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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.

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Das sechste Capitel.
vorsehen wollen/ die genugsame verwahrung/ daß sie sich schlechterdings an die
Schrifft halten; lässet sich über dieses einer verführen/ so ists blosser dings seine ei-
gene schuld. Hingegen wo ein extraordinarius einmahl einschleichet/ daß der
teuffel sich in ihm in einen engel des liechts verstellet hat/ so ist bey allen den jenigen
welche ihn darvor erkennen/ alles mittel benommen/ sich der verführung zuerweh-
ren. Dann krafft dessen/ wovor sie ihn erkennen/ müssen sie alles glauben/ was
er ihnen in GOttes nahmen vorträgt. Man gedencke/ was in vergangenem se-
culo
bey dem anfang der reformation in der Müntzerischen sache und mit den
Wiedertäuffern/ noch vielmehr aber/ was biß dahero und annoch bey den Qua-
ckern/ vorgegangen/ und noch vorgehet/ so wird man ursach genug finden/ zu er-
kennen/ wie gefährlich es seye/ einem glauben zu zu stellen/ der sich vor einen ohn-
mittelbahrem gesandten außgiebt. Auffs wenigste müssen seine proben und chara-
cteres
sonnen klar seyn/ und wäre doch noch behutsam zugehen. So bleibe auch
noch dabey/ daß mir solche immediate submissi gar nicht bekant: Werde ich a-
ber auff Hohburgs Schrifften gewießen/ so weiß ich nicht/ wie ichs verstehen sol-
le/ ob die meynung seye/ daß derselbe fromme lehrer selbs als ein solcher erkant/ oder
an seinen Schrifften andere bemercket werden müsten/ welche solche gewest. Wä-
re das erste/ so wäre mir nimmer in die gedancken kommen/ ihn also einen solchen
anzusehen. Jch liebe seine sachen hertzlich/ und dancke ihm nicht wenige auffmun-
terung/ so ich aus ihme geschöpffet; Aber als einen ohnmittelbahren erleuchteten
liesse ich ihn mir so wenig aufftringen/ als wenig ich mich von andern nöthigen lies-
se/ ihn zuverdammen. Er gibt sich selbst meines wissens da[r]vor auch nicht aus:
Da doch sonsten insgemein solche leuthe/ wie auch billig ist/ sich darauff/ was sie
seyen/ beruffen haben. So habe keine sonderbahre characteres eines solchen
Theopneuseos bey ihme gefunden: Ja halte darvor/ daß ich ihm nicht unrecht thu/
woich bekenne/ daß an mehrern orthen sich einiges menschliches/ wo man ihn nicht
eben loben kan/ mit untergelauffen. So zwar nicht macht/ daß ich deßwegen al-
les das seinige vor vergifftet achten soll/ aber doch ists genug/ zu zeigen/ daß er kein
solcher Prophet gewesen/ der alles aus eingeben des heiligen Geistes gelehret hätte.
Solte aber das andere gemeint seyn/ weiß ich mich nicht zu erinnern/ ob er anderer
Propheten gedencket/ ohne das er meines behalts Cotterii Poniatoviae und Dra-
bicii
gedencken mag/ aber eben dieses letztere/ so in seinem Regenspurgischen
Herold
geschehen seyn wird/ macht mir die sach noch schwehrer/ in dem er da-
mit billichte die propheceyung eines manns/ von dem ich berichtet/ daß er vor sei-
nem supplicio selbst den betrug bekant habe/ und ohne das dieselbe also bewant/
daß weil sie austrücklich zur rebellion antrieben/ auch durch den event widerle-
get und falsch gemacht worden seynd/ von Christi Geist nicht haben kommen kön-
nen. Daß also worinnen/ der sonst liebe Hohburg aus andern einen Propheten

