Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.Das dritte Capitel. nach dem fleisch schmecke/ oder wie viel fleischliches in derselben die redlicheuntersuchung entdecken und antreffen werde. Wäre nun das erste/ wie ichs von hertzen wünschen mag/ so sihet man göttliche regierung mit so viel ver- gnüglicher freude/ dancksagung und verehrung an/ fasset auch diese getroste zuversicht/ der HErr könne nicht anders/ als dasjenige kräfftig segnen/ was wir aus seinem gehorsam lauterlich gethan zu haben in redlicher forschung finden/ und erwartet alles künfftige ohne die geringste furcht. Solte es aber sache seyn/ daß nach fleißiger untersuchung des gewissens/ dieses vor GOTT fleischliche absichten/ es seye nun/ was das haupt-werck betrifft/ oder in den nebens-motiven/ anträffe/ so wird erfordert 1.) solches hertzlich vor GOTT zu erkennen/ und sich/ daß man ihm entfliehen wollen/ vor ihm zu demüthigen/ mit redlicher und bußfertiger erkäntnüß und abbitte unsers fehlers/ und al- lem demjenigen/ was über unsere sünden in der buß erfordert wird. 2.) Nach- dem solcher fehler nicht wieder zurecht gebracht werden kan/ oder sich nicht wieder also zurückgehen lässet/ daß man das vorige wieder einbringe/ so gehört ferner dazu/ daß man die gegenwärtige lebens-art/ darein uns GOTT durch unsern willen/ ob zwahr unter seiner regierung/ kommen lassen/ ihme desto sorgfältiger heilige/ und in derselbigen/ oder was uns der HErr sonsten vor gelegenheit vorkommen liesse/ so viel treulicher dienende/ die andere versäum- nüß nach vermögen ersetze: Und zwahr 3.) wo die ursach/ so uns unser hertz als die wahre ursach vorgestellet/ und uns damit überredet/ gewesen ist/ die hoff- nung unsrer mehrern erbauung/ soll denn zwahr diese deßwegen nicht unter- lassen oder verabsäumet werden: Wir haben aber dabey/ so viel uns möglich/ auch nach gelegenheit zu trachten/ wie wir so vielmehr gelegenheit finden mö- gen/ dem nechsten auch nachtrücklich zu dienen/ wo wir uns durch die ände- rung vieler solcher gelegenheiten verlustig gemacht hätten: Auf daß unserm fleisch sein wille nicht gelassen werde/ wo dasselbe in seiner bestgeschienenen intention uns betrogen/ und wir uns also nicht begehren dem nechsten zu ent- ziehen/ wo etwa dergleichen in der änderung das ansehen gewinnet/ dahero eber mit mehrerm fleiß gelegenheiten/ zu des nechsten nutzen etwas zu thun/ zu suchen/ als die wenigste zu versäumen seyn würden. 3.) Solte GOTT eini- ges leiden oder widerwärtigkeit begegnen lassen/ wäre dasselbe mit so viel hertzlicherer gedult und gelassenheit zu ertragen/ als wodurch uns der HErr unsers fehlers wegen erinnern und zu unserm besten züchtigen wolte; liesse ers aber über wunsch oder vermuthen glücklicher gerathen/ gäbe es abermal eine ursach/ die unaussprechliche güte des himmlischen Vaters mit verwun- dern zu preisen/ welcher aus schohnender liebe seiner kinder fehler zuweilen an statt der verschuldeten züchtigung mit wolthaten ansihet/ und sie auf diese gütigste art suchet zurecht zu bringen. 4.) Endlich wo GOTT einige ge- legen-
