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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das dritte Capitel
zur besondern bekäntnüß gegen alle diejenige/ an welchen sie gesündiget/ ver-
bindet/ und der liebe Apostel Paulus auch bey seiner bekehrung solche ihm
nicht nöthig zu seyn geachtet/ zeiget gnugsam/ daß keine unbedingte noth-
wendigkeit eben vorhanden seye. Doch liesse sich die folge nicht zu weit aus-
dehnen/ gegen diejenige/ die sonsten den bußfertigen aus der art der buß selbs
obligen/ und eben an solchen orten nicht ausgetrucket werden.

5. Aus 4. Mos. 5/ 6. kan mehr nicht gefolgert werden/ als daß die be-
beleidigung an dem nechsten auch zugleich gegen GOtt gehe/ und also frey-
lich die versöhnung/ wo eine nöthig ist/ beysammen seyn müsse: daher solcher
ort am kräfftigsten gebraucht würde gegen diejenige/ welche mit der versöh-
nung des nechsten gnug zu seyn meinen/ und von GOtt dieselbe nicht eben so
wol suchen wolten/ daß sie nemlich/ weil sie durch den nechsten sich an GOtt
vergriffen/ unnachläßig auch bey dem HErren die vergebung zu suchen ha-
ben/ weswegen auch über die restitution dessen/ womit man dem nechsten ge-
schadet/ der widder der versöhnung gebracht werden muste. Jch will zwahr
auch nicht in abrede seyn/ daß auch auff der andern seite die beyde arten der
versöhnungen beysammen seyn müssen/ wo eigenlich eine wahrhafftige/ und
daher auff der andern seiten zugemüth gezogene/ folglich bekante beleidigung
vorgegangen ist/ daß deswegen derjenige/ welcher dermassen weiß/ seinen
nechsten betrübt zu haben/ von GOtt vergeblich die erlassung der schuld ver-
langte/ wo er den nechsten nicht auch versöhnete/ und ihm also satisfaction
leistete: wie dann der ort austrücklich von dem exempel der erstattung redet/
folglich einen fall setzet/ da dem nechsten schaden geschehen/ und eine erstat-
tung solches zugefügten schadens platz hat/ massen auch gestanden worden/
daß derjenige/ so mit seinen worten die ehre des nechsten verletzet/ daß er
wircklich in schaden dadurch gerathen und darinnen stehet/ solche ersetzung
auff alle mügliche und süglichste weise thun müsse. Wo aber dem nechsten
heimlich zuwider gethan worden/ doch kein schade geschehen/ oder derselbe
selbs wiederum verschwunden/ und von dem beleidiger abgewendet und ein-
gebracht worden/ also daß nichts mehr übrig ist/ womit dem nechsten eine ei-
genliche erstattung geschehen könte/ ferner sein gemüth als des vorgegange-
nen unwissend/ gegen ihn ohne widrigkeit gesinnet/ also auch keiner eigenli-
chen versöhnung nöthig ist/ da bleibet nur allein die nothwendigkeit der ver-
söhnung mit GOtt/ dem unser unrecht bekant und deswegen seine gerechtig-
keit gegen uns gereitzet ist: wo dieser versöhnet/ so ist die sünde/ nicht nur wie
sie gegen GOtt/ sondern auch wie sie gegen den neben-menschen geschehen ist/
vergeben: ja dieser/ so offt er vor GOtt sein vater unser gebetet/ und sich er-
boten seinen schuldigern zu vergeben/ hat auch diese schuld/ die ihm unbekant
gewesen/ vor GOttes angesicht ihm vergeben: daß aber solche vergebung

nicht

Das dritte Capitel
zur beſondern bekaͤntnuͤß gegen alle diejenige/ an welchen ſie geſuͤndiget/ ver-
bindet/ und der liebe Apoſtel Paulus auch bey ſeiner bekehrung ſolche ihm
nicht noͤthig zu ſeyn geachtet/ zeiget gnugſam/ daß keine unbedingte noth-
wendigkeit eben vorhanden ſeye. Doch lieſſe ſich die folge nicht zu weit aus-
dehnen/ gegen diejenige/ die ſonſten den bußfertigen aus der art der buß ſelbs
obligen/ und eben an ſolchen orten nicht ausgetrucket werden.

