Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.Das dritte Capitel. desjenigen/ der sich nicht verblenden liesse/ nicht nur ein schein eines bösendenjenigen/ welche sein innerstes nicht gnugsam erkennen/ und von ihm dar- nach urtheilen/ wie die menschen insgesamt gesinnet zu seyn pflegen/ sondern/ es ist auch eine verleitung anderer/ sonderlich wo es von denen wahrgenom- men wird/ welche sonst ein gutes zeugnüß und ruff der gerechtigkeit haben/ daß die übrige/ welche ohne das dem unrecht nicht so feind sind/ ihnen dasje- nige nicht weniger erlaubt achten/ was sie von denselben sehen: und fället also die schuld solches stätswährenden und immer erneurenden/ ja zunehmenden är- gernüsses immer wieder auf jenen/ der mit seinem exempel andere stärcket. Die- se gründe hoffe ich/ sollen starck gnug seyn/ zu erweisen/ daß einmal solche ge- schencke mit gutem wissen nicht genommen werden mögen/ sondern daß sie sünd- lich seyen. Es wird auch deroselben sündlichkeit damit nicht auffgehoben/ wo solche personen sagen wolten/ daß sie aus noth wegen mangel des Salarii der- gleichen thun müsten. Dann ob zwahr in solchem fall/ wie bereits erwehnet/ auff die jenige vieles zurück fället/ bey denen es stehet/ daß die billichkeit ih- nen nicht gedeyet/ so hebet dennoch solches ihre sünde nicht auff/ sondern sie müssen mit andern remonstrationen und ansuchungen ihrer noth zu helffen suchen/ und dörffen so wenig sich mit unrecht an andern zu erholen trachten/ als man den soldaten/ welche in dem krieg ihren sold nicht bekommen/ auch darin miserabel sind/ nicht billiget/ da sie sich auff das rauben und stehlen le- gen/ aber ohngeacht dessen darüber von der justiz abgestrafft werden. 3. Wo solches geschencknehmen anfangt einzureissen und bekant wird/ 4. Jnsgemein und ordentlicher weise sündiget nicht nur derjenige/ wel- kan/
Das dritte Capitel. desjenigen/ der ſich nicht verblenden lieſſe/ nicht nur ein ſchein eines boͤſendenjenigen/ welche ſein innerſtes nicht gnugſam erkennen/ und von ihm dar- nach urtheilen/ wie die menſchen insgeſamt geſinnet zu ſeyn pflegen/ ſondern/ es iſt auch eine verleitung anderer/ ſonderlich wo es von denen wahrgenom- men wird/ welche ſonſt ein gutes zeugnuͤß und ruff der gerechtigkeit haben/ daß die uͤbrige/ welche ohne das dem unrecht nicht ſo feind ſind/ ihnen dasje- nige nicht weniger erlaubt achten/ was ſie von denſelben ſehen: und faͤllet alſo die ſchuld ſolches ſtaͤtswaͤhrenden uñ im̃er erneurenden/ ja zunehmenden aͤr- gernuͤſſes im̃er wieder auf jenen/ der mit ſeinem exempel andere ſtaͤrcket. Die- ſe gruͤnde hoffe ich/ ſollen ſtarck gnug ſeyn/ zu erweiſen/ daß einmal ſolche ge- ſchencke mit gutem wiſſen nicht genom̃en weꝛden moͤgen/ ſondeꝛn daß ſie ſuͤnd- lich ſeyen. Es wird auch deroſelben ſuͤndlichkeit damit nicht auffgehoben/ wo ſolche perſonen ſagen wolten/ daß ſie aus noth wegen mangel des Salarii der- gleichen thun muͤſten. Dann ob zwahr in ſolchem fall/ wie bereits erwehnet/ auff die jenige vieles zuruͤck faͤllet/ bey denen es ſtehet/ daß die billichkeit ih- nen nicht gedeyet/ ſo hebet dennoch ſolches ihre ſuͤnde nicht auff/ ſondern ſie muͤſſen mit andern remonſtrationen und anſuchungen ihrer noth zu helffen ſuchen/ und doͤrffen ſo wenig ſich mit unrecht an andern zu erholen trachten/ als man den ſoldaten/ welche in dem krieg ihren ſold nicht bekommen/ auch darin miſerabel ſind/ nicht billiget/ da ſie ſich auff das rauben und ſtehlen le- gen/ aber ohngeacht deſſen daruͤber von der juſtiz abgeſtrafft werden. 3. Wo ſolches geſchencknehmen anfangt einzureiſſen und bekant wird/ 4. Jnsgemein und ordentlicher weiſe ſuͤndiget nicht nur derjenige/ wel- kan/
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Das dritte Capitel.
