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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das fünffte Capitel.
und hertzlicher sie zu ihrem Gott bißher als vorhin wird geseuffzet und gebeten haben.
Vieleicht aber mag sie sagen/ sie habe ja nicht beten können vor solchem zweiffel und
unruhe ihrer seelen/ so ihr allen glauben und dessen freudigkeit benommen habe/ ohne
die ja das gebet todt seye. Sie wird sich aber auch noch erinnern/ von mir viel-
mal gehöret zu haben/ daß das rechte und brünstige gebet bestehe in dem feurigen
verlangen nach göttlicher gnade/ nicht aber blosser dinges in den mit ruhigem her-
tzen und empfindlicher andacht sprechenden worten/ oder in dergleichen ruhigen
nach einander folgenden gedancken: so ich zwahr freylich vor eine gnade in dem
gebet/ aber dasselbe auch ausser jenem müglich zu seyn/ erkenne. Wo sie nun in
sich gehet/ wird sie finden/ daß ihr hertz in solchem kampff fast unauff hörlich mit
dem verlangen und begierde erfüllet gewesen/ daß der HErr sich ihrer erbarmen/ ih-
ren kampff und schwachheit ansehen/ ihre zweiffel ihr benehmen/ sich ihr offenbah-
ren/ und ihr hertz gewiß machen wolle. Diese begierde und seuffzen darnach ist
ja tag und nacht in ihrer seele geblieben/ auch da sie so zureden nicht daran ge-
dacht/ und wenn sie denn austrücklich umb solche gnade gebeten/ so ist ja alles
solches schon vorher in ihrem hertzen gewesen/ und also da sie gemeinet/ wegen
der verstreueten gedancken/ sie könne nicht beten/ und sey keine andacht in ihr/
sind solche seuffzen und etwa stoß-gebete immerfort die allerkräfftigste gebet/ und
wol inbrünstiger gewesen/ als etwa/ wenn sie zu andernmalen gebetet/ da dasje-
nige/ was sie gebetet/ erst gleichsam bey dem gebet der seele vorgestellt/ und die
andacht und begierde darnach hat müssen erwecket werden. Jch hoffe auch/ diese
übung solle sie nun desto geschickter gemacht haben/ ihr lebtag so viel kräfftiger
aus ihrer seele zu beten und zu GOtt zu ruffen. Weil sie denn nun in hertzli-
cher überlegung ihres bißherigen zustandes in diesen und etwa andern stücken wahr-
hafftig finden wird/ wie viel gutes der HErr in diesem kampff an ihr erwiesen/
so hoffe ich/ es solle ihr eine unwidersprechliche überzeugung seyn/ daß GOTT
in dieser verhängnüß über sie gewißlich keine gedancken des zorns/ sondern der
gnaden/ und sie sich vielmehr daraus in seiner gnade zu stehen zu getrösten/ als
von ihm verstossen zu werden/ zu sorgen habe. Also meine geliebte/ sey sie ge-
trost in dem HErrn/ bleibe ihm treu/ und halte vollends in demjenigen aus/ wie
viel von solchem kampff übrig ist. Sie ruffe eiffrig zu ihrem GOtt/ aber/ wel-
ches sie wol in acht zunehmen hat/ nicht sowol umb völlige hinwegnehmung ih-
rer last/ und endigung ihres kampffs/ als welche wir noch nicht eben gewiß gött-
lichen willens zu seyn vorwissen/ als vielmehr umb seine gnade/ seinen künfftigen
beystand/ linderung der versuchung/ damit sie ihr nicht zu schwehr werde/ und
vollbringung seines willens in ihr/ dabey versichert/ daß sie nicht ehender zu
völliger überwindung ihrer anfechtung gelangen werde/ als wo sie sich von grund
der seelen resolviren könte/ die befreyung davon wider göttl, willen auch nicht ein-

mal

Das fuͤnffte Capitel.
und hertzlicher ſie zu ihrem Gott bißher als vorhin wird geſeuffzet und gebeten haben.
