Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 2. Halle (Saale), 1701.ARTIC. I. SECTIO XXIV. in entstehung aller gelegenheit zu dem Sacrament sich ohne verlust der see-ligkeit mit jenem vergnügen kan) sondern auch/ weil ich der göttlichen güte und weißheit allerdings gemäß befinde/ daß sie einer solchen seelen/ so aus einer wahren liebe und schonen des nechsten sich einiges stücks ihres trosts willig- lich begiebet/ was sie darinnen verliehret/ auff andere ihr bekannte art kräff- tig wisse zu ersetzen/ daß ihr doch in der that nichts mangeln muß/ nachdem je/ ob wol wir an dem gebrauch aller mittel von unsrer seiten nach aller müglichkeit gebunden sind/ sie hingeen sich nicht daran bindet/ sondern wür- cket/ wann/ durch was/ und wie sie will. 12. Voraus gesetzt nun dieser din- ge/ halte ich dafür/ ob ich wol derselben zu dero geistlichem wachsthum die off- tere wiederholung der seligen communion hertzlich gönnete/ daß sie dannoch/ bey gegenwärtiger dieser zeit umständen/ GOTT gefälliger thun werde/ sich derselben noch jetzt zu enthalten/ als sich ihres rechts zu gebrauchen/ und also auch aus liebe der andern lieber etwas zu entrathen/ als andern sich zu ver- sundigen anlaß zu geben. 13. Die ursachen sind ziemlich offenbahr; dann nach dem es durch einiger widriger leute/ theils practiquen/ theils unbeson- nenen eiffer/ dahin gekommen ist/ daß das gantze land/ ja Teutschland mit dem gerücht einer neuen secte/ des Pietismi, erfüllet worden ist; welches gerücht so wol schwache sehr niederschläget/ und irre machet/ als einigen boßhafftigen gelegenheit zu vielen lästerungen und andern sünden ursach giebet/ will nun christliche klugheit und liebe erfordern/ daß seelen/ die ihr heyl ernstlich su- chen/ sonderlich die bereits in den verdacht dergleichen vermeinter secte gera- then sind/ sich sehr vorsichtig auffführen/ und zwahr deßwegen um der welt zu gefallen nichts derjenigen pflichten unterlassen/ die sie ihrem GOTT schuldig/ und die ihnen zu ihrer geistlichen stärckung nöthig sind; aber was alles übrige anlangt/ so noch ohne an GOtt sich zu versündigen/ und sich allzu sehr zu versäumen/ unterlassen werden kan/ in demselben desjenigensich ent- halten/ so zu neuen nachreden oder vermehrung der vorigen/ auch zu neuem streit/ anlaß geben könte/ davon gewiß andere/ sonderlich schwache/ schaden nehmen möchten. 14. Weilen dann nun die gar offtere empfangung des H. Abendmahls eins theils nach vor ausgeführtem nicht bloß nothwendig/ andern theils aber/ sonderlich weil sie von deroselben allein geschehe/ nicht nur einigen schwachen selbs einige scrupul machen/ und sie was ihnen zu thun wäre/ in zweiffel setzen/ sondern auch das geschrey von den Pietisten auffs neue vermehren/ und gleichsam einen neuen deroselben glaubens- articul bey denen/ welche gern alle gelegenheit aufffassen/ machen/ und also nur zu mehr sünden anlaß geben würde/ so sehe ichs an als ein exempel des- jenigen falles/ wo die liebe erfordert/ auch sein mehreres geistliches dem nech- sten zum besten nachzusetzen. 15. Jch erinnere mich dabey eines falles in Franck- S 3