desjenigen/ der ſich nicht verblenden lieſſe/ nicht nur ein ſchein eines boͤſen
denjenigen/ welche ſein innerſtes nicht gnugſam erkennen/ und von ihm dar-
nach urtheilen/ wie die menſchen insgeſamt geſinnet zu ſeyn pflegen/ ſondern/
es iſt auch eine verleitung anderer/ ſonderlich wo es von denen wahrgenom-
men wird/ welche ſonſt ein gutes zeugnuͤß und ruff der gerechtigkeit haben/
daß die uͤbrige/ welche ohne das dem unrecht nicht ſo feind ſind/ ihnen dasje-
nige nicht weniger erlaubt achten/ was ſie von denſelben ſehen: und faͤllet alſo
die ſchuld ſolches ſtaͤtswaͤhrenden uñ im̃er erneurenden/ ja zunehmenden aͤr-
gernuͤſſes im̃er wieder auf jenen/ der mit ſeinem exempel andere ſtaͤrcket. Die-
ſe gruͤnde hoffe ich/ ſollen ſtarck gnug ſeyn/ zu erweiſen/ daß einmal ſolche ge-
ſchencke mit gutem wiſſen nicht genom̃en weꝛden moͤgen/ ſondeꝛn daß ſie ſuͤnd-
lich ſeyen. Es wird auch deroſelben ſuͤndlichkeit damit nicht auffgehoben/ wo
ſolche perſonen ſagen wolten/ daß ſie aus noth wegen mangel des Salarii der-
gleichen thun muͤſten. Dann ob zwahr in ſolchem fall/ wie bereits erwehnet/
auff die jenige vieles zuruͤck faͤllet/ bey denen es ſtehet/ daß die billichkeit ih-
nen nicht gedeyet/ ſo hebet dennoch ſolches ihre ſuͤnde nicht auff/ ſondern ſie
muͤſſen mit andern remonſtrationen und anſuchungen ihrer noth zu helffen
ſuchen/ und doͤrffen ſo wenig ſich mit unrecht an andern zu erholen trachten/
als man den ſoldaten/ welche in dem krieg ihren ſold nicht bekommen/ auch
darin miſerabel ſind/ nicht billiget/ da ſie ſich auff das rauben und ſtehlen le-
gen/ aber ohngeacht deſſen daruͤber von der juſtiz abgeſtrafft werden.
3. Wo ſolches geſchencknehmen anfangt einzureiſſen und bekant wird/
iſt die hohe Obrigkeit uͤber jedes ſolches gericht verbunden/ ein ſcharffes ein-
ſehen zu haben/ die ſache zu unterſuchen/ und wen man darinn ſchuldig be-
findet/ auffs nachtruͤcklichſte und andern zum ſchrecken als einen corrupto-
rem juſtitiæ, der ſich an dem publico hefftig verſchuldet/ zu ſtraffen. Thut
ſie ſolches nicht/ ſo faͤllet abermal auff ihre verantwortung ein groſſes theil
der ſchuld der daher entſtehenden ungemach/ und auch daruͤber zu ſeiner zeit
ausbrechender goͤttlicher gerichte/ die auff alle ungerechtigkeit dermaleins
folgen.
4. Jnsgemein und ordentlicher weiſe ſuͤndiget nicht nur derjenige/ wel-
cher dergleichen geſchencke nimmet oder ſuchet/ ſondern auch derjenige wel-
cher dieſelbe gibet. Wenn nemlich 1. bey einigem gericht (ſo ich nicht weiß/ ob
es aller orten uͤblich) herkommens/ daß die partheyen voran oder hernach/
daß ſie nichts ſpendiret haͤtten/ bezeugen/ oder ſolches mit geluͤbd oder eyd
beſtaͤtigen muͤſſen. Jn welchem fall ſo wenig dergleichen zu thun mehr er-
laubt iſt/ als ich ſonſten wider die wahrheit oder eyd ohne ſuͤnden nichts thun
kan. 2. Wo an einem gericht die gewohnheit noch nicht allzuſtarck eingeriſ-
ſen iſt/ daß daher ihr noch auff allerley weiſe mit nachtruck reſiſtiret werden
kan/
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