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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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ARTIC. IV. SECTIO II.
angeschienenen mangel. So ists nichts seltzames/ daß durch eine natürliche
trägheit uns eine sache unmöglich wird. Weilen dann offenbar/ daß so vie-
lerley ursachen seyn können/ daß sich der mensch betriege/ und sich zu gewissen
dingen unvermöglich halte/ dazu ers nicht ist/ so ist wol werth/ sich genau zu
untersuchen. 3. Hielte vor nützlich/ allemal ihm nicht allein zu trauen/ son-
dern christlicher und verständiger freunde rath mit zuzuziehen/ die uns ken-
nen/ und etwa unpartheyischer von uns als wir selbs urtheilen mögen. 4.
Finden wir nun/ daß unsere prüffung so ist/ daß wir zwahr eine sorge des un-
vermögens bey uns spühren/ aber wahrhafftig nicht versichert desselben sind/
sondern wir sehen auffs wenigste etwas eine müglichkeit/ so wolte ich jene
sorge vor eine versuchung des fleisches und frucht entweder einer natürlichen
forchtsamkeit oder mißtrauens lieber achten/ und trachten mit vorstellung
göttlichen verheissenen beystandes/ in einer solchen sach/ die sonsten ohne das
gut/ und ich/ daß sie göttlicher wille dißmal nicht seye/ keinen wichtigern er-
weiß als sothane meine sorge hätte/ mich bestreben/ mein hertz zu einem ver-
trauen auf GOTT zu disponiren/ und in dessen nahmen die sache überneh-
men: Bevorab wo andere christliche freunde/ von dero fleischlichen absichten
ich keine billige ursach zu argwohnen habe/ solches selbs davor hielten. 5. So
viel eher wäre solches in einem beruff zum predig-amt zu thun/ das ist/ der-
selbe anzunehmen/ weil die gefahr desselben zwahr freylich groß/ aber solches
nicht so wol aus unserem unvermögen/ als andern ursachen kommet/ die mehr
in dem willen stecken/ und was die treue betrifft: So sehe ich auch nicht/ wann
es/ zum exempel/ solte betreffen stücke einer eusserlichen tüchtigkeit/ ob man die-
se und jene arbeit zu verrichten kräfften leibes und gemüths habe/ und was
dergleichen mehr seyn mag/ warum man so groß bedencken haben möchte/ weil
es zwahr etwa nicht so gar gemein/ jedoch nicht eben ärgerlich seyn würde/ wo
einer eine solche stelle/ mit sorge/ aber auch ausdrücklicher dero bezeugung vor
der gemeinde/ antrete/ zu versuchen/ wie viel ihm GOTT gnade dazu geben
wolte/ und wo ja endlich nach solchem eine zeitlang continuirtem versuch sich
wahrhafftig hervor thäte/ daß man das vermögen dazu nicht hätte/ solches
amt wieder in der gemeinde hand resignirete/ und eines anderwärtigen be-
ruffs zu einem solchen/ da wir uns tüchtiger finden/ zu erwarten. Man wür-
de etwa einige urtheil und verachtung deswegen über sich ergehen müssen
lassen/ aber ich hoffte/ es solte ein seinem GOTT gelassenes gemüth solches
leicht überwinden/ und als eine demüthigung von dessen seiner hand gehor-
sam annehmen: Zu geschweigen daß was wahrhafftig christliche hertzen sind/
diese nicht übel davon halten/ sondern an einer solchen person mehr zu loben
als zu schelten finden würden. So kan man demnach nicht sagen/ daß die
sache zu wichtig und zu grosser schad zu sorgen/ daher ein dergleichen beruff

nicht

ARTIC. IV. SECTIO II.
angeſchienenen mangel. So iſts nichts ſeltzames/ daß durch eine natuͤrliche
traͤgheit uns eine ſache unmoͤglich wird. Weilen dann offenbar/ daß ſo vie-
lerley urſachen ſeyn koͤnnen/ daß ſich der menſch betriege/ und ſich zu gewiſſen
dingen unvermoͤglich halte/ dazu ers nicht iſt/ ſo iſt wol werth/ ſich genau zu
unterſuchen. 3. Hielte vor nuͤtzlich/ allemal ihm nicht allein zu trauen/ ſon-
dern chriſtlicher und verſtaͤndiger freunde rath mit zuzuziehen/ die uns ken-
nen/ und etwa unpartheyiſcher von uns als wir ſelbs urtheilen moͤgen. 4.
