Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.ARTIC. III. SECTIO XVI. den Käyserlichen rechten aus vernünfftigen und billigen ursachen ernstlichverboten/ auch solches Sempronio bekant gewesen ist/ daher ihn billich abhal- ten sollen/ zu dergleichen pacto sich nicht disponiren zu lassen: so vielmehr weil dergleichen obrigkeitliche gesetze in solcherley dingen/ welche unter der weltlichen gewalt stehen/ und diese also dieselbe/ wie sie es zu dem gemeinen besten am vorträglichsten erkennet/ zu ordnen von GOtt macht hat/ auch die gewissen selbs verbinden/ daher es heisset Rom. 13. daß wir aus noth un- terthan seyn sollen/ nicht nur um der straffe/ sondern auch um des ge- wissens willen. Wo also dergleichen gesetze wissentlich übertreten werden/ so wird damit auch das göttliche gebot/ so uns derselben gehorsam anbefieh- let/ nicht weniger überschritten/ und daher sünde begangen. Dem mag nun mit bestand nicht entgegen gehalten werden 1. daß es casio A a a
ARTIC. III. SECTIO XVI. den Kaͤyſerlichen rechten aus vernuͤnfftigen und billigen urſachen ernſtlichverboten/ auch ſolches Sempronio bekant geweſen iſt/ daher ihn billich abhal- ten ſollen/ zu dergleichen pacto ſich nicht diſponiren zu laſſen: ſo vielmehr weil dergleichen obrigkeitliche geſetze in ſolcherley dingen/ welche unter der weltlichen gewalt ſtehen/ und dieſe alſo dieſelbe/ wie ſie es zu dem gemeinen beſten am vortraͤglichſten erkennet/ zu ordnen von GOtt macht hat/ auch die gewiſſen ſelbs verbinden/ daher es heiſſet Rom. 13. daß wir aus noth un- terthan ſeyn ſollen/ nicht nur um der ſtraffe/ ſondern auch um des ge- wiſſens willen. Wo alſo dergleichen geſetze wiſſentlich uͤbertreten werden/ ſo wird damit auch das goͤttliche gebot/ ſo uns derſelben gehorſam anbefieh- let/ nicht weniger uͤberſchritten/ und daher ſuͤnde begangen. Dem mag nun mit beſtand nicht entgegen gehalten werden 1. daß es caſio A a a
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ARTIC. III. SECTIO XVI.
den Kaͤyſerlichen rechten aus vernuͤnfftigen und billigen urſachen ernſtlich
verboten/ auch ſolches Sempronio bekant geweſen iſt/ daher ihn billich abhal-
ten ſollen/ zu dergleichen pacto ſich nicht diſponiren zu laſſen: ſo vielmehr
weil dergleichen obrigkeitliche geſetze in ſolcherley dingen/ welche unter der
weltlichen gewalt ſtehen/ und dieſe alſo dieſelbe/ wie ſie es zu dem gemeinen
beſten am vortraͤglichſten erkennet/ zu ordnen von GOtt macht hat/ auch die
gewiſſen ſelbs verbinden/ daher es heiſſet Rom. 13. daß wir aus noth un-
terthan ſeyn ſollen/ nicht nur um der ſtraffe/ ſondern auch um des ge-
wiſſens willen. Wo alſo dergleichen geſetze wiſſentlich uͤbertreten werden/
ſo wird damit auch das goͤttliche gebot/ ſo uns derſelben gehorſam anbefieh-
let/ nicht weniger uͤberſchritten/ und daher ſuͤnde begangen.
Dem mag nun mit beſtand nicht entgegen gehalten werden 1. daß es
nicht ein pactum de quota litis, ſondern de quota certæ ejus partis geweſen.
Denn auch dieſes iſt de quota litis, und gleich wie unter der ratione legis, al-
ſo auch unter derſelben ſelbs mit begriffen/ folglich verboten. 2. Daß der
andere theil ſolches nicht nur anerboten/ ſondern Sempronium ſo viel als da-
zu genoͤthiget habe/ da derſelbe ſonſten lieber ein ander Salarium determinirt
zu werden verlangt haͤtte/ zu dem/ daß Lucius auch ihm ſelber damit beſſer
proſpiciret/ und ſeines vortheils wegen auff ſolches pactum gedrungen/ da-
hero davon nichts wieder fordern koͤnne. Dann (1. dergleichen pacta unter
privatis gelten nicht/ da lex publica dieſelbe austruͤcklich verbeut/ ſondern
dieſes hat den privatis aus anſehung des Boni publici dieſe macht benommẽ/
daß ob wol ſonſten einer mit dem ſeinigen nach belieben umzugehen macht
hat/ ihm in dieſem fall die haͤnde gebunden ſind: wohin die gantze krafft des
geſetzes gehet/ hingegen keiner daſſelbe auffheben oder begeben kan: dann ih-
rer zwey moͤchten ſich wol etwas begeben/ das ſonſten lege publica verordnet
waͤre/ wo daſſelbe das commodum privatorum ſelbs angienge/ da jeder theil
auff das commodum renunciiren mag/ ſo er ſonſten davon zu erwarten ge-
habt haͤtte/ aber wo lex publica zum grund das allgemeine intereſſe der rei-
publicæ hat/ kan niemand ſich deſſen verbindlichkeit entziehen. (2. Sem-
pronius haͤtte vielmehr auff ſeiner erſten verweigerung beharren/ und Luci-
um zu einer andern Satisfaction diſponiren/ als wider die geſetze zu einem
ſolchen pacto ſich endlich verſtehen ſollen. (3. Ob wol wenn das pactum
waͤre exequirt worden/ Lucius nichts wieder zu fordern macht gehabt ha-
ben moͤchte/ als der ſich ſelbs dazu verſtanden/ und Sempronium dazu ver-
mocht hat/ ſo bleibet dennoch das unrecht/ da an dem publico geſuͤndiget
worden/ und haͤtte derſelbe Satisfaction zu ſuchen gehabt. Ferner mag auch
nicht 3. die ſache damit entſchuldiget werden 1. weil die ratio legis eſt, ne oc-
caſio
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