Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.ARTIC. I. SECTIO XVI. stel- und übrige hirten-amt/ ob sie wol auch viel unterschied haben/ kommendoch in dem haupt-werck überein) 1. Corint. 4/ 1. dafür halte uns jeder- mann/ nemlich für Christus diener und haußhalter über GOttes ge- heimnüß. Wie ihnen also die predigt des Evangelii anvertrauet ist/ dero sich kein anderer zu ihrem praejudiz anmassen solle/ also auch die austheilung der H. Sacramenten. Nicht zwahr/ daß sie in solchem werck eigenmächtig verfahren möchten/ dann wie sie GOttes diener darinnen sind/ so sind sie auch zugleich darinnen der kirchen diener/ die ihnen als die hauß-mutter die auffsicht und sorge der geistlichen haußhaltung anvertrauet hat/ daß sie in derselben nach der ordnung GOttes verfahren sollen/ aber in zweiffelhafften fällen die kirche selbs darüber zu hören haben. Hingegen ist der zuhörer amt Hebr. 13/ 17. daß sie gehorchen ihren Lehrern/ und ihnen folgen: daher sich von denselben in der sache ihres heils regieren lassen/ mit dieser eini- gen ausnahm/ daß sie ihnen darinnen nicht gehorchen/ wo sie sie von göttli- cher ordnung auff sich selbs und eigne autorität führen wolten. Sonsten ists billich/ daß sie ihnen nicht in das amt greiffen/ noch dasjenige/ was der HErr und seine braut die kirche/ ihnen anvertrauet hat/ zu sich ziehen. Es ist auch die weißheit solcher ordnung/ die Christus in der kirchen angestellet hat/ so offenbar/ daß sie jeder/ wer nur acht geben will/ erkennen muß. Und gedencke man selbs/ was in der kirche vor eine verwirrung und entheiligung aller hei- ligen ordnungen erfolgen würde/ wo allerdings keine Vorsteher/ die doch das gantze geistliche wesen zuregiren hätten/ sich fänden. Und wie verständige leute das regiment eines tyrannen/ wie ungerecht es auch ist/ noch leidlicher halten/ als den zustand eines orts/ da gar keine obrigkeit wäre/ und jeglicher nach seinem willen leben möchte; also erfahren wir zwahr mit betrübnüß/ wie viel schaden und unordnung in der kirchen entstehe/ wo das predigamt nicht so bewandt ist/ wie es seyn solle/ und also die/ welche Regierer seyn solten/ weder den willen des HErrn recht verstehen/ noch denselben treulich zu werck zu richten beflissen sind/ sondern wol gar sich ihrer gewalt mißbrauchen: aber ich sorge/ das elend würde noch grösser seyn/ wo gar keine vorsteher wären/ und jeglicher allein nach seinem gutdüncken mit göttlichen dingen umginge. Daß aber absonderlich zu dieser gewalt des predigamts die verwaltung des heiligen abendmahls gehöre/ ist nicht allein die allgemeine ursach/ weil auch dieses Sacrament ein siegel der gnaden/ der predigt/ und des amts der versöh- nung/ so sie tragen/ 2. Cor 5/ 19. ist; sondern auch absonderlich/ weil obge- dachter massen in demselben die vereinigung der gemeinde stehet/ daher der- jenige/ welcher noch ein glied der gemeinde ist/ zu demselben Sacrament das recht hat/ hingegen kein anderer darzu verstattet werden solte: deswegen wel- H 2
ARTIC. I. SECTIO XVI. ſtel- und uͤbrige hirten-amt/ ob ſie wol auch viel unterſchied haben/ kommendoch in dem haupt-werck uͤberein) 1. Corint. 4/ 1. dafuͤr halte uns jeder- mann/ nemlich fuͤr Chriſtus diener und haußhalter uͤber GOttes ge- heimnuͤß. Wie ihnen alſo die predigt des Evangelii anvertrauet iſt/ dero ſich kein anderer zu ihrem præjudiz anmaſſen ſolle/ alſo auch die austheilung der H. Sacramenten. Nicht zwahr/ daß ſie in ſolchem werck eigenmaͤchtig verfahren moͤchten/ dann wie ſie GOttes diener darinnen ſind/ ſo ſind ſie auch zugleich darinnen der kirchen diener/ die ihnen als die hauß-mutter die auffſicht und ſorge der geiſtlichen haußhaltung anvertrauet hat/ daß ſie in derſelben nach der ordnung GOttes verfahren ſollen/ aber in zweiffelhafften faͤllen die kirche ſelbs daruͤber zu hoͤren haben. Hingegen iſt der zuhoͤrer amt Hebr. 13/ 17. daß ſie gehorchen ihren Lehrern/ und ihnen folgen: daher ſich von denſelben in der ſache ihres heils regieren laſſen/ mit dieſer eini- gen ausnahm/ daß ſie ihnen darinnen nicht gehorchen/ wo ſie ſie von goͤttli- cher ordnung auff ſich ſelbs und eigne autoritaͤt fuͤhren wolten. Sonſten iſts billich/ daß ſie ihnen nicht in das amt greiffen/ noch dasjenige/ was der HErr und ſeine braut die kirche/ ihnen anvertrauet hat/ zu ſich ziehen. Es iſt auch die weißheit ſolcher ordnung/ die Chriſtus in der kirchen angeſtellet hat/ ſo offenbar/ daß ſie jeder/ wer nur acht geben will/ erkennen muß. Und gedencke man ſelbs/ was in der kirche vor eine