Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.ARTIC. IV. SECTIO XXIX. ihres gewissens/ daß es GOtt gefalle/ herkommet/ sich auch mehr und mehrgewehnen/ die liebe dieser welt/ darunter 1. Joh. 2/ 16. augen-lust/ fleisches- lust und hoffärtiges leben (welcherley sich in dem tantzen insgemein zeiget) gehöret/ samt allem deme/ worinnen solche vornemlich geübet/ und der böse natürliche zunder leicht angesteckt und geheget wird/ abzulegen und sich zu verwahren/ so denn in allen stücken nicht nur anzusehen/ ob etwas bloß dahin erlaubet/ sondern auch ob es ihnen selbs und andern nütze und besser: daß sa- ge ich/ alle solche/ wo sie die sache recht erwegen/ so sie allezeit thun sollen/ von selsten an dieser in der welt gebräuchlichen eitelkeit einen eckel fassen/ und aus eigenem trieb davon abstehen werden. Welches bey uns Predigern so viel nöthiger ist/ als uns geziemet/ andern mit guten exempeln vorzugehen/ auch unser exempel in gutem und bösem viel nachtruck hat; daher ich dafür halte/ ein Prediger thue seinem amt und unserem gantzen Ordini einen schimpff an/ welcher sich jemal dieser welt-eitelkeit theilhafftig macht/ wie schon oben ge- höret/ daß so gar bey allen denenjenigen/ von welchen einige gravität erfor- dert wird/ das tantzen durch und durch vor unanständig anzusehen seye. Da- her auch bey wolbestellten Ministeriis man meister orten nichts dergleichen hören wird/ nur gleichsam tentiret zu werden: So vielmehr/ weil uns noch vor andern geziemen will/ von allem bösen schein zurücke zu bleiben. II. Daß auch christliche Obrigkeiten/ welche wissen/ daß ihnen oblige/ mit Q q q 3
ARTIC. IV. SECTIO XXIX. ihres gewiſſens/ daß es GOtt gefalle/ herkommet/ ſich auch mehr und mehrgewehnen/ die liebe dieſer welt/ darunter 1. Joh. 2/ 16. augen-luſt/ fleiſches- luſt und hoffaͤrtiges leben (welcherley ſich in dem tantzen insgemein zeiget) gehoͤret/ ſamt allem deme/ worinnen ſolche vornemlich geuͤbet/ und der boͤſe natuͤrliche zunder leicht angeſteckt und geheget wird/ abzulegen und ſich zu verwahren/ ſo denn in allen ſtuͤcken nicht nur anzuſehen/ ob etwas bloß dahin erlaubet/ ſondern auch ob es ihnen ſelbs und andern nuͤtze und beſſer: daß ſa- ge ich/ alle ſolche/ wo ſie die ſache recht erwegen/ ſo ſie allezeit thun ſollen/ von ſelſten an dieſer in der welt gebraͤuchlichen eitelkeit einen eckel faſſen/ und aus eigenem trieb davon abſtehen werden. Welches bey uns Predigern ſo viel noͤthiger iſt/ als uns geziemet/ andern mit guten exempeln vorzugehen/ auch unſer exempel in gutem und boͤſem viel nachtruck hat; daher ich dafuͤr halte/ ein Prediger thue ſeinem amt und unſerem gantzen Ordini einen ſchimpff an/ welcher ſich jemal dieſer welt-eitelkeit theilhafftig macht/ wie ſchon oben ge- hoͤret/ daß ſo gar bey allen denenjenigen/ von welchen einige gravitaͤt erfor- dert wird/ das tantzen durch und durch vor unanſtaͤndig anzuſehen ſeye. Da- her auch bey wolbeſtellten Miniſteriis man meiſter orten nichts dergleichen hoͤren wird/ nur gleichſam tentiret zu werden: So vielmehr/ weil uns noch vor andern geziemen will/ von allem boͤſen ſchein zuruͤcke zu bleiben. II. Daß auch chriſtliche Obrigkeiten/ welche wiſſen/ daß ihnen oblige/ mit Q q q 3
