeyn; Denn auch ihre actio-
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Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 270[272]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/290>, abgerufen am 22.07.2024. |