Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.SECTIO XIII. Jch heisse das heimliche verlöbnüß/ das da geschihet hinter wissen undwillen derjenigen/ so die oberhand haben/ und die ehe zu stissten recht und macht haben/ als vater/ mutter/ und was an ihrer statt seyn mag. Denn ob gleich tausend zeugen bey einem heimlichen verlöbnüß wä- ren/ so es doch hinter wissen und willen der eltern geschehe/ sollen sie alle tausend nur für einen mund gerechnet seyn/ als die ohne zuthun ordentlicher und offentlicher macht solches meuchlings und im finstern helffen anfahen/ und nicht im liecht handeln. Dieser fehler war nun freylich an Titii erster verlöbnüß/ welcher ich auch deswegen oben die bün- digkeit selbs abgesprochen habe. Dergleichen aber mögen wir von der an- dern verlöbnüß/ so erst nach der eltern todt erfolget ist/ nicht sagen/ weil da- mal die Fräulein nunmehr ihrer eigenen gewalt gewesen. Was aber die blosse eigentliche clandestinität anlangt/ so darinnen bestehet/ wann zwo per- sonen/ so beyde ihrer selbs mächtig sind/ sich ohne beyseyn anderer zeugen mit einander heimlich verloben/ welche bewandnüß es mit gegenwärtigem fall hat/ so ist dieselbe keine solche hindernüß/ die aus göttlichen oder allgemeinen rechten herkäme/ sondern wo ein eheverlöbnüß deswegen vernichtet werden solle/ muß es krafft der absonderlichen kirchen-constitution und gesetze gesche- hen: und also die personen solcher sondern kirchen-ordnung unterworffen seyn. Da ich aber nicht weiß/ auch schwehrlich vermuthe/ daß Titius und die Fräulein an unsrer Sächsischen oder dergleichen kirchen-ordnung/ worin- nen dergleichen verlöbnüssen vor unbündig erkant werden/ verbunden seyen. Jch wolte anbey sehr zweiffeln/ ob leicht einiges Consistorium dergleichen heimliche verlöbnüß/ so mit eyd bestärcket worden/ um der clandestinität willen wieder auffheben würde/ indem die heiligkeit des eydes billich vor- tringet/ der sonsten ob wol aus billigen und wichtigen ursachen gemachten verordnung/ daß nothwendig zeugen erfordert werden. Denn was anlangt diejenige versprüche/ so wider der noch lebenden eltern willen geschehen/ daß dieselbe/ ob sie auch mit eyd bekräfftiget sind/ cassirt und unbündig erklährt werden/ wie bey Carpz. Jurisprud. Consist. 2, 3, 58. zu sehen/ kommt aus der besondern ursach her/ weil sie wider die von GOtt selbs bekräfftigte autori- tät der eltern streiten/ daher ohne krafft sind/ welches wir eben nicht so wol sagen mögen von denen eyden/ welche bey einem solchen actu geschehen/ denn es nur an einiger formalität und solennität/ nemlich der zeugen/ manglet/ und der sonsten in seiner natur richtig ist. Hieraus hoffe klahr zu erhellen/ daß einmal das verlöbnüß Titii mit schei- D d d d 2
SECTIO XIII. Jch heiſſe das heimliche verloͤbnuͤß/ das da geſchihet hinter wiſſen undwillen derjenigen/ ſo die oberhand haben/ und die ehe zu ſtiſſten recht und macht haben/ als vater/ mutter/ und was an ihrer ſtatt ſeyn mag. Denn ob gleich tauſend zeugen bey einem heimlichen verloͤbnuͤß waͤ- ren/ ſo es doch hinter wiſſen und willen der eltern geſchehe/ ſollen ſie alle tauſend nur fuͤr einen mund gerechnet ſeyn/ als die ohne zuthun ordentlicher und offentlicher macht ſolches meuchlings und im finſtern helffen anfahen/ und nicht im liecht handeln. Dieſer fehler war nun freylich an Titii erſter verloͤbnuͤß/ welcher ich auch deswegen oben die buͤn- digkeit ſelbs abgeſprochen habe. Dergleichen aber moͤgen wir von der an- dern verloͤbnuͤß/ ſo erſt nach der eltern todt erfolget iſt/ nicht ſagen/ weil da- mal die Fraͤulein nunmehr ihrer eigenen gewalt geweſen. Was aber die bloſſe eigentliche clandeſtinitaͤt anlangt/ ſo darinnen beſtehet/ wann zwo per- ſonen/ ſo beyde ihrer ſelbs maͤchtig ſind/ ſich ohne beyſeyn anderer zeugen mit einander heimlich verloben/ welche bewandnuͤß es mit gegenwaͤrtigem fall hat/ ſo iſt dieſelbe keine ſolche hindernuͤß/ die aus goͤttlichen oder allgemeinen rechten herkaͤme/ ſondern wo ein eheverloͤbnuͤß deswegen vernichtet werden ſolle/ muß es krafft der abſonderlichen kirchen-conſtitution und geſetze geſche- hen: und alſo die perſonen ſolcher ſondern kirchen-ordnung unterworffen ſeyn. Da ich aber nicht weiß/ auch ſchwehrlich vermuthe/ daß Titius und die Fraͤulein an unſrer Saͤchſiſchen oder dergleichen kirchen-ordnung/ worin- nen dergleichen verloͤbnuͤſſen vor unbuͤndig erkant werden/ verbunden ſeyen. Jch wolte anbey ſehr zweiffeln/ ob leicht einiges Conſiſtorium dergleichen heimliche verloͤbnuͤß/ ſo mit eyd beſtaͤrcket worden/ um der clandeſtinitaͤt willen wieder auffheben wuͤrde/ indem die heiligkeit des eydes billich vor- tringet/ der ſonſten ob wol aus billigen und wichtigen urſachen gemachten verordnung/ daß nothwendig zeugen erfordert werden. Denn was anlangt diejenige verſpruͤche/ ſo wider der noch lebenden eltern willen geſchehen/ daß dieſelbe/ ob ſie auch mit eyd bekraͤfftiget ſind/ caſſirt und unbuͤndig erklaͤhrt werden/ wie bey Carpz. Jurisprud. Conſiſt. 2, 3, 58. zu ſehen/ kommt aus der beſondern urſach her/ weil ſie wider die von GOtt ſelbs bekraͤfftigte autori- taͤt der eltern ſtreiten/ daher ohne krafft ſind/ welches wir eben nicht ſo wol ſagen moͤgen von denen eyden/ welche bey einem ſolchen actu geſchehen/ denn es nur an einiger formalitaͤt und ſolennitaͤt/ nemlich der zeugen/ manglet/ und der ſonſten in ſeiner natur richtig iſt. Hieraus hoffe klahr zu erhellen/ daß einmal das verloͤbnuͤß Titii mit ſchei- D d d d 2
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SECTIO XIII.
