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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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die zum gebrauch des H. Abendmahls erforderte prüfung ihrer selbs/ welche der
tauff nicht beygesetzet ist/ dieselbe von jenem sacrament abhält) ausschliesset/ gleich-
sam mit sich auff die welt bringen: Daher ihnen auch der gebrauch dessen Sacra-
ments/ dem Gottes wort so herrliche krafft/ der vergebung der sünden/ der widerge-
burt und erneurung/ der kindschafft Gottes/ der anziehung Christi/ und des ewi-
gen erbes/ zuschreibet/ um derselben so bald theilhafftig zu werden/ nicht versagt
werden darff/ sondern wer da kan/ sie billich darzu befördern helffen solle. Denn
ob wol mich dessen versichert halte/ wo solche arme kinder/ entweder ehe sie auch
getaufft werden können/ hingerissen oder durch andere schuld davon abgehalten
werden/ daß der himmlische Vater sie dessen/ daran sie keine schuld haben/ nicht ent-
gelten lasse/ sondern in ihnen unmittelbar/ was ihnen nötig ist/ wircke/ so achte ich
doch deren verantwortung schwehr/ die sie daran gehindert haben.

4. Sonderlich ist von grosser wichtigkeit die betrachtung der beschneidung
in dem A. T. welche Gott ausdrücklich 1 Mos. 17/ 12. vor die kinder eingesetzet hat.
Jch bescheide mich wol/ daß sich nicht bloß dahin von der beschneidung auff die
tauff schliessen lasse/ in dem sich einiger unterscheid unter beiden befindet. Es
komt uns aber die vergleichung der beyden zum erweiß der kindertauff auff zweyer-
ley weise zustatten. 1. in dem durch solches exempel den vornehmsten und schein-
barsten argumenten deren/ die die kindertauff widerfechten/ die krafft benom-
men wird. Dann nichts halten sie mit mehrerem schein entgegen/ als daß die kin-
der wegen mangel des gebrauchs des verstandes/ und also weil sie den bund der
gemacht werden solte/ nicht verflünden/ in solchen nicht eintreten könten/ als zu
dem glauben noch allerdings untüchtig. Daher man mit der tauff zu warten ha-
be/ biß sie die jahre erreichten/ daß sie den bund nunmehr verstünden. Daß a-
ber dieses argument mehr schein als krafft habe/ erhellet daraus/ weil ja in dem
A. T. in der beschneidung nicht weniger ein gnaden bund mit den kindern gemacht
worden/ daß Gott ihr gnädiger Gott sein wolle/ welcher bund nothwendig die
krafft gehabt haben muß/ ihnen zugeben/ und in ihnen zu wircken/ was ihnen zur
seligkeit nöthig ist/ der Gott dem nach/ der damal so gütig und mächtig gewe-
sen/ an den jüdischen knäblein/ die keine natürliche fähigkeit vor den unsrigen ge-
habt/ seinen bund kräfftig zu machen/ wird ja in dem N. T. durch das natürli-
che unvermögen unsrer kinder nicht mehr gehindert werden/ in der tauff gleiches
zuthun und zu wircken. So vielmehr weil auch bey der bekehrung und widerge-
burt eines erwachsenen/ ob ich wol gestehe/ daß des menschen verstand und wille
nicht müßig bleibe/ sondern von der vorgehenden gnade gerühret in dem gehör
göttlichen worts/ betrachtung desselben/ reue nnd dergleichen einige wirckungen
hat/ gleichwol was die wahre geistliche wirckungen/ entzündung des glaubens
und widergeburt selbs betrifft/ der mensch mit seinen kräfften nicht wircket/ son-
dern leidet. Warum wollen wir dann zweiffeln/ daß Gott nicht in den hertzen
der kinder eben das jenige durch seine krafft wircken könne/ was er in den alten wir-

cket?

