Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.ARTIC. II. SECTIO XXXI. nehm machet: also gebraucht er sich offters bey denjenigen/ die er in weltli-ches elend gerathen lassen/ eben solcher geistlichen anfechtungen/ damit die weltliche daher entstehende traurigkeit nicht den geistlichen todt bey ihnen wir- cke/ so auff unterschiedliche weise geschehen/ auffs wenigste der nutze/ welchen GOtt durch jene auch zeitliche züchtigung intendiret/ verhindert/ und also göttlicher rath unkräfftig gemacht werden würde; sondern daß die dazu kom- mende geistliche versuchungen ein neues hülffs-mittel seyn/ der seelen ihre ausgestandene trübsaalen/ nach GOttes rath erst recht nützlich zu machen. So sind ohne das auch die allgemeine ursachen/ warum GOtt geistliche ver- suchungen über die seinige verhenget/ wo denselben in der furcht Gottes nach- gedacht wird/ also bewandt/ daß sie wol eine grosse weißheit/ und in dem so harten tractament, gleichwol eine gütige barmhertzigkeit des himmlischen Vaters gegen die seinige/ bezeugen. Wir lernen nicht nur alles weltliche so vielmehr verachten/ und die liebe desselben recht aus dem hertzen reissen/ wo wir uns in einem solchen stande finden/ da entweder alle weltliche herrlichkeit/ ehre/ reichthum und wollust/ wo wir sie in allem überfluß haben/ die angst unserer seelen nicht ein augenblick stillen oder mindern können/ also daß man auch solche anzusehen einen eckel bey sich spüret/ oder wo man solche nicht hat/ bey sich gleich wol empfindet/ daß in solcher seelen-angst/ ob wir sie auch nach verlangen haben möchten/ weder dero hoffnung/ noch besitz/ noch verheissung/ nicht zum trost der seelen genugsam seyn. Welche eigene erfahrung des un- vermögens/ so in allem zeitlichen sich findet/ einer seelen wol zu thun/ mehr als einiges anderes/ den werth desselben bey uns verringert/ und also die seele von solchem bande befreyet. Wir lernen allgemach unsern grund und trost/ nicht auff das fühlen und em- zuerken- O o o o o 3
ARTIC. II. SECTIO XXXI. nehm machet: alſo gebraucht er ſich offters bey denjenigen/ die er in weltli-ches elend gerathen laſſen/ eben ſolcher geiſtlichen anfechtungen/ damit die weltliche daher entſtehende traurigkeit nicht den geiſtlichen todt bey ihnẽ wir- cke/ ſo auff unterſchiedliche weiſe geſchehen/ auffs wenigſte der nutze/ welchen GOtt durch jene auch zeitliche zuͤchtigung intendiret/ verhindert/ und alſo goͤttlicher rath unkraͤfftig gemacht werden wuͤrde; ſondern daß die dazu kom- mende geiſtliche verſuchungen ein neues huͤlffs-mittel ſeyn/ der ſeelen ihre ausgeſtandene truͤbſaalen/ nach GOttes rath erſt recht nuͤtzlich zu machen. So ſind ohne das auch die allgemeine urſachen/ warum GOtt geiſtliche ver- ſuchungen uͤber die ſeinige verhenget/ wo denſelben in der furcht Gottes nach- gedacht wird/ alſo bewandt/ daß ſie wol eine groſſe weißheit/ und in dem ſo harten tractament, gleichwol eine guͤtige barmhertzigkeit des himmliſchen Vaters gegen die ſeinige/ bezeugen. Wir lernen nicht nur alles weltliche ſo vielmehr verachten/ und die liebe deſſelben recht aus dem hertzen reiſſen/ wo wir uns in einem ſolchen ſtande finden/ da entweder alle weltliche herrlichkeit/ ehre/ reichthum und wolluſt/ wo wir ſie in allem uͤberfluß haben/ die angſt unſerer ſeelen nicht ein augenblick ſtillen oder mindern koͤnnen/ alſo daß man auch ſolche anzuſehen einen eckel bey ſich ſpuͤret/ oder wo man ſolche nicht hat/ bey ſich gleich wol empfindet/ daß in ſolcher ſeelen-angſt/ ob wir ſie auch nach verlangen haben moͤchten/ weder dero hoffnung/ noch beſitz/ noch verheiſſung/ nicht zum troſt der ſeelen genugſam ſeyn. Welche eigene erfahrung des un- vermoͤgens/ ſo in allem zeitlichen ſich findet/ einer ſeelen wol zu thun/ mehr als einiges anderes/ den werth deſſelben bey uns verringert/ und alſo die ſeele von ſolchem bande befreyet. Wir lernen allgemach unſern grund und troſt/ nicht auff das fuͤhlen uñ em- zuerken- O o o o o 3
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ARTIC. II. SECTIO XXXI.