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <p><pb facs="#f0501" n="493"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b"><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">ARTIC</hi>. IV. <hi rendition="#g">SECTIO</hi> XXIX.</hi></hi></fw><lb/> ihres gewiſſens/ daß es GOtt gefalle/ herkommet/ ſich auch mehr und mehr<lb/> gewehnen/ die liebe dieſer welt/ darunter <hi rendition="#fr">1. Joh. 2/ 16.</hi> augen-luſt/ fleiſches-<lb/> luſt und hoffaͤrtiges leben (welcherley ſich in dem tantzen insgemein zeiget)<lb/> gehoͤret/ ſamt allem deme/ worinnen ſolche vornemlich geuͤbet/ und der boͤſe<lb/> natuͤrliche zunder leicht angeſteckt und geheget wird/ abzulegen und ſich zu<lb/> verwahren/ ſo denn in allen ſtuͤcken nicht nur anzuſehen/ ob etwas bloß dahin<lb/> erlaubet/ ſondern auch ob es ihnen ſelbs und andern nuͤtze und beſſer: daß ſa-<lb/> ge ich/ alle ſolche/ wo ſie die ſache recht erwegen/ ſo ſie allezeit thun ſollen/ von<lb/> ſelſten an dieſer in der welt gebraͤuchlichen eitelkeit einen eckel faſſen/ und aus<lb/> eigenem trieb davon abſtehen werden. Welches bey uns Predigern ſo viel<lb/> noͤthiger iſt/ als uns geziemet/ andern mit guten exempeln vorzugehen/ auch<lb/> unſer exempel in gutem und boͤſem viel nachtruck hat; daher ich dafuͤr halte/<lb/> ein Prediger thue ſeinem amt und unſerem gantzen <hi rendition="#aq">Ordini</hi> einen ſchimpff an/<lb/> welcher ſich jemal dieſer welt-eitelkeit theilhafftig macht/ wie ſchon oben ge-<lb/> hoͤret/ daß ſo gar bey allen denenjenigen/ von welchen einige <hi rendition="#aq">gravi</hi>taͤt erfor-<lb/> dert wird/ das tantzen durch und durch vor unanſtaͤndig anzuſehen ſeye. Da-<lb/> her auch bey wolbeſtellten <hi rendition="#aq">Miniſteriis</hi> man meiſter orten nichts dergleichen<lb/> hoͤren wird/ nur gleichſam <hi rendition="#aq">tenti</hi>ret zu werden: So vielmehr/ weil uns noch<lb/> vor andern geziemen will/ von allem boͤſen ſchein zuruͤcke zu bleiben.</p><lb/> <p><hi rendition="#aq">II.</hi> Daß auch chriſtliche Obrigkeiten/ welche wiſſen/ daß ihnen oblige/<lb/> nach vermoͤgen den ſuͤnden und dero gelegenheit zu ſteuren/ wollen ſie nicht<lb/> ein ſtuͤck der verantwortung derſelben ihnen ſelbs auffladen/ urſach gnug ha-<lb/> ben/ ihren unterthanen/ ſonderlich in dieſer betruͤbten zeit/ dieſes zu verbie-<lb/> ten. Damit alſo diejenige/ welche aus eigenem trieb des gewiſſens ſich deſ-<lb/> ſen gern enthalten/ aber nicht ſtarck gnug ſind/ die deswegen ihnen zuſtoſſen-<lb/> de anfechtungen/ widerrede und ſchimpff zu uͤberwinden/ in ſicherheit geſe-<lb/> tzet werden/ daß ſie nicht etwa aus ſchwachheit ſich nachmal wider ihr gewiſ-<lb/> ſen laſſen verfuͤhren: Ferner daß andere gute gemuͤther/ die es noch nicht al-<lb/> ſo begreiffen/ wie viel unzimliches in dem tantz vorgehe/ und in unwiſſenheit<lb/> ſich offt mit verſuͤndigen/ durch das obrigkeitliche gebot abgehalten werden:<lb/> endlich daß auch das freche und boͤſe volck/ die doch nichts beſſer werden wer-<lb/> den/ auffs wenigſte nicht nur von dem tantzen ſelbs/ ſondern fuͤrnemlich de-<lb/> nen uͤbrigen uͤppigkeiten/ die an ſich ſelbs ſuͤnde ſind/ und die bey ihnen un-<lb/> ausbleiblich daraus folgen/ und von dem aͤrgernuͤß/ welches ſie andern ge-<lb/> ben/ mit gewalt und ſtraffe abgehalten werden/ wie dergleichen auch insge-<lb/> mein <hi rendition="#aq">practici</hi>ret zu werden pflegt: Sihe <hi rendition="#aq">Bened. Carpzov. Jurispr. Conſiſt. L.<lb/> 2. Defin. 159.</hi> und 262. Jch ſchlieſſe billig mit demjenigen/ womit der liebe<lb/><hi rendition="#aq">Gerhardus</hi> ſeine <hi rendition="#aq">Tractation</hi> beſchleuſt/ nemlich mit den worten des alten va-<lb/> ters <hi rendition="#aq">Ambroſii,</hi> welcher/ damit wir uns nicht beſchwehren moͤgen/ daß uns<lb/> <fw place="bottom" type="sig">Q q q 3</fw><fw place="bottom" type="catch">mit</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [493/0501]
ARTIC. IV. SECTIO XXIX.