ARTIC. I. SECTIO XXIV. in entſtehung aller gelegenheit zu dem Sacrament ſich ohne verluſt der ſee-ligkeit mit jenem vergnuͤgen kan) ſondern auch/ weil ich der goͤttlichen guͤte uñ weißheit allerdings gemaͤß befinde/ daß ſie einer ſolchen ſeelen/ ſo aus einer wahren liebe und ſchonen des nechſten ſich einiges ſtuͤcks ihres troſts willig- lich begiebet/ was ſie darinnen verliehret/ auff andere ihr bekannte art kraͤff- tig wiſſe zu erſetzen/ daß ihr doch in der that nichts mangeln muß/ nachdem je/ ob wol wir an dem gebrauch aller mittel von unſrer ſeiten nach aller muͤglichkeit gebunden ſind/ ſie hingeen ſich nicht daran bindet/ ſondern wuͤr- cket/ wann/ durch was/ und wie ſie will. 12. Voraus geſetzt nun dieſer din- ge/ halte ich dafuͤr/ ob ich wol derſelben zu dero geiſtlichem wachsthum die off- tere wiederholung der ſeligen communion hertzlich goͤnnete/ daß ſie dannoch/ bey gegenwaͤrtiger dieſer zeit umſtaͤnden/ GOTT gefaͤlliger thun werde/ ſich derſelben noch jetzt zu enthalten/ als ſich ihres rechts zu gebrauchen/ und alſo auch aus liebe der andern lieber etwas zu entrathen/ als andern ſich zu ver- ſundigen anlaß zu geben. 13. Die urſachen ſind ziemlich offenbahr; dann nach dem es durch einiger widriger leute/ theils practiquen/ theils unbeſon- nenen eiffer/ dahin gekommen iſt/ daß das gantze land/ ja Teutſchland mit dem geruͤcht einer neuen ſecte/ des Pietiſmi, erfuͤllet worden iſt; welches geruͤcht ſo wol ſchwache ſehr niederſchlaͤget/ und irre machet/ als einigen boßhafftigen gelegenheit zu vielen laͤſterungen und andern ſuͤnden urſach giebet/ will nun chriſtliche klugheit und liebe erfordern/ daß ſeelen/ die ihr heyl ernſtlich ſu- chen/ ſonderlich die bereits in den verdacht dergleichen vermeinter ſecte gera- then ſind/ ſich ſehr vorſichtig aufffuͤhren/ und zwahr deßwegen um der welt zu gefallen nichts derjenigen pflichten unterlaſſen/ die ſie ihrem GOTT ſchuldig/ und die ihnen zu ihrer geiſtlichen ſtaͤrckung noͤthig ſind; aber was alles uͤbrige anlangt/ ſo noch ohne an GOtt ſich zu verſuͤndigen/ und ſich allzu ſehr zu verſaͤumen/ unterlaſſen werden kan/ in demſelben desjenigenſich ent- halten/ ſo zu neuen nachreden oder vermehrung der vorigen/ auch zu neuem ſtreit/ anlaß geben koͤnte/ davon gewiß andere/ ſonderlich ſchwache/ ſchaden nehmen moͤchten. 14. Weilen dann nun die gar offtere empfangung des H. Abendmahls eins theils nach vor ausgefuͤhrtem nicht bloß nothwendig/ andern theils aber/ ſonderlich weil ſie von deroſelben allein geſchehe/ nicht nur einigen ſchwachen ſelbs einige ſcrupul machen/ und ſie was ihnen zu thun waͤre/ in zweiffel ſetzen/ ſondern auch das geſchrey von den Pietiſten auffs neue vermehren/ und gleichſam einen neuen deroſelben glaubens- articul bey denen/ welche gern alle gelegenheit aufffaſſen/ machen/ und alſo nur zu mehr ſuͤnden anlaß geben wuͤrde/ ſo ſehe ichs an als ein exempel des- jenigen falles/ wo die liebe erfordert/ auch ſein mehreres geiſtliches dem nech- ſten zum beſten nachzuſetzen. 15. Jch erinnere mich dabey eines falles in Franck- S 3
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ARTIC. I. SECTIO XXIV.
