Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.Das vierdte Capitel. II. Ob gleichwol Titio zu rathen wäre/ daß er die verlöbnüß fahren lassen solte? ES melden die Theologi gewöhnlich/ wo von dieser materia der verbote- auch
Das vierdte Capitel. II. Ob gleichwol Titio zu rathen waͤre/ daß er die verloͤbnuͤß fahren laſſen ſolte? ES melden die Theologi gewoͤhnlich/ wo von dieſer materia der verbote- auch
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Das vierdte Capitel.
II. Ob gleichwol Titio zu rathen waͤre/ daß er die verloͤbnuͤß fahren
laſſen ſolte?
ES melden die Theologi gewoͤhnlich/ wo von dieſer materia der verbote-
nen oder erlaubten grade/ gehandelt wird/ daß zu ſehen ſeye/ non tantum
quid liceat, ſed etiam quid honeſtum ſit, welcher urſachen wegen offters/ wo
die ſache noch integra, und von heyrathen/ die etwas nahe in das gebluͤte ge-
hen/ geredet wird/ auch in den graden/ die ſonſten eben nicht verboten/ eine ehe
zu mißrathen/ und als viel muͤglich/ auf guͤtliche mittel zu hindern ſeye. Da
moͤchte alſo dieſes ortes gleiche frage entſtehen/ ob nicht eben wol dieſe ehe
lieber zu mißrathen/ und Titio an die hand zu geben ſeye/ daß er ſich ſolches
ehelichen verloͤbnuͤßes lieber entſchlage als damit fortfahre? Aber auch bey
dieſer frage vermoͤgẽ wir Titio nicht abzurathen/ von vollſtreckung ſeiner ehe-
verloͤbnuͤß/ ſondern achten ihn vielmehr verbunden/ alldieweil die verloͤbnuͤß
bereits geſchehen/ dieſelbe fortzuſetzen. Gleichwie auch D. Joh. Gerhard
LL. de Conjug. n. 358. ob er ſchon ſonſten von dergleichen hochzeiten die leu-
te abzumahnen lehret/ austruͤcklich die condition darzuſetzt/ quando res ad-
huc integra eſt, hoc eſt, ſi nondum efficax promiſſio vel deſponſatio interceſ-
ſit, nec dum arctiſſimo amoris vinculo ejuſmodi perſonarum animi conglu-
tinati ſunt. Wie hoch hingegen ein rechtmaͤßiges verloͤbnuͤß das gewiſſen
binde/ daß kein theil/ ja auch nicht beyde zugleich/ ſich unter einander deſſen
wiederum loßmachen/ ja auch die Obrigkeit ſolche ohne die wichtigſte und
rechtmaͤßigſte urſache nicht wieder trennen koͤnne/ wird bey allen der ehe-rech-
te kuͤndigen eine ausgemachte ſache ſeyn: Wie ſolten wir denn Titio rathen
koͤnnen/ einen ſolchen verſpruch/ der nach allen goͤttlich- und menſchlichen rech-
ten guͤltig/ zu brechen/ und aus menſchlichen conſiderationen/ ſo noch darzu
auf ſchwachem grunde und ſorgen ſtehen/ ein goͤttliches band zu trennen/ folg-
lich ſein lebelang ihm und ſeiner verlobten/ ja auch denenjenigen/ welche bey-
derſeits kuͤnfftig heyrathen moͤchten/ ein ſchwehres gewiſſen/ auffs wenigſte
einen ſtachel in demſelben zu verurſochen. Alſo daß man Titio dergleichen
nicht nur nicht rathen darff/ ſondern ihm die nothwendigkeit der vollſtre-
ckung nachtruͤcklich zeigen muß. Darzu kommet/ daß in ſolchem fall die vor-
nehmſten rationes, welche Gerhardus und einige andere fuͤhren/ dergleichen
unverbotene heyrath doch zu widerrathen/ in dieſem fall nicht platz haben.
Denn ſolche ſind wol die beyde/ cognationis confuſio und liberorum ex tali-
bus matrimoniis cognatio. Wie nicht ohne iſt/ daß ſich dergleichen bege-
be/ wo vater und ſohn zwey ſchweſtern/ oder mutter und tochter zwey bruͤder/
heyrathen/ wo vater und ſohn ſchwaͤger/ und da natuͤrlicher weiſe eine un-
gleichheit unter ihnen iſt/ ſie hierinn einander gleich werden; ſo wider den re-
ſpect, welchen dieſer jenem zu tragen verbunden/ zu ſtreiten ſcheinet: Alſo
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