ihres gewiſſens/ daß es GOtt gefalle/ herkommet/ ſich auch mehr und mehr
gewehnen/ die liebe dieſer welt/ darunter 1. Joh. 2/ 16. augen-luſt/ fleiſches-
luſt und hoffaͤrtiges leben (welcherley ſich in dem tantzen insgemein zeiget)
gehoͤret/ ſamt allem deme/ worinnen ſolche vornemlich geuͤbet/ und der boͤſe
natuͤrliche zunder leicht angeſteckt und geheget wird/ abzulegen und ſich zu
verwahren/ ſo denn in allen ſtuͤcken nicht nur anzuſehen/ ob etwas bloß dahin
erlaubet/ ſondern auch ob es ihnen ſelbs und andern nuͤtze und beſſer: daß ſa-
ge ich/ alle ſolche/ wo ſie die ſache recht erwegen/ ſo ſie allezeit thun ſollen/ von
ſelſten an dieſer in der welt gebraͤuchlichen eitelkeit einen eckel faſſen/ und aus
eigenem trieb davon abſtehen werden. Welches bey uns Predigern ſo viel
noͤthiger iſt/ als uns geziemet/ andern mit guten exempeln vorzugehen/ auch
unſer exempel in gutem und boͤſem viel nachtruck hat; daher ich dafuͤr halte/
ein Prediger thue ſeinem amt und unſerem gantzen Ordini einen ſchimpff an/
welcher ſich jemal dieſer welt-eitelkeit theilhafftig macht/ wie ſchon oben ge-
hoͤret/ daß ſo gar bey allen denenjenigen/ von welchen einige gravitaͤt erfor-
dert wird/ das tantzen durch und durch vor unanſtaͤndig anzuſehen ſeye. Da-
her auch bey wolbeſtellten Miniſteriis man meiſter orten nichts dergleichen
hoͤren wird/ nur gleichſam tentiret zu werden: So vielmehr/ weil uns noch
vor andern geziemen will/ von allem boͤſen ſchein zuruͤcke zu bleiben.
II. Daß auch chriſtliche Obrigkeiten/ welche wiſſen/ daß ihnen oblige/
nach vermoͤgen den ſuͤnden und dero gelegenheit zu ſteuren/ wollen ſie nicht
ein ſtuͤck der verantwortung derſelben ihnen ſelbs auffladen/ urſach gnug ha-
ben/ ihren unterthanen/ ſonderlich in dieſer betruͤbten zeit/ dieſes zu verbie-
ten. Damit alſo diejenige/ welche aus eigenem trieb des gewiſſens ſich deſ-
ſen gern enthalten/ aber nicht ſtarck gnug ſind/ die deswegen ihnen zuſtoſſen-
de anfechtungen/ widerrede und ſchimpff zu uͤberwinden/ in ſicherheit geſe-
tzet werden/ daß ſie nicht etwa aus ſchwachheit ſich nachmal wider ihr gewiſ-
ſen laſſen verfuͤhren: Ferner daß andere gute gemuͤther/ die es noch nicht al-
ſo begreiffen/ wie viel unzimliches in dem tantz vorgehe/ und in unwiſſenheit
ſich offt mit verſuͤndigen/ durch das obrigkeitliche gebot abgehalten werden:
endlich daß auch das freche und boͤſe volck/ die doch nichts beſſer werden wer-
den/ auffs wenigſte nicht nur von dem tantzen ſelbs/ ſondern fuͤrnemlich de-
nen uͤbrigen uͤppigkeiten/ die an ſich ſelbs ſuͤnde ſind/ und die bey ihnen un-
ausbleiblich daraus folgen/ und von dem aͤrgernuͤß/ welches ſie andern ge-
ben/ mit gewalt und ſtraffe abgehalten werden/ wie dergleichen auch insge-
mein practiciret zu werden pflegt: Sihe Bened. Carpzov. Jurispr. Conſiſt. L.
2. Defin. 159. und 262. Jch ſchlieſſe billig mit demjenigen/ womit der liebe
Gerhardus ſeine Tractation beſchleuſt/ nemlich mit den worten des alten va-
ters Ambroſii, welcher/ damit wir uns nicht beſchwehren moͤgen/ daß uns
mit
Q q q 3
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/501 |
Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 493. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/501>, abgerufen am 30.06.2024. |