Vieleicht aber mag ſie ſagen/ ſie habe ja nicht beten koͤnnen vor ſolchem zweiffel und
unruhe ihrer ſeelen/ ſo ihr allen glauben und deſſen freudigkeit benommen habe/ ohne
die ja das gebet todt ſeye. Sie wird ſich aber auch noch erinnern/ von mir viel-
mal gehoͤret zu haben/ daß das rechte und bruͤnſtige gebet beſtehe in dem feurigen
verlangen nach goͤttlicher gnade/ nicht aber bloſſer dinges in den mit ruhigem her-
tzen und empfindlicher andacht ſprechenden worten/ oder in dergleichen ruhigen
nach einander folgenden gedancken: ſo ich zwahr freylich vor eine gnade in dem
gebet/ aber daſſelbe auch auſſer jenem muͤglich zu ſeyn/ erkenne. Wo ſie nun in
ſich gehet/ wird ſie finden/ daß ihr hertz in ſolchem kampff faſt unauff hoͤrlich mit
dem verlangen und begierde erfuͤllet geweſen/ daß der HErr ſich ihrer erbarmen/ ih-
ren kampff und ſchwachheit anſehen/ ihre zweiffel ihr benehmen/ ſich ihr offenbah-
ren/ und ihr hertz gewiß machen wolle. Dieſe begierde und ſeuffzen darnach iſt
ja tag und nacht in ihrer ſeele geblieben/ auch da ſie ſo zureden nicht daran ge-
dacht/ und wenn ſie denn austruͤcklich umb ſolche gnade gebeten/ ſo iſt ja alles
ſolches ſchon vorher in ihrem hertzen geweſen/ und alſo da ſie gemeinet/ wegen
der verſtreueten gedancken/ ſie koͤnne nicht beten/ und ſey keine andacht in ihr/
ſind ſolche ſeuffzen und etwa ſtoß-gebete immerfort die allerkraͤfftigſte gebet/ und
wol inbruͤnſtiger geweſen/ als etwa/ wenn ſie zu andernmalen gebetet/ da dasje-
nige/ was ſie gebetet/ erſt gleichſam bey dem gebet der ſeele vorgeſtellt/ und die
andacht und begierde darnach hat muͤſſen erwecket werden. Jch hoffe auch/ dieſe
uͤbung ſolle ſie nun deſto geſchickter gemacht haben/ ihr lebtag ſo viel kraͤfftiger
aus ihrer ſeele zu beten und zu GOtt zu ruffen. Weil ſie denn nun in hertzli-
cher uͤberlegung ihres bißherigen zuſtandes in dieſen und etwa andern ſtuͤcken wahr-
hafftig finden wird/ wie viel gutes der HErr in dieſem kampff an ihr erwieſen/
ſo hoffe ich/ es ſolle ihr eine unwiderſprechliche uͤberzeugung ſeyn/ daß GOTT
in dieſer verhaͤngnuͤß uͤber ſie gewißlich keine gedancken des zorns/ ſondern der
gnaden/ und ſie ſich vielmehr daraus in ſeiner gnade zu ſtehen zu getroͤſten/ als
von ihm verſtoſſen zu werden/ zu ſorgen habe. Alſo meine geliebte/ ſey ſie ge-
troſt in dem HErrn/ bleibe ihm treu/ und halte vollends in demjenigen aus/ wie
viel von ſolchem kampff uͤbrig iſt. Sie ruffe eiffrig zu ihrem GOtt/ aber/ wel-
ches ſie wol in acht zunehmen hat/ nicht ſowol umb voͤllige hinwegnehmung ih-
rer laſt/ und endigung ihres kampffs/ als welche wir noch nicht eben gewiß goͤtt-
lichen willens zu ſeyn vorwiſſen/ als vielmehr umb ſeine gnade/ ſeinen kuͤnfftigen
beyſtand/ linderung der verſuchung/ damit ſie ihr nicht zu ſchwehr werde/ und
vollbringung ſeines willens in ihr/ dabey verſichert/ daß ſie nicht ehender zu
voͤlliger uͤberwindung ihrer anfechtung gelangen werde/ als wo ſie ſich von grund
der ſeelen reſolviren koͤnte/ die befreyung davon wider goͤttl, willen auch nicht ein-

mal