in entſtehung aller gelegenheit zu dem Sacrament ſich ohne verluſt der ſee-
ligkeit mit jenem vergnuͤgen kan) ſondern auch/ weil ich der goͤttlichen guͤte uñ
weißheit allerdings gemaͤß befinde/ daß ſie einer ſolchen ſeelen/ ſo aus einer
wahren liebe und ſchonen des nechſten ſich einiges ſtuͤcks ihres troſts willig-
lich begiebet/ was ſie darinnen verliehret/ auff andere ihr bekannte art kraͤff-
tig wiſſe zu erſetzen/ daß ihr doch in der that nichts mangeln muß/ nachdem
je/ ob wol wir an dem gebrauch aller mittel von unſrer ſeiten nach aller
muͤglichkeit gebunden ſind/ ſie hingeen ſich nicht daran bindet/ ſondern wuͤr-
cket/ wann/ durch was/ und wie ſie will. 12. Voraus geſetzt nun dieſer din-
ge/ halte ich dafuͤr/ ob ich wol derſelben zu dero geiſtlichem wachsthum die off-
tere wiederholung der ſeligen communion hertzlich goͤnnete/ daß ſie dannoch/
bey gegenwaͤrtiger dieſer zeit umſtaͤnden/ GOTT gefaͤlliger thun werde/ ſich
derſelben noch jetzt zu enthalten/ als ſich ihres rechts zu gebrauchen/ und alſo
auch aus liebe der andern lieber etwas zu entrathen/ als andern ſich zu ver-
ſundigen anlaß zu geben. 13. Die urſachen ſind ziemlich offenbahr; dann
nach dem es durch einiger widriger leute/ theils practiquen/ theils unbeſon-
nenen eiffer/ dahin gekommen iſt/ daß das gantze land/ ja Teutſchland mit dem
geruͤcht einer neuen ſecte/ des Pietiſmi, erfuͤllet worden iſt; welches geruͤcht ſo
wol ſchwache ſehr niederſchlaͤget/ und irre machet/ als einigen boßhafftigen
gelegenheit zu vielen laͤſterungen und andern ſuͤnden urſach giebet/ will nun
chriſtliche klugheit und liebe erfordern/ daß ſeelen/ die ihr heyl ernſtlich ſu-
chen/ ſonderlich die bereits in den verdacht dergleichen vermeinter ſecte gera-
then ſind/ ſich ſehr vorſichtig aufffuͤhren/ und zwahr deßwegen um der welt
zu gefallen nichts derjenigen pflichten unterlaſſen/ die ſie ihrem GOTT
ſchuldig/ und die ihnen zu ihrer geiſtlichen ſtaͤrckung noͤthig ſind; aber was
alles uͤbrige anlangt/ ſo noch ohne an GOtt ſich zu verſuͤndigen/ und ſich allzu
ſehr zu verſaͤumen/ unterlaſſen werden kan/ in demſelben desjenigenſich ent-
halten/ ſo zu neuen nachreden oder vermehrung der vorigen/ auch zu neuem
ſtreit/ anlaß geben koͤnte/ davon gewiß andere/ ſonderlich ſchwache/ ſchaden
nehmen moͤchten. 14. Weilen dann nun die gar offtere empfangung des
H. Abendmahls eins theils nach vor ausgefuͤhrtem nicht bloß nothwendig/
andern theils aber/ ſonderlich weil ſie von deroſelben allein geſchehe/ nicht
nur einigen ſchwachen ſelbs einige ſcrupul machen/ und ſie was ihnen zu
thun waͤre/ in zweiffel ſetzen/ ſondern auch das geſchrey von den Pietiſten
auffs neue vermehren/ und gleichſam einen neuen deroſelben glaubens-
articul bey denen/ welche gern alle gelegenheit aufffaſſen/ machen/ und alſo
nur zu mehr ſuͤnden anlaß geben wuͤrde/ ſo ſehe ichs an als ein exempel des-
jenigen falles/ wo die liebe erfordert/ auch ſein mehreres geiſtliches dem nech-
ſten zum beſten nachzuſetzen. 15. Jch erinnere mich dabey eines falles in
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