Finden wir nun/ daß unſere pruͤffung ſo iſt/ daß wir zwahr eine ſorge des un-
vermoͤgens bey uns ſpuͤhren/ aber wahrhafftig nicht verſichert deſſelben ſind/
ſondern wir ſehen auffs wenigſte etwas eine muͤglichkeit/ ſo wolte ich jene
ſorge vor eine verſuchung des fleiſches und frucht entweder einer natuͤrlichen
forchtſamkeit oder mißtrauens lieber achten/ und trachten mit vorſtellung
goͤttlichen verheiſſenen beyſtandes/ in einer ſolchen ſach/ die ſonſten ohne das
gut/ und ich/ daß ſie goͤttlicher wille dißmal nicht ſeye/ keinen wichtigern er-
weiß als ſothane meine ſorge haͤtte/ mich beſtreben/ mein hertz zu einem ver-
trauen auf GOTT zu diſponiren/ und in deſſen nahmen die ſache uͤberneh-
men: Bevorab wo andere chriſtliche freunde/ von dero fleiſchlichen abſichten
ich keine billige urſach zu argwohnen habe/ ſolches ſelbs davor hielten. 5. So
viel eher waͤre ſolches in einem beruff zum predig-amt zu thun/ das iſt/ der-
ſelbe anzunehmen/ weil die gefahr deſſelben zwahr freylich groß/ aber ſolches
nicht ſo wol aus unſerem unvermoͤgen/ als andern urſachen kommet/ die mehr
in dem willen ſtecken/ und was die treue betrifft: So ſehe ich auch nicht/ wann
es/ zum exempel/ ſolte betreffen ſtuͤcke einer euſſeꝛlichen tuͤchtigkeit/ ob man die-
ſe und jene arbeit zu verrichten kraͤfften leibes und gemuͤths habe/ und was
dergleichen mehr ſeyn mag/ warum man ſo groß bedencken haben moͤchte/ weil
es zwahr etwa nicht ſo gar gemein/ jedoch nicht eben aͤrgerlich ſeyn wuͤrde/ wo
einer eine ſolche ſtelle/ mit ſorge/ aber auch ausdruͤcklicher dero bezeugung vor
der gemeinde/ antrete/ zu verſuchen/ wie viel ihm GOTT gnade dazu geben
wolte/ und wo ja endlich nach ſolchem eine zeitlang continuirtem verſuch ſich
wahrhafftig hervor thaͤte/ daß man das vermoͤgen dazu nicht haͤtte/ ſolches
amt wieder in der gemeinde hand reſignirete/ und eines anderwaͤrtigen be-
ruffs zu einem ſolchen/ da wir uns tuͤchtiger finden/ zu erwarten. Man wuͤr-
de etwa einige urtheil und verachtung deswegen uͤber ſich ergehen muͤſſen
laſſen/ aber ich hoffte/ es ſolte ein ſeinem GOTT gelaſſenes gemuͤth ſolches
leicht uͤberwinden/ und als eine demuͤthigung von deſſen ſeiner hand gehor-
ſam annehmen: Zu geſchweigen daß was wahrhafftig chriſtliche hertzen ſind/
dieſe nicht uͤbel davon halten/ ſondern an einer ſolchen perſon mehr zu loben
als zu ſchelten finden wuͤrden. So kan man demnach nicht ſagen/ daß die
ſache zu wichtig und zu groſſer ſchad zu ſorgen/ daher ein dergleichen beruff

nicht