Das andere Capitel.
die zum gebrauch des H. Abendmahls erforderte pruͤfung ihrer ſelbs/ welche der
tauff nicht beygeſetzet iſt/ dieſelbe von jenem ſacrament abhaͤlt) ausſchlieſſet/ gleich-
ſam mit ſich auff die welt bringen: Daher ihnen auch der gebrauch deſſen Sacra-
ments/ dem Gottes wort ſo herrliche krafft/ der vergebung der ſuͤnden/ der widerge-
burt und erneurung/ der kindſchafft Gottes/ der anziehung Chriſti/ und des ewi-
gen erbes/ zuſchreibet/ um derſelben ſo bald theilhafftig zu werden/ nicht verſagt
werden darff/ ſondern wer da kan/ ſie billich darzu befoͤrdern helffen ſolle. Denn
ob wol mich deſſen verſichert halte/ wo ſolche arme kinder/ entweder ehe ſie auch
getaufft werden koͤnnen/ hingeriſſen oder durch andere ſchuld davon abgehalten
werden/ daß der him̃liſche Vater ſie deſſen/ daran ſie keine ſchuld haben/ nicht ent-
gelten laſſe/ ſondern in ihnen unmittelbar/ was ihnen noͤtig iſt/ wircke/ ſo achte ich
doch deren verantwortung ſchwehr/ die ſie daran gehindert haben.

4. Sonderlich iſt von groſſer wichtigkeit die betrachtung der beſchneidung
in dem A. T. welche Gott ausdruͤcklich 1 Moſ. 17/ 12. vor die kinder eingeſetzet hat.
Jch beſcheide mich wol/ daß ſich nicht bloß dahin von der beſchneidung auff die
tauff ſchlieſſen laſſe/ in dem ſich einiger unterſcheid unter beiden befindet. Es
komt uns aber die vergleichung der beyden zum erweiß der kindertauff auff zweyer-
ley weiſe zuſtatten. 1. in dem durch ſolches exempel den vornehmſten und ſchein-
barſten argumenten deren/ die die kindertauff widerfechten/ die krafft benom-
men wird. Dann nichts halten ſie mit mehrerem ſchein entgegen/ als daß die kin-
der wegen mangel des gebrauchs des verſtandes/ und alſo weil ſie den bund der
gemacht werden ſolte/ nicht verfluͤnden/ in ſolchen nicht eintreten koͤnten/ als zu
dem glauben noch allerdings untuͤchtig. Daher man mit der tauff zu warten ha-
be/ biß ſie die jahre erreichten/ daß ſie den bund nunmehr verſtuͤnden. Daß a-
ber dieſes argument mehr ſchein als krafft habe/ erhellet daraus/ weil ja in dem
A. T. in der beſchneidung nicht weniger ein gnaden bund mit den kindern gemacht
worden/ daß Gott ihr gnaͤdiger Gott ſein wolle/ welcher bund nothwendig die
krafft gehabt haben muß/ ihnen zugeben/ und in ihnen zu wircken/ was ihnen zur
ſeligkeit noͤthig iſt/ der Gott dem nach/ der damal ſo guͤtig und maͤchtig gewe-
ſen/ an den juͤdiſchen knaͤblein/ die keine natuͤrliche faͤhigkeit vor den unſrigen ge-
habt/ ſeinen bund kraͤfftig zu machen/ wird ja in dem N. T. durch das natuͤrli-
che unvermoͤgen unſrer kinder nicht mehr gehindert werden/ in der tauff gleiches
zuthun und zu wircken. So vielmehr weil auch bey der bekehrung und widerge-
burt eines erwachſenen/ ob ich wol geſtehe/ daß des menſchen verſtand und wille
nicht muͤßig bleibe/ ſondern von der vorgehenden gnade geruͤhret in dem gehoͤr
goͤttlichen worts/ betrachtung deſſelben/ reue nnd dergleichen einige wirckungen
hat/ gleichwol was die wahre geiſtliche wirckungen/ entzuͤndung des glaubens
und widergeburt ſelbs betrifft/ der menſch mit ſeinen kraͤfften nicht wircket/ ſon-
dern leidet. Warum wollen wir dann zweiffeln/ daß Gott nicht in den hertzen
der kinder eben das jenige durch ſeine krafft wircken koͤnne/ was er in den alten wiꝛ-

