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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das fünffte Capitel.
orts haben werden/ so ihnen wol in ihren hertzen viele wehmuth offt erwecken
wird/ so zweifle doch nicht/ daß der HErr ihrer beyder umgang unter sich so viel
herrlicher segnen/ und dero gedult/ langmuth und gutem exempel nach und nach
auch andere/ etwa von denen/ welche jetzo noch entgegen sind/ schencken werde:
darumb mit flehen helffen will. Wie wir denn freylich alle/ die der HErr zu sich
zuziehen kräfftig angefangen hat/ wol ursach haben/ unser gebet tag und nacht zu-
sammen zusetzen: dann da der HErr hin und wieder seinem wort krafft giebet/
daß es in mehrere hertzen starck eintringet/ und durchbricht/ weiset der satan da-
gegen nicht allein seinen zorn/ sondern weil er sihet/ daß es seinem reich
mit ernst gelten solle/ wird er immer grimmiger werden/ und nichts unversucht las-
sen/ sich sester zusetzen/ umb seinen pallast in frieden zubewahren/ und was ihm
entrissen worden/ entweder zuuntertrucken/ oder wieder znrück zuziehen. Es wird
ihm darzu an weltlicher macht nicht mangeln/ auch eusserliche gewalt zu üben/
sondern es lässet sich darnach an/ daß er an meisten höffen alles/ vielleicht nicht
ohne succes/ versuchen werde/ den regenten allerley gefahr vorzubilden/ welche
nicht nur der gantzen kirchen/ sondern auch ihrem weltlichen staat/ bevorstehe/ wo
man nicht den neuerungen und scheinheiligkeit/ (dann mit diesen nahmen muß sich
alle wahre Gottseligkeit von denenjenigen beschimpffen lassen/ die gern auff ihren
alten hefen liegen bleiben/ und von dem rechtschaffenen wesen selbst nichts wis-
sen) bey zeiten steure/ und sich der verdrießlichen leute/ die alles nach ihrem kopff
eingerichtet haben wolten/ und alle andere verdammten/ loßmache. Gewiß dürffte
dieses das erste seyn/ worauff/ wann GOtt den eusserlichen frieden dem reich be-
schehren sollte/ mancher feinde der gottseligkeit anschläge werden gerichtet wer-
den/ sie auch zu dero vollstreckung ohnschwehr die meiste grosse bringen/ auch aus
derselben zahl diejenige/ die sonsten nicht böse sind/ aber in einen unwissenden eif-
fer bald gejagt werden können/ ihre gewalt/ in den gedancken/ die reine lehr
und kirch in sicherheit zusetzen/ in der that gegen dieselbe zu mißbrauchen: worzu
sie zubringen es denjenigen/ welche sie anhetzen/ auch an scheinbaren vorwänden
nicht mangeln wird/ von den mißtritten/ die etwa hier und dar von auch gutmei-
nenden seelen geschehen sind. Dieses stehet mir dermassen vor/ daß ich mich
nicht sicher gnug glaube/ sondern sorge/ es mögen auch diejenige/ auff die man
jetzo das meiste vertrauen noch setzet/ gar leicht auch umgestimmet werden/ und
uns nichts von weltlichem arm übrig bleiben/ worauff wir uns verlassen könten:
damit ja unser hertz nichts finde/ darauff es nur einiger maaßen ruhen möchte/
sondern zu dem HErrn allein fliehen müsse. Jch sorge aber/ es seye/ was von
eusserlicher gewalt uns bevorstehet/ noch nicht das vornehmste zufürchten/ sondern
der arge feind/ wie er zwahr bereits scheinet solches anzufangen/ werde es auch
auff andere wege angreiffen/ und darmit das gute theils spöhren/ theils verdäch-

tig

Das fuͤnffte Capitel.