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[399/0407] ARTIC. IV. SECTIO II. angeſchienenen mangel. So iſts nichts ſeltzames/ daß durch eine natuͤrliche traͤgheit uns eine ſache unmoͤglich wird. Weilen dann offenbar/ daß ſo vie- lerley urſachen ſeyn koͤnnen/ daß ſich der menſch betriege/ und ſich zu gewiſſen dingen unvermoͤglich halte/ dazu ers nicht iſt/ ſo iſt wol werth/ ſich genau zu unterſuchen. 3. Hielte vor nuͤtzlich/ allemal ihm nicht allein zu trauen/ ſon- dern chriſtlicher und verſtaͤndiger freunde rath mit zuzuziehen/ die uns ken- nen/ und etwa unpartheyiſcher von uns als wir ſelbs urtheilen moͤgen. 4. Finden wir nun/ daß unſere pruͤffung ſo iſt/ daß wir zwahr eine ſorge des un- vermoͤgens bey uns ſpuͤhren/ aber wahrhafftig nicht verſichert deſſelben ſind/ ſondern wir ſehen auffs wenigſte etwas eine muͤglichkeit/ ſo wolte ich jene ſorge vor eine verſuchung des fleiſches und frucht entweder einer natuͤrlichen forchtſamkeit oder mißtrauens lieber achten/ und trachten mit vorſtellung goͤttlichen verheiſſenen beyſtandes/ in einer ſolchen ſach/ die ſonſten ohne das gut/ und ich/ daß ſie goͤttlicher wille dißmal nicht ſeye/ keinen wichtigern er- weiß als ſothane meine ſorge haͤtte/ mich beſtreben/ mein hertz zu einem ver- trauen auf GOTT zu diſponiren/ und in deſſen nahmen die ſache uͤberneh- men: Bevorab wo andere chriſtliche freunde/ von dero fleiſchlichen abſichten ich keine billige urſach zu argwohnen habe/ ſolches ſelbs davor hielten. 5. So viel eher waͤre ſolches in einem beruff zum predig-amt zu thun/ das iſt/ der- ſelbe anzunehmen/ weil die gefahr deſſelben zwahr freylich groß/ aber ſolches nicht ſo wol aus unſerem unvermoͤgen/ als andern urſachen kommet/ die mehr in dem willen ſtecken/ und was die treue betrifft: So ſehe ich auch nicht/ wann es/ zum exempel/ ſolte betreffen ſtuͤcke einer euſſeꝛlichen tuͤchtigkeit/ ob man die- ſe und jene arbeit zu verrichten kraͤfften leibes und gemuͤths habe/ und was dergleichen mehr ſeyn mag/ warum man ſo groß bedencken haben moͤchte/ weil es zwahr etwa nicht ſo gar gemein/ jedoch nicht eben aͤrgerlich ſeyn wuͤrde/ wo einer eine ſolche ſtelle/ mit ſorge/ aber auch ausdruͤcklicher dero bezeugung vor der gemeinde/ antrete/ zu verſuchen/ wie viel ihm GOTT gnade dazu geben wolte/ und wo ja endlich nach ſolchem eine zeitlang continuirtem verſuch ſich wahrhafftig hervor thaͤte/ daß man das vermoͤgen dazu nicht haͤtte/ ſolches amt wieder in der gemeinde hand reſignirete/ und eines anderwaͤrtigen be- ruffs zu einem ſolchen/ da wir uns tuͤchtiger finden/ zu erwarten. Man wuͤr- de etwa einige urtheil und verachtung deswegen uͤber ſich ergehen muͤſſen laſſen/ aber ich hoffte/ es ſolte ein ſeinem GOTT gelaſſenes gemuͤth ſolches leicht uͤberwinden/ und als eine demuͤthigung von deſſen ſeiner hand gehor- ſam annehmen: Zu geſchweigen daß was wahrhafftig chriſtliche hertzen ſind/ dieſe nicht uͤbel davon halten/ ſondern an einer ſolchen perſon mehr zu loben als zu ſchelten finden wuͤrden. So kan man demnach nicht ſagen/ daß die ſache zu wichtig und zu groſſer ſchad zu ſorgen/ daher ein dergleichen beruff nicht

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 399. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/407>, abgerufen am 22.11.2024.