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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.

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ARTIC. II. SECTIO XII.
SECTIO XII.
Ob vornehmere weibs-personen schuldig/ ihre kin-
der selbs zu stillen.

WEgen eigener stillung der kinder/ erklähre mich mit wenigem. 1. Die
regel ist/ daß jede mutter ihr eigen kind selbs träncke/ und was ihr
Gott in der natur zur ernehrung dessen/ was er auch aus ihr gebohren
werden lassen/ gegeben/ darzu anwende. Hierzu weiset die natur selbs/ und ist
insgemein so wol müttern das saugen ihrer kinder gesünder/ als eigne mut-
ter-milch den kindern zuträglicher/ daher der eingepflantzten und gebotenen
mutter-liebe gemäßer. 2. Jndessen können ursachen seyn/ die eine mutter
davon befreyen/ wo ein natürlicher mangel an brüsten/ oder an milch sich fin-
det/ wo die natur aus gewissen ursachen allzuschwach/ wo kranckheiten anstos-
sen/ darvon sonderlich die säuglinge auch schaden nehmen möchten; Es müs-
sen aber lauter solche ursachen seyn/ welche eine art einer nothwendigkeit ha-
ben/ und mit der liebe stehen. Hingegen 3. vornehmer stand an sich selbs/ be-
freyet nicht von solcher schuldigkeit/ und wo sich eine mutter solcher pflicht
entziehet/ bloß aus flucht der beschwehrden/ gemächlichkeit und zärtlichkeit/
ists eine fleischliche ursach/ die ich nicht zu vertheidigen getrauete. Wie aber
4. ein ehemann über den leib seiner ehegenoßin eine sonderbare gewalt hat/ so
erstreckt sie sich auch dahin/ daß ers derselben wehren kan/ wo er deroselben
liebes-dienste/ als bey schwachheiten/ also benöthiget ist/ daß er derselben nicht
zur gnüge/ wo dieselbe selbs stillet/ geniessen kan/ sondern dardurch allzuviel
und zu seinem schaden verunruhigt würde. Da bekenne zwahr/ daß es ein
seltener casus seyn mag/ daß diese ursach so wichtig/ und die besorgte hinder-
nüß so groß seye/ daß man den ehemann in solchem verbot nicht zu sündigen
versichern könte/ und muß ich sorgen/ der vormand seye vielmehr nur gesucht
als in der wahrheit gegründet. Jndessen 5. wo eine ehegenoßin/ die selbs
gern stillen wolte/ und die beschwehrde selbs nicht fliehet/ auch um solche frey-
heit bittet/ aber dieselbe nicht erlangen kan/ hingegen in dem ehestand/ von der
verweigerung des gehorsams in solchem stück uneinigkeit sorgen müste/ in ih-
rer einfalt dem ehemann/ auf dessen verantwortung es ankommt/ folget/ wird
GOTT es derselben nicht zurechnen. 6. Diese schuldigkeit einer ehefrauen
gehet nicht allein die erste kinder an/ sondern sie hafftet auch auf den übrigen/
und welche mutter bey einigen der ersten an ihrem vorhaben gehindert wor-
den wäre/ wo solche hindernüß auffhöret/ solle auch billich bey andern folgen-
den trachten den mangel zu ersetzen. 7. Wo aber das stillen bey vielen be-
reits unterlassen worden/ trante alsdann/ wo die kräfften durch mehrere kin-

der
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ARTIC. II. SECTIO XII.
SECTIO XII.
Ob vornehmere weibs-perſonen ſchuldig/ ihre kin-
der ſelbs zu ſtillen.

WEgen eigener ſtillung der kinder/ erklaͤhre mich mit wenigem. 1. Die
regel iſt/ daß jede mutter ihr eigen kind ſelbs traͤncke/ und was ihr
Gott in der natur zur ernehrung deſſen/ was er auch aus ihr gebohren
werden laſſen/ gegeben/ darzu anwende. Hierzu weiſet die natur ſelbs/ und iſt
insgemein ſo wol muͤttern das ſaugen ihrer kinder geſuͤnder/ als eigne mut-
ter-milch den kindern zutraͤglicher/ daher der eingepflantzten und gebotenen
mutter-liebe gemaͤßer. 2. Jndeſſen koͤnnen urſachen ſeyn/ die eine mutter
davon befreyen/ wo ein natuͤrlicher mangel an bruͤſten/ oder an milch ſich fin-
det/ wo die natur aus gewiſſen urſachen allzuſchwach/ wo kranckheiten anſtoſ-
ſen/ darvon ſonderlich die ſaͤuglinge auch ſchaden nehmen moͤchten; Es muͤſ-
ſen aber lauter ſolche urſachen ſeyn/ welche eine art einer nothwendigkeit ha-
ben/ und mit der liebe ſtehen. Hingegen 3. vornehmer ſtand an ſich ſelbs/ be-
freyet nicht von ſolcher ſchuldigkeit/ und wo ſich eine mutter ſolcher pflicht
entziehet/ bloß aus flucht der beſchwehrden/ gemaͤchlichkeit und zaͤrtlichkeit/
iſts eine fleiſchliche urſach/ die ich nicht zu vertheidigen getrauete. Wie aber
4. ein ehemann uͤber den leib ſeiner ehegenoßin eine ſonderbare gewalt hat/ ſo
erſtreckt ſie ſich auch dahin/ daß ers derſelben wehren kan/ wo er deroſelben
liebes-dienſte/ als bey ſchwachheiten/ alſo benoͤthiget iſt/ daß er derſelben nicht
zur gnuͤge/ wo dieſelbe ſelbs ſtillet/ genieſſen kan/ ſondern dardurch allzuviel
und zu ſeinem ſchaden verunruhigt wuͤrde. Da bekenne zwahr/ daß es ein
ſeltener caſus ſeyn mag/ daß dieſe urſach ſo wichtig/ und die beſorgte hinder-
nuͤß ſo groß ſeye/ daß man den ehemann in ſolchem verbot nicht zu ſuͤndigen
verſichern koͤnte/ und muß ich ſorgen/ der vormand ſeye vielmehr nur geſucht
als in der wahrheit gegruͤndet. Jndeſſen 5. wo eine ehegenoßin/ die ſelbs
gern ſtillen wolte/ und die beſchwehrde ſelbs nicht fliehet/ auch um ſolche frey-
heit bittet/ aber dieſelbe nicht erlangen kan/ hingegen in dem eheſtand/ von der
verweigerung des gehorſams in ſolchem ſtuͤck uneinigkeit ſorgen muͤſte/ in ih-
rer einfalt dem ehemann/ auf deſſen verantwortung es ankommt/ folget/ wird
GOTT es derſelben nicht zurechnen. 6. Dieſe ſchuldigkeit einer ehefrauen
gehet nicht allein die erſte kinder an/ ſondern ſie hafftet auch auf den uͤbrigen/
und welche mutter bey einigen der erſten an ihrem vorhaben gehindert wor-
den waͤre/ wo ſolche hindernuͤß auffhoͤret/ ſolle auch billich bey andern folgen-
den trachten den mangel zu erſetzen. 7. Wo aber das ſtillen bey vielen be-
reits unterlaſſen worden/ trante alsdann/ wo die kraͤfften durch mehrere kin-