cket?
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[128/0928] Das andere Capitel. die zum gebrauch des H. Abendmahls erforderte pruͤfung ihrer ſelbs/ welche der tauff nicht beygeſetzet iſt/ dieſelbe von jenem ſacrament abhaͤlt) ausſchlieſſet/ gleich- ſam mit ſich auff die welt bringen: Daher ihnen auch der gebrauch deſſen Sacra- ments/ dem Gottes wort ſo herrliche krafft/ der vergebung der ſuͤnden/ der widerge- burt und erneurung/ der kindſchafft Gottes/ der anziehung Chriſti/ und des ewi- gen erbes/ zuſchreibet/ um derſelben ſo bald theilhafftig zu werden/ nicht verſagt werden darff/ ſondern wer da kan/ ſie billich darzu befoͤrdern helffen ſolle. Denn ob wol mich deſſen verſichert halte/ wo ſolche arme kinder/ entweder ehe ſie auch getaufft werden koͤnnen/ hingeriſſen oder durch andere ſchuld davon abgehalten werden/ daß der him̃liſche Vater ſie deſſen/ daran ſie keine ſchuld haben/ nicht ent- gelten laſſe/ ſondern in ihnen unmittelbar/ was ihnen noͤtig iſt/ wircke/ ſo achte ich doch deren verantwortung ſchwehr/ die ſie daran gehindert haben. 4. Sonderlich iſt von groſſer wichtigkeit die betrachtung der beſchneidung in dem A. T. welche Gott ausdruͤcklich 1 Moſ. 17/ 12. vor die kinder eingeſetzet hat. Jch beſcheide mich wol/ daß ſich nicht bloß dahin von der beſchneidung auff die tauff ſchlieſſen laſſe/ in dem ſich einiger unterſcheid unter beiden befindet. Es komt uns aber die vergleichung der beyden zum erweiß der kindertauff auff zweyer- ley weiſe zuſtatten. 1. in dem durch ſolches exempel den vornehmſten und ſchein- barſten argumenten deren/ die die kindertauff widerfechten/ die krafft benom- men wird. Dann nichts halten ſie mit mehrerem ſchein entgegen/ als daß die kin- der wegen mangel des gebrauchs des verſtandes/ und alſo weil ſie den bund der gemacht werden ſolte/ nicht verfluͤnden/ in ſolchen nicht eintreten koͤnten/ als zu dem glauben noch allerdings untuͤchtig. Daher man mit der tauff zu warten ha- be/ biß ſie die jahre erreichten/ daß ſie den bund nunmehr verſtuͤnden. Daß a- ber dieſes argument mehr ſchein als krafft habe/ erhellet daraus/ weil ja in dem A. T. in der beſchneidung nicht weniger ein gnaden bund mit den kindern gemacht worden/ daß Gott ihr gnaͤdiger Gott ſein wolle/ welcher bund nothwendig die krafft gehabt haben muß/ ihnen zugeben/ und in ihnen zu wircken/ was ihnen zur ſeligkeit noͤthig iſt/ der Gott dem nach/ der damal ſo guͤtig und maͤchtig gewe- ſen/ an den juͤdiſchen knaͤblein/ die keine natuͤrliche faͤhigkeit vor den unſrigen ge- habt/ ſeinen bund kraͤfftig zu machen/ wird ja in dem N. T. durch das natuͤrli- che unvermoͤgen unſrer kinder nicht mehr gehindert werden/ in der tauff gleiches zuthun und zu wircken. So vielmehr weil auch bey der bekehrung und widerge- burt eines erwachſenen/ ob ich wol geſtehe/ daß des menſchen verſtand und wille nicht muͤßig bleibe/ ſondern von der vorgehenden gnade geruͤhret in dem gehoͤr goͤttlichen worts/ betrachtung deſſelben/ reue nnd dergleichen einige wirckungen hat/ gleichwol was die wahre geiſtliche wirckungen/ entzuͤndung des glaubens und widergeburt ſelbs betrifft/ der menſch mit ſeinen kraͤfften nicht wircket/ ſon- dern leidet. Warum wollen wir dann zweiffeln/ daß Gott nicht in den hertzen der kinder eben das jenige durch ſeine krafft wircken koͤnne/ was er in den alten wiꝛ- cket?

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 128. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/928>, abgerufen am 24.11.2024.