verwirrung und entheiligung aller hei- ligen ordnungen erfolgen wuͤrde/ wo allerdings keine Vorſteher/ die doch das gantze geiſtliche weſen zuregiren haͤtten/ ſich faͤnden. Und wie verſtaͤndige leute das regiment eines tyrannen/ wie ungerecht es auch iſt/ noch leidlicher halten/ als den zuſtand eines oꝛts/ da gar keine obꝛigkeit waͤꝛe/ uñ jeglicher nach ſeinem willen leben moͤchte; alſo erfahren wir zwahr mit betruͤbnuͤß/ wie viel ſchaden uñ unordnung in der kirchen entſtehe/ wo das predigamt nicht ſo bewandt iſt/ wie es ſeyn ſolle/ und alſo die/ welche Regierer ſeyn ſolten/ weder den willen des HErꝛn recht verſtehen/ noch denſelben treulich zu werck zu richten befliſſen ſind/ ſondern wol gar ſich ihrer gewalt mißbrauchen: aber ich ſorge/ das elend wuͤrde noch groͤſſer ſeyn/ wo gar keine vorſteher waͤren/ und jeglicher allein nach ſeinem gutduͤncken mit goͤttlichen dingen umginge. Daß aber abſonderlich zu dieſer gewalt des predigamts die verwaltung des heiligen abendmahls gehoͤre/ iſt nicht allein die allgemeine urſach/ weil auch dieſes Sacrament ein ſiegel der gnaden/ der predigt/ und des amts der verſoͤh- nung/ ſo ſie tragen/ 2. Cor 5/ 19. iſt; ſondern auch abſonderlich/ weil obge- dachter maſſen in demſelben die vereinigung der gemeinde ſtehet/ daher der- jenige/ welcher noch ein glied der gemeinde iſt/ zu demſelben Sacrament das recht hat/ hingegen kein anderer darzu verſtattet werden ſolte: deswegen wel- H 2
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ARTIC. I. SECTIO XVI.
ſtel- und uͤbrige hirten-amt/ ob ſie wol auch viel unterſchied haben/ kommen
doch in dem haupt-werck uͤberein) 1. Corint. 4/ 1. dafuͤr halte uns jeder-
mann/ nemlich fuͤr Chriſtus diener und haußhalter uͤber GOttes ge-
heimnuͤß. Wie ihnen alſo die predigt des Evangelii anvertrauet iſt/ dero
ſich kein anderer zu ihrem præjudiz anmaſſen ſolle/ alſo auch die austheilung
der H. Sacramenten. Nicht zwahr/ daß ſie in ſolchem werck eigenmaͤchtig
verfahren moͤchten/ dann wie ſie GOttes diener darinnen ſind/ ſo ſind ſie
auch zugleich darinnen der kirchen diener/ die ihnen als die hauß-mutter die
auffſicht und ſorge der geiſtlichen haußhaltung anvertrauet hat/ daß ſie in
derſelben nach der ordnung GOttes verfahren ſollen/ aber in zweiffelhafften
faͤllen die kirche ſelbs daruͤber zu hoͤren haben. Hingegen iſt der zuhoͤrer amt
Hebr. 13/ 17. daß ſie gehorchen ihren Lehrern/ und ihnen folgen:
daher ſich von denſelben in der ſache ihres heils regieren laſſen/ mit dieſer eini-
gen ausnahm/ daß ſie ihnen darinnen nicht gehorchen/ wo ſie ſie von goͤttli-
cher ordnung auff ſich ſelbs und eigne autoritaͤt fuͤhren wolten. Sonſten iſts
billich/ daß ſie ihnen nicht in das amt greiffen/ noch dasjenige/ was der HErr
und ſeine braut die kirche/ ihnen anvertrauet hat/ zu ſich ziehen. Es iſt auch
die weißheit ſolcher ordnung/ die Chriſtus in der kirchen angeſtellet hat/ ſo
offenbar/ daß ſie jeder/ wer nur acht geben will/ erkennen muß. Und gedencke
man ſelbs/ was in der kirche vor eine verwirrung und entheiligung aller hei-
ligen ordnungen erfolgen wuͤrde/ wo allerdings keine Vorſteher/ die doch das
gantze geiſtliche weſen zuregiren haͤtten/ ſich faͤnden. Und wie verſtaͤndige leute
das regiment eines tyrannen/ wie ungerecht es auch iſt/ noch leidlicher halten/
als den zuſtand eines oꝛts/ da gar keine obꝛigkeit waͤꝛe/ uñ jeglicher nach ſeinem
willen leben moͤchte; alſo erfahren wir zwahr mit betruͤbnuͤß/ wie viel ſchaden
uñ unordnung in der kirchen entſtehe/ wo das predigamt nicht ſo bewandt iſt/
wie es ſeyn ſolle/ und alſo die/ welche Regierer ſeyn ſolten/ weder den willen
des HErꝛn recht verſtehen/ noch denſelben treulich zu werck zu richten befliſſen
ſind/ ſondern wol gar ſich ihrer gewalt mißbrauchen: aber ich ſorge/ das
elend wuͤrde noch groͤſſer ſeyn/ wo gar keine vorſteher waͤren/ und jeglicher
allein nach ſeinem gutduͤncken mit goͤttlichen dingen umginge. Daß aber
abſonderlich zu dieſer gewalt des predigamts die verwaltung des heiligen
abendmahls gehoͤre/ iſt nicht allein die allgemeine urſach/ weil auch dieſes
Sacrament ein ſiegel der gnaden/ der predigt/ und des amts der verſoͤh-
nung/ ſo ſie tragen/ 2. Cor 5/ 19. iſt; ſondern auch abſonderlich/ weil obge-
dachter maſſen in demſelben die vereinigung der gemeinde ſtehet/ daher der-
jenige/ welcher noch ein glied der gemeinde iſt/ zu demſelben Sacrament das
recht hat/ hingegen kein anderer darzu verſtattet werden ſolte: deswegen
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