Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.Das dritte Capitel che man von blutarmen leuten auspresset. Da man vielmehr derselben noth-dür fftigkeit mit allmosen zu hülffe kommen solte/ und also eine grosse unge- rechtigkeit und wider die liebe ist/ die jenige zu zinsen zu nöthigen/ die/ was sie uns geben solten/ erst aus anderer liebe und gutthätigkeit suchen müß- ten. 3. Können auch die zinse unrecht werden/ wo sie in diesem stück wider 4. Nicht weniger können die zinse auch unbillich werden/ wo man sich 5. Ferner werden auch die zinse auff andre weise zur sünde/ wo sonsten wo
Das dritte Capitel che man von blutarmen leuten auspreſſet. Da man vielmehr derſelben noth-duͤr fftigkeit mit allmoſen zu huͤlffe kommen ſolte/ und alſo eine groſſe unge- rechtigkeit und wider die liebe iſt/ die jenige zu zinſen zu noͤthigen/ die/ was ſie uns geben ſolten/ erſt aus anderer liebe und gutthaͤtigkeit ſuchen muͤß- ten. 3. Koͤnnen auch die zinſe unrecht werden/ wo ſie in dieſem ſtuͤck wider 4. Nicht weniger koͤnnen die zinſe auch unbillich werden/ wo man ſich 5. Ferner werden auch die zinſe auff andre weiſe zur ſuͤnde/ wo ſonſten wo
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Das dritte Capitel
che man von blutarmen leuten auspreſſet. Da man vielmehr derſelben noth-
duͤr fftigkeit mit allmoſen zu huͤlffe kommen ſolte/ und alſo eine groſſe unge-
rechtigkeit und wider die liebe iſt/ die jenige zu zinſen zu noͤthigen/ die/ was
ſie uns geben ſolten/ erſt aus anderer liebe und gutthaͤtigkeit ſuchen muͤß-
ten.
3. Koͤnnen auch die zinſe unrecht werden/ wo ſie in dieſem ſtuͤck wider
die liebe ſtreiten/ daß man ſie von denjenigen fordert/ welche mit dem gelehn-
ten geld nicht mehr als ihre nothdurfft erhalten/ nichts aber gewinnen koͤn-
nen. Dann weil der gantze grund der billigkeit der zinſe darauff beſtehet/ daß
wer meines geldes alſo genoſſen/ daß er auch etwas damit gewonnen hat/
mich deſſen gewinns mit theilhafftig mache/ ſo faͤllet dieſe dahin in dem fall/
da der andre damit nichts zu eruͤbrigen vermocht hat/ und folglich nichts un-
ter uns zutheilen verhanden iſt. Welches ſo viel mehꝛ ſtatt hat/ wo deꝛ glaubi-
ger ohne das zu leben mittel hat/ da er denn ſeinen bruder zu zinſen nicht trei-
ben kan. Waͤre es aber ſache/ daß derſelbe ſelbs in gleicher duͤrfftigkeit ſtuͤn-
de/ als zum exempel/ eine wittwe/ waͤyſen/ krancke/ ſo aus mangel ihrer nah-
rung ihr weniges um davon leben zu koͤnnen/ ausgethan haͤtten/ oder erſt in
dieſelbe durch ungluͤck gerathen waͤren/ und alſo in entſtehung dieſer huͤlffe
ſelbs in mangel ſtehen wuͤrden/ ſo wuͤrde abermal die liebe von dem/ ſo des
andern wolthat genoſſen/ erfordern/ daß er nach muͤglichkeit dem andern
auffs wenigſte alſo an die hand gehe/ daß beyde an einer laſt leichter tragen.
4. Nicht weniger koͤnnen die zinſe auch unbillich werden/ wo man ſich
des nechſten/ der dieſelbe reichen ſolle/ zugeſtandenen unfalls nicht erbarmet/
ſondern ob wol derſelbe ſonſt mit unſerm geld etwas zu gewinnen vermocht/
es aber geſchehen iſt/ daß er in groſſen ſchaden durch krieg/ feuer/ waſſer oder
dergleichen gerathen/ ja wol um unſer capital gekommen waͤre/ dannoch in
eintreibung der zinſe nach der ſtrenge verfahren will; da wir vielmehr gleich-
ſam einen theil des ſchadens auff uns zu nehmen/ und thaͤtliches mitleiden zu
bezeugen ſchuldig ſind/ einem ſolchen einen billigen nachlaß entweder auff im-
mer/ oder auff ſo lange zuthun/ biß er wieder zu kraͤfften kommen/ und wir
ſein wiederum ohne verletzung der liebe genieſſen moͤgen. So allerdings der
liebe gemaͤßiſt.
5. Ferner werden auch die zinſe auff andre weiſe zur ſuͤnde/ wo ſonſten
andre ungerechtigkeit mit eingeflochten wird: als wo reiche leute von capi-
tal/ die das ihrige nicht anders unterbringen koͤnnen/ andre/ ſo es ſonſten
nicht noͤthig haben wuͤrden/ daher es auch nicht ſo genieſſen moͤgen/ dahin
noͤthigen/ mit trohen/ oder verſagung anderer ſonſten von ihnen noͤthigen
huͤlffe/ daß ſie ſolche ſummen auffnehmen und verzinſen muͤſſen/ dero ſie ſon-
ſten nicht bedoͤrfftig; allein damit jene das ihrige alles nutzen moͤgen: item,
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