Das dritte Capitel. nach dem fleiſch ſchmecke/ oder wie viel fleiſchliches in derſelben die redlicheunterſuchung entdecken und antreffen werde. Waͤre nun das erſte/ wie ichs von hertzen wuͤnſchen mag/ ſo ſihet man goͤttliche regierung mit ſo viel ver- gnuͤglicher freude/ danckſagung und verehrung an/ faſſet auch dieſe getroſte zuverſicht/ der HErr koͤnne nicht anders/ als dasjenige kraͤfftig ſegnen/ was wir aus ſeinem gehorſam lauterlich gethan zu haben in redlicher forſchung finden/ und erwartet alles kuͤnfftige ohne die geringſte furcht. Solte es aber ſache ſeyn/ daß nach fleißiger unterſuchung des gewiſſens/ dieſes vor GOTT fleiſchliche abſichten/ es ſeye nun/ was das haupt-werck betrifft/ oder in den nebens-motiven/ antraͤffe/ ſo wird erfordert 1.) ſolches hertzlich vor GOTT zu erkennen/ und ſich/ daß man ihm entfliehen wollen/ vor ihm zu demuͤthigen/ mit redlicher und bußfertiger erkaͤntnuͤß und abbitte unſers fehlers/ und al- lem demjenigen/ was uͤber unſere ſuͤnden in der buß erfordert wird. 2.) Nach- dem ſolcher fehler nicht wieder zurecht gebracht werden kan/ oder ſich nicht wieder alſo zuruͤckgehen laͤſſet/ daß man das vorige wiedeꝛ einbꝛinge/ ſo gehoͤrt ferner dazu/ daß man die gegenwaͤrtige lebens-art/ darein uns GOTT durch unſern willen/ ob zwahr unter ſeiner regierung/ kommen laſſen/ ihme deſto ſorgfaͤltiger heilige/ und in derſelbigen/ oder was uns der HErr ſonſten vor gelegenheit vorkommen lieſſe/ ſo viel treulicher dienende/ die andere verſaͤum- nuͤß nach vermoͤgen erſetze: Und zwahr 3.) wo die urſach/ ſo uns unſer hertz als die wahre urſach vorgeſtellet/ und uns damit uͤberredet/ geweſen iſt/ die hoff- nung unſrer mehrern erbauung/ ſoll denn zwahr dieſe deßwegen nicht unter- laſſen oder verabſaͤumet werden: Wir haben aber dabey/ ſo viel uns moͤglich/ auch nach gelegenheit zu trachten/ wie wir ſo vielmehr gelegenheit finden moͤ- gen/ dem nechſten auch nachtruͤcklich zu dienen/ wo wir uns durch die aͤnde- rung vieler ſolcher gelegenheiten verluſtig gemacht haͤtten: Auf daß unſerm fleiſch ſein wille nicht gelaſſen werde/ wo daſſelbe in ſeiner beſtgeſchienenen intention uns betrogen/ und wir uns alſo nicht begehren dem nechſten zu ent- ziehen/ wo etwa dergleichen in der aͤnderung das anſehen gewinnet/ dahero eber mit mehrerm fleiß gelegenheiten/ zu des nechſten nutzen etwas zu thun/ zu ſuchen/ als die wenigſte zu verſaͤumen ſeyn wuͤrden. 3.) Solte GOTT eini- ges leiden oder widerwaͤrtigkeit begegnen laſſen/ waͤre daſſelbe mit ſo viel hertzlicherer gedult und gelaſſenheit zu ertragen/ als wodurch uns der HErr unſers fehlers wegen erinnern und zu unſerm beſten zuͤchtigen wolte; lieſſe ers aber uͤber wunſch oder vermuthen gluͤcklicher gerathen/ gaͤbe es abermal eine urſach/ die unausſprechliche guͤte des himmliſchen Vaters mit verwun- dern zu preiſen/ welcher aus ſchohnender liebe ſeiner kinder fehler zuweilen an ſtatt der verſchuldeten zuͤchtigung mit wolthaten anſihet/ und ſie auf dieſe guͤtigſte art ſuchet zurecht zu bringen. 4.) Endlich wo GOTT einige ge- legen-
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Das dritte Capitel.
