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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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Das dritte Capitel.
verspühret/ und sein gewissen ihm vorstellen würde/ daß er den andern es auch
reichlicher geniessen lassen solte/ daß er seinem darleyher auch über den zins
ein freywilliges gratial verehre. Also sehen wir in allem/ daß wahrhafftig
dieser modus der liebe gemäß seye/ und aller sünde am kräfftigsten wehre.

Weil wir aber die zinse/ deroselben gebung und nehmung/ unter die
wercke der liebe mit rechnen/ solle den obigen anmerckungen/ was dabey von
Christen in acht zu nehmen ist/ noch diese beygefüget werden/ daß diejenige/
welche geld andern auff zinse ausleyhen/ von welchen sie es mit gutem gewis-
sen nehmen können/ auch willig seyen/ wo es die gelegenheit gibet/ daß solche
leute/ von denen man keine zinse nehmen darff/ ihrer hülffe nöthig haben/ den-
selben gleichfals ohne zinse an hand zu gehen/ und also immer ein theil dessen/
was sie ausleyhen können/ auch vor solche personen ausgesetzt bleiben lassen/
von welchen sie nichts als die haupt-summe wieder erwarten: um in gewis-
ser maaß dadurch auch dasjenige zu heiligen/ was sie des ihrigen bey andern
vermöglichen rentbar machen. Also muß was zur rechtfertigung der zinse
hie mit gutem grund angeführet wird/ diejenige/ welche auch zu ihrer blossen
nothdurfft einiger hülffe bedörfftig sind/ und nichts davor geben können/ von
der sonsten schuldigen liebe/ die andre ihnen zu erzeigen hätten/ nicht aus-
schliessen/ als welches ein mißbrauch wär/ und zur sünde gereichte/ nicht als
wann zinse zu nehmen an sich sünde wäre/ sondern weil die liebe zu eigenem nu-
tzen die schuldige übung der liebe gegen des andern dürfftigkeit aufhübe. Der-
gleichen entziehung von den armen/ die aus solcher art ursach geschihet/ wird
5. Mos. 15/ 9. ein Belials-tücke genennt/ davon Christen frey seyn sollen.
Dann wo die armen deswegen/ weil man von ihnen keine zinse nehmen darff/
gar ohne hülffe bleiben müsten/ wäre solches noch schwehrer vor sie/ und ver-
letzte die liebe noch mehr/ als wo sie endlich noch etwas dargeliehen bekom-
men/ ob sie wol mit grosser beschwehrde etwas davon geben müsten.

3. Wie dann gezeiget ist/ daß die zinse an sich nicht wider die liebe strei-
ten/ sondern vielmehr dero übung befordern können/ also ist ferner zu mer-
cken/ daß sie/ wo man recht acht gibet/ mit andern contracten in der that ü-
berein kommen/ die gleichwol niemand den Christen verboten zu seyn/ oder
wider die liebe zu streiten achtet. Es wird niemand/ auch unter denen/ wel-
che an der geld-zinse erlaubnüß zweiflen/ meines erachtens gefunden werden/
welcher leugnen solte/ wo ich ein hauß/ acker/ garten/ viehe oder dergleichen
etwan habe/ so ich einem andern verleyhe/ daß ich vor den genuß/ welchen der-
selbige von dem meinigen einnimmet ein jährliches geld/ zins oder miethe be-
zahlt annehmen/ oder auch fordern dörffte: vielleicht wird man auch nicht
leicht widersprechen/ daß es erlaubt seye/ wo einer in eine gemeinschafft mit
einem andern in der handlung eintritt/ aber entweder andern beruffs-we-

gen/

Das dritte Capitel.
verſpuͤhret/ und ſein gewiſſen ihm vorſtellen wuͤrde/ daß er den andern es auch
reichlicher genieſſen laſſen ſolte/ daß er ſeinem darleyher auch uͤber den zins
ein freywilliges gratial verehre. Alſo ſehen wir in allem/ daß wahrhafftig
dieſer modus der liebe gemaͤß ſeye/ und aller ſuͤnde am kraͤfftigſten wehre.