der
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[225/0233] ARTIC. II. SECTIO XII. SECTIO XII. Ob vornehmere weibs-perſonen ſchuldig/ ihre kin- der ſelbs zu ſtillen. WEgen eigener ſtillung der kinder/ erklaͤhre mich mit wenigem. 1. Die regel iſt/ daß jede mutter ihr eigen kind ſelbs traͤncke/ und was ihr Gott in der natur zur ernehrung deſſen/ was er auch aus ihr gebohren werden laſſen/ gegeben/ darzu anwende. Hierzu weiſet die natur ſelbs/ und iſt insgemein ſo wol muͤttern das ſaugen ihrer kinder geſuͤnder/ als eigne mut- ter-milch den kindern zutraͤglicher/ daher der eingepflantzten und gebotenen mutter-liebe gemaͤßer. 2. Jndeſſen koͤnnen urſachen ſeyn/ die eine mutter davon befreyen/ wo ein natuͤrlicher mangel an bruͤſten/ oder an milch ſich fin- det/ wo die natur aus gewiſſen urſachen allzuſchwach/ wo kranckheiten anſtoſ- ſen/ darvon ſonderlich die ſaͤuglinge auch ſchaden nehmen moͤchten; Es muͤſ- ſen aber lauter ſolche urſachen ſeyn/ welche eine art einer nothwendigkeit ha- ben/ und mit der liebe ſtehen. Hingegen 3. vornehmer ſtand an ſich ſelbs/ be- freyet nicht von ſolcher ſchuldigkeit/ und wo ſich eine mutter ſolcher pflicht entziehet/ bloß aus flucht der beſchwehrden/ gemaͤchlichkeit und zaͤrtlichkeit/ iſts eine fleiſchliche urſach/ die ich nicht zu vertheidigen getrauete. Wie aber 4. ein ehemann uͤber den leib ſeiner ehegenoßin eine ſonderbare gewalt hat/ ſo erſtreckt ſie ſich auch dahin/ daß ers derſelben wehren kan/ wo er deroſelben liebes-dienſte/ als bey ſchwachheiten/ alſo benoͤthiget iſt/ daß er derſelben nicht zur gnuͤge/ wo dieſelbe ſelbs ſtillet/ genieſſen kan/ ſondern dardurch allzuviel und zu ſeinem ſchaden verunruhigt wuͤrde. Da bekenne zwahr/ daß es ein ſeltener caſus ſeyn mag/ daß dieſe urſach ſo wichtig/ und die beſorgte hinder- nuͤß ſo groß ſeye/ daß man den ehemann in ſolchem verbot nicht zu ſuͤndigen verſichern koͤnte/ und muß ich ſorgen/ der vormand ſeye vielmehr nur geſucht als in der wahrheit gegruͤndet. Jndeſſen 5. wo eine ehegenoßin/ die ſelbs gern ſtillen wolte/ und die beſchwehrde ſelbs nicht fliehet/ auch um ſolche frey- heit bittet/ aber dieſelbe nicht erlangen kan/ hingegen in dem eheſtand/ von der verweigerung des gehorſams in ſolchem ſtuͤck uneinigkeit ſorgen muͤſte/ in ih- rer einfalt dem ehemann/ auf deſſen verantwortung es ankommt/ folget/ wird GOTT es derſelben nicht zurechnen. 6. Dieſe ſchuldigkeit einer ehefrauen gehet nicht allein die erſte kinder an/ ſondern ſie hafftet auch auf den uͤbrigen/ und welche mutter bey einigen der erſten an ihrem vorhaben gehindert wor- den waͤre/ wo ſolche hindernuͤß auffhoͤret/ ſolle auch billich bey andern folgen- den trachten den mangel zu erſetzen. 7. Wo aber das ſtillen bey vielen be- reits unterlaſſen worden/ trante alsdann/ wo die kraͤfften durch mehrere kin- der F f

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701, S. 225. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken02_1701/233>, abgerufen am 22.11.2024.