orts haben werden/ ſo ihnen wol in ihren hertzen viele wehmuth offt erwecken
wird/ ſo zweifle doch nicht/ daß der HErr ihrer beyder umgang unter ſich ſo viel
herrlicher ſegnen/ und dero gedult/ langmuth und gutem exempel nach und nach
auch andere/ etwa von denen/ welche jetzo noch entgegen ſind/ ſchencken werde:
darumb mit flehen helffen will. Wie wir denn freylich alle/ die der HErr zu ſich
zuziehen kraͤfftig angefangen hat/ wol urſach haben/ unſer gebet tag und nacht zu-
ſammen zuſetzen: dann da der HErr hin und wieder ſeinem wort krafft giebet/
daß es in mehrere hertzen ſtarck eintringet/ und durchbricht/ weiſet der ſatan da-
gegen nicht allein ſeinen zorn/ ſondern weil er ſihet/ daß es ſeinem reich
mit ernſt gelten ſolle/ wird er immer grimmiger werden/ und nichts unverſucht laſ-
ſen/ ſich ſeſter zuſetzen/ umb ſeinen pallaſt in frieden zubewahren/ und was ihm
entriſſen worden/ entweder zuuntertrucken/ oder wieder znruͤck zuziehen. Es wird
ihm darzu an weltlicher macht nicht mangeln/ auch euſſerliche gewalt zu uͤben/
ſondern es laͤſſet ſich darnach an/ daß er an meiſten hoͤffen alles/ vielleicht nicht
ohne ſucces/ verſuchen werde/ den regenten allerley gefahr vorzubilden/ welche
nicht nur der gantzen kirchen/ ſondern auch ihrem weltlichen ſtaat/ bevorſtehe/ wo
man nicht den neuerungen und ſcheinheiligkeit/ (dann mit dieſen nahmen muß ſich
alle wahre Gottſeligkeit von denenjenigen beſchimpffen laſſen/ die gern auff ihren
alten hefen liegen bleiben/ und von dem rechtſchaffenen weſen ſelbſt nichts wiſ-
ſen) bey zeiten ſteure/ und ſich der verdrießlichen leute/ die alles nach ihrem kopff
eingerichtet haben wolten/ und alle andere verdam̃ten/ loßmache. Gewiß duͤrffte
dieſes das erſte ſeyn/ worauff/ wann GOtt den euſſerlichen frieden dem reich be-
ſchehren ſollte/ mancher feinde der gottſeligkeit anſchlaͤge werden gerichtet wer-
den/ ſie auch zu dero vollſtreckung ohnſchwehr die meiſte groſſe bringen/ auch aus
derſelben zahl diejenige/ die ſonſten nicht boͤſe ſind/ aber in einen unwiſſenden eif-
fer bald gejagt werden koͤnnen/ ihre gewalt/ in den gedancken/ die reine lehr
und kirch in ſicherheit zuſetzen/ in der that gegen dieſelbe zu mißbrauchen: worzu
ſie zubringen es denjenigen/ welche ſie anhetzen/ auch an ſcheinbaren vorwaͤnden
nicht mangeln wird/ von den mißtritten/ die etwa hier und dar von auch gutmei-
nenden ſeelen geſchehen ſind. Dieſes ſtehet mir dermaſſen vor/ daß ich mich
nicht ſicher gnug glaube/ ſondern ſorge/ es moͤgen auch diejenige/ auff die man
jetzo das meiſte vertrauen noch ſetzet/ gar leicht auch umgeſtimmet werden/ und
uns nichts von weltlichem arm uͤbrig bleiben/ worauff wir uns verlaſſen koͤnten:
damit ja unſer hertz nichts finde/ darauff es nur einiger maaßen ruhen moͤchte/
ſondern zu dem HErrn allein fliehen muͤſſe. Jch ſorge aber/ es ſeye/ was von
euſſerlicher gewalt uns bevorſtehet/ noch nicht das vornehmſte zufuͤrchten/ ſondern
der arge feind/ wie er zwahr bereits ſcheinet ſolches anzufangen/ werde es auch
auff andere wege angreiffen/ und darmit das gute theils ſpoͤhren/ theils verdaͤch-

tig
