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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das vierdte Capitel.
wenn Titius die sache ihren hohen anverwandten anbringen will/ dabey sie
dergleichen auch zu thun/ und die ursachen/ warum sie die verlöbnüß gethan/
und was sie solche zu vollziehen antreibe/ auch weßwegen sie so lange solches
geheim zu halten bey sich nöthig befunden/ bescheidenlich vorzustellen/ und
dessen/ wozu sie die noth jetzo gebracht/ vergebung zu bitten hat/ sich an einen
andern sichern ort begebe/ und daselbs so wol sie als Titius einige zeit einer
antwort erwarte. Jedoch hielte ich nicht nöthig/ was ferner in dem vor-
schlag folget/ daß er sich erst bey der hohen Obrigkeit solcher verwandten zum
recht anbiete/ als der nichts erst mit recht von ihnen zu suchen hat/ sondern sich
vornimmet dasjenige/ dazu er allerdings befugt zu seyn sich ver sichert hält/
ins werck zu richten/ da denn gnug ist bereit zu seyn/ wo man anderseits darü-
ber angefochten werden solte/ zu recht zu stehen. Auf solche gethane ansu-
chung folgt nun entweder eine antwort oder nicht. Folget keine inner einer
solchen zeit/ welche nach vernünfftigem ermessen zur erwartung gnug gewe-
sen/ so wird solches stillschweigen billich also angenommen/ daß zum wenigsten
die anverwandte sich dawider zu regen nicht gesonnen/ welches so wol/ als da
sie ihren consens einschicken/ Titio und der Fräulein dazu gnug seyn kan/ ihre
intention zu bewerckstelligen. Solte aber eine widrige antwort folgen/ und
sie die sache bloß dahin zerrissen haben wollen/ und deßwegen an die höhere
Obrigkeit provociren/ so hat alsdann Titius seine rechtmäßige sache zu trei-
ben/ und den ausgang zu erwarten. Wiewol dieser letztere fall nicht wol zu
vermuthen/ sondern eher zu gedencken ist/ daß die anverwandten keine ant-
wort geben werden/ nicht nur/ weil sie hoffentlich selbs in ihrem gewissen der
gültigkeit der verlöbnüß sich nach eingenommenen allen umständen überzeugt
befinden/ und also dasselbe nicht werden mit verhindernüß und trennung des-
sen/ was nunmehr göttliche ordnung beysammen haben will/ verletzen wollen/
sondern weil sie vernünfftig selbs sehen können/ daß ihre widersetzung bey ei-
nem gerechten gericht nichts ausrichten/ oder etwas erhalten werde. Jn
welchem fall man lieber eine sache in der stille geschehen lässet/ als sie durch
vergebens bestreiten nur desto kundbarer macht/ und zu allerley reden ursach
gibet. Jch bekenne aber/ daß hierinnen ein christlicher Jurist/ welcher/ was
die art der processe erfordert/ verstehet/ klüglicher als von mir geschehen/ zu ra-
then vermögen wird. Dieses bemercke allein noch/ daß ich gestehe/ was auch
in der ratione dubitandi stehet/ daß jeder und also auch Titius, da er ihm eine
zusage will gehalten wissen/ an seiner seite dahin trachten muß/ daß solche voll-
ziehung derselben ohne sünde und ärgernüß geschehen möge. Es ist aber in
dem von mir einfältig gethanen vorschlag nichts sündliches noch ärgerliches/
man wolte denn dasjenige vor ärgerlich halten/ worüber leute unterschiedli-
che urtheil fällen: So aber von dem/ welcher sich seines rechtens braucht/ nur

aber

Das vierdte Capitel.