hät-

Das ſechſte Capitel.
vorſehen wollen/ die genugſame verwahrung/ daß ſie ſich ſchlechterdings an die
Schrifft halten; laͤſſet ſich uͤber dieſes einer verfuͤhren/ ſo iſts bloſſer dings ſeine ei-
gene ſchuld. Hingegen wo ein extraordinarius einmahl einſchleichet/ daß der
teuffel ſich in ihm in einen engel des liechts verſtellet hat/ ſo iſt bey allen den jenigen
welche ihn darvor erkennen/ alles mittel benommen/ ſich der verfuͤhrung zuerweh-
ren. Dann krafft deſſen/ wovor ſie ihn erkennen/ muͤſſen ſie alles glauben/ was
er ihnen in GOttes nahmen vortraͤgt. Man gedencke/ was in vergangenem ſe-
culo
bey dem anfang der reformation in der Muͤntzeriſchen ſache und mit den
Wiedertaͤuffern/ noch vielmehr aber/ was biß dahero und annoch bey den Qua-
ckern/ vorgegangen/ und noch vorgehet/ ſo wird man urſach genug finden/ zu er-
kennen/ wie gefaͤhrlich es ſeye/ einem glauben zu zu ſtellen/ der ſich vor einen ohn-
mittelbahrem geſandten außgiebt. Auffs wenigſte muͤſſen ſeine proben und chara-
cteres
ſonnen klar ſeyn/ und waͤre doch noch behutſam zugehen. So bleibe auch
noch dabey/ daß mir ſolche immediate ſubmisſi gar nicht bekant: Werde ich a-
ber auff Hohburgs Schrifften gewießen/ ſo weiß ich nicht/ wie ichs verſtehen ſol-
le/ ob die meynung ſeye/ daß derſelbe fromme lehrer ſelbs als ein ſolcher erkant/ oder
an ſeinen Schrifften andere bemercket werden muͤſten/ welche ſolche geweſt. Waͤ-
re das erſte/ ſo waͤre mir nimmer in die gedancken kommen/ ihn alſo einen ſolchen
anzuſehen. Jch liebe ſeine ſachen hertzlich/ und dancke ihm nicht wenige auffmun-
terung/ ſo ich aus ihme geſchoͤpffet; Aber als einen ohnmittelbahren erleuchteten
lieſſe ich ihn mir ſo wenig aufftringen/ als wenig ich mich von andern noͤthigen lieſ-
ſe/ ihn zuverdammen. Er gibt ſich ſelbſt meines wiſſens da[r]vor auch nicht aus:
Da doch ſonſten insgemein ſolche leuthe/ wie auch billig iſt/ ſich darauff/ was ſie
ſeyen/ beruffen haben. So habe keine ſonderbahre characteres eines ſolchen
Θεωπνέυσεως bey ihme gefunden: Ja halte darvor/ daß ich ihm nicht unrecht thu/
woich bekenne/ daß an mehrern orthen ſich einiges menſchliches/ wo man ihn nicht
eben loben kan/ mit untergelauffen. So zwar nicht macht/ daß ich deßwegen al-
les das ſeinige vor vergifftet achten ſoll/ aber doch iſts genug/ zu zeigen/ daß er kein
ſolcher Prophet geweſen/ der alles aus eingeben des heiligen Geiſtes gelehret haͤtte.
Solte aber das andere gemeint ſeyn/ weiß ich mich nicht zu erinnern/ ob er anderer
Propheten gedencket/ ohne das er meines behalts Cotterii Poniatoviæ und Dra-
bicii
gedencken mag/ aber eben dieſes letztere/ ſo in ſeinem Regenſpurgiſchen
Herold
geſchehen ſeyn wird/ macht mir die ſach noch ſchwehrer/ in dem er da-
mit billichte die propheceyung eines manns/ von dem ich berichtet/ daß er vor ſei-
nem ſupplicio ſelbſt den betrug bekant habe/ und ohne das dieſelbe alſo bewant/
daß weil ſie austruͤcklich zur rebellion antrieben/ auch durch den event widerle-
get und falſch gemacht worden ſeynd/ von Chriſti Geiſt nicht haben kommen koͤn-
nen. Daß alſo worinnen/ der ſonſt liebe Hohburg aus andern einen Propheten