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[674/0682] Das fuͤnffte Capitel. orts haben werden/ ſo ihnen wol in ihren hertzen viele wehmuth offt erwecken wird/ ſo zweifle doch nicht/ daß der HErr ihrer beyder umgang unter ſich ſo viel herrlicher ſegnen/ und dero gedult/ langmuth und gutem exempel nach und nach auch andere/ etwa von denen/ welche jetzo noch entgegen ſind/ ſchencken werde: darumb mit flehen helffen will. Wie wir denn freylich alle/ die der HErr zu ſich zuziehen kraͤfftig angefangen hat/ wol urſach haben/ unſer gebet tag und nacht zu- ſammen zuſetzen: dann da der HErr hin und wieder ſeinem wort krafft giebet/ daß es in mehrere hertzen ſtarck eintringet/ und durchbricht/ weiſet der ſatan da- gegen nicht allein ſeinen zorn/ ſondern weil er ſihet/ daß es ſeinem reich mit ernſt gelten ſolle/ wird er immer grimmiger werden/ und nichts unverſucht laſ- ſen/ ſich ſeſter zuſetzen/ umb ſeinen pallaſt in frieden zubewahren/ und was ihm entriſſen worden/ entweder zuuntertrucken/ oder wieder znruͤck zuziehen. Es wird ihm darzu an weltlicher macht nicht mangeln/ auch euſſerliche gewalt zu uͤben/ ſondern es laͤſſet ſich darnach an/ daß er an meiſten hoͤffen alles/ vielleicht nicht ohne ſucces/ verſuchen werde/ den regenten allerley gefahr vorzubilden/ welche nicht nur der gantzen kirchen/ ſondern auch ihrem weltlichen ſtaat/ bevorſtehe/ wo man nicht den neuerungen und ſcheinheiligkeit/ (dann mit dieſen nahmen muß ſich alle wahre Gottſeligkeit von denenjenigen beſchimpffen laſſen/ die gern auff ihren alten hefen liegen bleiben/ und von dem rechtſchaffenen weſen ſelbſt nichts wiſ- ſen) bey zeiten ſteure/ und ſich der verdrießlichen leute/ die alles nach ihrem kopff eingerichtet haben wolten/ und alle andere verdam̃ten/ loßmache. Gewiß duͤrffte dieſes das erſte ſeyn/ worauff/ wann GOtt den euſſerlichen frieden dem reich be- ſchehren ſollte/ mancher feinde der gottſeligkeit anſchlaͤge werden gerichtet wer- den/ ſie auch zu dero vollſtreckung ohnſchwehr die meiſte groſſe bringen/ auch aus derſelben zahl diejenige/ die ſonſten nicht boͤſe ſind/ aber in einen unwiſſenden eif- fer bald gejagt werden koͤnnen/ ihre gewalt/ in den gedancken/ die reine lehr und kirch in ſicherheit zuſetzen/ in der that gegen dieſelbe zu mißbrauchen: worzu ſie zubringen es denjenigen/ welche ſie anhetzen/ auch an ſcheinbaren vorwaͤnden nicht mangeln wird/ von den mißtritten/ die etwa hier und dar von auch gutmei- nenden ſeelen geſchehen ſind. Dieſes ſtehet mir dermaſſen vor/ daß ich mich nicht ſicher gnug glaube/ ſondern ſorge/ es moͤgen auch diejenige/ auff die man jetzo das meiſte vertrauen noch ſetzet/ gar leicht auch umgeſtimmet werden/ und uns nichts von weltlichem arm uͤbrig bleiben/ worauff wir uns verlaſſen koͤnten: damit ja unſer hertz nichts finde/ darauff es nur einiger maaßen ruhen moͤchte/ ſondern zu dem HErrn allein fliehen muͤſſe. Jch ſorge aber/ es ſeye/ was von euſſerlicher gewalt uns bevorſtehet/ noch nicht das vornehmſte zufuͤrchten/ ſondern der arge feind/ wie er zwahr bereits ſcheinet ſolches anzufangen/ werde es auch auff andere wege angreiffen/ und darmit das gute theils ſpoͤhren/ theils verdaͤch- tig

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 674. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/682>, abgerufen am 23.11.2024.