nehm machet: alſo gebraucht er ſich offters bey denjenigen/ die er in weltli-
ches elend gerathen laſſen/ eben ſolcher geiſtlichen anfechtungen/ damit die
weltliche daher entſtehende traurigkeit nicht den geiſtlichen todt bey ihnẽ wir-
cke/ ſo auff unterſchiedliche weiſe geſchehen/ auffs wenigſte der nutze/ welchen
GOtt durch jene auch zeitliche zuͤchtigung intendiret/ verhindert/ und alſo
goͤttlicher rath unkraͤfftig gemacht werden wuͤrde; ſondern daß die dazu kom-
mende geiſtliche verſuchungen ein neues huͤlffs-mittel ſeyn/ der ſeelen ihre
ausgeſtandene truͤbſaalen/ nach GOttes rath erſt recht nuͤtzlich zu machen.
So ſind ohne das auch die allgemeine urſachen/ warum GOtt geiſtliche ver-
ſuchungen uͤber die ſeinige verhenget/ wo denſelben in der furcht Gottes nach-
gedacht wird/ alſo bewandt/ daß ſie wol eine groſſe weißheit/ und in dem ſo
harten tractament, gleichwol eine guͤtige barmhertzigkeit des himmliſchen
Vaters gegen die ſeinige/ bezeugen. Wir lernen nicht nur alles weltliche ſo
vielmehr verachten/ und die liebe deſſelben recht aus dem hertzen reiſſen/ wo
wir uns in einem ſolchen ſtande finden/ da entweder alle weltliche herrlichkeit/
ehre/ reichthum und wolluſt/ wo wir ſie in allem uͤberfluß haben/ die angſt
unſerer ſeelen nicht ein augenblick ſtillen oder mindern koͤnnen/ alſo daß man
auch ſolche anzuſehen einen eckel bey ſich ſpuͤret/ oder wo man ſolche nicht hat/
bey ſich gleich wol empfindet/ daß in ſolcher ſeelen-angſt/ ob wir ſie auch nach
verlangen haben moͤchten/ weder dero hoffnung/ noch beſitz/ noch verheiſſung/
nicht zum troſt der ſeelen genugſam ſeyn. Welche eigene erfahrung des un-
vermoͤgens/ ſo in allem zeitlichen ſich findet/ einer ſeelen wol zu thun/ mehr als
einiges anderes/ den werth deſſelben bey uns verringert/ und alſo die ſeele
von ſolchem bande befreyet.
Wir lernen allgemach unſern grund und troſt/ nicht auff das fuͤhlen uñ em-
pfinden/ dabey noch die vernunfft ſich ſo viel einmiſchet/ und daſſelbe betruͤg-
lich machet/ ſondern auff den bloſſen glauben goͤttlichen worts gruͤnden: und
dem HErrn gleichſam blindlings auf ſein wort uns verlaſſen/ ohne daß wir
unſerm fuͤhlen nach/ bey uns das wenigſte finden/ darauf wir einige zuver-
ſicht ſetzen moͤchten. Wo es dahin kommet/ daß nicht nur ſich an ſtatt des
glaubens lauter unglauben unſerm fuͤhlen præſentiret/ ſondern auch unſer
gebet/ wie wirs bey uns finden/ mehr ſuͤnde ſcheinet/ als daß wir darvon ei-
nige ruhe der ſeelen erlangten. Wie viel ſolches nutze/ iſt etwa nicht ſo leicht
mit worten ausgetruckt/ als die erfahrung diejenige lehret/ die es ſelbſt
empfunden. Daher kan ich meinen hochgeehrten Herrn in GOTT es nah-
men verſichern/ wo er die gnade/ welche ihm GOTT auch in dieſer anfech-
tung erzeigen und beweiſen will/ gehorſamlich anzunehmen/ und zu
gebrauchen befliſſen ſeyn wird/ ſo werde er an derſelben eine der
groͤßten wolthaten/ ſo ihm die tage ſeines lebens erwieſen worden/
zuerken-
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