wenn Titius die ſache ihren hohen anverwandten anbringen will/ dabey ſie
dergleichen auch zu thun/ und die urſachen/ warum ſie die verloͤbnuͤß gethan/
und was ſie ſolche zu vollziehen antreibe/ auch weßwegen ſie ſo lange ſolches
geheim zu halten bey ſich noͤthig befunden/ beſcheidenlich vorzuſtellen/ und
deſſen/ wozu ſie die noth jetzo gebracht/ vergebung zu bitten hat/ ſich an einen
andern ſichern ort begebe/ und daſelbs ſo wol ſie als Titius einige zeit einer
antwort erwarte. Jedoch hielte ich nicht noͤthig/ was ferner in dem vor-
ſchlag folget/ daß er ſich erſt bey der hohen Obrigkeit ſolcher verwandten zum
recht anbiete/ als der nichts erſt mit recht von ihnen zu ſuchen hat/ ſondern ſich
vornimmet dasjenige/ dazu er allerdings befugt zu ſeyn ſich ver ſichert haͤlt/
ins werck zu richten/ da denn gnug iſt bereit zu ſeyn/ wo man anderſeits daruͤ-
ber angefochten werden ſolte/ zu recht zu ſtehen. Auf ſolche gethane anſu-
chung folgt nun entweder eine antwort oder nicht. Folget keine inner einer
ſolchen zeit/ welche nach vernuͤnfftigem ermeſſen zur erwartung gnug gewe-
ſen/ ſo wird ſolches ſtillſchweigen billich alſo angenommen/ daß zum wenigſten
die anverwandte ſich dawider zu regen nicht geſonnen/ welches ſo wol/ als da
ſie ihren conſens einſchicken/ Titio und der Fraͤulein dazu gnug ſeyn kan/ ihre
intention zu bewerckſtelligen. Solte aber eine widrige antwort folgen/ und
ſie die ſache bloß dahin zerriſſen haben wollen/ und deßwegen an die hoͤhere
Obrigkeit provociren/ ſo hat alsdann Titius ſeine rechtmaͤßige ſache zu trei-
ben/ und den ausgang zu erwarten. Wiewol dieſer letztere fall nicht wol zu
vermuthen/ ſondern eher zu gedencken iſt/ daß die anverwandten keine ant-
wort geben werden/ nicht nur/ weil ſie hoffentlich ſelbs in ihrem gewiſſen der
guͤltigkeit der verloͤbnuͤß ſich nach eingenommenen allen umſtaͤnden uͤberzeugt
befinden/ und alſo daſſelbe nicht werden mit verhindernuͤß und trennung deſ-
ſen/ was nunmehr goͤttliche ordnung beyſammen haben will/ verletzen wollen/
ſondern weil ſie vernuͤnfftig ſelbs ſehen koͤnnen/ daß ihre widerſetzung bey ei-
nem gerechten gericht nichts ausrichten/ oder etwas erhalten werde. Jn
welchem fall man lieber eine ſache in der ſtille geſchehen laͤſſet/ als ſie durch
vergebens beſtreiten nur deſto kundbarer macht/ und zu allerley reden urſach
gibet. Jch bekenne aber/ daß hierinnen ein chriſtlicher Juriſt/ welcher/ was
die art der proceſſe erfordert/ verſtehet/ kluͤglicher als von mir geſchehen/ zu ra-
then vermoͤgen wird. Dieſes bemercke allein noch/ daß ich geſtehe/ was auch
in der ratione dubitandi ſtehet/ daß jeder und alſo auch Titius, da er ihm eine
zuſage will gehalten wiſſen/ an ſeiner ſeite dahin trachten muß/ daß ſolche voll-
ziehung derſelben ohne ſuͤnde und aͤrgernuͤß geſchehen moͤge. Es iſt aber in
dem von mir einfaͤltig gethanen vorſchlag nichts ſuͤndliches noch aͤrgerliches/
man wolte denn dasjenige vor aͤrgerlich halten/ woruͤber leute unterſchiedli-
