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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das dritte Capitel.
da aber solchen lästerungen christliche leute/ als der sachen besser kündig/
allezeit aus ihrem gewissen getrost widersprochen haben/ daß dergleichen
nicht gesuchet oder intendiret würde. Auff den erfolg aber einer solchen den
andern gleichsam abgenöthigten trennung/ würden so wol diese für lügner/
welche alles nur zu verbergen gesucht/ gehalten werden/ als hingegen die lä-
sterungen zu niederschlagung alles guten/ mit grossem schein triumphiren.
So viel bekenne ich gern/ daß die boßheit der fleischlichen in dem so genann-
ten geistlichen stand durch Gottes verhängnüß endlich wol dahin wachsen
möchte/ daß sie wircklich an einigen orten die fromme ausstossen/ und eine
trennung machen: wo wir aber ihnen dazu durch dergleichen gefährliche
dinge nicht ursach geben/ und nur von ihrer ungerechtigkeit leiden müssen/
so leiden wir alsdann vor GOTT mit gutem gewissen/ und vor allen unpar-
theyischen mit gutem zeugnüß der unschuld/ und trifft die gute sache deß-
wegen kein vorwurff/ wo man gleichsam aus einem Egypten mit gewalt
ausgetrieben würde. Dessen man dann zu erwarten/ nicht aber selbs das
ungemach der kirche zu befördern hat.

2. Hierzu kommet/ wo die sache auskommen solte/ daß alle religionen
insgesamt/ (dann keine solche heimliche communionen billiget) auff diejenige
loß stürmen würden/ die dergleichen thun/ ja nicht allein auff diese/ sondern
weil es heisset/ es seyen Pietisten/ die es thäten/ auff alle/ die wegen treibung
der thätlichen gottseligkeit unter solchem nahmen der welt verhaßt gemacht
worden sind. Ja es wird die welt sich freuen/ nunmehr/ was sie lange ver-
gebens gesuchet/ eine ursach gefunden zu haben/ diejenige des betrugs zu be-
schuldigen/ die sich bißher gestellet/ ob wären sie mit mund und hertzen unsrer
Evangelischen kirchen und ihrer lehr zugethan/ und nun in so wichtigem stück
nicht allein von derselben/ sondern auch allen andern religionen der Christen-
heit/ abwichen. Wie viel dieses niederschlagen/ und wie manche gute her-
tzen/ so auff gutem wege bereits gestanden/ es zurück treiben/ andre aber die
auch nahe bey dem reich GOttes gewesen/ abhalten/ und unzähliche ärger-
nüssen erwecken würde/ ist kaum auszudencken. Zwahr ist die sache GOt-
tes und dessen wahrheit wol wehrt/ ihrentwillen auch alle verfolgung mit
freuden auszustehen/ so dann wo sich jemand an dem Evangelio ärgert/ muß
es um der ursach willen zu treiben nicht unterlassen werden: aber alles sol-
ches gehet allein die verfolgungen und ärgernüssen an/ über die unzweiffenli-
che göttliche wahrheit/ und die jenige dinge/ welche unmüglich mit gutem ge-
wissen unterlassen werden können; da aber/ wie jenes noch im zweiffel stehet/
auffs wenigste solche communion auch von denen/ die sie verlangen möchten/
schwehrlich für bloß nothwendig wird ausgegeben werden.

3. Jch setze hiezu billich/ daß noch viel ander böses daraus entstehen

wird/

Das dritte Capitel.
da aber ſolchen laͤſterungen chriſtliche leute/ als der ſachen beſſer kuͤndig/
allezeit aus ihrem gewiſſen getroſt widerſprochen haben/ daß dergleichen
nicht geſuchet oder intendiret wuͤrde. Auff den erfolg aber einer ſolchen den
andern gleichſam abgenoͤthigten trennung/ wuͤrden ſo wol dieſe fuͤr luͤgner/
welche alles nur zu verbergen geſucht/ gehalten werden/ als hingegen die laͤ-
ſterungen zu niederſchlagung alles guten/ mit groſſem ſchein triumphiren.
So viel bekenne ich gern/ daß die boßheit der fleiſchlichen in dem ſo genann-
ten geiſtlichen ſtand durch Gottes verhaͤngnuͤß endlich wol dahin wachſen
moͤchte/ daß ſie wircklich an einigen orten die fromme ausſtoſſen/ und eine
trennung machen: wo wir aber ihnen dazu durch dergleichen gefaͤhrliche
dinge nicht urſach geben/ und nur von ihrer ungerechtigkeit leiden muͤſſen/
ſo leiden wir alsdann vor GOTT mit gutem gewiſſen/ und vor allen unpar-
theyiſchen mit gutem zeugnuͤß der unſchuld/ und trifft die gute ſache deß-
wegen kein vorwurff/ wo man gleichſam aus einem Egypten mit gewalt
ausgetrieben wuͤrde. Deſſen man dann zu erwarten/ nicht aber ſelbs das
ungemach der kirche zu befoͤrdern hat.