nach dem fleiſch ſchmecke/ oder wie viel fleiſchliches in derſelben die redliche
unterſuchung entdecken und antreffen werde. Waͤre nun das erſte/ wie ichs
von hertzen wuͤnſchen mag/ ſo ſihet man goͤttliche regierung mit ſo viel ver-
gnuͤglicher freude/ danckſagung und verehrung an/ faſſet auch dieſe getroſte
zuverſicht/ der HErr koͤnne nicht anders/ als dasjenige kraͤfftig ſegnen/ was
wir aus ſeinem gehorſam lauterlich gethan zu haben in redlicher forſchung
finden/ und erwartet alles kuͤnfftige ohne die geringſte furcht. Solte es aber
ſache ſeyn/ daß nach fleißiger unterſuchung des gewiſſens/ dieſes vor GOTT
fleiſchliche abſichten/ es ſeye nun/ was das haupt-werck betrifft/ oder in den
nebens-motiven/ antraͤffe/ ſo wird erfordert 1.) ſolches hertzlich vor GOTT
zu erkennen/ und ſich/ daß man ihm entfliehen wollen/ vor ihm zu demuͤthigen/
mit redlicher und bußfertiger erkaͤntnuͤß und abbitte unſers fehlers/ und al-
lem demjenigen/ was uͤber unſere ſuͤnden in der buß erfordert wird. 2.) Nach-
dem ſolcher fehler nicht wieder zurecht gebracht werden kan/ oder ſich nicht
wieder alſo zuruͤckgehen laͤſſet/ daß man das vorige wiedeꝛ einbꝛinge/ ſo gehoͤrt
ferner dazu/ daß man die gegenwaͤrtige lebens-art/ darein uns GOTT durch
unſern willen/ ob zwahr unter ſeiner regierung/ kommen laſſen/ ihme deſto
ſorgfaͤltiger heilige/ und in derſelbigen/ oder was uns der HErr ſonſten vor
gelegenheit vorkommen lieſſe/ ſo viel treulicher dienende/ die andere verſaͤum-
nuͤß nach vermoͤgen erſetze: Und zwahr 3.) wo die urſach/ ſo uns unſer hertz als
die wahre urſach vorgeſtellet/ und uns damit uͤberredet/ geweſen iſt/ die hoff-
nung unſrer mehrern erbauung/ ſoll denn zwahr dieſe deßwegen nicht unter-
laſſen oder verabſaͤumet werden: Wir haben aber dabey/ ſo viel uns moͤglich/
auch nach gelegenheit zu trachten/ wie wir ſo vielmehr gelegenheit finden moͤ-
gen/ dem nechſten auch nachtruͤcklich zu dienen/ wo wir uns durch die aͤnde-
rung vieler ſolcher gelegenheiten verluſtig gemacht haͤtten: Auf daß unſerm
fleiſch ſein wille nicht gelaſſen werde/ wo daſſelbe in ſeiner beſtgeſchienenen
intention uns betrogen/ und wir uns alſo nicht begehren dem nechſten zu ent-
ziehen/ wo etwa dergleichen in der aͤnderung das anſehen gewinnet/ dahero
eber mit mehrerm fleiß gelegenheiten/ zu des nechſten nutzen etwas zu thun/ zu
ſuchen/ als die wenigſte zu verſaͤumen ſeyn wuͤrden. 3.) Solte GOTT eini-
ges leiden oder widerwaͤrtigkeit begegnen laſſen/ waͤre daſſelbe mit ſo viel
hertzlicherer gedult und gelaſſenheit zu ertragen/ als wodurch uns der HErr
unſers fehlers wegen erinnern und zu unſerm beſten zuͤchtigen wolte; lieſſe
ers aber uͤber wunſch oder vermuthen gluͤcklicher gerathen/ gaͤbe es abermal
eine urſach/ die unausſprechliche guͤte des himmliſchen Vaters mit verwun-
dern zu preiſen/ welcher aus ſchohnender liebe ſeiner kinder fehler zuweilen an
ſtatt der verſchuldeten zuͤchtigung mit wolthaten anſihet/ und ſie auf dieſe
guͤtigſte art ſuchet zurecht zu bringen. 4.) Endlich wo GOTT einige ge-
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