Weil wir aber die zinſe/ deroſelben gebung und nehmung/ unter die
wercke der liebe mit rechnen/ ſolle den obigen anmerckungen/ was dabey von
Chriſten in acht zu nehmen iſt/ noch dieſe beygefuͤget werden/ daß diejenige/
welche geld andern auff zinſe ausleyhen/ von welchen ſie es mit gutem gewiſ-
ſen nehmen koͤnnen/ auch willig ſeyen/ wo es die gelegenheit gibet/ daß ſolche
leute/ von denen man keine zinſe nehmen darff/ ihrer huͤlffe noͤthig haben/ den-
ſelben gleichfals ohne zinſe an hand zu gehen/ und alſo immer ein theil deſſen/
was ſie ausleyhen koͤnnen/ auch vor ſolche perſonen ausgeſetzt bleiben laſſen/
von welchen ſie nichts als die haupt-ſumme wieder erwarten: um in gewiſ-
ſer maaß dadurch auch dasjenige zu heiligen/ was ſie des ihrigen bey andern
vermoͤglichen rentbar machen. Alſo muß was zur rechtfertigung der zinſe
hie mit gutem grund angefuͤhret wird/ diejenige/ welche auch zu ihrer bloſſen
nothdurfft einiger huͤlffe bedoͤrfftig ſind/ und nichts davor geben koͤnnen/ von
der ſonſten ſchuldigen liebe/ die andre ihnen zu erzeigen haͤtten/ nicht aus-
ſchlieſſen/ als welches ein mißbrauch waͤr/ und zur ſuͤnde gereichte/ nicht als
wañ zinſe zu nehmen an ſich ſuͤnde waͤre/ ſondern weil die liebe zu eigenem nu-
tzen die ſchuldige uͤbung der liebe gegen des andern duͤrfftigkeit aufhuͤbe. Der-
gleichen entziehung von den armen/ die aus ſolcher art urſach geſchihet/ wird
5. Moſ. 15/ 9. ein Belials-tuͤcke genennt/ davon Chriſten frey ſeyn ſollen.
Dann wo die armen deswegen/ weil man von ihnen keine zinſe nehmen darff/
gar ohne huͤlffe bleiben muͤſten/ waͤre ſolches noch ſchwehrer vor ſie/ und ver-
letzte die liebe noch mehr/ als wo ſie endlich noch etwas dargeliehen bekom-
men/ ob ſie wol mit groſſer beſchwehrde etwas davon geben muͤſten.

3. Wie dann gezeiget iſt/ daß die zinſe an ſich nicht wider die liebe ſtrei-
ten/ ſondern vielmehr dero uͤbung befordern koͤnnen/ alſo iſt ferner zu mer-
cken/ daß ſie/ wo man recht acht gibet/ mit andern contracten in der that uͤ-
berein kommen/ die gleichwol niemand den Chriſten verboten zu ſeyn/ oder
wider die liebe zu ſtreiten achtet. Es wird niemand/ auch unter denen/ wel-
che an der geld-zinſe erlaubnuͤß zweiflen/ meines erachtens gefunden werden/
welcher leugnen ſolte/ wo ich ein hauß/ acker/ garten/ viehe oder dergleichen
etwan habe/ ſo ich einem andern verleyhe/ daß ich vor den genuß/ welchen der-
ſelbige von dem meinigen einnimmet ein jaͤhrliches geld/ zins oder miethe be-
zahlt annehmen/ oder auch fordern doͤrffte: vielleicht wird man auch nicht
leicht widerſprechen/ daß es erlaubt ſeye/ wo einer in eine gemeinſchafft mit
einem andern in der handlung eintritt/ aber entweder andern beruffs-we-