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[792/0800] Das fuͤnffte Capitel. und hertzlicher ſie zu ihrem Gott bißher als vorhin wird geſeuffzet und gebeten haben. Vieleicht aber mag ſie ſagen/ ſie habe ja nicht beten koͤnnen vor ſolchem zweiffel und unruhe ihrer ſeelen/ ſo ihr allen glauben und deſſen freudigkeit benommen habe/ ohne die ja das gebet todt ſeye. Sie wird ſich aber auch noch erinnern/ von mir viel- mal gehoͤret zu haben/ daß das rechte und bruͤnſtige gebet beſtehe in dem feurigen verlangen nach goͤttlicher gnade/ nicht aber bloſſer dinges in den mit ruhigem her- tzen und empfindlicher andacht ſprechenden worten/ oder in dergleichen ruhigen nach einander folgenden gedancken: ſo ich zwahr freylich vor eine gnade in dem gebet/ aber daſſelbe auch auſſer jenem muͤglich zu ſeyn/ erkenne. Wo ſie nun in ſich gehet/ wird ſie finden/ daß ihr hertz in ſolchem kampff faſt unauff hoͤrlich mit dem verlangen und begierde erfuͤllet geweſen/ daß der HErr ſich ihrer erbarmen/ ih- ren kampff und ſchwachheit anſehen/ ihre zweiffel ihr benehmen/ ſich ihr offenbah- ren/ und ihr hertz gewiß machen wolle. Dieſe begierde und ſeuffzen darnach iſt ja tag und nacht in ihrer ſeele geblieben/ auch da ſie ſo zureden nicht daran ge- dacht/ und wenn ſie denn austruͤcklich umb ſolche gnade gebeten/ ſo iſt ja alles ſolches ſchon vorher in ihrem hertzen geweſen/ und alſo da ſie gemeinet/ wegen der verſtreueten gedancken/ ſie koͤnne nicht beten/ und ſey keine andacht in ihr/ ſind ſolche ſeuffzen und etwa ſtoß-gebete immerfort die allerkraͤfftigſte gebet/ und wol inbruͤnſtiger geweſen/ als etwa/ wenn ſie zu andernmalen gebetet/ da dasje- nige/ was ſie gebetet/ erſt gleichſam bey dem gebet der ſeele vorgeſtellt/ und die andacht und begierde darnach hat muͤſſen erwecket werden. Jch hoffe auch/ dieſe uͤbung ſolle ſie nun deſto geſchickter gemacht haben/ ihr lebtag ſo viel kraͤfftiger aus ihrer ſeele zu beten und zu GOtt zu ruffen. Weil ſie denn nun in hertzli- cher uͤberlegung ihres bißherigen zuſtandes in dieſen und etwa andern ſtuͤcken wahr- hafftig finden wird/ wie viel gutes der HErr in dieſem kampff an ihr erwieſen/ ſo hoffe ich/ es ſolle ihr eine unwiderſprechliche uͤberzeugung ſeyn/ daß GOTT in dieſer verhaͤngnuͤß uͤber ſie gewißlich keine gedancken des zorns/ ſondern der gnaden/ und ſie ſich vielmehr daraus in ſeiner gnade zu ſtehen zu getroͤſten/ als von ihm verſtoſſen zu werden/ zu ſorgen habe. Alſo meine geliebte/ ſey ſie ge- troſt in dem HErrn/ bleibe ihm treu/ und halte vollends in demjenigen aus/ wie viel von ſolchem kampff uͤbrig iſt. Sie ruffe eiffrig zu ihrem GOtt/ aber/ wel- ches ſie wol in acht zunehmen hat/ nicht ſowol umb voͤllige hinwegnehmung ih- rer laſt/ und endigung ihres kampffs/ als welche wir noch nicht eben gewiß goͤtt- lichen willens zu ſeyn vorwiſſen/ als vielmehr umb ſeine gnade/ ſeinen kuͤnfftigen beyſtand/ linderung der verſuchung/ damit ſie ihr nicht zu ſchwehr werde/ und vollbringung ſeines willens in ihr/ dabey verſichert/ daß ſie nicht ehender zu voͤlliger uͤberwindung ihrer anfechtung gelangen werde/ als wo ſie ſich von grund der ſeelen reſolviren koͤnte/ die befreyung davon wider goͤttl, willen auch nicht ein- mal

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 792. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/800>, abgerufen am 23.11.2024.