Jch heiſſe das heimliche verloͤbnuͤß/ das da geſchihet hinter wiſſen und
willen derjenigen/ ſo die oberhand haben/ und die ehe zu ſtiſſten recht
und macht haben/ als vater/ mutter/ und was an ihrer ſtatt ſeyn mag.
Denn ob gleich tauſend zeugen bey einem heimlichen verloͤbnuͤß waͤ-
ren/ ſo es doch hinter wiſſen und willen der eltern geſchehe/ ſollen ſie
alle tauſend nur fuͤr einen mund gerechnet ſeyn/ als die ohne zuthun
ordentlicher und offentlicher macht ſolches meuchlings und im finſtern
helffen anfahen/ und nicht im liecht handeln. Dieſer fehler war nun
freylich an Titii erſter verloͤbnuͤß/ welcher ich auch deswegen oben die buͤn-
digkeit ſelbs abgeſprochen habe. Dergleichen aber moͤgen wir von der an-
dern verloͤbnuͤß/ ſo erſt nach der eltern todt erfolget iſt/ nicht ſagen/ weil da-
mal die Fraͤulein nunmehr ihrer eigenen gewalt geweſen. Was aber die
bloſſe eigentliche clandeſtinitaͤt anlangt/ ſo darinnen beſtehet/ wann zwo per-
ſonen/ ſo beyde ihrer ſelbs maͤchtig ſind/ ſich ohne beyſeyn anderer zeugen mit
einander heimlich verloben/ welche bewandnuͤß es mit gegenwaͤrtigem fall
hat/ ſo iſt dieſelbe keine ſolche hindernuͤß/ die aus goͤttlichen oder allgemeinen
rechten herkaͤme/ ſondern wo ein eheverloͤbnuͤß deswegen vernichtet werden
ſolle/ muß es krafft der abſonderlichen kirchen-conſtitution und geſetze geſche-
hen: und alſo die perſonen ſolcher ſondern kirchen-ordnung unterworffen
ſeyn. Da ich aber nicht weiß/ auch ſchwehrlich vermuthe/ daß Titius und
die Fraͤulein an unſrer Saͤchſiſchen oder dergleichen kirchen-ordnung/ worin-
nen dergleichen verloͤbnuͤſſen vor unbuͤndig erkant werden/ verbunden ſeyen.
Jch wolte anbey ſehr zweiffeln/ ob leicht einiges Conſiſtorium dergleichen
heimliche verloͤbnuͤß/ ſo mit eyd beſtaͤrcket worden/ um der clandeſtinitaͤt
willen wieder auffheben wuͤrde/ indem die heiligkeit des eydes billich vor-
tringet/ der ſonſten ob wol aus billigen und wichtigen urſachen gemachten
verordnung/ daß nothwendig zeugen erfordert werden. Denn was anlangt
diejenige verſpruͤche/ ſo wider der noch lebenden eltern willen geſchehen/ daß
dieſelbe/ ob ſie auch mit eyd bekraͤfftiget ſind/ caſſirt und unbuͤndig erklaͤhrt
werden/ wie bey Carpz. Jurisprud. Conſiſt. 2, 3, 58. zu ſehen/ kommt aus der
beſondern urſach her/ weil ſie wider die von GOtt ſelbs bekraͤfftigte autori-
taͤt der eltern ſtreiten/ daher ohne krafft ſind/ welches wir eben nicht ſo wol
ſagen moͤgen von denen eyden/ welche bey einem ſolchen actu geſchehen/ denn
es nur an einiger formalitaͤt und ſolennitaͤt/ nemlich der zeugen/ manglet/
und der ſonſten in ſeiner natur richtig iſt.
Hieraus hoffe klahr zu erhellen/ daß einmal das verloͤbnuͤß Titii mit
der Fraͤulein vor GOtt und der rechtliebenden welt guͤltig und buͤndig zu er-
kennen ſeye/ nachdem was ſolcher guͤltigkeit einigerley maſſen haͤtte moͤgen
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