haͤt-
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[236[238]/0256] Das ſechſte Capitel. vorſehen wollen/ die genugſame verwahrung/ daß ſie ſich ſchlechterdings an die Schrifft halten; laͤſſet ſich uͤber dieſes einer verfuͤhren/ ſo iſts bloſſer dings ſeine ei- gene ſchuld. Hingegen wo ein extraordinarius einmahl einſchleichet/ daß der teuffel ſich in ihm in einen engel des liechts verſtellet hat/ ſo iſt bey allen den jenigen welche ihn darvor erkennen/ alles mittel benommen/ ſich der verfuͤhrung zuerweh- ren. Dann krafft deſſen/ wovor ſie ihn erkennen/ muͤſſen ſie alles glauben/ was er ihnen in GOttes nahmen vortraͤgt. Man gedencke/ was in vergangenem ſe- culo bey dem anfang der reformation in der Muͤntzeriſchen ſache und mit den Wiedertaͤuffern/ noch vielmehr aber/ was biß dahero und annoch bey den Qua- ckern/ vorgegangen/ und noch vorgehet/ ſo wird man urſach genug finden/ zu er- kennen/ wie gefaͤhrlich es ſeye/ einem glauben zu zu ſtellen/ der ſich vor einen ohn- mittelbahrem geſandten außgiebt. Auffs wenigſte muͤſſen ſeine proben und chara- cteres ſonnen klar ſeyn/ und waͤre doch noch behutſam zugehen. So bleibe auch noch dabey/ daß mir ſolche immediate ſubmisſi gar nicht bekant: Werde ich a- ber auff Hohburgs Schrifften gewießen/ ſo weiß ich nicht/ wie ichs verſtehen ſol- le/ ob die meynung ſeye/ daß derſelbe fromme lehrer ſelbs als ein ſolcher erkant/ oder an ſeinen Schrifften andere bemercket werden muͤſten/ welche ſolche geweſt. Waͤ- re das erſte/ ſo waͤre mir nimmer in die gedancken kommen/ ihn alſo einen ſolchen anzuſehen. Jch liebe ſeine ſachen hertzlich/ und dancke ihm nicht wenige auffmun- terung/ ſo ich aus ihme geſchoͤpffet; Aber als einen ohnmittelbahren erleuchteten lieſſe ich ihn mir ſo wenig aufftringen/ als wenig ich mich von andern noͤthigen lieſ- ſe/ ihn zuverdammen. Er gibt ſich ſelbſt meines wiſſens darvor auch nicht aus: Da doch ſonſten insgemein ſolche leuthe/ wie auch billig iſt/ ſich darauff/ was ſie ſeyen/ beruffen haben. So habe keine ſonderbahre characteres eines ſolchen Θεωπνέυσεως bey ihme gefunden: Ja halte darvor/ daß ich ihm nicht unrecht thu/ woich bekenne/ daß an mehrern orthen ſich einiges menſchliches/ wo man ihn nicht eben loben kan/ mit untergelauffen. So zwar nicht macht/ daß ich deßwegen al- les das ſeinige vor vergifftet achten ſoll/ aber doch iſts genug/ zu zeigen/ daß er kein ſolcher Prophet geweſen/ der alles aus eingeben des heiligen Geiſtes gelehret haͤtte. Solte aber das andere gemeint ſeyn/ weiß ich mich nicht zu erinnern/ ob er anderer Propheten gedencket/ ohne das er meines behalts Cotterii Poniatoviæ und Dra- bicii gedencken mag/ aber eben dieſes letztere/ ſo in ſeinem Regenſpurgiſchen Herold geſchehen ſeyn wird/ macht mir die ſach noch ſchwehrer/ in dem er da- mit billichte die propheceyung eines manns/ von dem ich berichtet/ daß er vor ſei- nem ſupplicio ſelbſt den betrug bekant habe/ und ohne das dieſelbe alſo bewant/ daß weil ſie austruͤcklich zur rebellion antrieben/ auch durch den event widerle- get und falſch gemacht worden ſeynd/ von Chriſti Geiſt nicht haben kommen koͤn- nen. Daß alſo worinnen/ der ſonſt liebe Hohburg aus andern einen Propheten haͤt-

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 236[238]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/256>, abgerufen am 22.11.2024.