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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702.

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Das sechste Capitel.
keinen rechtschaffenen antrieb haben zu ihrem Christenthum/ dessen güter sie nie
wahrhafftig eingesehen/ weswegen sie auch dardurch nicht bewogen/ noch die her-
tzen von der liebe der welt abgezogen werden. Jndem unmüglich ist/ daß das hertz
eines menschen möge also stehen/ daß es nicht auff etwas beruhete: wird ihm also
nichts vortrefflichers oder würdigers gezeiget/ so ruhet es auff den irdischen gütern/
oder suchet vielmehr in denselben seine ruhe/ ob wohl vergebens und mit stäter unru-
he. Wo ihm aber die rechte wahre güter/ die keine andere sind als jene ewige und
himmlische gnaden-schätze/ also recht vor augen gelegt werden/ daß es die vortreff-
lichkeit deroselben recht verstehen lernet: So lässt sichs nachmahl mit leichter mühe
auff deroselben beliebung und hingegen verlassung der andern/ welche gegen die-
ses nichts zu seyn erhellen/ leiten: Sonderlich wo ihm dabey sein unglückseliger stand/
in welchen es leer solcher güter ist/ nachtrücklich gewiesen wird. Aus dem andern
fehler/ wo wir nicht trachten/ mit grosser sorgfalt den leuten zu zeigen/ woran sie ih-
ren glauben kennen mögen/ und denselben von der so vielen sicherheit recht unter-
scheiden/ so fället der grosse hauff dahin/ wie Lutherus redet in der vorrede über
die epistel an die Römer/ wenn sie das Evangelium hören/ machen ihnen aus
eigen kräfften ein gedancken im hertzen/ der spricht ich glaube/ das
halten sie denn für einen rechten glauben. Aber wie es ein menschlich
gedicht und gedancken ist/ den des hertzengrund nimmer erfähret/ also thuo
er auch nichts und folget keine besserung hernach.
Man wird dergleichen offt
mit betrübnüß in der erfahrung sehen/ wie ich selbs offt wahrgenommen habe/ wie
solche spinnen aus den alleredlesten blumen das schädlichste gifft saugen. Daher
ich mir ernstlich lasse angelegen seyn/ vermittels göttlicher gnade nebens den herrli-
chen gnaden schätzen des Evangelii/ und was wir in Christo haben/ (welche seligkeit
den zuhörern des mißbrauchs wegen nicht verborgen werden muß) auch so bald da-
bey anzuzeigen/ wie solche allein mit der glaubens hand mögen gefasset werden/ und
wie ohne diese nicht müglich seye/ zu jenern würcklichen genuß zugelangen; so dann
wie solcher glaube das hertz einnehme/ erneure und ändere/ damit ein gantz anders
leben daraus entstehe: Wie nicht müglich seye/ daß in einem solchen hertzen der
glaube wohnen könte/ welches sich in die lüste dieser welt und dero güter also verlie-
be/ daß es um derselben willen seines Heylandes reglen zu wider lebte: Wie nicht
müglich seye/ daß der jenige das unschuldige leben und leiden seines JEsu mit wah-
rem glauben gefasset habe/ der nicht auch auff dem wege/ den er ihm vorgegangen/
ihm nach zu folgen trachte: Wie nicht müglich seye/ daß derjenige von grund der
seelen glaube/ daß er von den sünden und der welt dienst erlöset seye/ welcher densel-
ben so angelegenlich annoch dienet: und also insgesamt/ wie in CHristo JEsu ein
neue creatur und ein rechtschaffen wesen seye. Daher treibe ich gern den hertz-
lichen eiffer der wahren Gottseligkeit/ nicht eigenlich mit den blossen geboten oder
trohen/ sondern erweißthum/ wie solche aus dem seligmachenden glauben fliessen

müsse.