2. Hierzu kommet/ wo die ſache auskommen ſolte/ daß alle religionen
insgeſamt/ (dann keine ſolche heimliche communionen billiget) auff diejenige
loß ſtuͤrmen wuͤrden/ die dergleichen thun/ ja nicht allein auff dieſe/ ſondern
weil es heiſſet/ es ſeyen Pietiſten/ die es thaͤten/ auff alle/ die wegen treibung
der thaͤtlichen gottſeligkeit unter ſolchem nahmen der welt verhaßt gemacht
worden ſind. Ja es wird die welt ſich freuen/ nunmehr/ was ſie lange ver-
gebens geſuchet/ eine urſach gefunden zu haben/ diejenige des betrugs zu be-
ſchuldigen/ die ſich bißher geſtellet/ ob waͤren ſie mit mund und hertzen unſrer
Evangeliſchen kirchen und ihrer lehr zugethan/ und nun in ſo wichtigem ſtuͤck
nicht allein von derſelben/ ſondern auch allen andern religionen der Chriſten-
heit/ abwichen. Wie viel dieſes niederſchlagen/ und wie manche gute her-
tzen/ ſo auff gutem wege bereits geſtanden/ es zuruͤck treiben/ andre aber die
auch nahe bey dem reich GOttes geweſen/ abhalten/ und unzaͤhliche aͤrger-
nuͤſſen erwecken wuͤrde/ iſt kaum auszudencken. Zwahr iſt die ſache GOt-
tes und deſſen wahrheit wol wehrt/ ihrentwillen auch alle verfolgung mit
freuden auszuſtehen/ ſo dann wo ſich jemand an dem Evangelio aͤrgert/ muß
es um der urſach willen zu treiben nicht unterlaſſen werden: aber alles ſol-
ches gehet allein die verfolgungen und aͤrgernuͤſſen an/ uͤber die unzweiffenli-
che goͤttliche wahrheit/ und die jenige dinge/ welche unmuͤglich mit gutem ge-
wiſſen unterlaſſen werden koͤnnen; da aber/ wie jenes noch im zweiffel ſtehet/
auffs wenigſte ſolche communion auch von denen/ die ſie verlangen moͤchten/
ſchwehrlich fuͤr bloß nothwendig wird ausgegeben werden.

3. Jch ſetze hiezu billich/ daß noch viel ander boͤſes daraus entſtehen

wird/
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[62/0070] Das dritte Capitel. da aber ſolchen laͤſterungen chriſtliche leute/ als der ſachen beſſer kuͤndig/ allezeit aus ihrem gewiſſen getroſt widerſprochen haben/ daß dergleichen nicht geſuchet oder intendiret wuͤrde. Auff den erfolg aber einer ſolchen den andern gleichſam abgenoͤthigten trennung/ wuͤrden ſo wol dieſe fuͤr luͤgner/ welche alles nur zu verbergen geſucht/ gehalten werden/ als hingegen die laͤ- ſterungen zu niederſchlagung alles guten/ mit groſſem ſchein triumphiren. So viel bekenne ich gern/ daß die boßheit der fleiſchlichen in dem ſo genann- ten geiſtlichen ſtand durch Gottes verhaͤngnuͤß endlich wol dahin wachſen moͤchte/ daß ſie wircklich an einigen orten die fromme ausſtoſſen/ und eine trennung machen: wo wir aber ihnen dazu durch dergleichen gefaͤhrliche dinge nicht urſach geben/ und nur von ihrer ungerechtigkeit leiden muͤſſen/ ſo leiden wir alsdann vor GOTT mit gutem gewiſſen/ und vor allen unpar- theyiſchen mit gutem zeugnuͤß der unſchuld/ und trifft die gute ſache deß- wegen kein vorwurff/ wo man gleichſam aus einem Egypten mit gewalt ausgetrieben wuͤrde. Deſſen man dann zu erwarten/ nicht aber ſelbs das ungemach der kirche zu befoͤrdern hat. 2. Hierzu kommet/ wo die ſache auskommen ſolte/ daß alle religionen insgeſamt/ (dann keine ſolche heimliche communionen billiget) auff diejenige loß ſtuͤrmen wuͤrden/ die dergleichen thun/ ja nicht allein auff dieſe/ ſondern weil es heiſſet/ es ſeyen Pietiſten/ die es thaͤten/ auff alle/ die wegen treibung der thaͤtlichen gottſeligkeit unter ſolchem nahmen der welt verhaßt gemacht worden ſind. Ja es wird die welt ſich freuen/ nunmehr/ was ſie lange ver- gebens geſuchet/ eine urſach gefunden zu haben/ diejenige des betrugs zu be- ſchuldigen/ die ſich bißher geſtellet/ ob waͤren ſie mit mund und hertzen unſrer Evangeliſchen kirchen und ihrer lehr zugethan/ und nun in ſo wichtigem ſtuͤck nicht allein von derſelben/ ſondern auch allen andern religionen der Chriſten- heit/ abwichen. Wie viel dieſes niederſchlagen/ und wie manche gute her- tzen/ ſo auff gutem wege bereits geſtanden/ es zuruͤck treiben/ andre aber die auch nahe bey dem reich GOttes geweſen/ abhalten/ und unzaͤhliche aͤrger- nuͤſſen erwecken wuͤrde/ iſt kaum auszudencken. Zwahr iſt die ſache GOt- tes und deſſen wahrheit wol wehrt/ ihrentwillen auch alle verfolgung mit freuden auszuſtehen/ ſo dann wo ſich jemand an dem Evangelio aͤrgert/ muß es um der urſach willen zu treiben nicht unterlaſſen werden: aber alles ſol- ches gehet allein die verfolgungen und aͤrgernuͤſſen an/ uͤber die unzweiffenli- che goͤttliche wahrheit/ und die jenige dinge/ welche unmuͤglich mit gutem ge- wiſſen unterlaſſen werden koͤnnen; da aber/ wie jenes noch im zweiffel ſtehet/ auffs wenigſte ſolche communion auch von denen/ die ſie verlangen moͤchten/ ſchwehrlich fuͤr bloß nothwendig wird ausgegeben werden. 3. Jch ſetze hiezu billich/ daß noch viel ander boͤſes daraus entſtehen wird/

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 62. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/70>, abgerufen am 25.11.2024.