5. Aus 4. Moſ. 5/ 6. kan mehr nicht gefolgert werden/ als daß die be-
beleidigung an dem nechſten auch zugleich gegen GOtt gehe/ und alſo frey-
lich die verſoͤhnung/ wo eine noͤthig iſt/ beyſammen ſeyn muͤſſe: daher ſolcher
ort am kraͤfftigſten gebraucht wuͤrde gegen diejenige/ welche mit der verſoͤh-
nung des nechſten gnug zu ſeyn meinen/ und von GOtt dieſelbe nicht eben ſo
wol ſuchen wolten/ daß ſie nemlich/ weil ſie durch den nechſten ſich an GOtt
vergriffen/ unnachlaͤßig auch bey dem HErren die vergebung zu ſuchen ha-
ben/ weswegen auch uͤber die reſtitution deſſen/ womit man dem nechſten ge-
ſchadet/ der widder der verſoͤhnung gebracht werden muſte. Jch will zwahr
auch nicht in abrede ſeyn/ daß auch auff der andern ſeite die beyde arten der
verſoͤhnungen beyſammen ſeyn muͤſſen/ wo eigenlich eine wahrhafftige/ und
daher auff der andern ſeiten zugemuͤth gezogene/ folglich bekante beleidigung
vorgegangen iſt/ daß deswegen derjenige/ welcher dermaſſen weiß/ ſeinen
nechſten betruͤbt zu haben/ von GOtt vergeblich die erlaſſung der ſchuld ver-
langte/ wo er den nechſten nicht auch verſoͤhnete/ und ihm alſo ſatisfaction
leiſtete: wie dann der ort austruͤcklich von dem exempel der erſtattung redet/
folglich einen fall ſetzet/ da dem nechſten ſchaden geſchehen/ und eine erſtat-
tung ſolches zugefuͤgten ſchadens platz hat/ maſſen auch geſtanden worden/
daß derjenige/ ſo mit ſeinen worten die ehre des nechſten verletzet/ daß er
wircklich in ſchaden dadurch gerathen und darinnen ſtehet/ ſolche erſetzung
auff alle muͤgliche und ſuͤglichſte weiſe thun muͤſſe. Wo aber dem nechſten
heimlich zuwider gethan worden/ doch kein ſchade geſchehen/ oder derſelbe
ſelbs wiederum verſchwunden/ und von dem beleidiger abgewendet und ein-
gebracht worden/ alſo daß nichts mehr uͤbrig iſt/ womit dem nechſten eine ei-
genliche erſtattung geſchehen koͤnte/ ferner ſein gemuͤth als des vorgegange-
nen unwiſſend/ gegen ihn ohne widrigkeit geſinnet/ alſo auch keiner eigenli-
chen verſoͤhnung noͤthig iſt/ da bleibet nur allein die nothwendigkeit der ver-
ſoͤhnung mit GOtt/ dem unſer unrecht bekant und deswegen ſeine gerechtig-
keit gegen uns gereitzet iſt: wo dieſer verſoͤhnet/ ſo iſt die ſuͤnde/ nicht nur wie
ſie gegen GOtt/ ſondern auch wie ſie gegen den neben-menſchen geſchehen iſt/
vergeben: ja dieſer/ ſo offt er vor GOtt ſein vater unſer gebetet/ und ſich er-
boten ſeinen ſchuldigern zu vergeben/ hat auch dieſe ſchuld/ die ihm unbekant
geweſen/ vor GOttes angeſicht ihm vergeben: daß aber ſolche vergebung