Das ſechſte Capitel.
keinen rechtſchaffenen antrieb haben zu ihrem Chriſtenthum/ deſſen guͤter ſie nie
wahrhafftig eingeſehen/ weswegen ſie auch dardurch nicht bewogen/ noch die her-
tzen von der liebe der welt abgezogen werden. Jndem unmuͤglich iſt/ daß das hertz
eines menſchen moͤge alſo ſtehen/ daß es nicht auff etwas beruhete: wird ihm alſo
nichts vortrefflichers oder wuͤrdigers gezeiget/ ſo ruhet es auff den irdiſchen guͤtern/
oder ſuchet vielmehr in denſelben ſeine ruhe/ ob wohl veꝛgebens und mit ſtaͤter unꝛu-
he. Wo ihm aber die rechte wahre guͤter/ die keine andere ſind als jene ewige und
himmliſche gnaden-ſchaͤtze/ alſo recht vor augen gelegt werden/ daß es die vortreff-
lichkeit deroſelben recht verſtehen lernet: So laͤſſt ſichs nachmahl mit leichter muͤhe
auff deroſelben beliebung und hingegen verlaſſung der andern/ welche gegen die-
ſes nichts zu ſeyn erhellen/ leiten: Sonderlich wo ihm dabey ſein ungluͤckſeliger ſtand/
in welchen es leer ſolcher guͤter iſt/ nachtruͤcklich gewieſen wird. Aus dem andern
fehler/ wo wir nicht trachten/ mit groſſer ſorgfalt den leuten zu zeigen/ woran ſie ih-
ren glauben kennen moͤgen/ und denſelben von der ſo vielen ſicherheit recht unter-
ſcheiden/ ſo faͤllet der groſſe hauff dahin/ wie Lutherus redet in der vorrede uͤber
die epiſtel an die Roͤmer/ wenn ſie das Evangelium hoͤren/ machen ihnen aus
eigen kraͤfften ein gedancken im hertzen/ der ſpricht ich glaube/ das
halten ſie denn fuͤr einen rechten glauben. Aber wie es ein menſchlich
gedicht und gedancken iſt/ den des hertzengrund nimmer erfaͤhret/ alſo thuo
er auch nichts und folget keine beſſerung hernach.
Man wird dergleichen offt
mit betruͤbnuͤß in der erfahrung ſehen/ wie ich ſelbs offt wahrgenommen habe/ wie
ſolche ſpinnen aus den alleredleſten blumen das ſchaͤdlichſte gifft ſaugen. Daher
ich mir ernſtlich laſſe angelegen ſeyn/ vermittels goͤttlicher gnade nebens den herrli-
chen gnaden ſchaͤtzen des Evangelii/ und was wir in Chriſto haben/ (welche ſeligkeit
den zuhoͤrern des mißbrauchs wegen nicht verborgen werden muß) auch ſo bald da-
bey anzuzeigen/ wie ſolche allein mit der glaubens hand moͤgen gefaſſet werden/ und
wie ohne dieſe nicht muͤglich ſeye/ zu jenern wuͤrcklichen genuß zugelangen; ſo dann
wie ſolcher glaube das hertz einnehme/ erneure und aͤndere/ damit ein gantz anders
leben daraus entſtehe: Wie nicht muͤglich ſeye/ daß in einem ſolchen hertzen der
glaube wohnen koͤnte/ welches ſich in die luͤſte dieſer welt und dero guͤter alſo verlie-
be/ daß es um derſelben willen ſeines Heylandes reglen zu wider lebte: Wie nicht
muͤglich ſeye/ daß der jenige das unſchuldige leben und leiden ſeines JEſu mit wah-
rem glauben gefaſſet habe/ der nicht auch auff dem wege/ den er ihm vorgegangen/
ihm nach zu folgen trachte: Wie nicht muͤglich ſeye/ daß derjenige von grund der
ſeelen glaube/ daß er von den ſuͤnden und der welt dienſt erloͤſet ſeye/ welcher denſel-
ben ſo angelegenlich annoch dienet: und alſo insgeſamt/ wie in CHriſto JEſu ein
neue creatur und ein rechtſchaffen weſen ſeye. Daher treibe ich gern den hertz-
lichen eiffer der wahren Gottſeligkeit/ nicht eigenlich mit den bloſſen geboten oder
trohen/ ſondern erweißthum/ wie ſolche aus dem ſeligmachenden glauben flieſſen