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[582/0590] Das vierdte Capitel. wenn Titius die ſache ihren hohen anverwandten anbringen will/ dabey ſie dergleichen auch zu thun/ und die urſachen/ warum ſie die verloͤbnuͤß gethan/ und was ſie ſolche zu vollziehen antreibe/ auch weßwegen ſie ſo lange ſolches geheim zu halten bey ſich noͤthig befunden/ beſcheidenlich vorzuſtellen/ und deſſen/ wozu ſie die noth jetzo gebracht/ vergebung zu bitten hat/ ſich an einen andern ſichern ort begebe/ und daſelbs ſo wol ſie als Titius einige zeit einer antwort erwarte. Jedoch hielte ich nicht noͤthig/ was ferner in dem vor- ſchlag folget/ daß er ſich erſt bey der hohen Obrigkeit ſolcher verwandten zum recht anbiete/ als der nichts erſt mit recht von ihnen zu ſuchen hat/ ſondern ſich vornimmet dasjenige/ dazu er allerdings befugt zu ſeyn ſich ver ſichert haͤlt/ ins werck zu richten/ da denn gnug iſt bereit zu ſeyn/ wo man anderſeits daruͤ- ber angefochten werden ſolte/ zu recht zu ſtehen. Auf ſolche gethane anſu- chung folgt nun entweder eine antwort oder nicht. Folget keine inner einer ſolchen zeit/ welche nach vernuͤnfftigem ermeſſen zur erwartung gnug gewe- ſen/ ſo wird ſolches ſtillſchweigen billich alſo angenommen/ daß zum wenigſten die anverwandte ſich dawider zu regen nicht geſonnen/ welches ſo wol/ als da ſie ihren conſens einſchicken/ Titio und der Fraͤulein dazu gnug ſeyn kan/ ihre intention zu bewerckſtelligen. Solte aber eine widrige antwort folgen/ und ſie die ſache bloß dahin zerriſſen haben wollen/ und deßwegen an die hoͤhere Obrigkeit provociren/ ſo hat alsdann Titius ſeine rechtmaͤßige ſache zu trei- ben/ und den ausgang zu erwarten. Wiewol dieſer letztere fall nicht wol zu vermuthen/ ſondern eher zu gedencken iſt/ daß die anverwandten keine ant- wort geben werden/ nicht nur/ weil ſie hoffentlich ſelbs in ihrem gewiſſen der guͤltigkeit der verloͤbnuͤß ſich nach eingenommenen allen umſtaͤnden uͤberzeugt befinden/ und alſo daſſelbe nicht werden mit verhindernuͤß und trennung deſ- ſen/ was nunmehr goͤttliche ordnung beyſammen haben will/ verletzen wollen/ ſondern weil ſie vernuͤnfftig ſelbs ſehen koͤnnen/ daß ihre widerſetzung bey ei- nem gerechten gericht nichts ausrichten/ oder etwas erhalten werde. Jn welchem fall man lieber eine ſache in der ſtille geſchehen laͤſſet/ als ſie durch vergebens beſtreiten nur deſto kundbarer macht/ und zu allerley reden urſach gibet. Jch bekenne aber/ daß hierinnen ein chriſtlicher Juriſt/ welcher/ was die art der proceſſe erfordert/ verſtehet/ kluͤglicher als von mir geſchehen/ zu ra- then vermoͤgen wird. Dieſes bemercke allein noch/ daß ich geſtehe/ was auch in der ratione dubitandi ſtehet/ daß jeder und alſo auch Titius, da er ihm eine zuſage will gehalten wiſſen/ an ſeiner ſeite dahin trachten muß/ daß ſolche voll- ziehung derſelben ohne ſuͤnde und aͤrgernuͤß geſchehen moͤge. Es iſt aber in dem von mir einfaͤltig gethanen vorſchlag nichts ſuͤndliches noch aͤrgerliches/ man wolte denn dasjenige vor aͤrgerlich halten/ woruͤber leute unterſchiedli- che urtheil faͤllen: So aber von dem/ welcher ſich ſeines rechtens braucht/ nur aber

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 582. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/590>, abgerufen am 15.08.2024.