gen/
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[332/0340] Das dritte Capitel. verſpuͤhret/ und ſein gewiſſen ihm vorſtellen wuͤrde/ daß er den andern es auch reichlicher genieſſen laſſen ſolte/ daß er ſeinem darleyher auch uͤber den zins ein freywilliges gratial verehre. Alſo ſehen wir in allem/ daß wahrhafftig dieſer modus der liebe gemaͤß ſeye/ und aller ſuͤnde am kraͤfftigſten wehre. Weil wir aber die zinſe/ deroſelben gebung und nehmung/ unter die wercke der liebe mit rechnen/ ſolle den obigen anmerckungen/ was dabey von Chriſten in acht zu nehmen iſt/ noch dieſe beygefuͤget werden/ daß diejenige/ welche geld andern auff zinſe ausleyhen/ von welchen ſie es mit gutem gewiſ- ſen nehmen koͤnnen/ auch willig ſeyen/ wo es die gelegenheit gibet/ daß ſolche leute/ von denen man keine zinſe nehmen darff/ ihrer huͤlffe noͤthig haben/ den- ſelben gleichfals ohne zinſe an hand zu gehen/ und alſo immer ein theil deſſen/ was ſie ausleyhen koͤnnen/ auch vor ſolche perſonen ausgeſetzt bleiben laſſen/ von welchen ſie nichts als die haupt-ſumme wieder erwarten: um in gewiſ- ſer maaß dadurch auch dasjenige zu heiligen/ was ſie des ihrigen bey andern vermoͤglichen rentbar machen. Alſo muß was zur rechtfertigung der zinſe hie mit gutem grund angefuͤhret wird/ diejenige/ welche auch zu ihrer bloſſen nothdurfft einiger huͤlffe bedoͤrfftig ſind/ und nichts davor geben koͤnnen/ von der ſonſten ſchuldigen liebe/ die andre ihnen zu erzeigen haͤtten/ nicht aus- ſchlieſſen/ als welches ein mißbrauch waͤr/ und zur ſuͤnde gereichte/ nicht als wañ zinſe zu nehmen an ſich ſuͤnde waͤre/ ſondern weil die liebe zu eigenem nu- tzen die ſchuldige uͤbung der liebe gegen des andern duͤrfftigkeit aufhuͤbe. Der- gleichen entziehung von den armen/ die aus ſolcher art urſach geſchihet/ wird 5. Moſ. 15/ 9. ein Belials-tuͤcke genennt/ davon Chriſten frey ſeyn ſollen. Dann wo die armen deswegen/ weil man von ihnen keine zinſe nehmen darff/ gar ohne huͤlffe bleiben muͤſten/ waͤre ſolches noch ſchwehrer vor ſie/ und ver- letzte die liebe noch mehr/ als wo ſie endlich noch etwas dargeliehen bekom- men/ ob ſie wol mit groſſer beſchwehrde etwas davon geben muͤſten. 3. Wie dann gezeiget iſt/ daß die zinſe an ſich nicht wider die liebe ſtrei- ten/ ſondern vielmehr dero uͤbung befordern koͤnnen/ alſo iſt ferner zu mer- cken/ daß ſie/ wo man recht acht gibet/ mit andern contracten in der that uͤ- berein kommen/ die gleichwol niemand den Chriſten verboten zu ſeyn/ oder wider die liebe zu ſtreiten achtet. Es wird niemand/ auch unter denen/ wel- che an der geld-zinſe erlaubnuͤß zweiflen/ meines erachtens gefunden werden/ welcher leugnen ſolte/ wo ich ein hauß/ acker/ garten/ viehe oder dergleichen etwan habe/ ſo ich einem andern verleyhe/ daß ich vor den genuß/ welchen der- ſelbige von dem meinigen einnimmet ein jaͤhrliches geld/ zins oder miethe be- zahlt annehmen/ oder auch fordern doͤrffte: vielleicht wird man auch nicht leicht widerſprechen/ daß es erlaubt ſeye/ wo einer in eine gemeinſchafft mit einem andern in der handlung eintritt/ aber entweder andern beruffs-we- gen/

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 332. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/340>, abgerufen am 25.11.2024.