muͤſſe.
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[102/0120] Das ſechſte Capitel. keinen rechtſchaffenen antrieb haben zu ihrem Chriſtenthum/ deſſen guͤter ſie nie wahrhafftig eingeſehen/ weswegen ſie auch dardurch nicht bewogen/ noch die her- tzen von der liebe der welt abgezogen werden. Jndem unmuͤglich iſt/ daß das hertz eines menſchen moͤge alſo ſtehen/ daß es nicht auff etwas beruhete: wird ihm alſo nichts vortrefflichers oder wuͤrdigers gezeiget/ ſo ruhet es auff den irdiſchen guͤtern/ oder ſuchet vielmehr in denſelben ſeine ruhe/ ob wohl veꝛgebens und mit ſtaͤter unꝛu- he. Wo ihm aber die rechte wahre guͤter/ die keine andere ſind als jene ewige und himmliſche gnaden-ſchaͤtze/ alſo recht vor augen gelegt werden/ daß es die vortreff- lichkeit deroſelben recht verſtehen lernet: So laͤſſt ſichs nachmahl mit leichter muͤhe auff deroſelben beliebung und hingegen verlaſſung der andern/ welche gegen die- ſes nichts zu ſeyn erhellen/ leiten: Sonderlich wo ihm dabey ſein ungluͤckſeliger ſtand/ in welchen es leer ſolcher guͤter iſt/ nachtruͤcklich gewieſen wird. Aus dem andern fehler/ wo wir nicht trachten/ mit groſſer ſorgfalt den leuten zu zeigen/ woran ſie ih- ren glauben kennen moͤgen/ und denſelben von der ſo vielen ſicherheit recht unter- ſcheiden/ ſo faͤllet der groſſe hauff dahin/ wie Lutherus redet in der vorrede uͤber die epiſtel an die Roͤmer/ wenn ſie das Evangelium hoͤren/ machen ihnen aus eigen kraͤfften ein gedancken im hertzen/ der ſpricht ich glaube/ das halten ſie denn fuͤr einen rechten glauben. Aber wie es ein menſchlich gedicht und gedancken iſt/ den des hertzengrund nimmer erfaͤhret/ alſo thuo er auch nichts und folget keine beſſerung hernach. Man wird dergleichen offt mit betruͤbnuͤß in der erfahrung ſehen/ wie ich ſelbs offt wahrgenommen habe/ wie ſolche ſpinnen aus den alleredleſten blumen das ſchaͤdlichſte gifft ſaugen. Daher ich mir ernſtlich laſſe angelegen ſeyn/ vermittels goͤttlicher gnade nebens den herrli- chen gnaden ſchaͤtzen des Evangelii/ und was wir in Chriſto haben/ (welche ſeligkeit den zuhoͤrern des mißbrauchs wegen nicht verborgen werden muß) auch ſo bald da- bey anzuzeigen/ wie ſolche allein mit der glaubens hand moͤgen gefaſſet werden/ und wie ohne dieſe nicht muͤglich ſeye/ zu jenern wuͤrcklichen genuß zugelangen; ſo dann wie ſolcher glaube das hertz einnehme/ erneure und aͤndere/ damit ein gantz anders leben daraus entſtehe: Wie nicht muͤglich ſeye/ daß in einem ſolchen hertzen der glaube wohnen koͤnte/ welches ſich in die luͤſte dieſer welt und dero guͤter alſo verlie- be/ daß es um derſelben willen ſeines Heylandes reglen zu wider lebte: Wie nicht muͤglich ſeye/ daß der jenige das unſchuldige leben und leiden ſeines JEſu mit wah- rem glauben gefaſſet habe/ der nicht auch auff dem wege/ den er ihm vorgegangen/ ihm nach zu folgen trachte: Wie nicht muͤglich ſeye/ daß derjenige von grund der ſeelen glaube/ daß er von den ſuͤnden und der welt dienſt erloͤſet ſeye/ welcher denſel- ben ſo angelegenlich annoch dienet: und alſo insgeſamt/ wie in CHriſto JEſu ein neue creatur und ein rechtſchaffen weſen ſeye. Daher treibe ich gern den hertz- lichen eiffer der wahren Gottſeligkeit/ nicht eigenlich mit den bloſſen geboten oder trohen/ ſondern erweißthum/ wie ſolche aus dem ſeligmachenden glauben flieſſen muͤſſe.

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 3. Halle (Saale), 1702, S. 102. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken03_1702/120>, abgerufen am 22.11.2024.