nicht
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[348/0356] Das dritte Capitel zur beſondern bekaͤntnuͤß gegen alle diejenige/ an welchen ſie geſuͤndiget/ ver- bindet/ und der liebe Apoſtel Paulus auch bey ſeiner bekehrung ſolche ihm nicht noͤthig zu ſeyn geachtet/ zeiget gnugſam/ daß keine unbedingte noth- wendigkeit eben vorhanden ſeye. Doch lieſſe ſich die folge nicht zu weit aus- dehnen/ gegen diejenige/ die ſonſten den bußfertigen aus der art der buß ſelbs obligen/ und eben an ſolchen orten nicht ausgetrucket werden. 5. Aus 4. Moſ. 5/ 6. kan mehr nicht gefolgert werden/ als daß die be- beleidigung an dem nechſten auch zugleich gegen GOtt gehe/ und alſo frey- lich die verſoͤhnung/ wo eine noͤthig iſt/ beyſammen ſeyn muͤſſe: daher ſolcher ort am kraͤfftigſten gebraucht wuͤrde gegen diejenige/ welche mit der verſoͤh- nung des nechſten gnug zu ſeyn meinen/ und von GOtt dieſelbe nicht eben ſo wol ſuchen wolten/ daß ſie nemlich/ weil ſie durch den nechſten ſich an GOtt vergriffen/ unnachlaͤßig auch bey dem HErren die vergebung zu ſuchen ha- ben/ weswegen auch uͤber die reſtitution deſſen/ womit man dem nechſten ge- ſchadet/ der widder der verſoͤhnung gebracht werden muſte. Jch will zwahr auch nicht in abrede ſeyn/ daß auch auff der andern ſeite die beyde arten der verſoͤhnungen beyſammen ſeyn muͤſſen/ wo eigenlich eine wahrhafftige/ und daher auff der andern ſeiten zugemuͤth gezogene/ folglich bekante beleidigung vorgegangen iſt/ daß deswegen derjenige/ welcher dermaſſen weiß/ ſeinen nechſten betruͤbt zu haben/ von GOtt vergeblich die erlaſſung der ſchuld ver- langte/ wo er den nechſten nicht auch verſoͤhnete/ und ihm alſo ſatisfaction leiſtete: wie dann der ort austruͤcklich von dem exempel der erſtattung redet/ folglich einen fall ſetzet/ da dem nechſten ſchaden geſchehen/ und eine erſtat- tung ſolches zugefuͤgten ſchadens platz hat/ maſſen auch geſtanden worden/ daß derjenige/ ſo mit ſeinen worten die ehre des nechſten verletzet/ daß er wircklich in ſchaden dadurch gerathen und darinnen ſtehet/ ſolche erſetzung auff alle muͤgliche und ſuͤglichſte weiſe thun muͤſſe. Wo aber dem nechſten heimlich zuwider gethan worden/ doch kein ſchade geſchehen/ oder derſelbe ſelbs wiederum verſchwunden/ und von dem beleidiger abgewendet und ein- gebracht worden/ alſo daß nichts mehr uͤbrig iſt/ womit dem nechſten eine ei- genliche erſtattung geſchehen koͤnte/ ferner ſein gemuͤth als des vorgegange- nen unwiſſend/ gegen ihn ohne widrigkeit geſinnet/ alſo auch keiner eigenli- chen verſoͤhnung noͤthig iſt/ da bleibet nur allein die nothwendigkeit der ver- ſoͤhnung mit GOtt/ dem unſer unrecht bekant und deswegen ſeine gerechtig- keit gegen uns gereitzet iſt: wo dieſer verſoͤhnet/ ſo iſt die ſuͤnde/ nicht nur wie ſie gegen GOtt/ ſondern auch wie ſie gegen den neben-menſchen geſchehen iſt/ vergeben: ja dieſer/ ſo offt er vor GOtt ſein vater unſer gebetet/ und ſich er- boten ſeinen ſchuldigern zu vergeben/ hat auch dieſe ſchuld/ die ihm unbekant geweſen/ vor GOttes angeſicht ihm vergeben: daß aber ſolche vergebung nicht

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 348. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/356>, abgerufen am 22.11.2024.